Zelfreinigende kattenbak?

26-02-2021 21:59 45 berichten
Mijn vriend en ik twijfelen over het nemen van een (ras)kat. De voornaamste reden van twijfel is de kattenbak. De eventuele toekomstige kat zou niet echt de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan waardoor een kattenbak noodzakelijk zou zijn. Wij zijn alleen bang dat je de geur van de kattenbak gaat ruiken in het huis. Wij beschikken helaas niet over een kamer waar niet veel gebruik van gemaakt wordt & waar de kattenbak eventueel kan staan ivm geurtjes.

Onlangs heb ik van een bekende iets gehoord over een zelfreinigende kattenbak. Is dit een optie en wat zijn jullie ervaringen hiermee? Of valt de geur van een kattenbak in huis wel mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een gewone kattenbak en ruiken de bak nooit. Als je het gewoon twee keer per week volledig verschoont (of dagelijks als je dat fijn vindt), iedere dag even de drollen schept en goede korrels koopt heb je nergens last van. Wij gebruiken catsan dat is top spul. Wat ook helpt is een poes nemen i.p.v. een kater. Katers hebben vaker een sterkere urinelucht.
Alle reacties Link kopieren
De eventuele toekomstige kat zou niet echt de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan waardoor een kattenbak noodzakelijk zou zijn.

Het zou sowieso asociaal zijn om je kat alleen maar buiten te laten poepen en piesen, waarschijnlijk voornamelijk in de tuinen van anderen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De (sterkte van de) geur is ook afhankelijk van het voedsel dat je geeft.
Ik heb 2 binnenkatten en een kattenbak in de kamer. Ik ruik hem niet, alleen als ze er net in hebben gezeten en het niet goed onder hebben gekrabd ( dan help ik snel even)

Maar wellicht ruiken niet-katten mensen de bak wel, dat weet ik niet
Alle reacties Link kopieren
Mijn kattenbak ruik je ook niet. Ik gebruik van die houtkorrels. Hij staat zelfs in de woonkamer.

Elke dag drollen/plas eruit scheppen en elke week helemaal schoonmaken.
En zelfreinigend lijkt me of heel duur of een sprookje
Ik heb 4 katten, zij hebben hun eigen kamer waar ook de kattenbak staat maar die ruik je toch echt wel af en toe hoor. Zeker mensen die zelf geen katten hebben ruiken het wanneer ze langskomen.

Een zelfreinigende bak raad ik je ten sterkste af. Het is onhygienisch, de kat zelf vind het vaak helemaal niks (en gaat dan elders zijn/haar behoefte doen) en er zijn ook veel klachten dat ze snel mechanische problemen geven.

Weet je, als je een kat in huis neemt dan horen daar bepaalde dingen bij, is dat altijd leuk? Nee. Maar daar kies je voor. Wil je dit niet dan kan je beter geen kat nemen.
Alle reacties Link kopieren
Hier meerdere bakken geprobeerd en de bak van Curver bevalt het best icm houtkorrels.
Daarnaast krijgen onze katten alleen droogvoer en ‘s avonds voor ik naar bed ga een lekkernij. Nu gaan ze ook naar buiten maar als het regent gaat een kat echt niet naar buiten 😂. Ik ruik de bak echt niet en ook andere mensen niet. Hij staat in de woonkamer.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
https://www.petmania.nl/beste-zelfreinigende-kattenbak/

Maar het valt erg mee met een gewone bak hoor. Klontvormend grit en dagelijks uitscheppen werkt hier het best.
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 27-02-2021 09:24
50.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Urine ruikt niet sterk bij een gecastreerde kater. Mits je voldoende kattenbakvulling gebruikt en deze vaak genoeg uitschept.

Ik schep 3 tot 4 keer per dag uit (4 katten). Katten doen meestal 1 drol en twee plassen per dag per kat. Ze houden er niet van om op een bak te gaan waar al wat ligt.

Drollen horen niet te stinken, een ‘normale’ poeplucht is zo weer weg. Dat ligt met name aan het voer. Als er hier één stinkt, is hij ziek.
Naast iedere dag even scheppen ook op tijd de filter van de bak verwisselen. Dat scheelt ook een hoop. Daarnaast hebben we een bak met een klapdeurtje, ook dat scheelt. Maar wij hebben een gewone HTK kat, weet niet of een Maincoone daar lekker in zit 🤷🏻‍♀️ Wat voor raskat neem je?
Alle reacties Link kopieren
Zodra je een bak gaat ruiken, is het tijd om ‘m schoon te maken. Zo simpel is het.
Katten willen ook niet op een stinkding, en hun neuzen zijn nog veel sensitiever dan de onze.
Dat gezegd hebbende, fan van PeeWee hier!
Alle reacties Link kopieren
Als je goede kattenbakvulling gebruikt en iedere dag drollen en klonten er uit schept, ruik je het minst. We gebruiken Biokat: die klontert heel goed.
Wij hebben een kater en de bak staat in de keuken. Als hij net een verse bolus heeft gedraaid of we een dag vergeten zijn hem uit te scheppen, ruik je het wel een beetje als je in die ruimte bent. Maar 100% geurvrij krijg je het denk ik nooit.
En als je een kitten neemt? Denk er ook aan dat er wat Meubilair kan sneuvelen....
Alle reacties Link kopieren
Amy_Santiago schreef:
27-02-2021 09:25
Naast iedere dag even scheppen ook op tijd de filter van de bak verwisselen. Dat scheelt ook een hoop. Daarnaast hebben we een bak met een klapdeurtje, ook dat scheelt. Maar wij hebben een gewone HTK kat, weet niet of een Maincoone daar lekker in zit 🤷🏻‍♀️ Wat voor raskat neem je?

Geen overkapte bak nemen. Zit de kat in z’n eigen stank, en zorgt ervoor dat jij het minder snel ruikt (en dus niet op tijd schoonmaakt).
Alle reacties Link kopieren
https://www.bol.com/nl/p/omega-paw-zelf ... gJA9fD_BwE

Wij hebben meerdere van deze staan, niet volledig zelfreinigend, maar super makkelijk schoon te maken. (Even omrollen en de keutels en klonten vallen in de la) ideaal met 6 katten.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
27-02-2021 09:41
https://www.bol.com/nl/p/omega-paw-zelf ... gJA9fD_BwE

Wij hebben meerdere van deze staan, niet volledig zelfreinigend, maar super makkelijk schoon te maken. (Even omrollen en de keutels en klonten vallen in de la) ideaal met 6 katten.
Dat lijkt mij nou niet handig, zo’n zware bak vol grit omrollen, is dat niet zwaar? En past er een grote kat in (6 kilo plus?).

Ik heb een zak van 12 kilo per grote, open bak. Ik heb dan ook grote katten ertussen, Maine Coon kruising en Ragdoll.

De wanden worden soms ook vies, dan gebruik ik even een wegwerp schoonmaakdoekje.
Alle reacties Link kopieren
sinds ik houtkorrels gebruik ruik ik de kattenbak nog minder dan voorheen. Beter voer zonder al te veel toevoegingen scheelt ook erg in hoe de urine en ontlasting ruiken.

Realiseer je dat je huisdieren altijd ruikt, de maten van stank kan wel varieren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een curver kattenbak met zo een lade eronder. Elke dag trek je die la open en kan je zo de drollen eruit vissen. Dan 1x per week de hele bak schoonmaken en alles verversen. Soms vaker als het gaat ruiken.

Wat heeft een kattenbak eigenlijk te maken met of je kat binnen blijft of ook naar buiten mag? Als je kat naar buiten mag moet die toch ook gewoon schijten op de eigen bak ipv andermans tuin.
Alle reacties Link kopieren
Belangrijkste is dan dat je de kat goed voer geeft, bv Royal Canon of Hills.
Scheelt in hoeveelheid piep.

Hier staat kattenbak in de keuken.
Ik ruik hem alleen als ze gepoept hebben.
Denk wel aan je meubilair met een binnenkat. En je kleding.
Alle reacties Link kopieren
Of je leert 'm op het toilet te poepen....

https://www.youtube.com/watch?v=NND_64dSxd0
Alle reacties Link kopieren
pink632 schreef:
27-02-2021 09:06
Mijn kattenbak ruik je ook niet. Ik gebruik van die houtkorrels. Hij staat zelfs in de woonkamer.

Elke dag drollen/plas eruit scheppen en elke week helemaal schoonmaken.
Echt? o_o Ik gebruikte in het begin ook houtkorrels en dat stonk echt heel erg. Zeker in de zomer. De plas kun je er toch ook niet uitscheppen? De korrels verpulveren als ze nat zijn, dus daar kun je niets mee. Ik denk eerlijk gezegd dat je eraan gewend bent en dat je daarom denkt dat het niet stinkt...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben drie bakken voor 2 laten. Altijd 1 extra.
Als ik ze al eens Erik, dan ben ik vergeten ze schoon te maken. Goed grit doet ook veel.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Ik zelf heb geen ervaring met zo’n soort kattenbak. Heb zelf de kattenbak in de bijkeuken staan en schep dagelijks alle poepjes eruit en maak 1x per week de gehele kattenbak schoon. Mijn kat komt ook niet buiten. Mijn kat krijgt sinds enige tijd ander voer ivm nierfalen en snelwerkende schildklier en hierdoor stinken haar poepjes meer dan voorheen.Maar goed met een luchtverfrisser en dagelijks scheppen gaat het qua geur in huis goed. Succes met je uiteindelijke keuze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven