Commentaar van anderen omdat ik niet wil drinken

29-04-2015 14:16 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ben niet zwanger en toch drink ik liever niet. Ik vind wijn best lekker, maar ik voel me na 1 glaasje al niet meer fit. Ik heb dan het gevoel dat ik ieder moment in slaap kan vallen, niet prettig. Ik drink daarom sinds een paar weken niet meer. Ik verbaas me echter behoorlijk over het commentaar wat ik daarop krijg van anderen. Drinken is blijkbaar normaal en hoort er gewoon bij. Ik heb vrienden die me iedere keer vragen waarom ik niet drink. Voor hun is het normaal, ze drinken iedere dag en behoorlijk veel ook nog. Als ik bij ze ben en wel drink blijven ze mijn glas vol gooien, ook als ik aangeef genoeg te hebben. Ik heb daarom ook besloten om bij hun helemaal niet meer te drinken omdat ik toch altijd meer drink dan ik wil. Ze hebben ook echt lekkere wijn, begrijp me niet verkeerd, maar achteraf heb ik toch weer spijt.

Ik drink nu dus niet meer, en dat zijn ze niet van me gewend. De opmerkingen zijn dan ook niet van de lucht. Ik heb al minstens 20x uitgelegd waarom ik niet meer wil drinken, maar ze blijven aandringen. Ik heb echt het gevoel dat ik ze zwaar teleurstel als ik niet gezellig meedrink. En ondertussen blijf ik maar uitleggen waarom ik niet wil drinken, iedere keer weer en het begint nu best vermoeiend te worden. Ik vind het vervelend om iedere keer weer dezelfde discussie aan te gaan omdat ze het gewoon echt niet begrijpen.



Is dit herkenbaar voor anderen en hoe reageren jullie op dit soort commentaar? En hoe kan ik hier het beste op reageren? Ik wil niet boos worden maar ik moet zeggen dat de irritatiegrens wel een beetje bereikt is.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink ook geen alcohol, en zeg gewoon dat ik het niet lekker vind. Klaar. Ook als ze het voor een 2e of 3e keer vragen, maar meestal is mijn 1e keer al overtuigend genoeg. Nu ben ik al wat ouder, en ik heb ook het idee dat er daarom ook niet echt aangedrongen wordt om 'gezellig mee te doen'. Ik ben evengoed wel gezellig.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Een keer duidelijk uitleggen en verder negeren.



Ik herken het wel hoor, ik drink niet vanwege sport en voeding, maar schijnbaar 'ben je ongezellig zonder alcohol'

ik negeer het nu en dat werkt
Ik drink ooit nooit en eerlijk gezegd kreeg ik er nooit kritiek om. Waarschijnlijk omdat ik zelf geloofde in wat ik zei en dat ook uitstraalde. Ik ging het ook niet aan iedereen uitleggen ofzo. Maak er zelf niet zo een issue van , dan houdt het vanzelf op.
Ik vind die opmerkingen altijd zo ontzettend vreemd. Net alsof je alleen maar leuk bent als je ook zit te drinken.

Gewoon maar blijven volhouden dat je niet meer drinkt, op een gegeven moment raken je vrienden er wel aan gewend.
Alle reacties Link kopieren
Oh vreselijk ja. Ik heb zo'n schoonfamilie... Erg van de wijn. Wil je niet even proeven enz. enz.



Na ruim 6 jaar hebben ze door dat het geen zin heeft. Volgens mij vinden ze het maar raar. Gelukkig is mijn schoonmoeder zo lief om voor mij wat anders te regelen. En voor mijn vriend is het lekker makkelijk. Hij kan altijd een glaasje drinken.



Wat mij betreft moet het voldoende zijn om aan te geven dat je geen wijn drinkt. Ik vind het zelf niet lekker. Mis er niks aan, ik ben zelf niet minder gezellig doordat ik niet drink. Wat een ander daarvan vind, kan me werkelijk niks schelen. Op den duur raken mensen daar ook wel aan gewend.
Alle reacties Link kopieren
ik drink ook niet vroeger wel, veel te veel en ik heb er gemene dingen door gedaan, das voor mij een reden om te stoppen en alleen nog te drinken op een familiefeestje, en dan maar 1 glaasje of iets met héél weinig alcohol. Mensen vinden het ook vaak gek, maar ik trek het me niet aan. Iedereen moet doen wat het beste is voor hem/haar.
Alle reacties Link kopieren
Stel je liever je vrienden of jezelf teleur?
Alle reacties Link kopieren
Als zij je glas vol blijven gooien en jij wil niet meer drinken, waarom zou je het dan nog opdrinken? Laat 't glas gewoon staan. En die opmerkingen moet je lekker naast je neer leggen. Snap wel dat 't wat lastig is, omdat het je vrienden zijn. Maar juist zij moeten jouw keuzes respecteren.



Verder zou ik bij andere eenmalig uitleggen waarom je niet drinkt en dan is 't klaar. Iedereen kan gezellig zijn zonder alcohol, bullshit als iemand zegt als dat niet waar is.
Het is je goed recht om niet te willen drinken! Als ze de volgende keer weer doorzeuren, zeg je gewoon hardop: ik drink niet. Heeft iemand daar een probleem mee?



En de manier waarop ze met je omgaan zorgt er nou niet bepaald voor dat je wel zin krijgt in een borrel, dus eigenlijk gooien ze hun eigen glazen in.



Al moet ik wel zeggen dat ik zelf gek ben op een wijntje en het leuk vind als anderen ook mee drinken maar als je niet wil, dan houdt het op! Kan het me overigens best voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
heel herkenbaar. Ik lust geen wijn of andere alcohol. Ik dronk wel eens passoa jus maar dat was 7,50 per glas en dat vond ik echt te duur. Hoe vaak ik niet te horen kreeg dat het saai was dat ik niet mee dronk of dat een avond uit niet gezellig is als je niet drinkt..... Maar een op een gegeven moment was het ook over en wisten mensen wel dat ik niet ging drinken.
Alle reacties Link kopieren
Ze willen dat jij ook drinkt omdat ze zich dan minder slecht voelen over zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem ligt hem erin dat jij niet drinkt en anderen zich dan opgelaten voelen om het wel te doen. Ik zou het lekker negeren, dat werkt bij mij het beste iig.
Ik drink ook niet, ik ben een van de weinigen in mijn omgeving. Ik heb een tijd lang niet gedronken vanwege zwangerschappen en borstvoeding en daarna ben ik nooit meer mee begonnen (ik heb de alcohol in al die jaren ook geen seconde gemist). Mensen vinden mij waarschijnlijk wel raar, maar het boeit me niet zo. De tijd dat je drinkt omdat iedereen dat doet heb ik gehad. Als ik een vraag krijg antwoord ik gewoon dat ik niet meer drink en ik wijd er verder niet over uit. Vrijwel alle mensen nemen daar genoegen mee. Op jongere leeftijd had ik het wel lastiger gevonden denk ik.
Alle reacties Link kopieren
"Maar het aller, allergrootste nadeel van alcoholonthouding is dat je elke avond van de belofte berooft dat deze uit de hand kan lopen.



Daarom reageerden mijn vrienden zo ontstemd. Want wie nuchter blijft, verliest gegarandeerd niet de controle en sluit bij voorbaat elke ernstige vorm van losbandigheid uit. Dat maakt de avond tot een gewone avond. Je verpest het voor de rest."



https://decorrespondent.n ... n-drank/25796595-9affee21
Herkenbaar. Ik drink maar heel af en toe, want het stijgt me erg snel naar het hoofd. Blijkbaar is dat heel raar, want er is altijd wel iemand die daar een opmerking over moet maken.



Als men blijft aandringen, hou ik beleefd voet bij stuk. Maar als er iemand blijft doorzeuren dat het zo 'ongezellig' is, zeg ik ijzig: 'Weet je wat écht ongezellig is? Dat jij zo zit te zeuren!' Meestal is het dan meteen afgelopen. Je maakt geen vrienden met zo'n opmerking, maar daar kan ik niet mee zitten.
Stop met uitleggen. Het is jouw eigen keuze. Heel bijzonder dat zij het minder gezellig vinden als jij niet drinkt. En wat lapetitechatrouge zegt..
Alle reacties Link kopieren
ik drink wel. niet veel maar zo af en toe vind ik een wijntje heel erg lekker. Maar ik herken heel erg wat je zegt.



Ik ben op dieet en dat betekent dat ik voor mijn eigen lunch zorg en niet mee doe met de rijkelijk belegde lunchtafel van kantoor. ( die vaak kroketten, frikadellen of friet of ander soortige snacks bevat)

Ik schuif wel aan, maar eet braaf op wat ik zelf mee breng.

Het commentaar wat ik hierover krijg is niet van de lucht. Zo zou ik ongezellig zijn, mezelf tegoed voelen voor hun lunch, etc etc.

Inmiddels ga ik de discussie niet meer aan. Ik bepaal zelf wat ik in mijn mond stop en een ander heeft daar helemaal niets over te melden. maar irritant is het zeker.



Ik geef altijd aan, joh voel je vrij om te eten/drinken wat jij wil! Dat doe ik ook! Fijn he?? Dat werkt vaak het beste..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Goed te lezen dat ik niet de enige ben! Ik denk dat ik de opmerkingen vanaf nu inderdaad maar moet negeren.

Ik had eerlijk gezegd niet zo verwacht dat mijn niet willen drinken zo'n issue zou worden. Ik had er gisteren toevallig een gesprek over met mijn vriendin, ik legde haar uit dat ik me na het drinken van alcohol niet meer fit voel. Waarop ze met allerlei redenen aankwam waarom ik wel zou moeten drinken: in deze streek is het normaal om te drinken, als je goede wijn drinkt heb je geen last van slaperigheid, iedere dag een glaasje wijn is gezond, het is zonde om niet te drinken want de wijn hier is juist zo goed, etc. etc..

Naja, ik voelde me niet echt begrepen zeg maar
Alle reacties Link kopieren
quote:biol schreef op 29 april 2015 @ 14:30:

ik drink wel. niet veel maar zo af en toe vind ik een wijntje heel erg lekker. Maar ik herken heel erg wat je zegt.



Ik ben op dieet en dat betekent dat ik voor mijn eigen lunch zorg en niet mee doe met de rijkelijk belegde lunchtafel van kantoor. ( die vaak kroketten, frikadellen of friet of ander soortige snacks bevat)

Ik schuif wel aan, maar eet braaf op wat ik zelf mee breng.

Het commentaar wat ik hierover krijg is niet van de lucht. Zo zou ik ongezellig zijn, mezelf tegoed voelen voor hun lunch, etc etc.

Inmiddels ga ik de discussie niet meer aan. Ik bepaal zelf wat ik in mijn mond stop en een ander heeft daar helemaal niets over te melden. maar irritant is het zeker.



Ik geef altijd aan, joh voel je vrij om te eten/drinken wat jij wil! Dat doe ik ook! Fijn he?? Dat werkt vaak het beste..Ow, dat is ook heeeeeel herkenbaar, dat je geen ongezonde troep wilt eten. Ik heb jarenlang salades meegesleept naar mijn werk en at vrijwel geen brood. De opmerkingen die ik daar wel niet over heb gekregen, poehee... Ik ben ook vegetariër geweest, zelfde verhaal. Wat is dat toch?
Alle reacties Link kopieren
Complete onzin. Het hele verhaal. Prima als een ander wil drinken, maar waarom zou dat een norm voor iedereen moeten zijn? Ik bepaal ook niet voor de ander dat diegene NIET mag drinken.
Ik heb ook een keer gehad dat mensen zeiden van ah neem ook een biertje/wijntje waarop ik zei dat ik dat niet lekker vind. Vond het echt behoorlijk irritant, net of je raar bent of dat je zou 'moeten' drinken om plezier te hebben. Nou ik kan net zoveel plezier hebben met een colaatje.



Ik drink heel af en toe iets, meestal een likeurtje met sinaasappelsap of een breezer maar dan houd ik het bij 2 glazen max en niet 2 verschillende dingen. Ik zie mensen wel eens wijn, bier, breezer, shotje door elkaar drinken en dat vind ik zo stom. Heb ook een hekel aan dronken mensen. De mensen die gewoon vrolijk worden kan ik nog wel hebben maar de meeste worden irritant, heel luidruchtig of agressief.
quote:hettieverzettie schreef op 29 april 2015 @ 14:34:

[...]





Ow, dat is ook heeeeeel herkenbaar, dat je geen ongezonde troep wilt eten. Ik heb jarenlang salades meegesleept naar mijn werk en at vrijwel geen brood. De opmerkingen die ik daar wel niet over heb gekregen, poehee... Ik ben ook vegetariër geweest, zelfde verhaal. Wat is dat toch?Irritant, hé? Waarom moeten mensen altijd zo moeilijk doen als er iemand een afwijkend eet/drinkpatroon heeft?
Alle reacties Link kopieren
Verkeerde vrienden. Ik heb zowel dringende als niet dringende vrienden. Allebei in goed.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Zeker omdat niet ik "fout" zit, maar zij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven