Zwarte keuken

18-01-2021 12:49 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij overwegen in ons nieuwe huis een zwarte keuken. Geen zwarte hoogglans maar een robuuste klassiek/landelijke met hoge kasten en een eiland. Wij vinden het prachtig in de showroom maar vragen ons af hoe het in de praktijk is.

Ook vraag ik me af of ik de kleur niet snel zat zal zijn. Wij hebben zwarte binnendeuren en willen deze niet meer. Vooral omdat ik rondom de klink elke vinger zie.

Wie van jullie bezit een zwarte keuken en hoe bevalt deze, met name het onderhoud?
Wij gaan nu ook voor een matzwart e (u vorm)keuken.
We nemen wel een lichtgrijs aanrechtblad.
Ik denk, dat als je een lichte vloer neemt, witte muren en kozijn bij je keukenraam, dat het prima kan.
Qua vingers hoor ik ook veel. Maar wij hebben nu een lichte keuken en daar zie ik ook vingers en chocopasta vlekken, of spaghetti saus.
Ik denk niet dat je op zwart sneller uitgekeken bent dan op wit. In ben wit echt helemaal zat.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hout en hier is het gecombineerd met groen, maar het voordeel van hout is natuurlijk dat het combineerbaar is met alles.

Aanvankelijk viel ik als een blok voor een landelijke keuken in ecru-groen. Maar ik was dus ook heel bang dat ik het groen snel zat zou worden en qua prijs was overschilderen dan voorlopig geen optie.
Daarom hebben we het niet gedaan. Het hout is inderdaad in de afgelopen 15 jaar al gecombineerd met geel, terra, grijs en nu dus groen.

Dus. Wat kost die keuken (je hoeft geen antwoord te geven ;-D ) en als je het zwart werkelijk zat bent over een jaar of vijf, vind je het dan een probleem om de deurtjes te verven of te vervangen??? Bij een ikea keuken van 5000 euro geef je wellicht een ander antwoord dan bij eentje van 25.000 euro...

Wees trouwens voorzichtig met die spons die iemand plaatste. Dat microfaserspul krast nogal. Als je daarmee dagelijks dat zwart gaat poetsen wordt het daar ook niet mooier van.

Als je verstandig bent vraag je om een paar proefplaatjes en of je die mee naar huis mag nemen. Vaak kan dat wel. Dan plak je er thuis een paar vettige vingervlekken op en kijkt hoe makkelijk het materiaal schoon wordt.
En iemand plaatste die foto van een witte keuken met stenen achterwand en zwarte muur. Dat vind ik persoonlijk ook heel mooi. Ik moet binnenkort toch weer eens verven.... (en de keuken heeft die kleur van het hout op de foto).
ceylon wijzigde dit bericht op 18-01-2021 14:57
2.04% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik ben er vet blij mee maar wel vaak poetsen idd. Heb een combi van eiken en effen matzwart. Dun composiet zwart blad erop. Kranen en gootsteen wel gewoon rvs genomen, hoorde ook slechte verhalen daarover.
Alle reacties Link kopieren
Zwarte keukens zijn enorm hip en trendy.

Maar let goed op dat je de keuken op een lichte plek in huis hebt. Met veel natuurlijk daglicht.

Ik ben ooit ergens binnen geweest met een prachtige keuken maar door de plek in huis veel te donker. Er moest ieder moment van de dag lampen aan. En het maakte die hoek ook echt donker en somber. De prachtige materialen komen veel beter naar voren met natuurlijk licht.

Dus een plek bij grote ramen, een uitbouw, openslaande deuren of onder een lichtstraat is een must!

Zwarte of gekleurde kranen horen er wel echt bij. Goedkoop chroom doet echt afbreuk aan het chique zwart. Natuurlijk een goed merk en waterontharder is een must (ook veel beter voor je gezondheid en de rest van je apparatuur in huis.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
18-01-2021 14:53
Wij hebben hout en hier is het gecombineerd met groen, maar het voordeel van hout is natuurlijk dat het combineerbaar is met alles.

Aanvankelijk viel ik als een blok voor een landelijke keuken in ecru-groen. Maar ik was dus ook heel bang dat ik het groen snel zat zou worden en qua prijs was overschilderen dan voorlopig geen optie.
Daarom hebben we het niet gedaan. Het hout is inderdaad in de afgelopen 15 jaar al gecombineerd met geel, terra, grijs en nu dus groen.

Dus. Wat kost die keuken (je hoeft geen antwoord te geven ;-D ) en als je het zwart werkelijk zat bent over een jaar of vijf, vind je het dan een probleem om de deurtjes te verven of te vervangen??? Bij een ikea keuken van 5000 euro geef je wellicht een ander antwoord dan bij eentje van 25.000 euro...

Wees trouwens voorzichtig met die spons die iemand plaatste. Dat microfaserspul krast nogal. Als je daarmee dagelijks dat zwart gaat poetsen wordt het daar ook niet mooier van.

Als je verstandig bent vraag je om een paar proefplaatjes en of je die mee naar huis mag nemen. Vaak kan dat wel. Dan plak je er thuis een paar vettige vingervlekken op en kijkt hoe makkelijk het materiaal schoon wordt.
En iemand plaatste die foto van een witte keuken met stenen achterwand en zwarte muur. Dat vind ik persoonlijk ook heel mooi. Ik moet binnenkort toch weer eens verven.... (en de keuken heeft die kleur van het hout op de foto).
Deze is van katoen. Krast niet. En je moet natuurlijk niet gaan poetsen, alleen even afdrogen met het ding.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik vond het ook mooi en durfde het niet aan.
Heb nu een (donkere) betonlook kleur en ben er heel blij mee. Ik zie geen vlek meer (had wit en daar zag ik ook alles op)
Alle reacties Link kopieren
alle keukensites, pinterest borden en noem het maar op staan vol met zwarte keukens. Het is bijna sneu... net als de zwarte kozijnen, zwarte deuren, zwarte kranen, spoelbakken en visgraat parket..

O en gebruik geen wonderspons achtige dingen op je matte keuken.. dat zie je.. het schuurt namelijk een beetje.
poldervrouw schreef:
18-01-2021 15:39
alle keukensites, pinterest borden en noem het maar op staan vol met zwarte keukens. Het is bijna sneu... net als de zwarte kozijnen, zwarte deuren, zwarte kranen, spoelbakken en visgraat parket..

O en gebruik geen wonderspons achtige dingen op je matte keuken.. dat zie je.. het schuurt namelijk een beetje.
Dat krijg je met trends. Die zwarte deuren met glas vind ik heel mooi. Die komt in ons nieuwe huis.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
18-01-2021 15:39
alle keukensites, pinterest borden en noem het maar op staan vol met zwarte keukens. Het is bijna sneu... net als de zwarte kozijnen, zwarte deuren, zwarte kranen, spoelbakken en visgraat parket..

O en gebruik geen wonderspons achtige dingen op je matte keuken.. dat zie je.. het schuurt namelijk een beetje.
Een beetje? Het trekt zo je lak van je houtwerk @(

Die grijze of witte sponsjes
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
18-01-2021 15:49
Dat krijg je met trends. Die zwarte deuren met glas vind ik heel mooi. Die komt in ons nieuwe huis.
Ik vond ze ook mooi maar ik wil ze nooit meer.
Bergje65 schreef:
18-01-2021 16:08
Ik vond ze ook mooi maar ik wil ze nooit meer.
Waarom niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik had in mijn vorige huis een zwart aanrechtblad; je zag elke broodkruimel liggen.
Was dus alleen een mooie keuken als je echt van poetsen houdt. Dat is bij mij helaas niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
18-01-2021 16:13
Waarom niet?
Saai, trendgevoelig, vlekgevoelig.
Je wordt ermee doodgegooid. Iedereen heeft ze en over een jaar wil niemand ze nog aanschaffen.
Bergje65 schreef:
18-01-2021 16:22
Saai, trendgevoelig, vlekgevoelig.
Je wordt ermee doodgegooid. Iedereen heeft ze en over een jaar wil niemand ze nog aanschaffen.
Ah ok. Deur past wel mooi bij onze huidige zwarte meubels van 13 jaar oud.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonzusje heeft een zwarte keuken en ik vind het echt een donker hok geworden. Scheelt echt heel veel qua licht in huis.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
het ligt enorm aan wat voor huis je hebt. Het kan snel donker ogen in een kleine keuken met weinig lichtinval.
Ik heb antraciet, greeploos en een roestbruin aanrechtblad van 2 cm dik. Geen bovenkastjes. ik heb er omheen een hele grote lichte ruimte met dakramen en een witte gietvloer. Het oogt absoluut niet donker.
Don't cry, buy a bag and move on.
Bergje65 schreef:
18-01-2021 16:22
Saai, trendgevoelig, vlekgevoelig.
Je wordt ermee doodgegooid. Iedereen heeft ze en over een jaar wil niemand ze nog aanschaffen.
Dan Geldt dit toch ook voor de keuken?
gizzmo-returns schreef:
18-01-2021 16:50
Dan Geldt dit toch ook voor de keuken?
Dat klopt. Ik heb eens even gekeken en je wordt idd doodgegooid met zwarte/donkere en houten keukens.
Dat is meestal zo met trends.
We zijn 20 jaar doodgegooid met witte keukens....
Alle reacties Link kopieren
Ik kan Tickel niet quoten dus even zo :

Tickel : Gewoon even zo een spons tussen je douchestang en muur klemmen. Na het douche even over de kranen heen halen. 70 cent bij Action.
Heb zelf chroom en hoef de kraan en stang nooit te ontkalken.

Ik ga in mijn mooie nieuwe badkamer toch niet zo’n lelijk sponsje tussen de douchestang klemmen? Da’s geen gezicht :) maar ik krijg ook een waterontharder, dus niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
18-01-2021 15:08
Zwarte keukens zijn enorm hip en trendy.

Maar let goed op dat je de keuken op een lichte plek in huis hebt. Met veel natuurlijk daglicht.

Ik ben ooit ergens binnen geweest met een prachtige keuken maar door de plek in huis veel te donker. Er moest ieder moment van de dag lampen aan. En het maakte die hoek ook echt donker en somber. De prachtige materialen komen veel beter naar voren met natuurlijk licht.

Dus een plek bij grote ramen, een uitbouw, openslaande deuren of onder een lichtstraat is een must!

Zwarte of gekleurde kranen horen er wel echt bij. Goedkoop chroom doet echt afbreuk aan het chique zwart. Natuurlijk een goed merk en waterontharder is een must (ook veel beter voor je gezondheid en de rest van je apparatuur in huis.
Wie heeft het over goedkoop chroom? Genoeg mooie kranen in chroom die van goede kwaliteit zijn. En die ook prima bij een zwarte keuken passen.
Wij hebben een zwarte, landelijke keuken, zwarte spoelbak en kraan en een (echt) houten blad, robuust. Een L vorm, kastenwand en spoel eiland. T is een ruimte met heel veel glas en ramen, niet te donker. Ben er erg blij mee, heel mooi en gezellig. We hebben er een ouderwets fornuis bij en geglazuurde tegeltjes aan de muur. Zou t zo opnieuw uitzoeken. En poetsen... tja, vind t niet veel meer dan onze vorige witte keuken. alleen met sommige licht inval denk ik, even een doekje pakken...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb recent een zwarte keuken laten plaatsen met een wit blad. Ik ben er superblij mee. Wij hebben een strakke keuken, met ma zwarte greeploze kastjes met anti fingerprint nabewerking.

Ik vind het onderhoud echt niet meer werk dan de vanille kleurige keuken waar ik hiervoor jaren tegen aan heb gekeken. Ja, je ziet wel eens 'n vinger, maar dat is echt een kwestie van een keer met je theedoek wrijven en 't is weg. Op de vanille keuken zag ik elk vuiltje zitten, die was veel bewerkelijker.

Iedereen vind 't nu juist licht geworden in ons huis. Onze vloer is in de zelfde verbouwing aangepast, die is nu ook lichter dan voorheen.

Qua trend gevoeligheid. 20 jaar geleden had iedereen die vanille kleur keuken. Daarna was hoogglans wit het ding. Het zal vast uit de mode raken, maar met accesoires kun je bij een zwarte keuken ook veel kanten op. Muurtje een andere kleur oid kan altijd. Ik ben er niet zo bang voor. Ik weet in elk geval zeker dat ik de komende jaren enorm geniet van mijn keuken, ben zo blij dat ik er toch voor ben gegaan al werd zwart door veel mensen afgeraden.
Alle reacties Link kopieren
Steranijs78 schreef:
18-01-2021 22:06
Dat is meestal zo met trends.
We zijn 20 jaar doodgegooid met witte keukens....
Vanille met een houten of zwart composiet aanrecht. Hopelijk is dat tegenwoordig verboden, maar 30 jaar geleden nam bijna iedereen het. Lekker veilig en neutraal, blegh. Ik vind zwarte keukens heel mooi, al 30 jaar maar ik heb het nooit aangedurfd. Mijn keukentjes waren er altijd te klein voor.
Oh grappig. Golfje noemt ook de vanille keuken. Dat had ik nog niet gelezen toen ik dit typte.
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
18-01-2021 13:37
Geen ervaring met een keuken, maar wij zijn een nieuwe badkamer aan het uitzoeken en bij de winkel werd ons afgeraden om zwarte kranen te nemen. Dit omdat die veel krasgevoeliger zijn en sneller minder mooi worden dan chromen kranen. Dat zou ik dus ook meenemen in je keus van keuken en kranen. Je wil niet over 5 jaar al met ontzettend lelijke kranen zitten.
We hebben nu 2 jaar een badkamer met mat zwarte kranen. Dit werd ons afgeraden door de badkamer winkel ivm kalk vlekken.
Iedere x na het douchen even droog maken met een handdoek en nog steeds geen vlekje te zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven