Welke makkelijke bloeiende klimplant tegen een zuidgevel?

19-07-2019 11:57 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naast mijn voordeur is een smal stukje gevel waar altijd een bloeiende klimplant tegenaan stond. Die is dood gegaan, en ik zoek nu een vervanging. Ik heb totaal geen verstand van planten en bloemen en zoek een beetje advies.
Ik zoek een plant die redelijk snel groeit (in de hoogte), lang bloeit en makkelijk te onderhouden is. Bijsnoeien is geen probleem , maar liever geen gedoe met inpakken in de winter. De gevel staat pal op het zuiden en wordt dus behoorlijk warm in de zomer en krijgt volop zon.
Ik heb al een blauwe regen aan de andere kant van het raam die het goed doet en zoek iets dat iets minder weelderig groeit (er valt bijna niet tegenop te snoeien). Qua bloemen hou ik vooral van hardere kleuren, hard roze of rood lijkt me wel mooi. Geen wit of pastelkleuren.
Ik kom zelf niet veel verder dan een klimroos, de Rosa Zephirone Drouhin lijkt me wel mooi en heeft ook geen doorns wat wel handig is. Maar misschien is die helemaal niet zo geschikt en hebben jullie een beter idee.
Het zou leuk zijn als hij groen blijft in de winter, maar dat hoeft niet perse. Ik wil wel graag mooie bloemen, die ook lang bloeien. Liever geen plant die erg veel rotzooi geeft qua uitvallen van de bloemen.
Er is een houten roostertje waar hij tegen opgebonden kan worden, dat is 45 cm breed en zo hoog als de voordeur.
Wie heeft er een goed idee?
.
Alle reacties Link kopieren
Onbevangen schreef:
19-07-2019 17:15
Een clematis kan prima in de zon, als je maar zorgt dat de onderste halve meter van de plant niet de hele dag in de volle zon staat. Dit kun je makkelijk oplossen door de plant wat dieper te planten
Goeie tip zeg, bedankt. Als dat hem wordt ga ik hem zeker goed ingraven.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
19-07-2019 21:46
Ook heel mooi dit!
Ik krijg zoveel leuke tips, ga nog een stukje muur zoeken :)
Je kunt toch gewoon een raam dicht laten metselen? :proud:
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
19-07-2019 20:04
Die van de winter is een ander. je moet echt de Star versie hebben

Edit:
Winter = Jasminum nudiflorum
Zomer = Trachelospermum jasminoides 'Star of Toscane'

je zou ze kunnen mengen, dan heb je het hele jaar bloemen ;)
Ja leuk idee. Ik weet alleen niet of daar ruimte voor is op zo'n smal stukje muur?
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
19-07-2019 21:48
Ja leuk idee. Ik weet alleen niet of daar ruimte voor is op zo'n smal stukje muur?
Ze zijn heel makkelijk te snoeien
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
19-07-2019 17:08
En als je iets bijzonders wilt,(maar dit is vast een wat bewerkelijke plant) neem je de Akebia quinata, de schijnaugurk. Halfgroene winterplant met welriekende bloemen en bijzondere vruchten:

Afbeelding
https://www.dewilde.nl/nl/klimplanten/o ... inata/2971

Afbeelding
https://www.permacultuurnederland.org/p ... =0&pid=353

In een volgende tuin ga ik deze eens proberen, ik hoor graag je ervaringen :D
Deze heb ik staan tegen de zuidgevel, heel blij mee!

Verder hier nog clematis, kamperfoelie, toscaanse jasmijn en sierkiwi. Die laatste, Actinidia kolomikta, is ook heel mooi, door het blad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven