Welke planten gaan het bij ons overleven?

03-11-2020 13:46 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben allebei geen groene vingers, maar om het een beetje gezellig en leefbaar te houden zijn we wel toe aan wat groens in huis. Momenteel staat er nog 1 plant in huis (ik kom er zo niet achter hoe die heet), die door gebruik aan management tot jungle-formaat is uitgegroeid.

Factoren die de plant aan moet kunnen:
- Weinig aandacht. Ik vergeet gewoon dat het levende dingen zijn die verzorging nodig hebben. Vriend gooit nog met enige regelmaat de drinkbak van de hond leeg bij de plant :mrgreen:
- We hebben niet een heel licht huis
- Er woont een kat. Hij laat die ene plant die er is met rust, maar je weet maar nooit.
- In de winter staat de houtkachel regelmatig aan, dus dan hangt er wel een bepaalde soort warmte in huis.

Wat zijn onze opties behlave een cactus :hihi:
Aloë, kalanchoë en philodendron zijn in elk geval giftig, en dat is uit m'n hoofd. Ik zou de rest zeker nog googlen.
Alle reacties Link kopieren
Een pannenkoekje. Via de app ‘Plantsome’ stel je dan zijn hoogte en standplaats in en je krijgt een melding als ‘ie weer water nodig heeft.

Planten met donkere bladeren hebben minder zonlicht nodig.

Een Calathea Ornata is ook erg mooi. Al vind ik alle Calatheas mooi. :heart:
Zoals gezegd: er zitten planten bij die erg giftig zijn voor katten.
Ik zou daar zeker even op googelen.
Er zijn veel planten giftig, maar sommige zijn echt dodelijk, dus die zou ik zeker niet in huis zetten (volgens mij is bijvoorbeeld de aloë vera extreem giftig).
Alle reacties Link kopieren
Het gaat helaas niet goed met de begonia :"-(

Ik denk dat hij in het begin teveel water heeft gekregen (had hem in een laagje water gezet), maar de grond is na anderhalve week nog steeds heel vochtig dus hij wordt niet droger. Ik vrees het ergste :facepalm:
Er gaan meer planten dood door teveel, dan door te weinig water. RIP begonia.
Patatje15 schreef:
19-11-2020 10:10
Het gaat helaas niet goed met de begonia :"-(

Ik denk dat hij in het begin teveel water heeft gekregen (had hem in een laagje water gezet), maar de grond is na anderhalve week nog steeds heel vochtig dus hij wordt niet droger. Ik vrees het ergste :facepalm:
Awww.... ik heb ook twee planten bijna vermoord door teveel water (echt, de pot stond helemaal vol, oeps!), maar die lijken zich te herstellen. Stiekem vind ik dat wel weer leuk; puzzel me een weg naar de beste reanimatiemethode. :D
Alle reacties Link kopieren
Waarom stoppen ze niet met drinken als ze genoeg hebben :evil:
Nouja, ik heb hem in een laagje van ong 1cm water gezet en dat is blijkbaar dus teveel, les genoteerd. Ik heb hem voor de zekerheid nu maar verplaatst naar een iets lichtere plek (zonder directe zon) en verder kan ik niet veel voor hem betekenen vrees ik.
eventueel zou je de natte grond zoveel mogelijk weg kunnen halen en nieuwe grond geven. Dat kan de schade misschien nog wat beperken.

Ik heb ook hydrokorrels onderin de potten zitten nu. Dat helpt volgens mijn groenevingervrienden ook :)
Alle reacties Link kopieren
O dat ga ik dan proberen! Moet toch nog naar het tuincentrum om de laatsten van een hippe pot te voorzien
Stiekem vind ik het wel grappig dat er iemand nog slechter is met planten dan ik :hyper:
In dit lijstje staan een paar geschikte planten in die heel sterk zijn en bijna niet kapot te krijgen zijn.

https://www.zamero.nl/welke-planten-zij ... -badkamer/

Ik ben zelf fan van de lepelpplant. Die gaat slap hangen als die water nodig heeft en nadat de plant water heeft gehad komt hij weer helemaal omhoog. Deze plant geeft dus zelf aan wanneer hij water nodig heeft. Ik weet alleen niet of deze plant ook geschikt is met katten.
Alle reacties Link kopieren
Izzy_ schreef:
19-11-2020 11:37
Stiekem vind ik het wel grappig dat er iemand nog slechter is met planten dan ik :hyper:
:mrgreen:
11 van de 12 doen het (nog) redelijk tot goed en de maranta lijkt na een weekje intensive care te herstellen van een eerder dipje. Ik geef nog niet op :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Joh, zowel ikea alsook intratuin hebben prima planten die geen licht, lucht en water nodig hebben. Je betaalt wat meer (als het er een beetje fatsoenlijk uit moet zien) maar je kunt 100% gegarandeerd jaaaaaaaaaaaaaaaren vooruit.

En met kerst kun je er desgewenst zelfs lampjes en ballen in hangen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
03-11-2020 13:53
neem een orchidee. Die krengen zijn niet kapot te krijgen. Ik hou er helemaal niet van, en op een of andere manier schijnt dat niet door te dringen bij anderen, ook al vermeld ik dat af en toe als planten ter sprake komen. dus dan krijg ik er weer een. Waarschijnlijk omdat ze denken: daar staat er altijd een, dus zet er nog maar een bij.
Orchideeën? Ik dacht juist dat die kwetsbaar waren?
Ik heb er laatst één gehad, en na een paar weken heb ik hem verplaatst. Letterlijk anderhalve meter opgeschoven. Binnen drie dagen was hij dood.

To, bij mij doen alleen vetplanten het goed.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
09-11-2020 12:52
Zullen we een wedje leggen voor wanneer de eerste het begeeft? ;) :lol:
Patatje15 schreef:
19-11-2020 10:10
Het gaat helaas niet goed met de begonia :"-(

10 dagen? :proud: :proud:

Heeft het vervangen van de grond geholpen?
Izzy_ schreef:
19-11-2020 11:37
Stiekem vind ik het wel grappig dat er iemand nog slechter is met planten dan ik :hyper:
Ik ook :lol:

Tot nu toe is er een bloemist in mijn woonplaats die PhiIae-resistente planten verkoopt. Ik heb daar een jaar geleden 5 exemplaren gekocht en die leven nog. Een daarvan ben ik begonnen met stekken en de stekjes blijven ook leven.
In de loop der tijd ook leuke planten gekocht bij Ikea en andere bloemisten maar die lagen na 2-4 weken het loodje.
Alle reacties Link kopieren
Zet je planten over op hydrocultuur, dit vraagt veel minder verzorging.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Nepplanten, Ikea heeft hele leuke die bijna niet van echt te onderscheiden zijn.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
21-11-2020 18:49
10 dagen? :proud: :proud:

Heeft het vervangen van de grond geholpen?
Ik denk dat we het punt bereiken om in te zien dat ik en de begonia een mismatch waren en dat we hoogstwaarschijnlijk afscheid moeten gaan nemen en ik me op de 11 overgebleven plantenvrienden richt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven