Wie woont in het buitengebied/arbeiderswoning

08-12-2018 19:26 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Wij hebben een leuk arbeidershuis gezien voor een lage prijs. We zijn aan het overwegen om dit te kopen en voor ongeveer 100.000 te verbouwen.
Ik ben benieuwd wie iets soortgelijks heeft gedaan? Of wat jou ervaring is met het buitenwonen? Of met het renoveren van een oud huis?
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
08-12-2018 20:06
Als je op vlak land woont, krijg je de volle laag van de wind. Tenzij er wat bomen omheen staan om de wind op te vangen. Het zal er zeker rustig zijn tenzij je drukke buren hebt die jongens hebben die met bromfietsen spelen en zo. Zelf ben ik meer van het twentse coulissenlandschap.
Ik ben zelf meer van het bos. Maar we willen dicht bij het dorp wonen waar bijna al onze familie en vrienden wonen. En hier kunnen de kinderen op dezelfde school blijven. Als we een huis met ruimte willen is dit de enige optie, in het dorp is zo'n kavel niet te betalen (voor ons dan).
Alle reacties Link kopieren
het bos zou ik ook het mooist vinden, maar wel met grasland erbij.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-12-2018 19:36
ligt aan het buitengebied
Dûh, daarom vraag ik ook aan TO of ze dat haalbaar acht.
Alle reacties Link kopieren
moosien schreef:
08-12-2018 20:16
Hoe bevalt het jullie? Wonen jullie vrijstaand? Duurde de verbouwing lang (wij willen een aannemer alles laten doen)? hebben jullie kinderen en beschouw je het halen/brengen als een last? Zitten jullie vaak in de tuin? Had je achteraf liever in een dorp willen wonen in een nieuwer huis maar met weinig grond? Wat vind je de voordelen en nadelen? Vragen zat dus :-p
Het bevalt ons super goed. We hebben een klein vrijstaand huis, maar een grote lap grond. Dat geeft zo'n gevoel van vrijheid!
De verbouwing duurde wat lang, maar dat is deels eigen keus geweest. We hadden voorkeur voor bepaalde bedrijven en die zaten soms vol. Ook was ik zwanger en hebben we de verbouwing een paar maanden stilgelegd voor de bevalling en kraamtijd.

Een klein nadeel is het halen en brengen van kinderen, maar dat weegt niet op tegen alle voordelen. Ik moest wel wennen aan het beter plannen. Wij wonen dicht tegen het dorp aan, maar in het dorp zijn geen winkels, artsen, weinig sportclubs, etc. Kunst is dus zoveel als mogelijk tegelijk te doen in 1 autorit naar het dichtstbijzijnde dorp of stad. Een basisschool hebben we wel, dat scheelt.

Ik zou niet meer anders willen. Zodra het weer het toelaat leven we buiten, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
08-12-2018 19:52
Ik wist helemaal niet dat er ook arbeiderswoningen bestonden op het platteland. Dacht dat die altijd in steden gebouwd werden.
Weer wat geleerd. :)
Dat dacht ik ook. Wat moet een arbeider in een buitengebied.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, ik zou dus nooit buiten gaan wonen in een rijtjeshuis. Dan heb je het slechtste van twee werelden :)


Woon je lekker buiten maar wel overal ver vandaan, maar dan heb je dus nog steeds last van je buren.


En reken maar dat die in ieder geval altijd aan het klussen zijn....
jo12345 schreef:
08-12-2018 21:04
Tsja, ik zou dus nooit buiten gaan wonen in een rijtjeshuis. Dan heb je het slechtste van twee werelden :)


Woon je lekker buiten maar wel overal ver vandaan, maar dan heb je dus nog steeds last van je buren.


En reken maar dat die in ieder geval altijd aan het klussen zijn....

Dat is een heel goed punt.
Helemaal mee eens Jo. En de arbeiderswoningen buitenaf die ik ken hebben vaak een grote tuin, maar zijn zelf klein. Vaak is die grote tuin ook nog voor het huis ipv erachter, dus niet zo handig te gebruiken. Ik zou heel graag in het buitengebied wonen, maar niet in een rijtjeswoning.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk to naar het buitengebied. Je hebt dus wel buren daar en als je dat geen probleem vindt. Waarom niet. Helemaal alleen wonen moet je ook maar net willen, en durven!
Hoeveel grond zit erbij? Kan je wel wat vrijheid creëeren in de tuin?

Wij staan op het punt te verhuizen naar het buitengebied. Wat ik het heerlijkst vind is dat we geen directe buren hebben. Aan de ene kant helemaal geen buren, aan de andere kant op 80 meter en schuin aan de overkant ook op een meter of 80. Ik kan dus wel een kopje suiker gaan lenen als het moet. 😃 Wij zijn het laatste huis van ons dorp.

We wonen nu ook al in het dorp, dus dat verandert niet. De school van de kinderen ligt op 2 km. Dat is dus nog prima op de fiets te doen. De sportclub ligt op 3 km. Ook te doen op de fiets.

Wij zijn echt voor de vrijheid gegaan. Het is een prachtige locatie, de reeën, de hazen en konijnen lopen daar zoveel rond. ♥️

Het huis wat wij gekocht hebben, daarin is wel geïnvesteerd door de huidige bewoners, dus het is alles behalve een bouwval. Maar een kwestie van smaak speelt wel mee. We gaan veel doen in het huis maar hanteren de huidige ruimtes. Dus niet breken, maar wel stucen, schilderen, andere vloeren etc.

Wel gaan we een grote woonkeuken laten bouwen aan het huis, met uitzicht op de polder. Ik tel af totdat we de sleutel krijgen. Zoveel zin in!
djoels wijzigde dit bericht op 10-12-2018 21:22
Reden: Tikfout
0.18% gewijzigd
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je buitenaf gaan wonen als je nog steeds directe buren hebt? Het idee is juist dat je vrijstaand gaat wonen met alle vrijheid en privacy.

Ik zou dus alleen gaan als het echt vrijstaand is. Met voldoende tuin achter het huis (voor kan je niets mee). Kijk ook naar drukke doorgaande wegen die je buitenaf hebt.

Aan de rand van een fatsoenlijk dorp is prima. Maar echt buitenaf is echt enorm saai en diepe eenzaamheid voor oudere kinderen en pubers. Geen vriendjes om mee te spelen en speelafspraakjes heeft niet iedereen zin in en tijd voor. Weilanden lijkt leuk. Maar na een paar keer slootje springen heb je het wel gezien hoor.

Bedenk ook dat je niet zomaar alles mag verbouwen in het buitengebied. Je hebt vergunningen nodig. En hoeveel ruimte heb je binnen? Een lap met grond heb je niets aan als het huis zelf te klein is. Vraag dit vooraf goed na.
evelien2010 schreef:
11-12-2018 09:17
Maar echt buitenaf is echt enorm saai en diepe eenzaamheid voor oudere kinderen en pubers. Geen vriendjes om mee te spelen en speelafspraakjes heeft niet iedereen zin in en tijd voor. Weilanden lijkt leuk. Maar na een paar keer slootje springen heb je het wel gezien hoor.



Wat een flauwekul. Er is makkelijk te fietsen naar het dorp, of van het dorp naar de woning. Mijn vriendinnetjes vonden het vroeger juist superleuk om bij mij te komen spelen, zoveel ruimte om buiten te spelen, verstoppertje te doen, lawaai te maken.
Voor pubers is de afstand al helemaal geen probleem, die kunnen gewoon zelfstandig naar vrienden toe.
Alle reacties Link kopieren
Als het dorp echt vlakbij is, en veilig en zelfstandig bereikbaar voor kinderen vind ik het anders.

Maar ik heb het over echt buitenaf. Waar je dus niet zomaar even zelfstandig kunt gaan spelen of naar de sportclub. Dat is voor volwassenen leuk maar voor kinderen niet.
Alle reacties Link kopieren
Juist op het platteland waar ruimte is, kunnen kinderen nog echt kind zijn. In de stad kunnen ze niet anders dan binnen zitten en computerspelletjes doen.
Ik vond buitenaf wonen echt vreselijk vanaf een jaar of 11. Juist vanwege dat sociale.

Maar dat is dus compleet afhankelijk van waar je woont en waar dat sociale leven zich bevindt.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
08-12-2018 20:55
Dat dacht ik ook. Wat moet een arbeider in een buitengebied.
Boerenarbeider :idee: Bij een grote boerderij zie je vaak een aantal arbeidershuisjes staan. Zo woon ik zelf in een rijtje van vijf die bij de boerderij aan de hoofdweg hoorden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben buiten opgegroeid en vond het heerlijk. Woon helaas nu niet helemaal buiten, wel aan de rand van het dorp.

Wij hebben een oud huis gekocht en helemaal opgeknapt, waarvan een groot gedeelte zelf. Wij hebben daar ook de tijd voor genomen. Wat dient er aan de woning opgeknapt te worden? Een budget van EUR 100.000 klinkt ruim, maar als je alles door een aannemer laat doen ben je er zo doorheen. Door schaarste van bouwmaterialen en vakmensen stijgen de prijzen in de bouw flink. Laat dus eerst eens een aannemer kijken of jullie plannen binnen het budget passen.

Of je de investering eruit haalt bij verkoop vond ik niet zo belangrijk. Ik verbouw voor mijzelf, de insteek was toen om er lang te blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf op een boerderij opgegroeid in het buitengebied, maar met een groot dorp op 3? km afstand, vlakbij een bos, heb nooit problemen ervaren.

Nu hebben wij bijna 6 jaar geleden een 100 jaar oude woning gekocht, een pareltje, qua huis en ligging. Groot dorp met alle voorzieningen, scholen, bus, trein allemaal binnen een straal van 5 km. Aan de ene kant geen buren, maar een klein bosje, tegenover de tuin/schuur van de buren, waar we nooit iets of iemand van horen (hooguit een grasmaaier), rechts wel buren maar ver genoeg van ons af, dus ook nooit last van. Achter hebben we een akker, waar diverse gewassen op staan.

We hebben ons huis natuurlijk in een goede tijd gekocht, grond bijgekocht, alles verbouwd en uitgebouwd. Onlangs is een makelaar langs geweest voor een waardebepaling, toch een ton meer waard geworden, dus de investering halen we eruit. We twijfelen of we weer een nieuwe opknapper gaan kopen, of een grote schuur bij gaan bouwen (de vergunning is er bijna door).
Alle reacties Link kopieren
Djoels schreef:
10-12-2018 21:19
Wat leuk to naar het buitengebied. Je hebt dus wel buren daar en als je dat geen probleem vindt. Waarom niet. Helemaal alleen wonen moet je ook maar net willen, en durven!
Hoeveel grond zit erbij? Kan je wel wat vrijheid creëeren in de tuin?

Wij staan op het punt te verhuizen naar het buitengebied. Wat ik het heerlijkst vind is dat we geen directe buren hebben. Aan de ene kant helemaal geen buren, aan de andere kant op 80 meter en schuin aan de overkant ook op een meter of 80. Ik kan dus wel een kopje suiker gaan lenen als het moet. 😃 Wij zijn het laatste huis van ons dorp.

We wonen nu ook al in het dorp, dus dat verandert niet. De school van de kinderen ligt op 2 km. Dat is dus nog prima op de fiets te doen. De sportclub ligt op 3 km. Ook te doen op de fiets.

Wij zijn echt voor de vrijheid gegaan. Het is een prachtige locatie, de reeën, de hazen en konijnen lopen daar zoveel rond. ♥️

Het huis wat wij gekocht hebben, daarin is wel geïnvesteerd door de huidige bewoners, dus het is alles behalve een bouwval. Maar een kwestie van smaak speelt wel mee. We gaan veel doen in het huis maar hanteren de huidige ruimtes. Dus niet breken, maar wel stucen, schilderen, andere vloeren etc.

Wel gaan we een grote woonkeuken laten bouwen aan het huis, met uitzicht op de polder. Ik tel af totdat we de sleutel krijgen. Zoveel zin in!
Wat leuk! Wij gaan morgen weer een woning bekijken (rijtje) maar wel net als bij jullie al gerenoveerd. En ook wel m’n smaak. Er zit een lap grond bij van 630 m2.
Ook vandaag weer nieuwbouw woningen bekeken. Maar die zijn heel duur en weinig grond. En dichtbevolkte buurt. School enz ligt op 3 km. Wel fijn dat jullie vrijstaand gaan wonen! Zulke woningen bestaan hier niet in de buurt, behalve boerderijen van 5 ton, en dan moeten ze nog gerenoveerd worden.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
11-12-2018 09:17
Waarom zou je buitenaf gaan wonen als je nog steeds directe buren hebt? Het idee is juist dat je vrijstaand gaat wonen met alle vrijheid en privacy.

Ik zou dus alleen gaan als het echt vrijstaand is. Met voldoende tuin achter het huis (voor kan je niets mee). Kijk ook naar drukke doorgaande wegen die je buitenaf hebt.

Aan de rand van een fatsoenlijk dorp is prima. Maar echt buitenaf is echt enorm saai en diepe eenzaamheid voor oudere kinderen en pubers. Geen vriendjes om mee te spelen en speelafspraakjes heeft niet iedereen zin in en tijd voor. Weilanden lijkt leuk. Maar na een paar keer slootje springen heb je het wel gezien hoor.

Bedenk ook dat je niet zomaar alles mag verbouwen in het buitengebied. Je hebt vergunningen nodig. En hoeveel ruimte heb je binnen? Een lap met grond heb je niets aan als het huis zelf te klein is. Vraag dit vooraf goed na.
Bedankt voor je antwoord 😃 we gaan nu een gerenoveerd huis bekijken. Waarom zou je niks met een voortuin kunnen?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
08-12-2018 19:52
Ik wist helemaal niet dat er ook arbeiderswoningen bestonden op het platteland. Dacht dat die altijd in steden gebouwd werden.
Weer wat geleerd. :)
Arbaaidershoeskes worden in het Groningse ommeland gepresenteerd als vrijstaande woningen.
Ze staan meestal in de buurt van een boerderij waar de boerenarbeiders vroeger werkten.

Dit vind ik bijvoorbeeld een belachelijke prijs. Energielabel G. 1920, dus vermoedelijk enkelsteens muren.

https://www.funda.nl/koop/siddeburen/hu ... erijweg-2/

Deze is uit 1927. Ook te duur.

https://www.funda.nl/koop/siddeburen/hu ... ellaan-21/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Maar ze zijn vrijstaand. Kijk maar eens wat rijtjeshuizen kosten die nieuwe zijn maar in dezelfde omgeving staan.
Het is het vrijstaande en het groen denk ik wat het duurder maakt. Daar is het aanbod nu eenmaal een stuk kleiner in.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
12-12-2018 23:51
Arbaaidershoeskes worden in het Groningse ommeland gepresenteerd als vrijstaande woningen.
Ze staan meestal in de buurt van een boerderij waar de boerenarbeiders vroeger werkten.

Dit vind ik bijvoorbeeld een belachelijke prijs. Energielabel G. 1920, dus vermoedelijk enkelsteens muren.

https://www.funda.nl/koop/siddeburen/hu ... erijweg-2/

Deze is uit 1927. Ook te duur.

https://www.funda.nl/koop/siddeburen/hu ... ellaan-21/
Dat is toch niet duur?!?!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Enig idee waar Siddeburen ligt?
De locatie bepaalt de prijs voor een groot deel. En het zijn kleine huisjes, ongeveer 320 kuub inhoud voor de eerste link en uitzicht op rijtjeshuizen (slechte foto van de makelaar...). Als je een woonkamer van 22 m2 niet eens warm krijgt met je cv, maar er een houtkachel bij moet hebben. De isolatie is dus nulkommaniks. Waarschijnlijk laat je er het beste een muur met isolatie omheen trekken. Daarna nog vloer- en dakisolatie en overal dubbel glas. Kassa voor de bouwonderneming.

Er is in deze contreien geen goed bouwbedrijf meer beschikbaar, druk met aardbevingsschades, dus voordat jij aan de beurt bent bij een bouwbedrijf...

Mijn man wilde naar die contreien (wel een groter huis, en vóór denaarbevingsproblematiek). Ik vond het prima, maar dan ging IK in De Stad wonen. Dan maar latten.

Het compromis is vrijstaand, aan de rand van een dorp, op fietsafstand van Groningen. Kilometers vrij uitzicht.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven