Welke oven?

30-09-2010 14:50 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga mijn keuken (laten) verbouwen, er komt onder andere een nieuwe oven in. Maar welke?

Ik hou erg van koken en bakken. En het liefst wil ik geen fratsen als stoomoven, combi-magnetron en weet ik wat allemaal... Graag tips van ervaringsdeskundigen!

Bij Ikea heb ik even naar de ovens gekeken, maar ik zag daar alleen maar heteluchtovens. Werkt dat net zo goed als gas? Kan de deur ook open tijdens het bakken, bijvoorbeeld als je merengue maakt? Zijn er andere adressen voor inbouwapparatuur zonder dat ik me in een faillissement hoef te storten?
Ik vind hetelucht veel fijner dan gas! Dat werkt echt prima. En de oven kan ook gewoon open tijdens het bakken.

Als je een IKEA keuken neemt, zou ik ook een IKEA oven nemen. Of heel goed checken of een oven van een ander merk wel ingebouwd kan worden ivm mogelijk afwijkende maten.

Veel verbouwplezier.
Wij hebben een heteluchtoven van de Ikea en die bevalt ons prima!

Het deurtje (klep bij ons) kan open tijdens het bakken.

Goede verbouwing en alvast veel plezier van je nieuwe keuken!!!
mag ik vragen waarom je geen combi magnetron wilt?
Een hete luchtoven is echt een aanrader!
Geen combi magnetron: dan kan de ovendeur niet open bij het bakken, hij gaat dan automatisch uit. Nadeel van het ding wat ik heb (verder doet ie het heel goed!).
Wij hebben een heteluchtoven die tegelijk ook magnetron is. Is heel handig, want je hebt maar 1 apparaat in je keuken. De enige reden om geen combi te nemen (die ik kan bedenken dan) is als je tegelijkertijd iets in de oven en de magnetron wilt stoppen.

Ik vind er geen fratsen aanzitten.
In reactie op SSF: bij ons kan de deur tijdens het bakken wel gewoon open hoor. Hebben geloof ik een bauknecht.
Aaaah! Dat is handig Ka32. Ik denk dat dat komt doordat jullie apparaat in eerste instantie een oven is, mét magnetron functie. Die van mij is echt een combi, die alleen werkt als de deur dicht is. Klinkt als een ideaal apparaat, dat van jou!
Ik kies liever geen combi omdat ik de magnetron nooit gebruik - alleen om het kattevoer een beetje op te warmen zodat de poezen geen koude buikjes krijgen (ja ze zijn behoorlijk verwend ja).

Die hetelucht klinkt dus zo gek nog niet. Heel erg bedankt voor jullie tips!

Ik had in de heteluchtoven die ik nu tijdelijk (vreselijk in de weg) op het aanrecht heb staan, soesjes gebakken en dat lekken wel sjoelschijven, helemaal plat, niet gerezen. Een souffé durf ik niet te proberen. Ik dacht dat het kwam door die hete lucht die door de oven waaide ofzo. Klopt dat of lag het aan mijn bakkunsten en lukken soesjes en soufflé in een heteluchtoven normaal gesproken wel?
Soesjes ed lukken hier altijd prima. Bij hetelucht is de oven juist gelijkmatiger warm dan bij gas. Wrs een kwestie van wennen?
quote:Supersoulfighter schreef op 30 september 2010 @ 15:38:

Geen combi magnetron: dan kan de ovendeur niet open bij het bakken, hij gaat dan automatisch uit. Nadeel van het ding wat ik heb (verder doet ie het heel goed!).

Mijn combi-magnetron kan prima open tijdens het bakproces. Klep dicht en gewoon weer op start duwen. Dan gaat ie gewoon verder.

Bij mij kan er een stilstaand rooster in, en er is een rond rooster wat meedraait met de glazen plaat. Dus keus genoeg.

Cakes, merenques, brood, hartige taarten... ik bak het allemaal zonder problemen. Ik heb een whirlpool. Die van IKEA zijn van hetzelfde merk (ook al staat dat er niet op).
quote:Appelsientje schreef op 30 september 2010 @ 16:44:

Ik kies liever geen combi omdat ik de magnetron nooit gebruik - alleen om het kattevoer een beetje op te warmen zodat de poezen geen koude buikjes krijgen (ja ze zijn behoorlijk verwend ja).

Die hetelucht klinkt dus zo gek nog niet. Heel erg bedankt voor jullie tips!

Ik had in de heteluchtoven die ik nu tijdelijk (vreselijk in de weg) op het aanrecht heb staan, soesjes gebakken en dat lekken wel sjoelschijven, helemaal plat, niet gerezen. Een souffé durf ik niet te proberen. Ik dacht dat het kwam door die hete lucht die door de oven waaide ofzo. Klopt dat of lag het aan mijn bakkunsten en lukken soesjes en soufflé in een heteluchtoven normaal gesproken wel?

Een andere (nieuwe) overn is altijd even wennen. En tussen gas en elektrisch moet je ook vaak even anders instellen met standen/temperaturen.

Ik weet zeker dat als je er aan gewend bent dat het prima moet gaan...

Ik heb een heteluchtoven met circulatie EN boven- en onderwarmte. Dat vind ik dan wel weer fijn.
He Amyglatralala, misschien lukt dat bij mij ook wel, nog nooit geprobeerd... Ga even testen!
Helaas, die van mij doet dat niet.. :(
quote:Amygdala schreef op 30 september 2010 @ 17:47:

[...]

Mijn combi-magnetron kan prima open tijdens het bakproces. Klep dicht en gewoon weer op start duwen. Dan gaat ie gewoon verder.

Dat snap ik, maar als je merengues wilt maken moet de ovendeur open blijven staan tijdens het bakken. Dus oven op ongeveer 100 graden en deur open en dan die eiwitschuimen langzaam laten drogen. Dus niet klep dicht

Ik geloof dat jullie me hebben overtuigd, mooie hetelucht inbouw bij Ikea uitzoeken en klaar ben ik alweer.

Wat fijn, zo'n forum!
Oooo ik dacht dat amygdala bedoelde dat haar combi magnetron deur wel open kon tijdens het bakken, maar nu ik het goed lees heeft ze het over open en dicht doen en dan weer aanzetten. Ja, dat kan ik ook, haha! Veel plezier met je oven, TO!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven