Wie is ook op jacht naar een koophuis?

06-05-2019 19:47 3351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt.. wie is er ook op zoek naar een koopwoning in deze moeilijke markt?

Ik ben samen met mij vriend op zoek naar een kluswoning in de randstad. Het wordt ons eerste koophuis samen, op dit moment huren we nog.

We zijn op zoek naar een woning van minimaal 100m2 van rond de 300k en dan willen we voor nog ongeveer 100k eraan verbouwen.

We zijn nu zo'n 3 maanden actief aan het zoeken. We hebben 6 huizen bezichtigd en één keer een bod gedaan. Komend weekend staat weer een bezichtiging op de planning. Dit huis lijkt op Funda echt perfect wat we zoeken en we hebben al bedacht hoeveel we gaan (over) bieden als het in het echt ook zo fantastisch is.

Ik vind het heel spannend, maar vooral heel leuk allemaal. Ik hoop dat er hier meer mensen zijn die op zoek zijn en die gezellig mee willen kletsen.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik op de basisschool zat (jaren 70) kan ik me nog herinneren dat heel veel moeders niet werkten hoor. Het is tegenwoordig bijna niet voor te stellen om een gezin te hebben en te leven van 1 inkomen volgens mij.

Ik heb zelf ook in mijn eentje een huis gekocht. Ik verdien echt wel okay maar op mijn salaris alleen kon ik bijna niets kopen hoor. Ik had toch echt wel eigen geld nodig.

Een starter in zijn eentje zonder eigen geld komt er volgens mij nauwelijks tussen.

Waar ik me helemaal over verbaas zijn de prijzen voor nieuwbouw. Holy moly... wat is dat duur zeg.
Alle reacties Link kopieren
Ons eerste huis gekocht in 1972, je ,moest als koper, een derde van de prijs zelf hebben,
Elk jaar moest er een bepaald bedrag afgelost worden van de hypotheek.
Ik geloof dat wij toen al een rente hadden van 8%,
Ons tweede huis, hadden we een rente van14 %.
Ook toen elk jaar vast bedrag aan aflossen ,geen aflossings vrije hypotheek, geen 100% financiering waar ook d notaris ,makelaar bij in werden berekend.
Wij hebben het altijd berekent van 1 inkomen.
Voor ons is er een wereld open gegaan, hoe makelaars, aankoopmakelaar, Hypotheker werken en wat ze jou uit handen nemen.

Nog steeds hebben wij iets, zelf kijken ,ogen gebruiken, dan kun je heel veel zelf doen,voor dat je een dure Hypotheker,aankoopmakelaar in schakelt.
Lady_Day schreef:
27-02-2020 18:48
Toen ik op de basisschool zat (jaren 70) kan ik me nog herinneren dat heel veel moeders niet werkten hoor. Het is tegenwoordig bijna niet voor te stellen om een gezin te hebben en te leven van 1 inkomen volgens mij.

Ik heb zelf ook in mijn eentje een huis gekocht. Ik verdien echt wel okay maar op mijn salaris alleen kon ik bijna niets kopen hoor. Ik had toch echt wel eigen geld nodig.

Een starter in zijn eentje zonder eigen geld komt er volgens mij nauwelijks tussen.

Waar ik me helemaal over verbaas zijn de prijzen voor nieuwbouw. Holy moly... wat is dat duur zeg.
Ondanks onze forse eigen inbreng zitten we rond de 1k hypotheek per maand voor een 120 m2 eengezinswoning. 1k heb je echt wel minimaal 1,5 inkomen voor nodig. De markt is gewoon niet best momenteel.

Wij gaan nu mee loten voor nieuwbouw hebben we besloten. Duur, en ook daar moet je geluk hebben door het loten :-?
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook geïnteresseerd in een nieuwbouwappartement. Ook daar waren meer gegadigden voor dan appartementen beschikbaar. Was nog knetterduur ook en dan zat de keuken er nog niet eens bij. Nog even en ze laten je ook tegen elkaar opbieden. Misschien gebeurt dat al.
Alle reacties Link kopieren
hemke schreef:
27-02-2020 18:51
Ons eerste huis gekocht in 1972, je ,moest als koper, een derde van de prijs zelf hebben,
Elk jaar moest er een bepaald bedrag afgelost worden van de hypotheek.
Ik geloof dat wij toen al een rente hadden van 8%,
Ons tweede huis, hadden we een rente van14 %.
Ook toen elk jaar vast bedrag aan aflossen ,geen aflossings vrije hypotheek, geen 100% financiering waar ook d notaris ,makelaar bij in werden berekend.
Wij hebben het altijd berekent van 1 inkomen.
Voor ons is er een wereld open gegaan, hoe makelaars, aankoopmakelaar, Hypotheker werken en wat ze jou uit handen nemen.

Nog steeds hebben wij iets, zelf kijken ,ogen gebruiken, dan kun je heel veel zelf doen,voor dat je een dure Hypotheker,aankoopmakelaar in schakelt.
Begreep van mijn ouders inderdaad in de jaren 77 was de rente 8%. Huis was ze kochten was 50.000 gulden, maar wel aflossingsvrij en geen 100% financiering en ze hadden iemand nodig die borg stond. Maar ze hadden het echt niet makkelijk en aflossen lukte zeker niet.

Ik denk absoluut nog steeds niet dat het in die jaren makkelijker was dan nu.
In verhouding zijn inkomens ook heel veel gestegen.

En ja er zijn nu veel meer kritischere eisen voor hypotheken waardoor je lasten hoger zijn maar de risico's veel minder.

Neemt niet weg dat er nog voor starters en alleenstaanden oplossingen moeten komen wat betreft kopen en of huren.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
27-02-2020 19:30
Ondanks onze forse eigen inbreng zitten we rond de 1k hypotheek per maand voor een 120 m2 eengezinswoning. 1k heb je echt wel minimaal 1,5 inkomen voor nodig. De markt is gewoon niet best momenteel.

Wij gaan nu mee loten voor nieuwbouw hebben we besloten. Duur, en ook daar moet je geluk hebben door het loten :-?
Onze hypotheek van ons nieuwbouwhuis straks zit nog stuk onder de 1k. Mede dankzij helft aflossingsvrije hypotheek, maar daar ga ik wel voor sparen om jaarlijks af te lossen daarop. Moet ook makkelijk kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Dierenvriend97 schreef:
27-02-2020 12:07
Ik baal zo!!

Wij zouden vanmiddag bij een huis gaan kijken (die sinds zaterdag op funda staat).
Was echt al een beetje verliefd op het huis, worden we vanochtend gebeld dat de bezichtiging niet doorgaat omdat het huis al verkocht is...

Ik vind het zo oneerlijk! :whip:
Dit is echt zo klote. Ik ben ook zo bang dat het bij ons ook gebeurd omdat we pas een week later kunnen en mogen kijken. Oneerlijk is het ook.
Ik wordt ook al verliefd op een huis.........straks gaan mensen bieden zonder te kijken.......
Alle reacties Link kopieren
@Fishie het is én in onze favoriete buurt én af én ook nog eens naar onze smaak ingericht :heart:

We gaan er donderdag kijken. Zie me er al helemaal zitten maar even proberen het hoofd koel te houden :sun:
Alle reacties Link kopieren
Oh dat klinkt echt heel goed avondzon! Nog wel lang wachten dan he een week. Fingers crossed dan maar.
Alle reacties Link kopieren
Denken jullie dat het corona virus de huizenmarkt gaat beïnvloeden?
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
28-02-2020 08:25
Denken jullie dat het corona virus de huizenmarkt gaat beïnvloeden?
Nee.
Alle reacties Link kopieren
-
lady_day wijzigde dit bericht op 28-02-2020 08:32
Reden: dubbel
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
28-02-2020 08:25
Denken jullie dat het corona virus de huizenmarkt gaat beïnvloeden?
Het gaat sowieso de economie beïnvloeden, alles wat stil ligt in China en andere landen, beurskoersen gaan naar beneden. Hoeveel precies dat zal de tijd leren.

De makelaar zei van de week dat dit ongetwijfeld op termijn invloed zal hebben op de rentes, en dan hoger worden en dan zullen huizenprijzen ook weer gaan dalen.

Maar hoeveel en wanneer we daar wat van gaan merken dat ligt ook aan de verdere uitbraak en alle maatregelen.

De economie gaat sowieso wel weer in mindere periode komen, dat is een feit dat dat in golf bewegingen gaat 😉
Alle reacties Link kopieren
Llientje schreef:
27-02-2020 15:02
Leiderdorp, Oegstgeest, Leiden, Voorschoten. Doodnormaal rijtjeshuis, 130 m2, netjes opgeknapt, in een wat mindere buurt stond voor €399.000 en is verkocht voor €359.000. Er waren meer dan 50 kijkers en 35 biedingen.
Een ander rijtjeshuis, 150 m2, beneden opgeknapt, bovenste 2 verdiepingen niet tot nauwelijks, voortuin grenst aan een schoolplein, achtertuin zit onder hoogspanningsmasten. Stond te koop voor €459.000, is verkocht voor €499.000. Dit hebben we gehoord van onze aankoopmakelaar die voor ons geboden heeft bij beide huizen.
Ik ben opgegroeid in deze omgeving!
Omdat deze omgeving voor ons echt onbetaalbaar is zijn we uitgeweken richting ''het Groene Hart''.
Ook daar is het duur maar er zijn wel rijtjes huizen onder de 3 ton te vinden, daar zijn we nu ook naar op zoek!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de tijd van SARS een huis gekocht. Alles was nog steeds even duur.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
28-02-2020 08:25
Denken jullie dat het corona virus de huizenmarkt gaat beïnvloeden?
Als dat betekent dat mensen minder hard op zoek gaan naar een andere woning, dan vind ik het prima. Blijft er meer voor ons over.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
28-02-2020 08:44
Ik heb in de tijd van SARS een huis gekocht. Alles was nog steeds even duur.
In tijden van Sars daalde de AEX niet toch? Ik weet ook niet of het de huizenmarkt gaat beïnvloeden, maar ik zie zeker een kans dat dat wel gaat gebeuren. Als we echt in een recessie komen dan gaat de renten misschien inderdaad omhoog en de huizenprijzen omlaag.

Wat ik dus niet snap is dat de huizen in de crisis van 2008 niet of nauwelijks verkocht werden. Hoe kan het dat er dan nu opeens zo'n krapte is? Een deel daarvan is toch vooral luxe denk ik dan, mensen die wel willen maar niet per se hoeven te verhuizen. Een deel kon natuurlijk niet verhuizen vanwege huis onderwater, maar toch, van toen naar nu is er wel een heel groot verschil in marktsituatie.

Sorry voor de inbraak, maar dit puzzelt me echt.
Alle reacties Link kopieren
Ttv SARS woonde ik in een land met een vrij grote uitbraak en 17 procent fatality rate. Ja, er was paniek maar in grote lijnen ging het dagelijks leven gewoon door.

Er is nog weinig aan de hand hier.
Nogmeersterretjes schreef:
28-02-2020 09:57
In tijden van Sars daalde de AEX niet toch? Ik weet ook niet of het de huizenmarkt gaat beïnvloeden, maar ik zie zeker een kans dat dat wel gaat gebeuren. Als we echt in een recessie komen dan gaat de renten misschien inderdaad omhoog en de huizenprijzen omlaag.

Wat ik dus niet snap is dat de huizen in de crisis van 2008 niet of nauwelijks verkocht werden. Hoe kan het dat er dan nu opeens zo'n krapte is? Een deel daarvan is toch vooral luxe denk ik dan, mensen die wel willen maar niet per se hoeven te verhuizen. Een deel kon natuurlijk niet verhuizen vanwege huis onderwater, maar toch, van toen naar nu is er wel een heel groot verschil in marktsituatie.

Sorry voor de inbraak, maar dit puzzelt me echt.
Door de vorige economische crisis is de nieuwbouw achter gebleven en bevolking is gegroeid.

En veel beleggers zijn er actief op de markt waardoor vastgoed misbruikt wordt voor woekerwinsten in de vrije sector verhuur.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dat dus niet tegen elkaar weg te strepen. Magoed het zal wel een raadsel blijven.

Er is nog weinig aan de hand maar de AEX daalt wel. We wachten af. Het wordt ook wel eens tijd voor een beetje recessie. Ik vind het gekkenhuis de laatste paar jaar.
Alle reacties Link kopieren
Nogmeersterretjes schreef:
28-02-2020 10:13
Volgens mij is dat dus niet tegen elkaar weg te strepen. Magoed het zal wel een raadsel blijven.

Er is nog weinig aan de hand maar de AEX daalt wel. We wachten af. Het wordt ook wel eens tijd voor een beetje recessie. Ik vind het gekkenhuis de laatste paar jaar.
We hebben nu inderdaad wel nog echt woningnood dus echt stil staan zal het niet direct zoals in 2008. En dat moet ook niet, want ook al word het vanzelf wel weer recessie, economie moet wel blijven draaien.
Dus vooral wel huizen blijven kopen!

Maar voor nu is er nog niet direct wat aan de hand nee, denk wel dat prijzen nu stabiliseren op dit niveau.
En bij daling is het ook geen daling van 40.000 euro uiteraard, ook dat gaat in fases tot bepaald punt.
De woningmarkt staat volgens mij vooral onder druk omdat er gewoon niet genoeg woningen zijn. Een recessie gaat dat niet verbeteren, maar gaat dat juist verergeren, denk ik.

In het hogere segment gaan de huizen volgens mij niet meer zo heel hard. Maar de woningnood tot ca. 5 a 6 ton is hoog en dat blijft nog wel een tijdje zo. Nieuwbouw is duur mede vanwege milieuwetgeving. In mijn stad Amsterdam wil de gemeente de woningmarkt reguleren door de zogenaamde 40-40-20 regel: van alle nieuwe woningen die in de stad gebouwd worden, moet 40 procent sociale huur zijn, 40 procent middeldure huur en koop en bij nog maar 20 procent van de woningen mag de huur- en verkoopprijs worden overgelaten aan de vrije markt. Gevreesd wordt dat dit er juist voor gaat zorgen dat koopwoningen nog duurder worden en dat er de komende jaren veel minder huizen bij komen. Immers op sociale huurwoningen maken ontwikkelaars verlies, op middelhuur en koop wordt quitte gespeeld en alleen op vrije sector woningen kan de bouwsector winst maken.

Volgens mij vergroot dit alleen nog maar de kloof tussen de absurde prijzen in Amsterdam en de rest van het land. Ik kijk ook weleens in andere steden naar woningen en ik verbaas me altijd over het prijsverschil.
Alle reacties Link kopieren
Maar in de vorige recessie was er dus juist haast geen vraag meer. Dat snap ik dus niet zo goed.

Verder zijn er wel meer dingen aan de hand. Wij zijn uit de randstad weg gevlucht omdat alles om ons heen werd dicht gebouwd. En niet met starterswoningen of sociale huur, maar met woningen vanaf 5 ton tot 2 mln. Maar blijkbaar is dat nog steeds betaalbaar voor veel mensen. Maar zeker niet voor starters en ook niet voor een modaal inkomen, zelfs niet voor twee modale inkomens schat ik in. Maar ja er moet verdiend worden. De projectontwikkelaars zijn ook niet gek. Maar zo komt er wel een mismatch tussen vraag en aanbod. Amsterdam eo is inderdaad helemaal hieper de pieper. Den haag gaat nu ook als een tierelier en het sijpelt nog steeds door verder het land in geloof ik. Waar we nu wonen wordt alles ook nog steeds duurder. In die zin denk ik wel dat een recessie wat gaat opleveren. Als er geen geld is hoeft er ook niet op gejaagd te worden en bouwbedrijven opeens weer tijd en zin om wel de goedkopere woningen te bouwen. Ik weet verder ook niet wat ik mijn betoog wil, alleen even het vraagteken van me afschrijven. Ik ben nl niet op zoek naar een woning. Ik heb juist een woning gekocht. En verkocht. En dat ging allemaal heel makkelijk, gelukkig. Ik laat het topic nu weer aan jullie.
Alle reacties Link kopieren
@nogmeersterretjes snap jou punt inderdaad. En ik vraag me ook af hoe de vraag straks word in een recessie en hoe huizenprijzen/rentes zullen worden.

Nieuwbouw is duur door alle regelgevingen, nadeel is voor starters gewoon bijna niet te doen. Zelf stroom ik straks door van tussenwoning eind jaren 60 naar tussenwoning nieuwbouw. Dus niet eens hoekhuis of 2 onder 1 kap, niet mogelijk in ons geval. Hoe al die andere mensen dat doen met woningen van +5 ton vraag ik me af. Denk ook oa door goede verkoop van huidige woningen met fiks overwaarde.

Voor mij is kopen nu dus niet relevant, maar moet nog verkopen, daarmee zijn we nu druk bezig om huis begin april op markt te zetten, als dat verkocht is is het voor mij ook minder van belang weer!
Maar de recessie van 2008 was het gevolg van de bankencrisis en de verscherpte eisen voor het verkrijgen van een hypotheek, waardoor dus de vraag naar woningen (tijdelijk) afnam. De huidige woningnood wordt veroorzaakt door een tekort aan aanbod.

Hier wordt het duidelijk uitgelegd, vind ik:
https://decorrespondent.nl/9492/de-huid ... 6-c149862e

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven