Welk dier leeft er tussen mijn dak?
dinsdag 17 februari 2026 om 19:16
Voor de ervaringsdeskundigen en forummers die van raadsels houden
Al een lange tijd hoor ik 's ochtends heel vroeg iets knagen tussen mijn dak en 's avonds ook. Het is altijd op dezelfde plek en ter hoogte van een dakgoot, waar ook vaak vogeltjes heen en weer wippen. Het geluid wat ik hoor is niet van de vogeltjes en ik vrees dat het om een knaagdier gaat.
Het gaat om een schuin dak en er liggen nu zelfs allemaal snippertjes isolatieschuim in mijn tuin, precies onder de plek waar ik dat geknaag hoor.
Nog ( godzijdank) geen keuteltjes gevonden in de slaapkamer, en ook (nog geen) urinevlekken in de plafondplaten.
Ik hoor geen gepiep, alleen het gekras en geknaag.
Rarara, wat kan het zijn?
Oplossingen zijn uiteraard ook welkom.
Al een lange tijd hoor ik 's ochtends heel vroeg iets knagen tussen mijn dak en 's avonds ook. Het is altijd op dezelfde plek en ter hoogte van een dakgoot, waar ook vaak vogeltjes heen en weer wippen. Het geluid wat ik hoor is niet van de vogeltjes en ik vrees dat het om een knaagdier gaat.
Het gaat om een schuin dak en er liggen nu zelfs allemaal snippertjes isolatieschuim in mijn tuin, precies onder de plek waar ik dat geknaag hoor.
Nog ( godzijdank) geen keuteltjes gevonden in de slaapkamer, en ook (nog geen) urinevlekken in de plafondplaten.
Ik hoor geen gepiep, alleen het gekras en geknaag.
Rarara, wat kan het zijn?
Oplossingen zijn uiteraard ook welkom.
.
dinsdag 17 februari 2026 om 22:08
O, spitsmuisjes vind ik leuk, ik heb er eens per ongeluk eentje in een emmer gehad in mijn schuur. Het beestje kon geen kan meer op, hij deed me een beetje denken aan Henk uit Alfred Jodokus Kwak ( zonder een tuinbroekje en helm, uiteraard).TinyTiny schreef: ↑17-02-2026 22:03Zitten spitsmuizen ook in huizen? Ik zie ze weleens in de tuin bij ons, maar ben ze nooit in huis tegengekomen. En ik kom nogal eens wat tegen in huis.
Van de zomer zat er ineens een hagedis binnen en er was ook nog eens een pad naar binnen geslopen.
Had laatst ook een egel koppeltje dat langs kwam. Nooit geweten dat ze zoveel herrie maken.
De vleermuizen vind ik wel leuk, maar muizen of wespen moet ik niet in huis. Blijf maar lekker buiten.
.
dinsdag 17 februari 2026 om 22:10
Ja dat is pas echt lachen, een spitsmuisje dat geen kant meer op kan. En als je er te veel van hebt mummificeer je ze gewoon.
Graftak!
dinsdag 17 februari 2026 om 22:12
Er zijn helaas veel misverstanden over egels. Maar kattenbrokjes, mits de juiste, kunnen dus echt geen kwaad en zijn prima voor het bijvoeren van een egeltje.Lady*Voldemort schreef: ↑17-02-2026 22:06Ah kijk, daar heb ik wat aan!
Hoe ik er nou toch bij kom dan dat kattenbrokjes niet mochten, geen idee. Zal wel weer iets onzinnigs op FB zijn geweest.
I'm sorry, I was thinking about cats again.
dinsdag 17 februari 2026 om 22:12
dinsdag 17 februari 2026 om 22:13
Lachen? Ik heb 'm vrij gelaten.Lady*Voldemort schreef: ↑17-02-2026 22:10Ja dat is pas echt lachen, een spitsmuisje dat geen kant meer op kan. En als je er te veel van hebt mummificeer je ze gewoon.
Wat mankeert jou?
.
dinsdag 17 februari 2026 om 22:15
Ja en voor jou hetzelfde. Als jullie erachter komen wat het is, laat het me weten!Irregular_Choice schreef: ↑17-02-2026 22:12Mocht jij er achter komen wat het is, dan hoor ik het graaghier is al eens een bestrijder geweest en die heeft met een camera in de spouwmuur gekeken, maar zag niks. Ook geen keutels of zo. Dus we zijn er nog steeds niet achter helaas.
Mysterieus allemaal, maar blij dat ik niet de enige ben met dit verschijnsel in huis.
.
dinsdag 17 februari 2026 om 22:16
Dat zegt ze toch helemaal niet, dat het lachen was dat hij geen kant meer op kon.Lady*Voldemort schreef: ↑17-02-2026 22:10Ja dat is pas echt lachen, een spitsmuisje dat geen kant meer op kan. En als je er te veel van hebt mummificeer je ze gewoon.
dinsdag 17 februari 2026 om 22:17
dinsdag 17 februari 2026 om 22:21
Oh, niet mijn ervaring. Ze kwamen binnen en zaten in slaapkamer van kind. Zaten ook in de spauwmuur en vernielden isolatiemateriaal. Van buiten zag je nest zitten. Een bezoekje van verdelger was gelukkig genoeg.Lady*Voldemort schreef: ↑17-02-2026 20:48Meh. Wij hebben hier al meerdere malen een wespennest gehad en nooit een centje pijn. Af en toe zie je er een paar naar binnen of naar buiten vliegen maar dat is het ook wel. We hebben er zelfs een keer een wespoloog bij gehad en die zei precies wat ik zei: lekker laten zitten.
dinsdag 17 februari 2026 om 22:28
Dat is een interessante, daar heb ik nog niet aangedacht. Maar wat doen eekhoorntjes in de dakgoot dan?
edit: 'Eekhoorns houden geen winterslaap, maar wel winterrust. Dat betekent dat ze op erg koude en gure dagen in hun nest blijven. Op de betere dagen gaan ze 's ochtends naar hun wintervoorraden om eten te halen, de rest van de dag laten ze zich dan meestal niet meer zien'
el4ra wijzigde dit bericht op 17-02-2026 22:36
39.39% gewijzigd
.
dinsdag 17 februari 2026 om 22:31
Nee, precies. 'k Ben wel een beetje opgelucht dat ze bij jullie niets hebben gevonden en dat mogelijk muizen, ratten ed. uitgesloten zijn. Helaas heb ik hier bewijs van knaagactiviteit d.m.v. de dak -isolatiekruimels in mijn tuin.Irregular_Choice schreef: ↑17-02-2026 22:17Is goed! Was alleen fijner geweest als we er gewoon beide geen last van hadden![]()
.
dinsdag 17 februari 2026 om 23:10
Een pijnlijke dood en het beestje gaat ergens verrotten en dus stinken.Zarah schreef: ↑17-02-2026 21:28Ken je niet toevallig iemand met een nacht-/wildcamera? En die er even opzetten. Dan weet je in elk geval zeker wat het is.
Ik gok op rat of muis....
En strooi alsjeblieft geen gif voor muizen.... Niet alleen is het vaak voor de muis een pijnlijke dood, maar er is ook een enorm risico dat een ander dier (roofvogel, uil, kat etc.) de giftige muis opeet...met alle gevolgen van dien. Muizengif is niet voor niets al een paar jaar verboden voor particulieren. Er zijn voldoende andere alternatieven.
O ik lees net van niet
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
dinsdag 17 februari 2026 om 23:18
Ik weet echt geen bal van muizen verder, maar ik heb ergens gelezen dat zo'n dropping ook niet diervriendelijk is. in een totaal onbekende omgeving tijdig voedsel en schuilplekken vinden, lukt vaak niet. een flink deel is reddeloos verloren en sterft alsnog.
woensdag 18 februari 2026 om 00:24
Ja, en de rest van het verhaal sla je gewoon maar even over?
"Middelen tegen ratten en muizen op basis van anticoagulantia (bloedverdunners) zijn extreem giftig voor vogels, roofdieren en huisdieren, en kunnen lang in het milieu blijven (de meeste zijn ‘persistent’). '
woensdag 18 februari 2026 om 00:27
Ja, dit heb ik ook wel eens gelezen. Geen idee of het waar is.... Wij proberen ze altijd op een goede plek uit te zetten (rand bos en landbouw) en als het vriest 's nachts zetten we geen vallen. Heel veel meer dan dat kan ik helaas ook niet doen. Overleeft de muis niet, dan is hij hopelijk (niet gifitg) voedsel voor een ander dier.framboise-t schreef: ↑17-02-2026 23:18Ik weet echt geen bal van muizen verder, maar ik heb ergens gelezen dat zo'n dropping ook niet diervriendelijk is. in een totaal onbekende omgeving tijdig voedsel en schuilplekken vinden, lukt vaak niet. een flink deel is reddeloos verloren en sterft alsnog.
woensdag 18 februari 2026 om 00:30
In de war met melk misschien? Dat mag je ze echt niet geven. Kattenbrokjes is juist wat aanbevolen wordt (en water). Hier delen ze hun bakjes met de zwerfkatten.Lady*Voldemort schreef: ↑17-02-2026 22:06Ah kijk, daar heb ik wat aan!
Hoe ik er nou toch bij kom dan dat kattenbrokjes niet mochten, geen idee. Zal wel weer iets onzinnigs op FB zijn geweest.
woensdag 18 februari 2026 om 00:49
Rondravotten haha, het klonk echt hard altijd. Maar het was wel meer richting de lente dat ze dat bij ons deden. Later hadden ze daar ook jongen onder de dakpannen en die renden daar dan rondEl4ra schreef: ↑17-02-2026 22:28Dat is een interessante, daar heb ik nog niet aangedacht. Maar wat doen eekhoorntjes in de dakgoot dan?
edit: 'Eekhoorns houden geen winterslaap, maar wel winterrust. Dat betekent dat ze op erg koude en gure dagen in hun nest blijven. Op de betere dagen gaan ze 's ochtends naar hun wintervoorraden om eten te halen, de rest van de dag laten ze zich dan meestal niet meer zien'
woensdag 18 februari 2026 om 07:08
Zoals? Wij hebben geen idee waar het beest precies zit. Ik zie buiten bij het raam geen sporen van geknaag, wandelroute, keutels of wat dan ook. Ik hoor alleen geknaag in de muur en dat is alles. Ook alleen maar op dezelfde plek altijd, nergens anders in huis. Een muizenval zetten heeft geen zin, want ik weet niet waar het beest precies zit en ik kan sowieso in de muur geen val zetten want daar kan ik niet bij. Ik zie ook langs het kozijn geen spoor aan de buitenkant van waar hij een gat in gaat of uit komt. Vaak zie je dan namelijk een donkere streep op de muur waar een muis continu langs loopt, maar ook dat is niet te vinden. Het enige dat ik zou kunnen doen, is aan de binnenkant de hele muur slopen en dan hopen dat ik het dier daar ergens tegen kom. Maar dan moet ik mijn hele woonkamer opnieuw laten stucen en schilderen daarna. Dus ik heb toch maar gekozen voor de korrels zie tegenwoordig in een muizenval zitten en die heb ik in een gat gestopt waarvan ik denk dat daar een muis zit. Verdelger kon dus ook niks vinden en kon ons niet verder helpen. Ik probeer het toch liever eerst op deze manier voor ik een hele muur ga slopen in mijn huis.
woensdag 18 februari 2026 om 08:44
woensdag 18 februari 2026 om 08:52
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in