Zilveren tafelbestek (nieuw of antiek)

19-05-2017 12:58 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Lange lurker, nu toch maar eens een account aangemaakt :-)

Mijn oma wil mij voor een bepaalde mijlpaal in mijn leven het begin van een zilveren bestek set geven (zodat ik zelf kan sparen voor de rest of het bijv. beetje bij beetje cadeau kan krijgen). Lief en leuk cadeau vind ik, iets wat je lang kan bewaren en wat me aan haar zal laten denken wanneer ik het gebruik. Maar de vraag is, waar koop je dit soort bestek het best? Ik wilde morgen of overmorgen met haar wat gaan uitzoeken (en er dan meteen een uitje van maken met koffie en een lunch). Zit in de regio Amsterdam/Utrecht. Ik heb een auto, maar oma is slecht ter been en op zaterdagmiddag Amsterdam centrum in om oma voor Lyppens (juwelier) eruit te gooien en dan nog de auto te moeten parkeren leek me geen goed plan. Heeft iemand een tip voor een juwelier of antiquair of any andere plek waar je een zilveren bestek kan kopen?

Alvast super bedankt voor alle tips!
Alle reacties Link kopieren
Lyppens heeft inderdaad een ruime keuze aan tafelzilver. Daarnaast (maar dat is in Den Haag) Dreesse en als je antiek zilver wil AnitaPotters. Voorts heeft Christofle een mooie collectie. Ik weet alleen niet waar de verkooppunten zitten in Nederland.

Ik heb zelf een echt zilveren tafelbestek en ik moet zeggen dat ik het heel weinig gebruik. Ik was het, als ik het al gebruik, met de hand af en moet het voorafgaand aan gebruik poetsen. Het is mooi om te hebben, maar soms niet zo praktisch. Veel plezier met oma.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een kapitaal kost als je nieuw tafelzilver wilt kopen. Ik denk dat een antiekwinkel nog betaalbaar is. Maar ik hoop dat het je dan ook lukt om een compleet tafelset te vinden.

Ik vind zelf antiek altijd mooier. Daar is meer tijd aan besteed, meer vakmanschap. Dat kon toen nog. Vandaag is dat niet meer te betalen, al die uren die er dan in gaan zitten. Het huidige spul wordt machinaal gemaakt, het is niet origineel meer, niet uniek.
Alle reacties Link kopieren
Je ken zilver bestek niet zonder meer in de vaatwasser doen, hou je daar wel rekening mee?
Ik zou voor praktisch gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat je tafelzilver niet in de afwasmachine mag doen en heb er genoeg van gepoetst om te weten dat dat ook een flinke klus is :biggrin:

Vind antiek zelf ook het mooist, maar dan kan je moeilijker "bijsparen"... Dank voor de suggesties!
Ontzettend lief aanbod van je oma, leuk idee om samen op zoek te gaan.
Alleen, ik vind het eten met een zilveren bestek helemaal niet lekker smaken.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief van je oma! Ik heb zelf een antiek zilveren set, maar dat was een erfenis van mijn oma.
Ik heb geen idee waar je dat in Amsterdam kan kopen, ik woon aan de andere kant, maar hou idd rekening met eventuele uitbreidingen, poetsen en afwassen. Ik ben een hele ochtend bezig, en dan heb ik het bestek alleen nog maar gedaan. Gaat veel tijd in zitten. :P
Alle reacties Link kopieren
O zo leuk. Mijn oma heeft mij en mijn zus beetje bij beetje een Christofle bestek cadeau gedaan. We hebben er nu elk eentje voor 12 personen (echt de hele mikmak, inclusief kreeftenvorkjes, mokka-, ijslepels en weet ik wat nog) en ik ben er elke keer wij een etentje/feestje geven weer blij mee. Ik gebruik het ook echt elke keer dan en ik proef geen enkel verschil aan mijn eten, hoor. Geen tips qua verkooppunt dus, maar het is dus echt een leuk idee, waar je een leven plezier van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Waar is Pejeka als je haar nodig hebt?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Wat een prachig cadeau! Ik heb indertijd een complete set bij elkaar gespaard.

Smaak van het eten? Nooit iets van gemerkt.

Niet in de vaatwasser? Mijn bestek wordt al tientallen jaren dagelijks gebruikt en gaat ook al meer dan 30 jaar dagelijks in de vaatwasser, zonder enig probleem.

Vaak poetsen? Valt wel mee, alleen de opscheplepels worden vrij snel bruin om de één of andere reden. Die poetsen we dan af en toe 'tussendoor'. Al het bestek wordt - door mijn man 😉 - één keer per jaar volledig gepoetst, vlak voor Kerst. Dat is dan echt zo'n speciaal momentje, zeil op tafel, oude lappen erbij en poetsen maar.
Alle reacties Link kopieren
Lekkerslapen123 schreef:
19-05-2017 13:16
Vind antiek zelf ook het mooist, maar dan kan je moeilijker "bijsparen"... Dank voor de suggesties!
Maar omdat het zo bijzonder is, is het ook niet erg als het niet allemaal hetzelfde is. Zolang het stylistisch maar bij elkaar past. Het is wat anders als je de messen van de HEMA zijn en de vorken van IKEA. Dan wil je wel alles gewoon hetzelfde hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als je een populair antieke set kiest zoals het Haags lofje, kan je altijd nog bijkopen.

Ook leuk om dan in antiekwinkels en rommelmarkten te snuffelen.

Nadeel van sparen is wel dat je je bestek niet in een mooie cassette hebt liggen.
Waarom niet kijken voor een mooie complete set? Bij antiquairs en zelfs op marktplaats kun je hele mooie vinden. Of e-bay, zeker in Engeland of Amerika heb je hele mooie victoriaanse. Die zijn zo elegant. Sparen voor een set zou ik zelf niet doen, dan ben je jaren verder voordat je het een keer kan gebruiken aan tafel.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, thanks allemaal voor alle suggesties en ik ben blij dat jullie het ook een leuk cadeau vinden! Heb voor morgen in ieder geval al wat ingepland, maar heb vooral bedacht dat we eerst het eea willen zien voordat we een keuze maken. Kunnen we er een leuke zoektocht met oma van maken, dat is toch al de helft van de lol van dit cadeau!
Misschien heb je hier iets aan:

http://www.bestekwebshop.nl/massief-zilver

zitten blijkbaar in Alkmaar
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij vind je dat soort dingen toch ook bij een juwelier? Misschien kun je kijken of er een juwelier in Amstelveen zit, in het stadshart, dan heb je al minder problemen met parkeren dan in hartje A'dam. Of in een plaats als Hilversum.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Oma in rolstoel en toch Lyppens doen? :heart: Lyppens.
Alle reacties Link kopieren
Wat een prachtig idee! Ik heb zo'n 5 jaar geleden een prachtige uitgebreide bestekset gekregen, niet van zilver (niet zo poetserig) maar veel chiquer dan ik me zou hebben kunnen veroorloven toen. Nu mijn Oma is overleden ben ik er nog meerdere keren per dag blij mee. Het is een mooi geschenk en op die manier denk je nog dagelijks aan haar.

Zilver is natuurlijk nog sjieker, ik vind het een top idee. Maar geen suggesties waar je heen moet. Wou alleen even zeggen dat ik het super lief vind. :heart:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Joyce48 schreef:
19-05-2017 14:08

Niet in de vaatwasser? Mijn bestek wordt al tientallen jaren dagelijks gebruikt en gaat ook al meer dan 30 jaar dagelijks in de vaatwasser, zonder enig probleem.
Dan heb je geen echt zilver maar verzilverd,heel verschil.
Echt zilver mag niet in de vaatwasser.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je maar geen gekookt ei eet met een zilveren lepeltje. Dat is echt heel vies. Dat reageert namelijk op elkaar.
Heel eerlijk? Ik zou kiezen voor een bestek dat je mooi vind. Is dat zilver? Is dat nieuw? Is dat antiek?


Daarvan zou ik keuze laten afhangen. En ik persoonlijk zou geen duur bestek willen, en ook geen antiek bestek.
Ik ben meer van de strakke moderne vormgeving met een schappelijk prijskaartje dat mooi uit de vaatwasser komt etc.
Ook lang houdbaar en ook vol van herinneringen wanneer je oma dat voor je koopt.


Echter dat is een kwestie van smaak.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op de website van zilver.nl en mocht je al dat moois in het echt willen zien dan kun je terecht in de winkel in Broek in Waterland.

En nee, ik heb geen aandelen 😀 maar ben wel vaste klant.
Waarom niet op een veiling kopen, dat scheelt je een heleboel geld.
Habbekratz schreef:
19-05-2017 16:54
Dan heb je geen echt zilver maar verzilverd,heel verschil.
Echt zilver mag niet in de vaatwasser.
Er staat een code/merkje op zilver/verzilverd bestek, aan de hand daarvan kan je zien of het in de vaatwasser kan. Ik vraag me trouwens af of 100 % zilver bestek bestaat, zou denken dat het dan te buigzaam is.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
19-05-2017 18:51
Er staat een code/merkje op zilver/verzilverd bestek, aan de hand daarvan kan je zien of het in de vaatwasser kan. Ik vraag me trouwens af of 100 % zilver bestek bestaat, zou denken dat het dan te buigzaam is.
100% zilver zou idd veel te zacht zijn, dat gaat niet. Aan de hand van de codes kun je idd achterhalen of iets verzilverd is of zilver. En 1e of 2e gehalte ed. Maar zilver is dus altijd gemend met metaal want het is dus niet sterk genoeg. Maar mijn zilver mag dus niet in de vaatwasser. Das dan wel weer jammer. :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven