Wie is ook op jacht naar een koophuis?

06-05-2019 19:47 3351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt.. wie is er ook op zoek naar een koopwoning in deze moeilijke markt?

Ik ben samen met mij vriend op zoek naar een kluswoning in de randstad. Het wordt ons eerste koophuis samen, op dit moment huren we nog.

We zijn op zoek naar een woning van minimaal 100m2 van rond de 300k en dan willen we voor nog ongeveer 100k eraan verbouwen.

We zijn nu zo'n 3 maanden actief aan het zoeken. We hebben 6 huizen bezichtigd en één keer een bod gedaan. Komend weekend staat weer een bezichtiging op de planning. Dit huis lijkt op Funda echt perfect wat we zoeken en we hebben al bedacht hoeveel we gaan (over) bieden als het in het echt ook zo fantastisch is.

Ik vind het heel spannend, maar vooral heel leuk allemaal. Ik hoop dat er hier meer mensen zijn die op zoek zijn en die gezellig mee willen kletsen.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
16-05-2019 09:10
Het moe-ste word ik van het advies om te gaan huren. “Dan gaan jullie toch gewoon huren?” Jaa tuurlijk. We staan te springen om elke maand €1500-2000 door het doucheputje van een ander te spoelen :-| Lijkt mij ook fantastisch om 2x te verhuizen én om die reden nog steeds niet zwanger te worden.

Als het nou niet anders zou kunnen dan oké. Maar wij kunnen kopen. Er is alleen weinig te koop.

Of het advies om een kleiner huis voor de korte termijn te kopen :facepalm: Nee tuurlijk niet. Dan betaal je de hoofdprijs voor iets wat over 5 jaar minder waard is en tegen die tijd is de rente ook weer hoog. Dus dan kunnen we met (hopelijk dan) 3 kinderen verkassen terwijl ons te kleine huis onder water staat en een dure hypotheek afsluiten voor een nog groter huis.

Allemaal adviezen van mensen die nu niets hoeven te kopen.
Huren hoeft niet duur te zijn, maar dan moet je wel heel veel geluk hebben.
Wij betalen nog geen 900 voor een 2-onder-1-kap in die stad-waar-jij-in-de-buurt-zoekt.
Voor ons geeft dat dus wel heel veel rust tijdens het zoeken: als het nog 5 jaar duurt is het ook goed.
Ik besef wel dat zulke huizen zeldzaam zijn maar het is waard om het ook in de gaten te houden.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn om wat herkenning te vinden hier! Wij huren voor de ruimte die we nu hebben al redelijk goedkoop, althans, je gaat in de Randstad niet iets anders vinden voor deze prijs. En wij hebben een dochter op de opvang hier, ik vind het ook niet wenselijk om haar meerdere keren te laten switchten. Dus wij blijven hier zitten totdat we een koophuis hebben. Maar het is wel meer dan 1200 per maand, dus we steken dit liever in een eigen huis.

Wij hebben een aankoopmakelaar, maar die kan er ook niks aan doen dat andere mensen tienduizenden euro’s kunnen overbieden. Wij hebben veel aan zijn ondersteuning en uitleg over strategie, maar hij kan niet toveren. En tot 4 ton is helaas een categorie waar veel mensen in zoeken. Ik vraag mij oprecht af hoe mensen dat doen met een kleiner inkomen. Wij zijn beide WO opgeleid en werken fulltime, hoe koop je nog iets als je zoekt rond de 2/2,5 ton in de Randstad? Onmogelijk toch?

Uiteraard ben ik heel blij voor de mensen die wel hun eigen woning makkelijk verkopen en weer iets terug kunnen kopen! Super chill toch? Ik baal soms gewoon dat wij niet 6 jaar geleden iets hebben gekocht. Maar toen was onze financiële situatie heel anders. Alhoewel we toen ook al ruim 1100 euro huur betaalden, dus daarvoor hadden we zelfs in Amsterdam wel een appartementen kunnen kopen, maar goed. Dat is de koe in de kont kieken.

Een kennis van mij die net een huis van ruim een miljoen heeft gekocht heeft ook 5/6 keer moeten bieden voordat het raak was. Dus zelfs in die prijscategorie is er veel concurrentie.
AnAppleADay schreef:
16-05-2019 10:03
Huren hoeft niet duur te zijn, maar dan moet je wel heel veel geluk hebben.
Wij betalen nog geen 900 voor een 2-onder-1-kap in die stad-waar-jij-in-de-buurt-zoekt.
Voor ons geeft dat dus wel heel veel rust tijdens het zoeken: als het nog 5 jaar duurt is het ook goed.
Ik besef wel dat zulke huizen zeldzaam zijn maar het is waard om het ook in de gaten te houden.


Dat is een geluk zeg :-D ook een beetje goede wijk? Dat is idd zeldzaam.

Wij betalen nu praktisch niks omdat het appartement bijna is afbetaald. En ik denk dat mijn man onrustig wordt in een huurhuis. Hij vindt het al niks dat zijn auto lease is. Ik zie een gratis auto, hij als iets wat geleend is.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
16-05-2019 10:28
Dat is een geluk zeg :-D ook een beetje goede wijk? Dat is idd zeldzaam.

Wij betalen nu praktisch niks omdat het appartement bijna is afbetaald. En ik denk dat mijn man onrustig wordt in een huurhuis. Hij vindt het al niks dat zijn auto lease is. Ik zie een gratis auto, hij als iets wat geleend is.
Aan de rand van *poef* Niet geweldig dus maar ook niet heel erg.
Ik word ook wel een beetje onrustig maar meer omdat ik graag mn keuken zou verbouwen :proud:
Ik hou heel erg van koken en we hebben nu zo’n enorm basic keuken.
anappleaday wijzigde dit bericht op 16-05-2019 13:00
0.98% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
16-05-2019 11:41
Aan de rand van ... Niet geweldig dus maar ook niet heel erg.
Ik word ook wel een beetje onrustig maar meer omdat ik graag mn keuken zou verbouwen :proud:
Ik hou heel erg van koken en we hebben nu zo’n enorm basic keuken.


Oh dat valt mee qua wijk :-D

Dat van die keuken snap ik wel. We hadden een tijd terug een bezichtiging waarbij de makelaar in zijn nopjes was met de kleine maar nette keuken. Ja voor het maken van tosti’s.. dacht ik. Ik zou graag meer willen dan zo’n standaard Hollandse aardappelen/vlees/groenten keuken.

Maar goed, eerst maar eens een leuk huis vinden voor ik droom over een keuken.
Alle reacties Link kopieren
SanPellegrino schreef:
16-05-2019 10:24
Wat fijn om wat herkenning te vinden hier! Wij huren voor de ruimte die we nu hebben al redelijk goedkoop, althans, je gaat in de Randstad niet iets anders vinden voor deze prijs. En wij hebben een dochter op de opvang hier, ik vind het ook niet wenselijk om haar meerdere keren te laten switchten. Dus wij blijven hier zitten totdat we een koophuis hebben. Maar het is wel meer dan 1200 per maand, dus we steken dit liever in een eigen huis.

Wij hebben een aankoopmakelaar, maar die kan er ook niks aan doen dat andere mensen tienduizenden euro’s kunnen overbieden. Wij hebben veel aan zijn ondersteuning en uitleg over strategie, maar hij kan niet toveren. En tot 4 ton is helaas een categorie waar veel mensen in zoeken. Ik vraag mij oprecht af hoe mensen dat doen met een kleiner inkomen. Wij zijn beide WO opgeleid en werken fulltime, hoe koop je nog iets als je zoekt rond de 2/2,5 ton in de Randstad? Onmogelijk toch?

Uiteraard ben ik heel blij voor de mensen die wel hun eigen woning makkelijk verkopen en weer iets terug kunnen kopen! Super chill toch? Ik baal soms gewoon dat wij niet 6 jaar geleden iets hebben gekocht. Maar toen was onze financiële situatie heel anders. Alhoewel we toen ook al ruim 1100 euro huur betaalden, dus daarvoor hadden we zelfs in Amsterdam wel een appartementen kunnen kopen, maar goed. Dat is de koe in de kont kieken.

Een kennis van mij die net een huis van ruim een miljoen heeft gekocht heeft ook 5/6 keer moeten bieden voordat het raak was. Dus zelfs in die prijscategorie is er veel concurrentie.

Heel erg herkenbaar. Wij zitten in vrijwel exact dezelfde situatie, eigenlijk best fijn om te lezen dat we niet de enigen zijn. We zijn op alle manieren gebonden aan de regio (zelfde als jij) en gaan dus ook niet elders kijken. Wel kan ik je de tip geven om in de dorpjes tussen A’dam en het gooi te kijken, dat scheelt een hoop qua prijs. Wij hebben geaccepteerd dat we maar even moeten blijven huren tot de markt afkoelt.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik ben WO opgeleid, werk fulltime en zoek rond de 2 ton in de Randstad. Mijn wensenlijstje wordt steeds korter. Het lijkt me gewoon fijn om een eigen huis te hebben. Mijn huur is nu 900 euro. Voor een hypotheek van 900 euro kan ik een veel mooier huis kopen. Ik wil alleen juist lagere woonlasten, dus ik ben op zoek naar een klein 3-kamer appartement.

Ik hoop dat mijn aankoopmakelaar zijn recensies waar gaat maken en dat ik van de zomer kan verhuizen!
Nou vanmiddag wezen kijken en mooi huis alleen moet er veel meer aan gebeuren dan op de foto's was af te zien. Denk aan veel hout en jawel: schrootjes.

We weten niet wat te doen. Aan de ene kant zeggen we bieden en aan de andere kant niet. We gaan er even een nachtje over slapen..
Alle reacties Link kopieren
Sla aan het rekenen: wat moer er gebeuren, wat kan je zelf doen, wat uitbesteden, hoeveel ga je er in stoppen, wat Jan je gefinancierd krijgen en wat wil je dan bieden? Komt dat uit, dan doe je een bod!
Alle reacties Link kopieren
SanPellegrino schreef:
16-05-2019 22:53
Sla aan het rekenen: wat moer er gebeuren, wat kan je zelf doen, wat uitbesteden, hoeveel ga je er in stoppen, wat Jan je gefinancierd krijgen en wat wil je dan bieden? Komt dat uit, dan doe je een bod!
Precies, zo hebben wij het ook gedaan. We kwamen uit op een bod van 15% boven de vraagprijs en hadden goede hoop dat we kans maakten op dit fantastische huis. Helaas gister een mailtje ontvangen dat het bod niet geaccepteerd is. Weer niet genoeg geboden dus.. was vandaag hele dag naar ervan en kan me even niet voorstellen dat er weer andere net zulke leuke huizen voorbij gaan komen.
Okay.

We zijn eruit. Als de verkopende makelaar terugkomt op onze gestelde vragen en de antwoorden bevallen ons dan gaan we een bod uitbrengen.

Vandaag gaat onze makelaar de verkopende makelaar polsen en horen of er al antwoord is op onze vragen.
En dan zou hij ons bellen met het resultaat.

Ben heel erg benieuwd! En rete spannend! Maar wat heb ik er zin in!
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Wij hebben onlangs ook een bod gedaan. Als het goed is krijgen we vandaag nog iets te horen. Ik zit al de hele dag te wachten, ben er gewoon misselijk van zo spannend vind ik het. Veel geluk, hoop dat jullie snel jullie droomhuis gaan vinden!
Life begins at the end of your comfortzone
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen zijn we naar de hypotheekadviseur geweest en volgens zijn berekening en het meenemen van mijn oude hypotheekwaarde naar volgend huis, zijn de maandlasten slechts 500 euro. We huren momenteel voor 1000 en hoewel het fijn is dat ik zelfs geen geld hoef uit te geven voor een kapot lampje, betaal ik toch liever het eigen lampje en niet de 1000 euro.

Vanmiddag hebben we het voorlopig koopcontract getekend. Ik moet wel zeggen dat ik dat altijd het minst leuke van het kopen vind. En dan moeten we straks ook nog naar de notaris. Maar het huis is gekocht! Nu de rest regelen. De woning is definitief aan ons verkocht op 13 juni. Tenzij we de financiering niet rond krijgen. Maar ik heb niet het idee dat we dat we dat niet rond zullen krijgen.
Wij hadden vandaag toch iets geks met een verkoopmakelaar :wtf: Die makelaar vraagt of we nog meer makelaars hebben uitgenodigd voor onze woning. Dus ik zeg ja.

Zegt ie dat we die beter kunnen afbellen. "Oh die kan je beter afbellen". Want, als je een makelaar afwijst voor de verkoop van je eigen huis dan kan je die makelaar tegenkomen als verkopende makelaar van een ander huis dat je wil kopen. En ja, zo’n afwijzing zet kwaad bloed en dan kan je misschien net je droomwoning niet kopen. o_o

Ik dacht echt ‘WTF zit ie ons nou half te bedreigen dat we hem niet af moeten wijzen?!’ Helemaal omdat ie net daarvoor uit zat te leggen dat ze een kantoor zijn met meerdere vestigingen en we via hun in onze prijsklasse zo weer een huis kunnen vinden.

Ik heb gezegd dat ik in karmapunten geloof en hem nog een fijne dag gewenst. Die gaat het sowieso niet worden :bye:
:woa: lekker dan GlitterCupCake! Wat een gek zeg! Daar wil je je huis niet eens door laten verkopen.. Wat een knurft joh!

Hier een productief dagje. Wezen kijken voor een nieuw matras voor op ons bed en een keukenboer ingelopen. We zijn niet van plan om de keuken te gaan doen ( ook al moet ie wel. Die keuken is uit 1994 en moet geüpdatet worden ) maar het plan is om begin volgend jaar een nieuwe keuken te plaatsen. Maar we zagen in de showroom zo'n mooie keuken :flirting: die houden we erin voor volgend jaar. Oakkleurig en dan in een U-vorm. Twijfel nog of dat dan niet te hard overkomt. Maar wel heel erg mooi!

En ons budget opgeteld en uitgerekend. We kunnen alles doen wat nu noodzakelijk is en daarna houden we ook nog wat over. We hebben het huis nog niet dat verwachten we na het weekend te horen. Maar wel heel erg leuk om te oriënteren op de inrichting.
Huismuziek schreef:
16-05-2019 23:47
Precies, zo hebben wij het ook gedaan. We kwamen uit op een bod van 15% boven de vraagprijs en hadden goede hoop dat we kans maakten op dit fantastische huis. Helaas gister een mailtje ontvangen dat het bod niet geaccepteerd is. Weer niet genoeg geboden dus.. was vandaag hele dag naar ervan en kan me even niet voorstellen dat er weer andere net zulke leuke huizen voorbij gaan komen.
Toen wij vorige week een huis gingen bezichtigen tijdens een open huis liep het storm met belangstellenden.
Bij elke bezichtiging in deze prijsklasse komen we dezelfde mensen weer tegen.
Na een paar dagen ontvingen wij een mailtje van de makelaar om meteen ons uiterste bod uit te brengen vanwege de grote belangstelling.
Wij zijn afgehaakt omdat er nog best veel aan het huis moest gebeuren en wij niet tienduizenden euro's boven de vraagprijs willen bieden.
Er zijn genoeg mensen die dat wel doen maar wij niet.
Sommige lopen dan al ook door zo'n huis alsof het al van hen is, kijken al wat er moet gebeuren en lopen te pochen met een huis van een miljoen dat ze te koop hebben, die kijken niet naar het geld. Daar kunnen wij niet tegenop.
We wonen gelukkig wel goed in ons huidige koophuis (eengezinswoning) maar zijn op zoek naar net wat meer ruimte voor onze pubers.
lindybopophelia schreef:
16-05-2019 20:46
Nou vanmiddag wezen kijken en mooi huis alleen moet er veel meer aan gebeuren dan op de foto's was af te zien. Denk aan veel hout en jawel: schrootjes.

We weten niet wat te doen. Aan de ene kant zeggen we bieden en aan de andere kant niet. We gaan er even een nachtje over slapen..
Op foto's ziet het er vaak nog wel aardig uit maar in het echt knap ik vaak toch wel af.
Laatst een tuin die op foto's 2x zo groot leek en een mooi beschreven eiken vloer die in het echt zo slecht gelegd was.
Je moet een huis echt in het echt bekijken om de staat van afwerking te zien.

Bij twijfel niet bieden of je moet het huis voor een mooi bod kunnen krijgen waarin je nog ruimte hebt voor opknappen.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik vind het altijd spannend om iets te plaatsen op het forum. Hebben jullie dat ook?

Ik heb nu net mijn huis binnen een week verkocht voor een prijs die ik nooit heb zien aankomen. Ik ben tevreden, ben ook niet tot het uiterste gegaan maar dikke winst!

Nu komt het moeilijkste: een huis kopen! We hebben zelf nog niets en nu knijp ik hem wel!

Vooral de volgende dingen spoken door mijn hoofd:

Ik zit te twijfelen of ik een aankoop makelaar neem of niet.

Eigenlijk wil ik maximaal €290.000,- voor een Jan Modaal eengezinswoning betalen. Maar dat lijkt niet te lukken in de buurt waar wij echt graag willen wonen. Toch maar duurder gaan en dan geen NHG?!

En tja dat bieden. Stel ik zie een huis met een vraagprijs van €295.000,- is het dan nu nog realistisch om er onder te bieden? Of lacht de verkoopmakelaar me dan vierkant uit?

Pffff tien jaar geleden ging het toch allemaal zoveel simpeler!
TjiepTjiep schreef:
19-05-2019 10:57
Hallo allemaal,

Ik vind het altijd spannend om iets te plaatsen op het forum. Hebben jullie dat ook?

Ik heb nu net mijn huis binnen een week verkocht voor een prijs die ik nooit heb zien aankomen. Ik ben tevreden, ben ook niet tot het uiterste gegaan maar dikke winst!

Nu komt het moeilijkste: een huis kopen! We hebben zelf nog niets en nu knijp ik hem wel!

Vooral de volgende dingen spoken door mijn hoofd:

Ik zit te twijfelen of ik een aankoop makelaar neem of niet.

Eigenlijk wil ik maximaal €290.000,- voor een Jan Modaal eengezinswoning betalen. Maar dat lijkt niet te lukken in de buurt waar wij echt graag willen wonen. Toch maar duurder gaan en dan geen NHG?!

En tja dat bieden. Stel ik zie een huis met een vraagprijs van €295.000,- is het dan nu nog realistisch om er onder te bieden? Of lacht de verkoopmakelaar me dan vierkant uit?

Pffff tien jaar geleden ging het toch allemaal zoveel simpeler!

Wij zitten in hetzelfde schuitje als jij. Huis verkocht maar nog niks anders. Paniekmodus hier ook wel een klein beetje maar houden goede moed!

En het is een vraagprijs he? Ik denk meestal maar zo: ze kunnen de vraagprijs wel willen maar het wil niet zeggen dat ze dat ook krijgen. Je kan het altijd proberen om onder de vraagprijs te bieden. Nee heb je, ja kun je krijgen. Het ligt er ook aan hoelang het huis al te koop staat natuurlijk
TjiepTjiep schreef:
19-05-2019 10:57
Hallo allemaal,

Ik vind het altijd spannend om iets te plaatsen op het forum. Hebben jullie dat ook?

Ik heb nu net mijn huis binnen een week verkocht voor een prijs die ik nooit heb zien aankomen. Ik ben tevreden, ben ook niet tot het uiterste gegaan maar dikke winst!

Nu komt het moeilijkste: een huis kopen! We hebben zelf nog niets en nu knijp ik hem wel!

Vooral de volgende dingen spoken door mijn hoofd:

Ik zit te twijfelen of ik een aankoop makelaar neem of niet.

Eigenlijk wil ik maximaal €290.000,- voor een Jan Modaal eengezinswoning betalen. Maar dat lijkt niet te lukken in de buurt waar wij echt graag willen wonen. Toch maar duurder gaan en dan geen NHG?!

En tja dat bieden. Stel ik zie een huis met een vraagprijs van €295.000,- is het dan nu nog realistisch om er onder te bieden? Of lacht de verkoopmakelaar me dan vierkant uit?

Pffff tien jaar geleden ging het toch allemaal zoveel simpeler!

Wij zitten in hetzelfde schuitje als jij. Huis verkocht maar nog niks anders. Paniekmodus hier ook wel een klein beetje maar houden goede moed!

En het is een vraagprijs he? Ik denk meestal maar zo: ze kunnen de vraagprijs wel willen maar het wil niet zeggen dat ze dat ook krijgen. Je kan het altijd proberen om onder de vraagprijs te bieden. Nee heb je, ja kun je krijgen. Het ligt er ook aan hoelang het huis al te koop staat natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Misschien inderdaad maar de stoute schoenen aantrekken en starten met een bod van €280.000,- Wie niet waagt, wie niet wint! Al gaan zijn de huizen in de buurt waar wij zoeken wel altijd binnen een paar weken verkocht. Ook ga ik denk ik in zee met een aankoopmakelaar.

Heb jij al ergens een bod op gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zoek al bijna een jaar en heb nog niets gevonden. Ben wel overboden op een fantastisch huis maar iemand die koopt zonder enig voorbehoud, sja... daar kan ik niet tegen op.

Mijn eigen huis komt volgende maand te koop. Begin em wel een beetje te knijpen....
TjiepTjiep schreef:
19-05-2019 13:24
Misschien inderdaad maar de stoute schoenen aantrekken en starten met een bod van €280.000,- Wie niet waagt, wie niet wint! Al gaan zijn de huizen in de buurt waar wij zoeken wel altijd binnen een paar weken verkocht. Ook ga ik denk ik in zee met een aankoopmakelaar.

Heb jij al ergens een bod op gedaan?
Wij hebben inderdaad ook een aankoopmakelaar. Als hij zijn mooie woorden waar kan maken dan is ie mijn beste vriend XD

Maar afgelopen donderdag bij een huis gekeken. Onze makelaar zegt dat ie hem goedkoop kan krijgen. Dus wij hebben nog geen bod gedaan. We wachten even af wat onze makelaar bij de verkopende partij kan uithoren en dan doen we een bod. We hoeven niet bang te zijn dat het huis dan weg is want het staat al wat langer te koop. We hopen in iedere geval morgen meer te weten te komen.
ik zoek ook.. (in de randstad als in Den haag e.o) alleen met 2 kids..
in mijn prijscategorie is het geheel kansloos.. maar zit nu aan 950 huur ex,
Alle reacties Link kopieren
Van het weekend afgezien van het uitbrengen van een bod op een huis waar ik over twijfel. En ik twijfel nog steeds. Er moet veel aan gebeuren en het is niet erg ruim. Maar de locatie is goed en de vraagprijs ook. Ik heb wel genoeg spaargeld voor het opknappen.

Een collega vertelde dat je altijd weer je bod in kan trekken voordat je het contract hebt getekend, dus dat ga ik nu uitzoeken. Want er is een huis dat ik nog mooier vind, maar daar kan ik pas volgende week gaan kijken.

Ik moet wel lachen om de advertenties waar in staat: "Let op, de vraagprijs is een bieden vanaf prijs." Ja dahag, dat maak ik zelf wel uit! Grote kans dat ik 'm met 10% onder de vraagprijs niet ga krijgen, maar ik vind het zo'n onzin om dat in de advertentie te zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven