Zolder hoe verbouwen?

26-02-2024 23:47 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze zolder (nu nog open zolder) wordt binnenkort verbouwd zodat er 2 kamers komen. 1 "volwaardige" kamer en 1 was/rommelhok.

Het dak is een zadeldak, dus zeg maar een omgekeerde V. We creëren de kamers door dwars in het midden (van de nok tot aan de vloer) de zolder te scheiden in 2 kamers.

De volwaardige kamer creëren we door een groot dakkapel te plaatsen. Aan de andere kant van het dak, dus aan de kant van het rommelhok, komt geen dakkapel. Die kamer bestaat dus volledig uit een schuin dak, vandaar dat ik het "hok" noem.

Maar ik kom er niet uit over de verbouwing van de "volwaardige" kamer. Door het dakkapel houden we nog een stuk hoog puntje over (snappen jullie wat ik bedoel?). De aannemer stelt voor om het plafond te verlagen, zodat de kamer op elke plek even hoog is. Maar ik twijfel omdat dat puntje tot aan de nok juist zorgt voor meer ruimtelijk gevoel. Op zich kan het verlagen wel (de kamer wordt dan zo'n 2,40 m hoog), maar is dat niet zonde van het ruimtelijke van een hoog dak?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoog dak is lastiger stoken, verlaagd plafond betekent vliering met extra opbergruimte. Heb je een koud huis? Dan zou ik geen hoog dak nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het plafond verlagen, en proberen of je er een "wegzet" van kunt maken.
Dat je op het plafond spullen kunt opbergen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook kijken of ik met het verlagen van het plafond in dat ‘puntje’ mogelijk nog extra berging zou kunnen creëren.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Moet de scheidingswand precies onder de nok? Als je het "hok" iets kleiner maakt, heb je nog meer ruimte in de volwaardige kamer. En dan is het toch echt wel mooi om die ruimte open te houden. Of een klein open "vlierinkje" tegen de buitenmuur/burenmuur waar je een mooie plant zet of zo?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het ruimtelijk houden, vind het ook altijd zonde zo'n verlaagd plafond in zo'n mooi schuin dak. Verder misschien nadenken wat je nodig hebt, als dat meer opbergruimte is dan verlagen. Waar gaat de kamer gebruikt voor worden? Als het bijv een kinderkamer wordt kan het handig zijn als er tzt een hoogslaper in kan en dan is 2,40 erg laag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pozzebok schreef:
27-02-2024 00:15
Moet de scheidingswand precies onder de nok? Als je het "hok" iets kleiner maakt, heb je nog meer ruimte in de volwaardige kamer. En dan is het toch echt wel mooi om die ruimte open te houden. Of een klein open "vlierinkje" tegen de buitenmuur/burenmuur waar je een mooie plant zet of zo?
De wand moet precies onder de nok, dit heeft te maken met het trappengat en de deuren naar beide kamers. We willen het hokje wel afsluiten omdat we daar de was ophangen, stellagekasten neerzetten enzo.

Leuk idee van de vliering, ik moet er even over nadenken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
26-02-2024 23:55
Hoog dak is lastiger stoken, verlaagd plafond betekent vliering met extra opbergruimte. Heb je een koud huis? Dan zou ik geen hoog dak nemen.
We hebben gelukkig geen koud huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Opbergruimte is vooralsnog geen issue gelukkig. Voor nu gaat het dus vooral om het gevoel in de kamer. Dat kan aan de ene kant zijn: hoog puntje, ruimtelijk gevoel. Aan de andere kant: alles dezelfde hoogte want ziet er anders raar uit.

Van beide kanten weet ik nu nog niet wat het nou "echt" is. Vind het lastig om in te schatten omdat de ruimte nu nog helemaal open is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toevallig ben ik een paar maanden terug wezen kijken bij mensen die dit ook hebben laten doen. Zij hebben het puntje open gelaten en dat stond helemaal niet vreemd. Mij lijkt het juist vreemd als de ene kamer een recht plafond heeft en de andere een hoger plafond.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt ook het rommelhok verlaten met plafond, en de tussen wand niet tot de nok laten komen, zodat je een soort vide creëer, in de slaapkamer zet je dan een ladder tegen de tussen wand, zodat je op het “plafond” van het rommel hok spullen kunt neerzetten, of zelfs een leuk hoekje kunt maken met kussens. De vide kun je afschermen met een net of glas, zodat het extra groot lijkt maar wel veilig blijft. Extra ruimtelijk gevoel!
Iemand benoemd het stoken. Maar ook de warmte kan een dilemma zijn.. In de zomer hebben wij de zon recht op onze zolder staan en die zolder is in de zomer een broeinest. Dus denk ook na over goede isolatie, zowel kou als warmte.

Ik vind dat idee van stipjepipje erg leuk. Zo maak je optimaal gebruik van woonoppervlak en dan in de hoogte. Opbergruimte is altijd handig. Extra laag om daar een zithoek te maken is ook fijn. Ligt er ook aan wie daar gaat slapen. Voor een kind is dat leuk, voor jullie als volwassenen hoeft een extra laag om kussens neer te leggen waarschijnlijk niet zo nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
27-02-2024 00:50
De wand moet precies onder de nok, dit heeft te maken met het trappengat en de deuren naar beide kamers. We willen het hokje wel afsluiten omdat we daar de was ophangen, stellagekasten neerzetten enzo.

Leuk idee van de vliering, ik moet er even over nadenken!

Er bestaan ook smallere deuren. En deuren kun je ook schuin afzagen in een hoek.

Smallere deur kan alleen als daar nog steeds een wasmachine/droger doorheen past natuurlijk.

Ook zou ik in het washok een dakraam(pje) overwegen. Zelf spijt dat ik dat niet gedaan heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben de plafonds (want aan beide kanten dakkapel) verlaagd.

Maar bekijk wel hoe groot de volwaardige kamer wordt. Zelfs met dakkapel.

Wij hebben ons daarop verkeken. Het is prima, er past een bed en een kast in.
Maar als er ook een bureau, etc in moet is gewoon niet te doen.

Is het een idee om een voorkamer voor wasruimte te creeren?
Zodat de volwaardige kamer wel over de hele breedte komt, maar iets minder lang?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben geen echte muur geplaatst maar een kastenwand onder de nok, dus middenin de kamer. Die kastenwand staat met de deuren op de middellijn waarmee de ruimte van de kamer dus iets groter is dan de wasruimte. Verder is de boel dus open. (Het is wel zo dat ons washok alleen waslijnen en opbergruimte bevat en dus stil is, de wasmachine staat bij ons op de open zolder.) Er is één deur voor beide ruimtes.

Jij zou er ook nog voor kunnen kiezen de muur wél buiten het midden te plaatsen en er een aparte deur in te maken. Dan wordt het washok alleen wel echt klein.

Wij hebben juist het verlaagde plafond eruit gehaald, wat het allemaal veel ruimer maakt. Stoken is hier geen probleem. Zo heel hoog is die nok uiteindelijk ook weer niet., ik geloof maximaal een meter of drie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je het plafond van de dakkapel doortrekt, hoeveel ruimte hou je dan nog over tot aan de nok. Zn 30 cm of is het ruim een meter? Dat bepaald ook wat je er nog mee kunt doen.

Kijk, als je dit overhoud qua ruimte, dan kun je daar nog een hele leuke leeshoek van maken, of iets anders nuttigs mee doen.
Afbeelding

Maar als het meer dit is, nouja, dan kan je er een paar dozen op kwijt waar je nooit meer bij hoeft, maar verder voegt het weinig toe. Dan zou ik het lekker open laten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven