Wie is ook op jacht naar een koophuis?

06-05-2019 19:47 3351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt.. wie is er ook op zoek naar een koopwoning in deze moeilijke markt?

Ik ben samen met mij vriend op zoek naar een kluswoning in de randstad. Het wordt ons eerste koophuis samen, op dit moment huren we nog.

We zijn op zoek naar een woning van minimaal 100m2 van rond de 300k en dan willen we voor nog ongeveer 100k eraan verbouwen.

We zijn nu zo'n 3 maanden actief aan het zoeken. We hebben 6 huizen bezichtigd en één keer een bod gedaan. Komend weekend staat weer een bezichtiging op de planning. Dit huis lijkt op Funda echt perfect wat we zoeken en we hebben al bedacht hoeveel we gaan (over) bieden als het in het echt ook zo fantastisch is.

Ik vind het heel spannend, maar vooral heel leuk allemaal. Ik hoop dat er hier meer mensen zijn die op zoek zijn en die gezellig mee willen kletsen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ging het net zo: nadat ons bod geaccepteerd was en de 3 dagen bedenktijd voorbij waren ging het label op Funda op “verkocht onder voorbehoud”. Nadat de termijn van voorbehoud voorbij was en de financiering rond werd het “verkocht”.

Precies zoals bij de makelaar van het appartement hierboven dus.

Lijkt me ook logisch. Verkocht onder voorbehoud betekent ook letterlijk dat er nog een voorbehoud is. En als de financiering niet rond is kan de verkoper er nog onderuit.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Lelietje-van-Dalen schreef:
06-12-2019 13:58
Hier ging het net zo: nadat ons bod geaccepteerd was en de 3 dagen bedenktijd voorbij waren ging het label op Funda op “verkocht onder voorbehoud”. Nadat de termijn van voorbehoud voorbij was en de financiering rond werd het “verkocht”.

Precies zoals bij de makelaar van het appartement hierboven dus.

Lijkt me ook logisch. Verkocht onder voorbehoud betekent ook letterlijk dat er nog een voorbehoud is. En als de financiering niet rond is kan de verkoper er nog onderuit.
Hier precies hetzelfde idd
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
En die makelaar zegt dus dat als het definitieve koopcontract getekend is (dus niet het voorlopige koopcontract) het dan pas op verkocht onder voorbehoud komt te staan.

Maar goed, maakt mij niet uit, wij hebben geen interesse meer. Is in hetzelfde complex als waar wij dinsdag gekeken hebben en dat is niet ons complex helaas.
Alle reacties Link kopieren
Voorlopig koopcontract is misleidend. Het is wel degelijk in grote mate bindend. Zodra het koopcontract getekend is door de koper gaan de 3 dagen bedenktijd in. Na die 3 dagen kan het alleen ontbonden worden als er aan ontbindende voorwaarden wordt voldaan.

Dus... verkocht onder voorbehoud als de 3 dagen voorbij zijn. Verkocht als de ontbindende voorwaarden niet van toepassing zijn.

Dit koopcontract is wat je tekent voordat de je naar de notaris gaat om te tekenen voor overdracht. Wellicht bedoel je met definitief koopcontract het passeren van akte?
Alle reacties Link kopieren
Precies lady day. Er bestaat niet zoiets als voorlopig koopcontract. Na de 3 dagen bedenktijd is het gewoon bindend voor beide partijen. Zou wat zijn als de verkopende partij na het tekenen van een koopovereenkomst nog met een andere koper is zes gaat. Dan heb je als koper geen enkele bescherming. Status van “onder bod” direct naar “verkocht” kan eigenlijk alleen als de koper geen enkele voorbehouden heeft, ook niet het voorbehoud van financiering. Maar dat is meestal niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
Website van Eigen Huis legt het ook wel duidelijk uit:

https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bes ... bedenktijd
Alle reacties Link kopieren
Oooooooh we zijn met nog een ander stel als enigen nog 'in de strijd'. Nu moeten we dus een eindbod gaan doen... Ons huidige bod was op basis van 100% financiering dus we kunnen nog wel iets uit eigen middelen bijleggen... Wat is wijsheid? Ik kan eigenlijk amper geloven dat we voor een huis in de randstad waar veel animo voor was al zo dichtbij komen met ons eerste bod... Ik lig dus het hele weekend wakker haha. Help!
Alle reacties Link kopieren
Anadyomene schreef:
06-12-2019 18:29
Oooooooh we zijn met nog een ander stel als enigen nog 'in de strijd'. Nu moeten we dus een eindbod gaan doen... Ons huidige bod was op basis van 100% financiering dus we kunnen nog wel iets uit eigen middelen bijleggen... Wat is wijsheid? Ik kan eigenlijk amper geloven dat we voor een huis in de randstad waar veel animo voor was al zo dichtbij komen met ons eerste bod... Ik lig dus het hele weekend wakker haha. Help!
Wat een gekkenwerk, vergeet je alle bijkomende kosten niet? Succes met bieden.

Wij wilde bij een huis kijken, vraagprijs 739. Staat net te koop maar twijfelden omdat het tegenover een aantal blokken sociale huur staat, is het ook al verkocht, boven de vraagprijs.

Nog een leuke stads villa uit 1910 gezien, lijkt in hele goede staat maar wel een oude ketel in een berghok met asbest en allen dubbel glas en dakisolatie. Kopers zeggen maar 250 euro per maand aan gas en licht kwijt te zijn, kan bijna niet waar zijn met 205m2 2/1 kap.
Alle reacties Link kopieren
Anadyomene schreef:
06-12-2019 18:29
Oooooooh we zijn met nog een ander stel als enigen nog 'in de strijd'. Nu moeten we dus een eindbod gaan doen... Ons huidige bod was op basis van 100% financiering dus we kunnen nog wel iets uit eigen middelen bijleggen... Wat is wijsheid? Ik kan eigenlijk amper geloven dat we voor een huis in de randstad waar veel animo voor was al zo dichtbij komen met ons eerste bod... Ik lig dus het hele weekend wakker haha. Help!
Spannend! Wij hebben ook zes keer in deze situatie gezeten. Advies: leg een bod neer waar jij van denkt: dat heb ik er voor over en hoger niet. Hoger dan vind ik het prima dat het naar een ander gaat. En dan krijg je geschuif met een paar duizendjes en dan heb je een bod. Het ligt ook nog aan je voorbehouden hé? Wij hebben een keer wel het hoogste bod gehad, maar een voorbehoud ivm asbest en toen zijn we het niet geworden (ergo: er zat asbest). Dus: wat heb je er voor over (en kan je betalen natuurlijk)? Dan baal je ook nooit dat te teveel hebt betaald. Succes!
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
06-12-2019 19:46
Wat een gekkenwerk, vergeet je alle bijkomende kosten niet? Succes met bieden.

Wij wilde bij een huis kijken, vraagprijs 739. Staat net te koop maar twijfelden omdat het tegenover een aantal blokken sociale huur staat, is het ook al verkocht, boven de vraagprijs.

Nog een leuke stads villa uit 1910 gezien, lijkt in hele goede staat maar wel een oude ketel in een berghok met asbest en allen dubbel glas en dakisolatie. Kopers zeggen maar 250 euro per maand aan gas en licht kwijt te zijn, kan bijna niet waar zijn met 205m2 2/1 kap.
Ik vind dit niet zo heel gek klinken hoor. Ligt ook beetje aan je levensstijl natuurlijk maar wij woonden 5 jr geleden in een (weliswaar) tussenwoning uit 1920, monument en daarom slechs deels dubbele beglazing, wel dakisolatie. 210m2 en betaalden ca 240 eur per maand aan gas/licht. 2 volwassenen, weinig thuis.

Nu een modern huis van 250m2, scheelt enorm qua verbruik. Inmiddels 2 kinderen erbij, veel thuis. Uit 2005 goed geïsoleerd, zonnepanelen etc. En nu betalen we de bijna de helft (130 pm).
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
06-12-2019 21:29
Ik vind dit niet zo heel gek klinken hoor. Ligt ook beetje aan je levensstijl natuurlijk maar wij woonden 5 jr geleden in een (weliswaar) tussenwoning uit 1920, monument en daarom slechs deels dubbele beglazing, wel dakisolatie. 210m2 en betaalden ca 240 eur per maand aan gas/licht. 2 volwassenen, weinig thuis.

Nu een modern huis van 250m2, scheelt enorm qua verbruik. Inmiddels 2 kinderen erbij, veel thuis. Uit 2005 goed geïsoleerd, zonnepanelen etc. En nu betalen we de bijna de helft (130 pm).
Wij zitten in een goed geïsoleerde jaren 70 hoekwoning van 124m2 en betalen 230. Inmiddels wel een maand een nieuwe ketel. Wassen/drogen elke dag en douchen graag. 2 volwassen, 3 kids elke dag thuis. Belastingen zullen misschien ook per regio verschillen. Schoonouders betalen ruim 400 voor 200m2 vrijstand en het is er altijd 18 graden.
Alle reacties Link kopieren
Wat een bedragen voor gas en licht zeg.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
06-12-2019 22:24
Wat een bedragen voor gas en licht zeg.
Tja, buren aan 1 kant. 3 kleine kinderen (baby,peuter,kleuter) die om de dag douchen en veel thuis zijn. 2 wassen per dag toch wel gemiddeld.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vandaag een zeer succesvolle openhuis achter de rug! Er zijn 12 stellen/gezinnen komen kijken en vanaf 5 daarvan verwachten we een vervolg. Er zat 1 stel bij waar we helemaal weg van zijn en we hopen zo dat zij het kopen, zodat we onze fantastische buren met leuke nieuwe mensen achterlaten.
Alle reacties Link kopieren
Zo dat klinkt goed!! Spannend.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf graag mee! Wij zijn onze jacht aan het opstarten. :) Positief hypotheekgesprek gehad vorige maand, maar wij zijn starters die willen kopen in de randstad zoals zoveel anderen met ons... Wij huren nu een leuk appartement waar wij nog wel naar ons zin zitten, maar willen graag wat meer ruimte.

In onze regio hebben wij meestal te maken met (meerdere) kijkdagen waar heel veel mensen op af komen. Hebben jullie nog tips en tricks in deze huizenmarkt?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen tricks nodig. Een zak geld en zo min mogelijk ontbindende voorwaarden zijn i.h.a. aantrekkelijk voor een verkoper.
Alle reacties Link kopieren
Wat kan helpen in de Randstad:

Aankoopmakelaar (hierover verschillen de meningen en ervaringen), soms wordt je zonder niet eens serieus genomen. Maar anderen vinden het onzin.

Sta je open voor een opknapper? Hier zijn vaak iets minder geïnteresseerd voor, dus maak je wat meer kans.

Wees bereid veel te bekijken (soms alleen 1 van de 2) en snel te schakelen, ergo bieden. Een tweede bezichtiging kan niet altijd, accepteer dat.

Door veel te bekijken hebben wij ook geleerd wat we wilden. Dat bleek achteraf toch iets anders te zijn dan we dachten (liever geen jaren 20/30 ivm klein en vaak slecht te isoleren en dus onbehaaglijk). Dus wees je ervan bewust wat je wel/niet wil.

Gebruik ALTIJD Google Street view voordat je gaat bezichtigen. Als het too good to be true is, dan is dat ook zo. Zo hebben wij een keer een te goedkoop herenhuis bezichtigd tegenover een oerlelijke moskee (oepsie).

Qua woonplaats en wijken helpt het als je enigszins flexibel bent.

Je kan alles al klaar hebben staan voor je hypotheek aanvraag. Als je beide een baan in vaste dienst hebt, en je neemt een hypotheek onder je maximum, kan je ook de gok wagen zonder voorbehoud van financiering te bieden. Dit als je zeker weet dat de hypotheek rond komt. Dit is voor verkopers aantrekkelijk. Wij durfden dat niet aan (en de boete is 10% van de koopsom als het niet lukt).

Houd er een beetje plezier in!
SanPellegrino schreef:
08-12-2019 11:05
Als je beide een baan in vaste dienst hebt, en je neemt een hypotheek onder je maximum, kan je ook de gok wagen zonder voorbehoud van financiering te bieden. Dit als je zeker weet dat de hypotheek rond komt. Dit is voor verkopers aantrekkelijk. Wij durfden dat niet aan (en de boete is 10% van de koopsom als het niet lukt).

Houd er een beetje plezier in!
Als je dit doet, kijk dan wel uit met overbieden. Als het huis op de vraagprijs getaxeerd wordt, kun je niet meer lenen dan dat bedrag. De rest moet je dus wel met eigen geld kunnen (en willen!) betalen.
Alle reacties Link kopieren
Daarom snap ik niet dat er zoveel mensen kunnen bieden over de vraagprijs. Zijn er dan echt zoveel mensen die zoveel geld hebben. Ik heb het wel, maar nodig voor andere dingen.
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
08-12-2019 16:22
Daarom snap ik niet dat er zoveel mensen kunnen bieden over de vraagprijs. Zijn er dan echt zoveel mensen die zoveel geld hebben. Ik heb het wel, maar nodig voor andere dingen.
Een taxatie is geen absolute wetenschap, heel vaak wordt er gevraagd waarvoor het gekocht is en daar wordt het dan op getaxeerd. Geen tonnen speling natuurlijk maar wel iets.
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
08-12-2019 16:22
Daarom snap ik niet dat er zoveel mensen kunnen bieden over de vraagprijs. Zijn er dan echt zoveel mensen die zoveel geld hebben. Ik heb het wel, maar nodig voor andere dingen.
Er zijn heel veel mensen die zoveel geld hebben. Ik heb kennissen, die kopen startershuisjes, betalen 'cash', knappen ze op, verkopen met fikse overwaarde en gaan door naar de volgende.

Koper van mijn huis had ook geen hypotheek op het huis nodig. Verkoopprijs lag bijna 40K hoger dan de taxatiewaarde maar was dus geen probleem.

Ik verbaas me er wel eens over bij vrienden, de huizen die ze kopen, de auto's waar ze in rijden, de exotische oorden waar ze naar toe gaan. Ik heb niets te klagen hoor maar bij mij is het zeker niet én én.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
08-12-2019 17:01
Er zijn heel veel mensen die zoveel geld hebben. Ik heb kennissen, die kopen startershuisjes, betalen 'cash', knappen ze op, verkopen met fikse overwaarde en gaan door naar de volgende.

Koper van mijn huis had ook geen hypotheek op het huis nodig. Verkoopprijs lag bijna 40K hoger dan de taxatiewaarde maar was dus geen probleem.

Ik verbaas me er wel eens over bij vrienden, de huizen die ze kopen, de auto's waar ze in rijden, de exotische oorden waar ze naar toe gaan. Ik heb niets te klagen hoor maar bij mij is het zeker niet én én.
Bij ons ook niet.
Alle reacties Link kopieren
SanPellegrino schreef:
08-12-2019 11:05
Wat kan helpen in de Randstad:

Aankoopmakelaar (hierover verschillen de meningen en ervaringen), soms wordt je zonder niet eens serieus genomen. Maar anderen vinden het onzin.

Sta je open voor een opknapper? Hier zijn vaak iets minder geïnteresseerd voor, dus maak je wat meer kans.

Wees bereid veel te bekijken (soms alleen 1 van de 2) en snel te schakelen, ergo bieden. Een tweede bezichtiging kan niet altijd, accepteer dat.

Door veel te bekijken hebben wij ook geleerd wat we wilden. Dat bleek achteraf toch iets anders te zijn dan we dachten (liever geen jaren 20/30 ivm klein en vaak slecht te isoleren en dus onbehaaglijk). Dus wees je ervan bewust wat je wel/niet wil.

Gebruik ALTIJD Google Street view voordat je gaat bezichtigen. Als het too good to be true is, dan is dat ook zo. Zo hebben wij een keer een te goedkoop herenhuis bezichtigd tegenover een oerlelijke moskee (oepsie).

Qua woonplaats en wijken helpt het als je enigszins flexibel bent.

Je kan alles al klaar hebben staan voor je hypotheek aanvraag. Als je beide een baan in vaste dienst hebt, en je neemt een hypotheek onder je maximum, kan je ook de gok wagen zonder voorbehoud van financiering te bieden. Dit als je zeker weet dat de hypotheek rond komt. Dit is voor verkopers aantrekkelijk. Wij durfden dat niet aan (en de boete is 10% van de koopsom als het niet lukt).

Houd er een beetje plezier in!
Dankjewel SanPellegrino! Dit zijn fijne tips. Ik zat al een beetje in over het apart van elkaar gaan bezichtigen (ik kan veel flexibeler schuiven met werk dan vriend) maar dat moet dan maar. :-) Eerst maar eens ergens tussen komen. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
08-12-2019 15:43
Als je dit doet, kijk dan wel uit met overbieden. Als het huis op de vraagprijs getaxeerd wordt, kun je niet meer lenen dan dat bedrag. De rest moet je dus wel met eigen geld kunnen (en willen!) betalen.
Vanzelfsprekend, je moet het allemaal 10000% zeker kunnen betalen en gefinancierd krijgen en alleen dan zonder voorbehoud bieden. Ik ben er geen voorstander van, maar het gebeurt veel tegenwoordig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven