Welk dier leeft er tussen mijn dak?

17-02-2026 19:16 130 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de ervaringsdeskundigen en forummers die van raadsels houden

Al een lange tijd hoor ik 's ochtends heel vroeg iets knagen tussen mijn dak en 's avonds ook. Het is altijd op dezelfde plek en ter hoogte van een dakgoot, waar ook vaak vogeltjes heen en weer wippen. Het geluid wat ik hoor is niet van de vogeltjes en ik vrees dat het om een knaagdier gaat.

Het gaat om een schuin dak en er liggen nu zelfs allemaal snippertjes isolatieschuim in mijn tuin, precies onder de plek waar ik dat geknaag hoor.

Nog ( godzijdank) geen keuteltjes gevonden in de slaapkamer, en ook (nog geen) urinevlekken in de plafondplaten.

Ik hoor geen gepiep, alleen het gekras en geknaag.

Rarara, wat kan het zijn?

Oplossingen zijn uiteraard ook welkom.
.
madamecannibale schreef:
18-02-2026 08:44
Huh, waarom vang je buiten muizen?
Hier zat steeds een muis vlakbij de achterdeur en die wilde ik weg,bang dat hij naar binnen zou gaan :) gevangen in een val en daarna verderop vrijgelaten.
Alles gaat voorbij
Darthmee schreef:
17-02-2026 20:25
Je omschrijving doet mij denken dat er een wespennest zit.
Ik hoorde toen ook geknaag en gekras en geritsel. En er zat een flink nest.
Dat kan ook nog. Ik zat eens in de tuin en wespen zaten te knagen aan de houten schutting. Dat was duidelijk te horen.
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
Wespen kan zeker, maar verre van logisch in dit jaargetijde.

Wij hoorden ook knaaggeluiden in huis en bleken toch echt muizen. Sinds deze weg zijn, is het geluid ook weg. Wij hadden ook nog aan een eekhoorn gedacht, gezien er bij een stootvoeg (oud huis dus brede stootvoegen) opvallend veel eikels lagen.
Lady*Voldemort schreef:
17-02-2026 21:19
Bij mij zijn alle diertjes welkom, tot op zekere hoogte natuurlijk :lol:

Wist je trouwens dat het in Duitsland strafbaar is om wespen dood te slaan? Mijn man was daar twee jaar geleden druk mee in Cochem, omdat mijn dochter het niet zo lekker vond dat er een stuk of wat wespen om haar lunch heen vlogen. En toen kwam de ober hem dus waarschuwen, dat ie strafbaar bezig was :lol: .
De Duitsers zijn verstandiger dan wij. Wespen zijn ontzettend nuttig (en ondergewaardeerd) en doodslaan werkt averechts (trekt meer wespen aan).
Calamitycat schreef:
17-02-2026 21:22
Tot op zekere hoogte snap ik :D
Nee, dat wist ik niet. Wat doen ze daar dan als er echt een hele grote plaag is? @(
Grotendeels gewoon mee leren leven. Uitkijken met zoete dingen buiten nuttigen. Nesten die echt overlast geven kunnen soms verplaatst worden.
Irregular_Choice schreef:
17-02-2026 21:34
Hier zit ook iets in de muur. We hebben een hoekhuis en op de kopse kant zit een raam tot aan de grond. Dit raam is aan de binnenkant afgetimmerd met hout denk ik. Als je in de dag van het kozijn tegen de muur klopt, hoor je een stuk holle muur en dan de binnenmuur die massief is uiteraard. In die holle muur (denk de spouwmuur) zit iets dat knaagt. Het kan niet binnen komen, want de spouwmuur loopt totaal de fundering en in de kruipruimte zien we ook niks qua dier dat daar rond scharrelt. Het rare is dat ik het alleen overdag en heel soms in de avond hoor. Dan is het een minuut of 2 dat ik echt geknaag hoor en dat was het. We hadden het 3 jaar geleden ook, daarna is de spouwmuur geïsoleerd met van die korrels. We hebben toen 2 jaar niks gehoord en nu is het weer terug. Altijd alleen maar in de winter, in de lente/zomer/herfst horen we niks. Man heeft er nu muizenkorrels in geduwd, onder het kozijn zit een ontluchtingsgat en denk dat het beest daar zit. Verder dicht gemaakt met staalwol. Hebben toen een ruime week niks gehoord, maar vrijdag hoorde ik toch weer even wat. Nu alweer een paar dagen niks. Het blijft een raadsel…
Maar waarom gif? Zoals ik het lees hebben jullie er amper last van.
Lady*Voldemort schreef:
17-02-2026 20:49
Hoornaars doen nou juist helemaal niks. Heb ik hier op het forum geleerd, nadat mijn man er eentje dood had gemept :cry:
Dat was dan waarschijnlijk een Europese hoornaar en geen Aziatische. Die laatste wil je echt niet in je huis of tuin. Ook enorme bedreiging voor de biodiversiteit.

Ik plaats binnenkort een paar vallen in de tuin om de koninginnen te vangen.
Lady*Voldemort schreef:
17-02-2026 21:19
Bij mij zijn alle diertjes welkom, tot op zekere hoogte natuurlijk :lol:

Wist je trouwens dat het in Duitsland strafbaar is om wespen dood te slaan? Mijn man was daar twee jaar geleden druk mee in Cochem, omdat mijn dochter het niet zo lekker vond dat er een stuk of wat wespen om haar lunch heen vlogen. En toen kwam de ober hem dus waarschuwen, dat ie strafbaar bezig was :lol: .
Ik weet dit, in bouwmarkten in Duitsland kan je wel volop wespenverdelger kopen ;-). Het is een beschermde diersoort.
Zarah schreef:
18-02-2026 00:30
In de war met melk misschien? Dat mag je ze echt niet geven. Kattenbrokjes is juist wat aanbevolen wordt (en water). Hier delen ze hun bakjes met de zwerfkatten. :flirting:
:love:
Soms heb ik zo'n dag dat ik denk: misschien moet ik maar gewoon een geit kopen en ergens op een berg gaan wonen.
Presto schreef:
18-02-2026 10:06
De Duitsers zijn verstandiger dan wij. Wespen zijn ontzettend nuttig (en ondergewaardeerd) en doodslaan werkt averechts (trekt meer wespen aan).
Absoluut, maar niet in mijn huis. Doen ze maar lekker buiten.

Mijn vleermuizen zijn ook nuttig maar die slopen de boel niet en steken niet. Die mogen lekker blijven inwonen elk voorjaar/ zomer en daarvoor hou ik de gaten in spouwmuur open.
Presto schreef:
18-02-2026 10:10
Maar waarom gif? Zoals ik het lees hebben jullie er amper last van.
Omdat er iets mijn huis opvreet. Ik heb geen idee wat voor schade dat beest aanricht in die muur, dus ik wil er vanaf. Dat geknaag is op hout, dus best kans dat hij de ombouw van ons kozijn aan het opeten is. Ik kan er zelf niet bij zonder de hele muur te slopen en een verdelger heeft ook niks gezien verder. Ik hoor graag wat voor andere opties ik nog heb om het beest weg te krijgen.
18-02-2026 13:03
Omdat er iets mijn huis opvreet. Ik heb geen idee wat voor schade dat beest aanricht in die muur, dus ik wil er vanaf. Dat geknaag is op hout, dus best kans dat hij de ombouw van ons kozijn aan het opeten is. Ik kan er zelf niet bij zonder de hele muur te slopen en een verdelger heeft ook niks gezien verder. Ik hoor graag wat voor andere opties ik nog heb om het beest weg te krijgen.
Je hoort dus twee keer per dag kort iets knagen en bent dan bang dat je kozijnen opgevreten worden? Ik vermoed dt het wel los zal lopen. olamg je geen andere overlast hebt, zou ik mij er weinig zorgen over maken.
Presto schreef:
18-02-2026 13:15
Je hoort dus twee keer per dag kort iets knagen en bent dan bang dat je kozijnen opgevreten worden? Ik vermoed dt het wel los zal lopen. olamg je geen andere overlast hebt, zou ik mij er weinig zorgen over maken.
En dan zit je straks met hele nesten met muizen en heb je een plaag. Wordt alles gesloopt, trekken uitwerpselen in de muren.
Hoop trouwens ook niet dat het iets als boktorren zijn.
Presto schreef:
18-02-2026 13:15
Dat ik maar 2 keer per dag wat hoor, wil niet zeggen dat dat beest niet dagen of nachten lang zit te knagen als ik er niet ben natuurlijk. Prima dat het jou weinig kan schelen als een dier aan je huis knaagt, maar ik heb toch liever dat het niet gebeurt. En aangezien je zelf ook geen andere tip hebt om van dat beest af te komen, snap ik niet waarom je mij aanspreekt op het gif waarmee ik probeer dat beest om te leggen.
TinyTiny schreef:
18-02-2026 13:21
Hoop trouwens ook niet dat het iets als boktorren zijn.
Dat hoop ik ook niet nee. Ik heb wat dat betreft wel het geluk dat ons huis vrij nieuw is nog. Ik heb verder geen hout in huis, alles is beton of gewoon stenen muren. Alleen bij de kozijnen zit dus iets van hout om de spouwmuur op de kopse kant dicht te maken bij de kozijnen zeg maar. De rest van de muren en vloeren enz is allemaal steen en beton, daar kan weinig aan stuk geknaagd worden. Maar ik heb ook geen zin in een kozijn wat ik moet vervangen of een stuk hout dat los laat en het stucwerk enz mee neemt.
TinyTiny schreef:
18-02-2026 13:19
En dan zit je straks met hele nesten met muizen en heb je een plaag. Wordt alles gesloopt, trekken uitwerpselen in de muren.
Van muizen merk je doorgaans wel iets meer dan 2x per dag een knaaggeluid.
18-02-2026 13:23
Dat ik maar 2 keer per dag wat hoor, wil niet zeggen dat dat beest niet dagen of nachten lang zit te knagen als ik er niet ben natuurlijk. Prima dat het jou weinig kan schelen als een dier aan je huis knaagt, maar ik heb toch liever dat het niet gebeurt. En aangezien je zelf ook geen andere tip hebt om van dat beest af te komen, snap ik niet waarom je mij aanspreekt op het gif waarmee ik probeer dat beest om te leggen.
Zoals ik al zei (dat is dan mijn tip): op basis van wat je beschrijft zou ik (maar dat ben ik ) mij geen zorgen maken.
Als je het echt wilt weten huur/leen je een camera en zoek je naar vraatsporen aan je hout.
TinyTiny schreef:
18-02-2026 12:45
Absoluut, maar niet in mijn huis. Doen ze maar lekker buiten.

Mijn vleermuizen zijn ook nuttig maar die slopen de boel niet en steken niet. Die mogen lekker blijven inwonen elk voorjaar/ zomer en daarvoor hou ik de gaten in spouwmuur open.
Vleermuizen kunnen enge ziektes overbrengen, dat doen wespen dan weer niet. En zo vaak steken wespen niet. Ik denk dat ik in mijn leven vier keer ben gestoken door een wesp, en dat is inclusief die verschrikkelijke wespenplaag in 2004 op de camping. Wespen staan vooral in een kwade reuk maar die is echt niet reëel.
Graftak!
Zarah schreef:
18-02-2026 00:30
In de war met melk misschien? Dat mag je ze echt niet geven. Kattenbrokjes is juist wat aanbevolen wordt (en water). Hier delen ze hun bakjes met de zwerfkatten. :flirting:
Ja, dat zal het zijn geweest. In ieder geval, ik heb wat van de brokjes van de poes achterover gedrukt en die op een schoteltje neergezet op de plek waar ik Prikkie voor het laatst gezien heb. Het zal mij benieuwen :flirting:
Graftak!
Bij ons waren het grotere vogels (meeuwen en kraaien) die op het dak rondrenden en mos eruit pikten.

Maar ik moest hier ook aan een marter denken.
Lady*Voldemort schreef:
18-02-2026 15:36
Ja, dat zal het zijn geweest. In ieder geval, ik heb wat van de brokjes van de poes achterover gedrukt en die op een schoteltje neergezet op de plek waar ik Prikkie voor het laatst gezien heb. Het zal mij benieuwen :flirting:
Of dat misschien natvoer niet mag? Kan me voorstellen dat dit misschien meer toevoegingen heeft? Hopelijk komt Prikkie terug. :)
Grote verschil tussen ratten en marters, is dat je marters hoort. Die vechten veel en schreeuwen dan heel akelig.
Presto schreef:
18-02-2026 13:33
Zoals ik al zei (dat is dan mijn tip): op basis van wat je beschrijft zou ik (maar dat ben ik ) mij geen zorgen maken.
Als je het echt wilt weten huur/leen je een camera en zoek je naar vraatsporen aan je hout.
Dat is dus al gebeurt en daar kwam niks uit. Er is al een verdelger met een camera de spouwmuur in gegaan en die kwam niks tegen. Daarna is het geknaag een tijd weg geweest toen we de spouwmuur hebben laten isoleren, maar nu is het dus weer terug. En ik ben jou dus niet, vandaar dat ik er wel wat tegen probeer te doen voordat het misschien zo erg is dat ik hoge kosten heb aan reparaties.
Tja-Tja schreef:
18-02-2026 15:45
Of dat misschien natvoer niet mag? Kan me voorstellen dat dit misschien meer toevoegingen heeft? Hopelijk komt Prikkie terug. :)
Natvoer wordt volgens mij afgeraden omdat egels nogal vieze/slordige eters zijn, en dus eindigen met natvoer over hun hele snuit. En dat trekt dan weer vliegen aan, die hun eitjes leggen op de egel en vervolgens krijgt de egel last van maden....

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven