Zonwerende raamfolie

06-04-2020 19:34 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er forummers die hier ervaring mee hebben?
Jezus, de zon heeft net twee dagen geschenen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
06-04-2020 19:37
Jezus, de zon heeft net twee dagen geschenen.
Ja heerlijk. Maar bij weken 30 plus zou het wellicht fijn zijn
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
06-04-2020 19:37
Jezus, de zon heeft net twee dagen geschenen.
????
Rare opmerking

Aangezien de zomers warmer worden lijkt het mij ook wel wat.
Ben net als jij wel benieuwd wat anderen er van vinden
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Echte spiegelende zonwerende folie moet aan de buitenkant. Plak je het aan de binnenkant, dan springen je ramen.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg even. Het is hier nu alweer 26 graden binnen... Woon wel zo hoog dat ik niet zelf dingen aan de buitenkant kan plakken dus hoop dat er iets is wat ook aan de binnenkant kan.
Alle reacties Link kopieren
Het hielp hier helaas totaal niet. En de lijmresten blijven helaas ook zitten.

We plakken nu van die zilveren/piepschuimen vloerisolatie aan de buitenkant op de hete dagen, op het kozijn (want dat kan je ook niet aanraken aan de binnenkant anders, zó heet het wordt). Dit helpt wel redelijk.
Lady*Voldemort schreef:
06-04-2020 19:37
Jezus, de zon heeft net twee dagen geschenen.
Serieus?
Werkt voor geen meter. Tenminste niet als je echt denkt dat meer dan 3 graden impact gaat hebben.
Alle reacties Link kopieren
gewoon ouderwets zilverpapier met schijnende kant langs de buitekant, naar schijnt zou dat helpen.
Lady*Voldemort schreef:
06-04-2020 19:37
Jezus, de zon heeft net twee dagen geschenen.
Helaas wel. Dat het maar weer snel winter mag worden.

Ben er overigens ook wel benieuwd naar of er iets is wat de temperatuur aanzienlijk verlaagt. Het is nu alweer bloedheet binnen. Gelukkig verhuizen we over een jaar. We hebben een woonkamer met grote schuifpui, keuken en slaapkamer op het zuiden en het is gewoon niet te doen in de zomer. We hebben wel een mobiele airco maar die krijgt het ook niet voor elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Horizontale lamellen helpen. Van metaal of hout, die van vinyl minder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
06-04-2020 20:49
Horizontale lamellen helpen. Van metaal of hout, die van vinyl minder.
De enige manier om warmte buiten te houden, is om de warmte (de zon in dit geval) búiten te houden. Vanaf de buitenkant van je ramen dus.
Waarom geen zonverduisterende rolgordijnen?
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
06-04-2020 20:52
De enige manier om warmte buiten te houden, is om de warmte (de zon in dit geval) búiten te houden. Vanaf de buitenkant van je ramen dus.
Precies. Rolgordijnen en lamellen hebben we. Helpen niet afdoende.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
06-04-2020 20:52
De enige manier om warmte buiten te houden, is om de warmte (de zon in dit geval) búiten te houden. Vanaf de buitenkant van je ramen dus.
Die ervaring heb ik niet; minder zonlicht is meteen minder warmte in huis, daarom gebruik ik de buitenzonwering eigenlijk nooit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wij hebben folie geprobeerd.. We hebben ook lamellen en goede zonwering nu buiten. Scheelt allemaal maar een heel klein beetje.

Zonnescherm helpt wel iets bij normale temperaturen. Maar als echt warm is en langer dan een dag of 2.. nah. Als echt hitte word heb je er niks meer aan. Nu wel.

Denk dat rolluiken misschien nog wat meer helpt. Maar voldoende bij zomers zoals de afgelopen 2 jaar? Geloof er niet in, zeker niet bij een huis zoals de onze.

We hebben dus een airco gekocht. Een hele goede. Enige manier om nog wat verkoeling te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ook de airco gebruik ik nooit. Die helpt wel; je wordt er meteen koud van alleen dat gesjouw en herrie en de plek die het inneemt..

Ik zet een gewone goedkope ventilator twee minuten op mijn gezicht (voordeel: je blijft het geluid van de tv horen) en dan ben ik wel weer afgekoeld. Verder gewoon minder kleren aan.

Soms baal ik op warme dagen ontzettend vanwege het geplak maar dan is het weer fijn als de herfst begint. En zo waardeer je alles zolang het maar afwisselt. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
06-04-2020 21:07
Die ervaring heb ik niet; minder zonlicht is meteen minder warmte in huis, daarom gebruik ik de buitenzonwering eigenlijk nooit.
Maar de warmte hoopt zich dus op tussen de lamellen (of rolgordijn). Die warmte sijpelt alsnog naar binnen. Laat staan als je deze open doet (om 's avonds bijvoorbeeld het achterliggende raam open te doen voor frisse lucht.)
Luci_Morgenster schreef:
06-04-2020 21:10
Denk dat rolluiken misschien nog wat meer helpt. Maar voldoende bij zomers zoals de afgelopen 2 jaar? Geloof er niet in, zeker niet bij een huis zoals de onze.
Wij hebben aan één kant van het huis (is maar 1 kamer aan die kant) rolluiken. Dat is ook de koele kant van het huis. Ondanks dat hij dichtzit, is het nog steeds bloedheet op die ene kamer. Wel minder dan de andere kant van het huis, maar dat komt volgens mij meer doordat die kamer op het noorden ligt dan dat rolluik iets doet.
Elizabethie schreef:
06-04-2020 21:04
Precies. Rolgordijnen en lamellen hebben we. Helpen niet afdoende.
Rolluiken buiten of airco. Enige dat echt werkt.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
06-04-2020 21:21
Ook de airco gebruik ik nooit. Die helpt wel; je wordt er meteen koud van alleen dat gesjouw en herrie en de plek die het inneemt..

Ik zet een gewone goedkope ventilator twee minuten op mijn gezicht (voordeel: je blijft het geluid van de tv horen) en dan ben ik wel weer afgekoeld. Verder gewoon minder kleren aan.

Soms baal ik op warme dagen ontzettend vanwege het geplak maar dan is het weer fijn als de herfst begint. En zo waardeer je alles zolang het maar afwisselt. :proud:
Ik weet niet hoe warm het bij TO wordt, maar hier was het boven de 40 graden in de slaapkamer, vóórdat we onze "techniek" toepasten. Met hele goede, zonwerende gordijnen. Maar zodra die gordijnen opengingen, (want op een gegeven moment wil je het raam open doen, zo eind van de avond) ging al die opgebouwde warmte, zó de ruimte in. Nog los van het feit dat de handvatten van het raamkozijn niet met blote handen beet te pakken waren. Gevalletje brandwonden, I kid you not....

Met blijft het rond de 28 steken. Is nog steeds níet in te slapen, maar om even aan te geven dat het dus wél scheelt ;) (een plat, laag dak helpt ook niet mee natuurlijk)
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 06-04-2020 21:27
6.32% gewijzigd
Luci_Morgenster schreef:
06-04-2020 21:10
Wij hebben folie geprobeerd.. We hebben ook lamellen en goede zonwering nu buiten. Scheelt allemaal maar een heel klein beetje.

Zonnescherm helpt wel iets bij normale temperaturen. Maar als echt warm is en langer dan een dag of 2.. nah. Als echt hitte word heb je er niks meer aan. Nu wel.

Denk dat rolluiken misschien nog wat meer helpt. Maar voldoende bij zomers zoals de afgelopen 2 jaar? Geloof er niet in, zeker niet bij een huis zoals de onze.

We hebben dus een airco gekocht. Een hele goede. Enige manier om nog wat verkoeling te hebben.
Mag ik vragen welke airco jullie hebben?
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
06-04-2020 21:22
Maar de warmte hoopt zich dus op tussen de lamellen (of rolgordijn). Die warmte sijpelt alsnog naar binnen. Laat staan als je deze open doet (om 's avonds bijvoorbeeld het achterliggende raam open te doen voor frisse lucht.)
Witte lamellen absorberen weinig licht dus dat genereert gewoon weinig warmte.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
yajes schreef:
06-04-2020 21:26
Mag ik vragen welke airco jullie hebben?

Volgens mij deze, weet even niet zeker mbt model, maar hij was dat merk en dezelfde prijs en kenmerken.

https://www.warmteservice.nl/Huis-%26-G ... 06-22-162-

Wij hebben een gat in een houten luik precies de maat van de slang, goed afgedicht en we verhuizen hem maar 2x. Heen en na maanden weer terug naar zolder. Staat dus zeker een paar maanden beneden. ;-)

Hij is ook redelijk stil ( stiller dan de aircooler en de ventilatoren die we eerst aan hadden) en kan zeker 14 graden verschil (met hoge temperaturen) met buiten koelen en beneden en de gang zonder problemen. Zou tot 90m2 moeten kunnen redden.

Moet zeggen dat vast met een net wat lager model ook moet kunnen in een normaal woonhuis. Maar wij hebben een echt warm huis op het zuiden en ik word echt ziek van hitte. Vandaar dat we eerst ook allerlei andere dingen hebben geprobeerd.

Je kan ook voor een paar 100 euro meer een splitunit nemen of een singleunit maar die zijn volgens mij nog duurder en we willen hier niet nog jaren wonen. Anders was het een vaste unit geworden. Met zonnepanelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven