Welke pannen heb ik nodig?

26-02-2024 10:09 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk, met kookpannen kom ik wel uit. Daar zit hooguit water in of soep, en die maak je schoon met een sopje. Maar koek-, bak-, braad-, sudder-, en dat soort pannen die snap ik nooit zo goed. So far heb ik steeds de standaard anti-aanbaklaag pan. En met een sopje en zachte spons worden ze weer schoon en vetvrij. Uiteindelijk wordt die laag niet meer zo mooi, of blijft er zo'n zwart plakkerig randje aan de zijkant. En dan koop ik toch maar een nieuwe, niet zo duurzaam.. Ik heb 1 ijzeren pan, ooit eens gekocht, speciaal voor pannenkoeken. Die moet je dan inbranden. En mag je niet afwassen met zeep. Maar wil 'm wel schoonmaken, maar hoe doe je dat dan? Is het normaal dat die dan vettig is en van die zwarte randjes aan de rand krijgt? Die ligt dus zonder werk in de kast. Ik kook hoofdzakelijk vegetarisch/ veganistisch. Veel pasta's en groenteprutjes, een keer een gebakken ei en aardappeltjes. Weinig vlees e.d. En ik kook op gas. Liefst wil ik goeie en mooie pannen zonder pfas, en zonder dat ik daar een lening voor af hoef te sluiten. Dus, welke pannen heb ik nodig? En ben ik de enige die niet nog niet snapt hoe je eten niet aan laat branden in een pan zonder anti-aanbaklaag? Culinaire groet, Femmeke.

Snap jij pannen zonder anti-aanbaklaag?

Totaal aantal stemmen: 20

Nee, ik snap het ook niet.. (45%)
Ja, simpel toch! (55%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een keramische wok, werkt prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
Om dingen niet aan te laten bakken moet je bakken in vet (boter, margarine, olie). Ik doe dat ook in pannen met anti-aanbaklaag.
Gietijzeren pannen was ik af met afwasmiddel, anders vind ik het toch echt vies.

Ik heb geen randjes of zo, wel de buitenkant en onderkant die bruin wordt maar dat vind ik niet erg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet alleen dat je een hete koekenpan niet direct met koud water moet afspoelen omdat hij dan krom trekt. Verder klooi ik ook maar wat aan dus ik lees mee voor tips.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees mee. Ik heb een hele fijne gietijzeren pan van BK, maar die bodem krijg ik inderdaad niet meer zo schoon. Gebruik wel altijd olie/boter met bakken. Er knettert genoeg aan dus anti-aanbak is de bodem zeker niet
Alle reacties Link kopieren Quote
Gietijzer of anders stalen pannen?

Gietijzer mag je best schrobben en schoonmaken hoor. Af en toe even opnieuw inbranden is ook prima.

Als je de pan gaat gebruiken of inbranden, geef hem dan een paar minuten om goed heet te worden voordat je er vet in doet.

Belangrijk is dat je wel olie of boter gebruikt.

Een stalen pan is misschien lichter. Ik heb begrepen dat die ook echt heet moeten zijn voordat je er olie in doet.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die gietijzeren en stalen pannen kan je alleen gebruiken als je niet vetarm eet, want je hebt ruim vet nodig om een laag te vormen tussen pan en inhoud, die de hitte overbrengt. Ik had begrepen van video's dat je dat inbranden buiten moet doen, met aardappelschillen. Ik weet niet of dat de goede video's waren. Je kan ze ook ingebrand kopen.

Zonder vet maakt je eten slecht contact met de bodem dus zal het overbrengen van de warmte minder goed en egaal verlopen. De pan warmt dan steeds meer op en raakt zijn warmte slecht kwijt met gevolg aanbakken.

Maar ja het scheelt wel calorieën. Ik prefereer dus de pan met coating. Anders heb je het zo slecht in de hand vind ik. Als ik denk: ik wil lekker wat olie, dan gooi ik er alsnog koud overheen. Eigenlijk gebeurt dat nooit.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gietijzeren en stalen koekenpannen. Beide moeten echt heet zijn voor je er vet in doet. Als je er een waterdruppel indoet moet die niet verdampen, maar als een bolletje door de pan springen, pas dan is je pan heet genoeg. Dan olie of bakenbraad erin, veel laten bruisen en dan je vlees. Dat plakt eerst vast en dan laat het los en kun je het keren of rullen.
Je hebt er wat meer tijd voor nodig, maar ik doe echt jaren en jaren en jaren met m’n koekenpannen. Ik heb wel een keramische wok, gaat ook prima, lijkt wat meer op tefalpannen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb keramische pannen van Tefal, deze:

Afbeelding

Ik heb er 2 koekenpannen van (20 en 24 cm) en een hapjespan (28cm). Ik vind ze heel fijn, gewoon schoonmaken met afwasmiddel en een afwasborstel. Ik heb ook een keramische koekenpan (28cm) cadeau gehad gehad van Brabantia, die is ook fijn. Meer pannen heb ik niet, de derde koekenpan is voor mij al overdreven maar hij bleek toch wel heel handig tijdens pannekoeken bakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn gietijzeren wok laat ik meestal schoon koken.
Zet hem vol water en kook dan al t aanbaksels los.
Als ik hem al eens met afwasmiddel afwas brand ik hem er na weer in.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
26-02-2024 11:00
Die gietijzeren en stalen pannen kan je alleen gebruiken als je niet vetarm eet, want je hebt ruim vet nodig om een laag te vormen tussen pan en inhoud, die de hitte overbrengt.

Zonder vet maakt je eten slecht contact met de bodem dus zal het overbrengen van de warmte minder goed en egaal verlopen. De pan warmt dan steeds meer op en raakt zijn warmte slecht kwijt met gevolg aanbakken.
Ja, je moet vet gebruiken.
Nee, je hoeft het vet niet persé op te eten. (inderdaad, met aardappels is dat lastig want die zuigen het natuurlijk op)
Ik had begrepen van video's dat je dat inbranden buiten moet doen, met aardappelschillen. Ik weet niet of dat de goede video's waren. Je kan ze ook ingebrand kopen.
Nee, dat waren geen goede video's. Inbranden gaat met olie, en een theelepeltje lijnzaadolie of druivenpitolie (heb ik speciaal daarvoor staan en gaat eeuwen mee) gaat goed. (niet alle olie is hetzelfde)
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het fijne van gietijzeren pannen vind ik dat ze ook op de barbecue en in de oven kunnen. Vergeet echter niet om ovenwanten of zo'n silicone ding om het handvat te doen wanneer je m weer op wilt tillen :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is een aflevering van de keuringsdienst van waarde over pannen, en dan met name over dat je toch beter geen teflon (anti-aanbaklaag pannen) moet gebruiken. Tenzij je echt vaak nieuwe pannen koopt en de laag op geen enkele manier beschadigd. Anders is het echt slecht voor je gezondheid.

In die aflevering ook tips over welke pannen dan wel, en hoe ze te gebruiken.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
KooktMetKnoflook schreef:
26-02-2024 11:25
Ja, je moet vet gebruiken.
Nee, je hoeft het vet niet persé op te eten. (inderdaad, met aardappels is dat lastig want die zuigen het natuurlijk op)



Nee, dat waren geen goede video's. Inbranden gaat met olie, en een theelepeltje lijnzaadolie of druivenpitolie (heb ik speciaal daarvoor staan en gaat eeuwen mee) gaat goed. (niet alle olie is hetzelfde)
Ja alle olie is verschillend vanwege het kleverige residu wat ze kunnen achterlaten. Ik haatte het schoonmaken van een frituurpan precies om die reden. Een soort doorzichtige kauwgomlaag kwam aan de rand rondom te zitten.

Om te weten hoeveel van de olie je consumeert en dus als extra calorieën kan beschouwen zou je eerst de lege pan en de hoeveelheid gebruikte olie kunnen wegen en als je klaar bent met eten trek je het gewicht van de lege vuile pan van dat getal af. Kleine moeite en meten is weten. :)
tv-icoon wijzigde dit bericht op 26-02-2024 12:35
6.52% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor alle reacties zeg! Fijn om te lezen dat er meer anti-aanbaklaagpanworstelingen ervaren worden.
Dus belangrijk samengevat met staal of gietijzer;
-inbranden met een echt hete pan
-olie of boter er pas in als de pan een druppel water kan laten rollen
-en af en toe schoon laten koken en dan opnieuw inbranden.

Dat die pannen dan ook in de oven kunnen lijkt me zo fijn, dat ziet er ook zo culinair uit ;)

De aflevering van de Keuringsdienst ga ik even opzoeken!
femmeke87 wijzigde dit bericht op 26-02-2024 12:35
0.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.blokker.nl/bk-blue-label-gr ... lsrc=aw.ds

Ik heb deze sinds ruim een jaar. Toppan.

Voor pannenkoeken heb ik een gietijzeren pannenkoekenpan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb drie stalen pannen van De Buyer. De koekenpannen zijn heel fijn als ze eenmaal ingebrand zijn, en dat duurt even. Ze zijn wel heel zwaar maar ze gaan dan ook wel levenslang mee. De (enorme) wok die ik heb krijg ik echter maar moeilijk ingebrand op inductie, want de zijkant wordt niet heet genoeg. Tips zijn dus welkom!
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoccellia schreef:
26-02-2024 12:19
Er is een aflevering van de keuringsdienst van waarde over pannen, en dan met name over dat je toch beter geen teflon (anti-aanbaklaag pannen) moet gebruiken. Tenzij je echt vaak nieuwe pannen koopt en de laag op geen enkele manier beschadigd. Anders is het echt slecht voor je gezondheid.

In die aflevering ook tips over welke pannen dan wel, en hoe ze te gebruiken.
Teflon (PTFE) is al een tijdlang uit; in plaats daarvan is ILAG gekomen en dat vind ik wel fijn bakken. Als je de temp in de gaten houdt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Teflon
Iedere zichzelf respecterende pannenleverancier is overgeschakeld.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb mijn anti-aanbak koekenpan en wok vervangen door RVS pannen van Demeyere. Ik gebruik vooral de 'Apollo 7 hapjespan' vrijwel dagelijks. Kan ook gebruikt worden als braadpan voor stoofgerechten. Ik vind de pannen geweldig. Demeyere heeft ook fijne instructiefilmpjes online waar bijvoorbeeld wordt uitgelegd hoe je aardappelen of vis bakt zonder anti-aanbaklaag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn gietijzeren pannen laat ik inderdaad eerst heet worden, dan vet toevoegen, dan het eten. Ik doe niks met druppels of apart inbranden, maar zo te lezen is wat ik doe ook een vorm van inbranden.

Heb twee Creusetpannen al decennia en ze doen het nog goed, dus ik denk dat ik het goed doe.
En afwassen gewoon met Dreft dus!
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien is de belangrijkste reden dan wel dat ik ze niet heet genoeg laat worden.. als ik die ene pan gebruik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Femmeke87 schreef:
26-02-2024 13:25
Misschien is de belangrijkste reden dan wel dat ik ze niet heet genoeg laat worden.. als ik die ene pan gebruik.
Dat is inderdaad meestal het geval. Daarom die dansende waterdruppel, dan pas is de pan heet genoeg voor de boter of olie.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gietijzer, mineral steel, rvs en keramisch (hoewel dat nu toch ook weer niet beter schijnt te zijn dan teflon).

Vooral mijn gietijzer en mijn mineral steel is inderdaad altijd enigszins vettig. Dat spoel ik af met heet water, en klaar is kees. En soms als iets aangekoekt is kook ik het met heet water uit. Maar brandschoon en glanzend zijn die pannen niet, nee. Ze worden juist beter door het gebruik. Eitje of pannenkoek bakken is allemaal geen probleem.

Mijn rvs pannen was ik wel goed af. Ik heb geen vaatwasser, maar daar kunnen ze wel in.

Ben dol op mijn pannen en mis anti-aanbak totaal niet.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 26-02-2024 13:46
9.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Femmeke87 schreef:
26-02-2024 13:25
Misschien is de belangrijkste reden dan wel dat ik ze niet heet genoeg laat worden.. als ik die ene pan gebruik.
Dat moet met rvs pannen inderdaad ook. Eerst heel heet, dan koude boter/olie, dan gas weer wat lager. Of inductieplaat in ons geval.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoccellia schreef:
26-02-2024 13:43
Dat moet met rvs pannen inderdaad ook. Eerst heel heet, dan koude boter/olie, dan gas weer wat lager. Of inductieplaat in ons geval.
Maar de boter of olie moet wel eerst heet worden. Vaak zie je mensen dingen in de pan gooien terwijl het vet nog niet heet is, dan moet het eten tegelijk met de olie/boter warm worden, in plaats dat het vet het eten meteen bakt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven