Welk dier leeft er tussen mijn dak?

17-02-2026 19:16 130 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de ervaringsdeskundigen en forummers die van raadsels houden

Al een lange tijd hoor ik 's ochtends heel vroeg iets knagen tussen mijn dak en 's avonds ook. Het is altijd op dezelfde plek en ter hoogte van een dakgoot, waar ook vaak vogeltjes heen en weer wippen. Het geluid wat ik hoor is niet van de vogeltjes en ik vrees dat het om een knaagdier gaat.

Het gaat om een schuin dak en er liggen nu zelfs allemaal snippertjes isolatieschuim in mijn tuin, precies onder de plek waar ik dat geknaag hoor.

Nog ( godzijdank) geen keuteltjes gevonden in de slaapkamer, en ook (nog geen) urinevlekken in de plafondplaten.

Ik hoor geen gepiep, alleen het gekras en geknaag.

Rarara, wat kan het zijn?

Oplossingen zijn uiteraard ook welkom.
.
Een aantal jaar geleden hadden wij eeh een heel groot wespennest op de vliering zitten. De wespen waren door de dakisolatie heen geknaagd. Door dat we eigenlijk niet veel op de vliering komen viel het pas op toen de wespen door de kieren van het vlizoluik kwamen. Ben toen wel geschrokken, enorm wat een hoeveelheid wespen. De volgende dag heeft de ongedierte bestrijding passende maatregelen genomen.

Lijkt me nog wat vroeg voor een wespennest?

Muizen kunnen ook door isolatiemateriaal vreten. Vreten bij de kippen door alles heen behalve netaal/steen.
Calamitycat schreef:
17-02-2026 21:00
Nee dat niet dan waarschijnlijk :) Het zijn echt plagen hier inderdaad, ze bouwen grondnesten. Naast dat ik zelf erg bang ben voor wespen, vind ik het ook gevaarlijk voor mijn katten. Wel lief dat zo'n solitairnestje bij jullie van harte welkom is :heart:
Bij mij zijn alle diertjes welkom, tot op zekere hoogte natuurlijk :lol:

Wist je trouwens dat het in Duitsland strafbaar is om wespen dood te slaan? Mijn man was daar twee jaar geleden druk mee in Cochem, omdat mijn dochter het niet zo lekker vond dat er een stuk of wat wespen om haar lunch heen vlogen. En toen kwam de ober hem dus waarschuwen, dat ie strafbaar bezig was :lol: .
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
17-02-2026 21:19
Bij mij zijn alle diertjes welkom, tot op zekere hoogte natuurlijk :lol:

Wist je trouwens dat het in Duitsland strafbaar is om wespen dood te slaan? Mijn man was daar twee jaar geleden druk mee in Cochem, omdat mijn dochter het niet zo lekker vond dat er een stuk of wat wespen om haar lunch heen vlogen. En toen kwam de ober hem dus waarschuwen, dat ie strafbaar bezig was :lol: .
Tot op zekere hoogte snap ik :D
Nee, dat wist ik niet. Wat doen ze daar dan als er echt een hele grote plaag is? @(
Soms heb ik zo'n dag dat ik denk: misschien moet ik maar gewoon een geit kopen en ergens op een berg gaan wonen.
Ik begrijp nog steeds niet dat TO dan 's nachts niets hoort (of ze slaapt heel diep?) en dan kunnen het m.i. dus geen ratten of muizen zijn.
Maar ondertussen ben ik wel erg benieuwd welk dier wel zijn/haar intrek heeft genomen in de B&B onder TO's dak natuurlijk.
Soms heb ik zo'n dag dat ik denk: misschien moet ik maar gewoon een geit kopen en ergens op een berg gaan wonen.
Calamitycat schreef:
17-02-2026 21:24
Ik begrijp nog steeds niet dat TO dan 's nachts niets hoort (of ze slaapt heel diep?) en dan kunnen het m.i. dus geen ratten of muizen zijn.
Maar ondertussen ben ik wel erg benieuwd welk dier wel zijn/haar intrek heeft genomen in de B&B onder TO's dak natuurlijk.
Nu is het momenteel ook stil. Snap er zelf ook helemaal niets van.
.
Ken je niet toevallig iemand met een nacht-/wildcamera? En die er even opzetten. Dan weet je in elk geval zeker wat het is.

Ik gok op rat of muis....

En strooi alsjeblieft geen gif voor muizen.... Niet alleen is het vaak voor de muis een pijnlijke dood, maar er is ook een enorm risico dat een ander dier (roofvogel, uil, kat etc.) de giftige muis opeet...met alle gevolgen van dien. Muizengif is niet voor niets al een paar jaar verboden voor particulieren. Er zijn voldoende andere alternatieven.
Ook geen vieze luchtjes of dierentuingeur hier, of ik moet ondertussen geurdoof zijn geworden.
.
Zarah schreef:
17-02-2026 21:28
Ken je niet toevallig iemand met een nacht-/wildcamera? En die er even opzetten. Dan weet je in elk geval zeker wat het is.

Ik gok op rat of muis....

En strooi alsjeblieft geen gif voor muizen.... Niet alleen is het vaak voor de muis een pijnlijke dood, maar er is ook een enorm risico dat een ander dier (roofvogel, uil, kat etc.) de giftige muis opeet...met alle gevolgen van dien. Muizengif is niet voor niets al een paar jaar verboden voor particulieren. Er zijn voldoende andere alternatieven.
Dit zijn korreltjes die de muis doodt en vervolgens mumificeert, vaak trekken ze zich dan terug in een nis of gewoon onder het dak. Ze gaan ook niet stinken als rottende lijken, dat is mij verteld. Ik heb geen poezen op het dak of in mijn dakgoot, maar ik begrijp je bezorgdheid. Ik ben ook niet van het killen van die diertjes, maar op een plaag zit ik ook niet te wachten.
.
Hier zit ook iets in de muur. We hebben een hoekhuis en op de kopse kant zit een raam tot aan de grond. Dit raam is aan de binnenkant afgetimmerd met hout denk ik. Als je in de dag van het kozijn tegen de muur klopt, hoor je een stuk holle muur en dan de binnenmuur die massief is uiteraard. In die holle muur (denk de spouwmuur) zit iets dat knaagt. Het kan niet binnen komen, want de spouwmuur loopt totaal de fundering en in de kruipruimte zien we ook niks qua dier dat daar rond scharrelt. Het rare is dat ik het alleen overdag en heel soms in de avond hoor. Dan is het een minuut of 2 dat ik echt geknaag hoor en dat was het. We hadden het 3 jaar geleden ook, daarna is de spouwmuur geïsoleerd met van die korrels. We hebben toen 2 jaar niks gehoord en nu is het weer terug. Altijd alleen maar in de winter, in de lente/zomer/herfst horen we niks. Man heeft er nu muizenkorrels in geduwd, onder het kozijn zit een ontluchtingsgat en denk dat het beest daar zit. Verder dicht gemaakt met staalwol. Hebben toen een ruime week niks gehoord, maar vrijdag hoorde ik toch weer even wat. Nu alweer een paar dagen niks. Het blijft een raadsel…
El4ra schreef:
17-02-2026 21:31
Dit zijn korreltjes die de muis doodt en vervolgens mumificeert, vaak trekken ze zich dan terug in een nis of gewoon onder het dak. Ze gaan ook niet stinken als rottende lijken, dat is mij verteld.
Maar het blijft een hele nare dood natuurlijk, voor zo'n beessie. Ik zou er zelf tenminste nooit aan beginnen, dan maar een wokie.
Graftak!
Irregular_Choice schreef:
17-02-2026 21:34
Hier zit ook iets in de muur. We hebben een hoekhuis en op de kopse kant zit een raam tot aan de grond. Dit raam is aan de binnenkant afgetimmerd met hout denk ik. Als je in de dag van het kozijn tegen de muur klopt, hoor je een stuk holle muur en dan de binnenmuur die massief is uiteraard. In die holle muur (denk de spouwmuur) zit iets dat knaagt. Het kan niet binnen komen, want de spouwmuur loopt totaal de fundering en in de kruipruimte zien we ook niks qua dier dat daar rond scharrelt. Het rare is dat ik het alleen overdag en heel soms in de avond hoor. Dan is het een minuut of 2 dat ik echt geknaag hoor en dat was het. We hadden het 3 jaar geleden ook, daarna is de spouwmuur geïsoleerd met van die korrels. We hebben toen 2 jaar niks gehoord en nu is het weer terug. Altijd alleen maar in de winter, in de lente/zomer/herfst horen we niks. Man heeft er nu muizenkorrels in geduwd, onder het kozijn zit een ontluchtingsgat en denk dat het beest daar zit. Verder dicht gemaakt met staalwol. Hebben toen een ruime week niks gehoord, maar vrijdag hoorde ik toch weer even wat. Nu alweer een paar dagen niks. Het blijft een raadsel…

We hebben dezelfde!
.
El4ra schreef:
17-02-2026 21:31
Dit zijn korreltjes die de muis doodt en vervolgens mumificeert, vaak trekken ze zich dan terug in een nis of gewoon onder het dak. Ze gaan ook niet stinken als rottende lijken, dat is mij verteld. Ik heb geen poezen op het dak of in mijn dakgoot, maar ik begrijp je bezorgdheid. Ik ben ook niet van het killen van die diertjes, maar op een plaag zit ik ook niet te wachten.
Tuurlijk, niemand zit op een muizenplaag te wachten. Wij vangen ze daarom diervriendelijk en zetten ze een paar km verderop weer uit.

En die muis gaat natuurlijk niet alleen maar dood op het dak....

Als je spul gebruikt waardoor ze niet gaan stinken maak je waarschiijnlijk gebruik van anticoagulantia. Dit is verboden in Nederland... https://www.ctgb.nl/onderwerpen/veilig- ... denticiden
Lady*Voldemort schreef:
17-02-2026 21:40
Maar het blijft een hele nare dood natuurlijk, voor zo'n beessie. Ik zou er zelf tenminste nooit aan beginnen, dan maar een wokie.
Niks woke aan. Waarschijnlijk gewoon verboden...
Zarah schreef:
17-02-2026 21:42
Niks woke aan. Waarschijnlijk gewoon verboden...
Al was het niet verboden. Ik ga toch geen middeltjes strooien waarvan muissies doodgaan en mummificeren? Het idee alleen al.
Graftak!
Bij ons waren het muizen. Ook geen gepiep te horen, maar wel getrappel en geknaag.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Zarah schreef:
17-02-2026 21:41
Tuurlijk, niemand zit op een muizenplaag te wachten. Wij vangen ze daarom diervriendelijk en zetten ze een paar km verderop weer uit.

Als je spul gebruikt waardoor ze niet gaan stinken maak je waarschiijnlijk gebruik van anticoagulantia. Dit is verboden in Nederland... https://www.ctgb.nl/onderwerpen/veilig- ... denticiden
Oh wat goed dat dat tegenwoordig verboden is! Als het gewoon in de winkel ligt denken mensen er al snel zo lichtzinnig over, fijn dat dat niet meer kan en dat mensen ook wat ze nog thuis hebben niet meer mogen gebruiken.
Over beessies gesproken: ik stond net even buiten te te roken en toen kwam er ineens een egeltje aangerend. Echt heel kwiek, helemaal niet zielig of zo. Dus ik meteen naar binnen om kattenvoer te pakken, ja ik weet dat dat van de egeltjespolitie niet mag maar ik dacht beter iets dan niets. Toen ik buiten kwam met mijn traktatie was het egeltje alweer vertrokken ook.

Maar stel nou dat ie terugkomt he, wat kan ik hem dan wel te eten geven?
Graftak!
stokbootje schreef:
17-02-2026 21:49
Oh wat goed dat dat tegenwoordig verboden is! Als het gewoon in de winkel ligt denken mensen er al snel zo lichtzinnig over, fijn dat dat niet meer kan en dat mensen ook wat ze nog thuis hebben niet meer mogen gebruiken.
Het is verboden omdat het verkeerd gebruikt werd en muizen er te weinig van binnen kregen om eraan dood te gaan waardoor muizen resistent werden, en als muizen resistent worden voor gif krijg je uiteindelijk een nog grotere muizenplaag.
.
Zarah schreef:
17-02-2026 21:41

Dan zal ik andere hebben want ik heb het na 2023 gekocht.
.
Ook een fijne, maar die knagen niet, dus zitten niet bij jou: spitsmuizen. Dat zijn eigenlijk geen muizen maar kleine mollen. Ze eten insecten. En ze zijn zindelijk. Ze maken een wc-plek en doen met zijn allen daar hun behoefte. Ik kan je verzekeren, als die wc in de ‘spouw’ van je schuine dak precies achter het hoofdeind van je bed zit, dan kan je dat zelfs een echtscheiding opleveren. (Nou ja, waarschijnlijk niet als dat het énige probleem is, maar het heeft hier wel bijgedragen. Wát een ellende en wát een wekenlange stank…)

TO, ik zou de steenmarter nog niet afschrijven, hoewel ik hard medium voor de vogeltjes.
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Lady*Voldemort schreef:
17-02-2026 21:50
Over beessies gesproken: ik stond net even buiten te te roken en toen kwam er ineens een egeltje aangerend. Echt heel kwiek, helemaal niet zielig of zo. Dus ik meteen naar binnen om kattenvoer te pakken, ja ik weet dat dat van de egeltjespolitie niet mag maar ik dacht beter iets dan niets. Toen ik buiten kwam met mijn traktatie was het egeltje alweer vertrokken ook.

Ik zou hem lekker je (naakt)slakken uit de tuin laten opeten! Of is het nog te koud voor slakken nu?
Lady*Voldemort schreef:
17-02-2026 21:50

Oh wat schattig. Je kan een egel gerust kattenbrokjes (droogvoer, geen vis) geven, liefst brokjes met een hoog vleesgehalte.
Zitten spitsmuizen ook in huizen? Ik zie ze weleens in de tuin bij ons, maar ben ze nooit in huis tegengekomen. En ik kom nogal eens wat tegen in huis.
Van de zomer zat er ineens een hagedis binnen en er was ook nog eens een pad naar binnen geslopen.
Had laatst ook een egel koppeltje dat langs kwam. Nooit geweten dat ze zoveel herrie maken.

De vleermuizen vind ik wel leuk, maar muizen of wespen moet ik niet in huis. Blijf maar lekker buiten.
tinytiny wijzigde dit bericht op 17-02-2026 22:04
11.83% gewijzigd
Voor het egeltje van LV
https://www.egelbescherming.nl/verantwo ... van-egels/
Calamitycat schreef:
17-02-2026 22:03
Voor het egeltje van LV
https://www.egelbescherming.nl/verantwo ... van-egels/
Ah kijk, daar heb ik wat aan!

Hoe ik er nou toch bij kom dan dat kattenbrokjes niet mochten, geen idee. Zal wel weer iets onzinnigs op FB zijn geweest.
Graftak!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven