Commentaar van anderen omdat ik niet wil drinken

29-04-2015 14:16 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ben niet zwanger en toch drink ik liever niet. Ik vind wijn best lekker, maar ik voel me na 1 glaasje al niet meer fit. Ik heb dan het gevoel dat ik ieder moment in slaap kan vallen, niet prettig. Ik drink daarom sinds een paar weken niet meer. Ik verbaas me echter behoorlijk over het commentaar wat ik daarop krijg van anderen. Drinken is blijkbaar normaal en hoort er gewoon bij. Ik heb vrienden die me iedere keer vragen waarom ik niet drink. Voor hun is het normaal, ze drinken iedere dag en behoorlijk veel ook nog. Als ik bij ze ben en wel drink blijven ze mijn glas vol gooien, ook als ik aangeef genoeg te hebben. Ik heb daarom ook besloten om bij hun helemaal niet meer te drinken omdat ik toch altijd meer drink dan ik wil. Ze hebben ook echt lekkere wijn, begrijp me niet verkeerd, maar achteraf heb ik toch weer spijt.

Ik drink nu dus niet meer, en dat zijn ze niet van me gewend. De opmerkingen zijn dan ook niet van de lucht. Ik heb al minstens 20x uitgelegd waarom ik niet meer wil drinken, maar ze blijven aandringen. Ik heb echt het gevoel dat ik ze zwaar teleurstel als ik niet gezellig meedrink. En ondertussen blijf ik maar uitleggen waarom ik niet wil drinken, iedere keer weer en het begint nu best vermoeiend te worden. Ik vind het vervelend om iedere keer weer dezelfde discussie aan te gaan omdat ze het gewoon echt niet begrijpen.



Is dit herkenbaar voor anderen en hoe reageren jullie op dit soort commentaar? En hoe kan ik hier het beste op reageren? Ik wil niet boos worden maar ik moet zeggen dat de irritatiegrens wel een beetje bereikt is.
quote:hettieverzettie schreef op 03 mei 2015 @ 11:53:

Het handige daarvan is dat je dan altijd iets in huis hebt om kado te geven als je zelf een keertje wordt uitgenodigd Wel oppassen aan wie je welke fles wijn geeft.Ja, klopt :-) En mocht de fles wijn wel weer eindigen bij degene die hem gegeven heeft: misschien komt de hint over
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat niet om de wijn, maar om jouw gevoel dat je wat uit te leggen/te verantwoorden hebt en je "vrienden" die daar gretig op inhaken. Welke persoonlijke keuze je ook maakt, je hoeft daar nooit en te nimmer verantwoording over af te leggen. Als dat tot je doordringt dan valt de buitenwacht vanzelf stil. De irritatie bij jou zit hem erin dat je begrepen en gehoord wilt worden en jouw "vrienden" willen hún gelijk halen in plaats van zich in jou te verplaatsen. Begrijp en hoor jezelf luid en duidelijk dan hoef je ook niet geïrriteerd te raken als Mien of Kees weer loopt aan te dringen dat je moet drinken.
Alle reacties Link kopieren
quote:LeolaMarie schreef op 29 april 2015 @ 21:40:

[...]





Het heeft weinig met begrijpen of accepteren te maken maar met de alcohol. Als mensen drinken raken ze gezamenlijk tipsy / aangeschoten. De gene die niet drinkt beleeft de avond vaak anders en gaat zich vaak ergeren aan de aangeschoten personen. En dat kan de avond vaak verpesten...Nou weet ik niet met wat voor volk jij omgaat, maar in deze omgeving wordt echt wel een glas wijn gedronken, maar tipsy/aangeschoten worden gebeurt zelden. Allemaal mensen met kinderen en een auto, als er wat aan de hand is kun je onmogelijk beiden aangeschoten zijn als kind onverhoopt iets overkomt. Een van de twee van elk stel drinkt dus gewoon niet tijdens feestjes. En bij mij zijn die net zo welkom als de wel drinkende partner die avond. Zou de niet drinkende partner niet welkom zijn, dan drinkt de wel drinkende partner namelijk meteen niet. Ik ken namelijk geen imbecielen die aangeschoten een auto instappen.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:hettieverzettie schreef op 03 mei 2015 @ 11:37:

[...]



En ja, ik dronk eerst wel en dat kreeg ik laatst ook voor mijn voeten geworpen als 1 van de redenen waarom ze niet begrijpen dat ik het nu niet meer wil.Echt? Mensen kunnen toch veranderen? Waarom is dat zo moeilijk te begrijpen? Als één van hen stopt met roken of op dieet gaat, ga jij toch ook niet constant doordrammen dat ze er tóch weer één moeten opsteken of tóch lekker dat frietje moeten nemen?
Alle reacties Link kopieren
quote:adorabull schreef op 03 mei 2015 @ 20:30:

[...]



Nou weet ik niet met wat voor volk jij omgaat, maar in deze omgeving wordt echt wel een glas wijn gedronken, maar tipsy/aangeschoten worden gebeurt zelden. Allemaal mensen met kinderen en een auto, als er wat aan de hand is kun je onmogelijk beiden aangeschoten zijn als kind onverhoopt iets overkomt. Een van de twee van elk stel drinkt dus gewoon niet tijdens feestjes. En bij mij zijn die net zo welkom als de wel drinkende partner die avond. Zou de niet drinkende partner niet welkom zijn, dan drinkt de wel drinkende partner namelijk meteen niet. Ik ken namelijk geen imbecielen die aangeschoten een auto instappen.



Je klets uit je nek...

Gewone mensen raken vaak al na het tweede glas wijn aangeschoten.

En hou alsjeblieft op met mij afschilderen als ''volk''... Ik ben gewoon een normale nette volwassene en dat zijn mijn vrienden ook. Als 1 van onze kinderen jarig is word er nooit gedronken op die feestjes omdat ze vaak van 15.30 tot 18.00 zijn... (Niet echt het tijdstip om aan de alcohol te zitten)



Bij andere feestjes of evenementen hebben we gewoon een oppas of nanny die thuis met de kinderen is. En dan drinken wij als volwassenen gewoon een glaasje, of meer en dan pakje weer heel braaf de taxie naar huis!
life is to celebrate
Alle reacties Link kopieren
Als jij je leven saai en vermoeiend vindt zonder alcohol, mensen die niet drinken fuckers noemt en hen niet uitnodigt voor je feestjes...

Moet je vooral zeggen dat iemand anders uit zijn nek kletst.



Uhuh.
@hettie: Ik las net dat je 'zei': "liever niet" dat laat nog al ruimte om te pushen. Als je zelf standvastig bent dan houden ze vanzelf op



Ik drink ook niet, nooit. Ik bestel zelfs een warme chocolademelk in de kroeg als ik eens een avondje uit ben Soms dringt er wel iemand aan en dan zeg ik dan mijn alcoholische familieleden genoeg drinken voor mij erbij. Dan is het snel genoeg gedaan.



Maar dat gebeurt echt heel weinig. Je vrienden moet je gewoon even goed op hun plek zetten als ze door zeuren. "zeur niet zo, ik bepaal zelf wat ik wel of niet drink"
Ik vind mezelf niet leuk als ik gedronkem heb. Ik word iets te enthousiast en ik vind mezelf altijd vreselijk irritant achteraf. Daarnaast loop ik weer hard en dat gaat voor mij niet samen. Dus ik drink ook bijna nooit meer. En ik krijg ook regelmatig te horen dat ik niet gezellig ben omdat ik niet drink, nou dan is dat maar zo. Ik zeg dan altijd "leuk, dus ik moet eerst mijn persoonlijkheid laten beinvloeden door alcohol alvorens jij mij gezellig vindt" en dan snappen ze het wel :-D
quote:LeolaMarie schreef op 03 mei 2015 @ 22:14:

[...]





Ik ben gewoon een normale nette volwassenehihihi
Alle reacties Link kopieren
Ik drink ook weinig alcohol. Niemand kan je verplichten om te drinken. Soms krijg ik ook wel de opmerking dat het gezelliger is als ik ook een wijntje meedrink, maar ik zeg dan gewoon eerlijk: ik krijg snel hoofdpijn van alcohol (wijn) en daar heb ik niet zoveel zin in. Maar het is wel vervelend dat mensen aandringen, maar ik zou gewoon eerlijk en duidelijk zijn. Waarom heb je ook perse alcohol nodig om het leuk te hebben?
Alle reacties Link kopieren
quote:Morrowind schreef op 29 april 2015 @ 23:33:

Nee Paekzwart, dat zie je helemaal verkeerd. Jij bent een fucker zeikerd, omdat je met een nuchtere blik naar aangeschoten mensen kijkt en ook nog eens het lef hebt je te ergeren als ze irritant gaan doen. Doe niet zo moeilijk joh, gooi er ook wat drankjes in, anders verpest je het meteen voor de rest. Ongezellige zeikerd....Dit is dus de reden waarom ik niet drinkers nooit uitnodig voor feestjes. Waarom zou ik op een vrijdag avond in mijn favo cocktail bar met een nuchtere willen zijn? I'm pregnant en heb nu niks in een bar te zoeken maar niet drinkers zijn gewoon een andere slag mensen geeft niks... Maar word moe van het eeuwige gezeur van ze; Ik lus geen alcohol. Dude, alcohol komt in vele verschillende smaken voor en ga opzoek naar een vorm die je wel lekker vind. O, nee het echte probleem is dat het schadelijk voor de gezondheid is.. Zo, wat? Zolang je maar met maten drinkt val je heus niet dood neer.
life is to celebrate
Leuke vriendin ben jij dan, LeolaMarie. Dat je je uitnodigingen niet baseert op wie je het leukst vindt, maar op wie er lekker meedrinkt.
Alle reacties Link kopieren
Je bent een bijzonder mens, echt...
quote:LeolaMarie schreef op 03 mei 2015 @ 22:49:

[...]





Dit is dus de reden waarom ik niet drinkers nooit uitnodig voor feestjes. Waarom zou ik op een vrijdag avond in mijn favo cocktail bar met een nuchtere willen zijn? I'm pregnant en heb nu niks in een bar te zoeken maar niet drinkers zijn gewoon een andere slag mensen geeft niks... Maar word moe van het eeuwige gezeur van ze; Ik lus geen alcohol. Dude, alcohol komt in vele verschillende smaken voor en ga opzoek naar een vorm die je wel lekker vind. O, nee het echte probleem is dat het schadelijk voor de gezondheid is.. Zo, wat? Zolang je maar met maten drinkt val je heus niet dood neer.Dat zou je denken, maar van sommige soorten alcohol val ik door een ziekte dus wél bijna dood neer. En die paar soorten die ik nog wel mag hebben, hakken er zo hard in dat voor mij de lol er heel snel af is. Alcohol is zeker lekker, maar ik ga niet een week lang total loss op bed liggen en mijn darmen eruit schijten omdat één of andere tuthola me anders niet gezellig vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:LeolaMarie schreef op 03 mei 2015 @ 22:49:

[...]





Dit is dus de reden waarom ik niet drinkers nooit uitnodig voor feestjes. Waarom zou ik op een vrijdag avond in mijn favo cocktail bar met een nuchtere willen zijn? I'm pregnant en heb nu niks in een bar te zoeken maar niet drinkers zijn gewoon een andere slag mensen geeft niks... Maar word moe van het eeuwige gezeur van ze; Ik lus geen alcohol. Dude, alcohol komt in vele verschillende smaken voor en ga opzoek naar een vorm die je wel lekker vind. O, nee het echte probleem is dat het schadelijk voor de gezondheid is.. Zo, wat? Zolang je maar met maten drinkt val je heus niet dood neer.



Ja, je hebt eigenlijk wel gelijk. Misschien toch maar weer meedrinken dan volgende keer!



Alle reacties Link kopieren
quote:LeolaMarie schreef op 03 mei 2015 @ 22:49:

[...]





Dit is dus de reden waarom ik niet drinkers nooit uitnodig voor feestjes. Waarom zou ik op een vrijdag avond in mijn favo cocktail bar met een nuchtere willen zijn? I'm pregnant en heb nu niks in een bar te zoeken maar niet drinkers zijn gewoon een andere slag mensen geeft niks... Maar word moe van het eeuwige gezeur van ze; Ik lus geen alcohol. Dude, alcohol komt in vele verschillende smaken voor en ga opzoek naar een vorm die je wel lekker vind. O, nee het echte probleem is dat het schadelijk voor de gezondheid is.. Zo, wat? Zolang je maar met maten drinkt val je heus niet dood neer.Omdat het een leuk en gezellig persoon is van nature ook ZONDER drank? Of bedoel je meer dat mensen om je heen wel drank op moeten hebben, willen ze met jou kunnen dealen? Kan natuurlijk ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 03 mei 2015 @ 23:29:

[...]Omdat het een leuk en gezellig persoon is van nature ook ZONDER drank? Of bedoel je meer dat mensen om je heen wel drank op moeten hebben, willen ze met jou kunnen dealen? Kan natuurlijk ook.



Dan zeg je dat mensen met drank niet leuk van nature zijn...

Het is gewoon z'n discussie die uit eindelijk 2 hele verschillende personen recht tegen over elkaar zet.



TO maakt van het feit dat hij niet drinkt een punt dat hij commentaar van anderen krijgt. Je kan dan er ook voor kiezen om gewoon met andere mensen om te gaan met dezelfde normen en waardes. Probleem opgelost zou je denken...Maar hele avond met niet drinkers snap je op eens waarom je dan niet zo veel vrienden hebt die eigenlijk niet drinken. Dat zijn vaak toch vaak types die hele andere opvattingen hebben zeg maar.



Waarom is het op eens raar of gemeen van mij als ik niet drinkers niet uitnodig voor een borrel of feest waar van ik weet dat er wel gedronken gaat worden? Ik ga ook niet feesten met mensen waar van ik weet dat ze hard drugs gebruiken... Ik ga daar over ook geen klaag topic voor openen. Iedereen z'n ding.
life is to celebrate
Alle reacties Link kopieren
Van nature leuke mensen die drank op hebben, die zullen maling hebben of Marietje of Suusje al dan niet drinkt. Het gaat toch om een gezellige tijd met elkaar, ik zie de toegevoegde waarde van drank echt niet. Ja, wat meer lossigheid en joligheid, maar ik ken zat mensen die van nature echt zo zijn. Of ze nu een wijntje drinken of een spa blauw, gezellig zijn ze altijd. Ik ken ook mensen die met drank op in nare vervelende lispende debielen veranderen en eerder een last dan een plezier zijn.



Waarom zouden niet-drinkende en drinkende mensen strikt gescheiden moeten worden in een vriendenkring? Als je elkaar respecteert en in elkaar in de waarde laat, dan draagt dat meer bij aan een leuke gezellige avond dan of iemand wel of niet drinkt. Ik zou niet klagen als een vriendin drinkt, maar ik laat me ook niet vertellen wie of wat ik hoor te zijn in een bar of tijdens een etentje. Net zoals hettie geen moeite heeft met dat haar vrienden drinken, hoeven haar vrienden er ook geen moeite mee te hebben dat zij niet drinkt. Dat gezeik erover maakt het een rot avond, niet het feit of er wel of niet gedronken wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Morrowind schreef op 03 mei 2015 @ 23:12:

[...]Dat zou je denken, maar van sommige soorten alcohol val ik door een ziekte dus wél bijna dood neer. En die paar soorten die ik nog wel mag hebben, hakken er zo hard in dat voor mij de lol er heel snel af is. Alcohol is zeker lekker, maar ik ga niet een week lang total loss op bed liggen en mijn darmen eruit schijten omdat één of andere tuthola me anders niet gezellig vindt.



Daarom maak ik ook onderscheid en nodig ik niet drinkers eerder uit voor een lunch of koffie...

Hele avond met half lamme mensen zitten die je een drankje opdringen is niet prettig. Alcohol heeft vaak de eigenschap dat mensen wat losser worden en de waarheid gaan vertellen. Dat kan z'n avond goed verzieken voor iedereen...



En dan zit jij chagrijnig met een gevoel van ze willen dat ik drink... Maar ik wil me niet ziek voelen...

Gewoon twee kanten op denken, mijn niet zwangere vriendinnen drinken s'avonds een glaasje en vertellen mij dat een glas rode wijn geen kwaad kan voor de baby. Nou ik spreek ze nu overdag wel... probleem opgelost.
life is to celebrate
Alle reacties Link kopieren
Alcohol heeft helemaal niet de eigenschap dat mensen er eerlijker van worden. Eerder onbeschoft. Ze gooien wat meer remmen los en zeggen dingen ze vinden van anderen of wijden uit over van alles en nog wat; maar dat noem ik nog geen waarheid of eerlijkheid. Eerder een laf excuus om niet gehinderd door enige vorm van fatsoen een ander lekker te vertellen dat je haar of hem een enorme trut/klojo vindt. Poeh, nou eerlijk hoor. Doe het eens zonder drank zou ik zeggen. Niet voor niets de slogan 'drank maakt meer kapot dan je lief is'



Verder ben ik het met je eens LeolaMarie, dat je zelf bepaalt welke vrienden je wel uitnodigt op basis van jouw voorkeuren. Dat is hoe jij het invult en dat werkt prima zo te lezen. Dit topic ging over hoe om te gaan met vrienden die je continue drank opdringen. Jouw oplossing is beredeneerd vanuit de drinkers, terwijl de aangedragen tips en adviezen redeneren vanuit TO en haar probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 04 mei 2015 @ 00:07:

Alcohol heeft helemaal niet de eigenschap dat mensen er eerlijker van worden. Eerder onbeschoft. Ze gooien wat meer remmen los en zeggen dingen ze vinden van anderen of wijden uit over van alles en nog wat; maar dat noem ik nog geen waarheid of eerlijkheid. Eerder een laf excuus om niet gehinderd door enige vorm van fatsoen een ander lekker te vertellen dat je haar of hem een enorme trut/klojo vindt. Poeh, nou eerlijk hoor. Doe het eens zonder drank zou ik zeggen. Niet voor niets de slogan 'drank maakt meer kapot dan je lief is'



Verder ben ik het met je eens LeolaMarie, dat je zelf bepaalt welke vrienden je wel uitnodigt op basis van jouw voorkeuren. Dat is hoe jij het invult en dat werkt prima zo te lezen. Dit topic ging over hoe om te gaan met vrienden die je continue drank opdringen. Jouw oplossing is beredeneerd vanuit de drinkers, terwijl de aangedragen tips en adviezen redeneren vanuit TO en haar probleem.



Het eerste stuk geeft dus aan de twee contrasten, die staan lijn recht tegenover elkaar...



Laatste stuk ben ik volkomen met je eens...
life is to celebrate
Het is me weer duidelijk waarom ik geen drinkers in mijn vriendenkring heb
Alle reacties Link kopieren
Goh, vrienden selecteren op basis van hun drinkgedrag. Heel apart. Leola, selecteer je je vrienden soms ook op basis van geloof? kleding? uiterlijk?



Poeh, en ik maar denken dat nederlanders zo tolerant zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerder dat TO zich teveel aantrekt van de mening van anderen. Anders zou ze niet in de verleiding komen om zich over te laten halen. Als ze uitstraalt dat ze zeker is van haar beslissing om geen alcohol meer te willen, zullen anderen niet meer aandringen. Als ze dat wel probereen maken ze zichzelf volkomen belachelijk, want natuurlijk laat je je niet overhalen door anderen. Je mag toch zeker zelf bepalen wat je wel of niet eet of drinkt?
Alle reacties Link kopieren
quote:LeolaMarie schreef op 03 mei 2015 @ 22:14:

[...]





Bij andere feestjes of evenementen hebben we gewoon een oppas of nanny die thuis met de kinderen is. En dan drinken wij als volwassenen gewoon een glaasje, of meer en dan pakje weer heel braaf de taxie naar huis!Ik ken dan gelukkig alleen mensen die hun kinderen zelf graag naar het ziekenhuis brengen in geval van nood ipv dat door de nanny of oppas te doen waarna pap en mam laveloos bij de ingang van het medisch centrum moeten worden afgezet door de taxi. Dus hier is het heel normaal dat maar de helft drinkt. De rest rijdt. En ik ben werkelijk nog nooit op een feestje geweest waar iedereen drinkt. Ik moet er niet aan denken. Ik heb ontzettend leuke mensen in mijn kring die geen druppel drinken. No way dat ik die de wacht aanzeg omdat alleen de innemers welkom zouden zijn. Of hij drinkt of ik. En niet anders.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven