Commentaar van anderen omdat ik niet wil drinken

29-04-2015 14:16 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ben niet zwanger en toch drink ik liever niet. Ik vind wijn best lekker, maar ik voel me na 1 glaasje al niet meer fit. Ik heb dan het gevoel dat ik ieder moment in slaap kan vallen, niet prettig. Ik drink daarom sinds een paar weken niet meer. Ik verbaas me echter behoorlijk over het commentaar wat ik daarop krijg van anderen. Drinken is blijkbaar normaal en hoort er gewoon bij. Ik heb vrienden die me iedere keer vragen waarom ik niet drink. Voor hun is het normaal, ze drinken iedere dag en behoorlijk veel ook nog. Als ik bij ze ben en wel drink blijven ze mijn glas vol gooien, ook als ik aangeef genoeg te hebben. Ik heb daarom ook besloten om bij hun helemaal niet meer te drinken omdat ik toch altijd meer drink dan ik wil. Ze hebben ook echt lekkere wijn, begrijp me niet verkeerd, maar achteraf heb ik toch weer spijt.

Ik drink nu dus niet meer, en dat zijn ze niet van me gewend. De opmerkingen zijn dan ook niet van de lucht. Ik heb al minstens 20x uitgelegd waarom ik niet meer wil drinken, maar ze blijven aandringen. Ik heb echt het gevoel dat ik ze zwaar teleurstel als ik niet gezellig meedrink. En ondertussen blijf ik maar uitleggen waarom ik niet wil drinken, iedere keer weer en het begint nu best vermoeiend te worden. Ik vind het vervelend om iedere keer weer dezelfde discussie aan te gaan omdat ze het gewoon echt niet begrijpen.



Is dit herkenbaar voor anderen en hoe reageren jullie op dit soort commentaar? En hoe kan ik hier het beste op reageren? Ik wil niet boos worden maar ik moet zeggen dat de irritatiegrens wel een beetje bereikt is.
quote:hettieverzettie schreef op 04 mei 2015 @ 08:55:

Goh, vrienden selecteren op basis van hun drinkgedrag. Heel apart. Leola, selecteer je je vrienden soms ook op basis van geloof? kleding? uiterlijk?



Poeh, en ik maar denken dat nederlanders zo tolerant zijn.



Waarom scheer je iedereen over 1 kam door wat 1 persoon zegt? Volgens mij zijn er meer andere meningen van Nederlanders in dit topic.



TO gewoon doen wat voor jou het prettigst is. Als dat betekent dat je ja zegt op de vraag of je later wel gaat drinken, maar het toch bij water houdt, dan is dat prima! Je hebt zo geen/minder gezeik en je houdt je aan je waardes vast. Daarbij weet die ander later echt niet meer of je gedronken hebt
Alle reacties Link kopieren
Vermoeiend lijkt me dat, zulk commentaar steeds.

Het beste lijkt me inderdaad om geen uitgebreide uitleg te geven; niet in discussie te gaan.

Gewoon "nee" zeggen en eventueel een kort uitlegje zoals "want ik voel me er niet fit door".



Van mij krijg je overigens ook nog commentaar; maar wel positief commentaar

Niet of weinig alcohol drinken is alleen maar verstandig. Want goed voor je gezondheid is het niet.

Ik verbaas me er altijd over dat wel drinken als de norm wordt gezien...



Misschien kun je voor de gein eens aan iemand vragen waarom hij wel drinkt als jij weer eens de vraag krijgt waarom je dat niet doet
Het heeft iets principieels, niet willen drinken. Je per se willen onderscheiden van de rest. Zo zal het echt niet bedoeld zijn, maar zo komt het wel over. En dat is irritant, zeker op feestjes/verjaardagen/dinertjes waar iedereen zin heeft om relaxed te doen. Een 'buitenbeentje' (want dat ben je automatisch omdat je je niet aan het idee van de avond "lekker drinken met z'n allen" conformeert) is gewoon ongezellig. Daarnaast wordt het al helemaal vervelend als er ook nog eens gezegd wordt dat het zonder drank ook heel gezellig kan zijn. Prima, maar als iedereen wat wijntjes drinkt is het toch echt gezelliger omdat er een gemene deler is.
Ik heb trouwens ook zo nu en dan een periode dat ik niet drink (ivm sportwedstrijden). Een "nee ik hoef geen wijn want ik moet hardlopen" is dan gewoon voldoende. Overigens vermijd ik in dat soort weken wel zoveel mogelijk eet- en feestafspraken.
Bah, er staat nu ook weer een glas wijn voor me waar ik helemaal geen zin in heb. Vriend denkt lief te zijn met een glas wijn, maar ik heb liever een glas jus d'orange.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 04 mei 2015 @ 19:13:

Het heeft iets principieels, niet willen drinken. Je per se willen onderscheiden van de rest. Zo zal het echt niet bedoeld zijn, maar zo komt het wel over. En dat is irritant, zeker op feestjes/verjaardagen/dinertjes waar iedereen zin heeft om relaxed te doen. Een 'buitenbeentje' (want dat ben je automatisch omdat je je niet aan het idee van de avond "lekker drinken met z'n allen" conformeert) is gewoon ongezellig. Daarnaast wordt het al helemaal vervelend als er ook nog eens gezegd wordt dat het zonder drank ook heel gezellig kan zijn. Prima, maar als iedereen wat wijntjes drinkt is het toch echt gezelliger omdat er een gemene deler is.Ik vind dit de beste reactie tot nu. Ik denk namelijk dat je de spijker op zijn kop slaat. En voor mij voelt het ook zo, want stiekem vind ik een wijntje best lekker.
Je moet gewoon doen waar jij je lekker bij voelt. Zelf heb ik eigenlijk geen vrienden die niet drinken.
quote:Coco87 schreef op 04 mei 2015 @ 19:13:

Het heeft iets principieels, niet willen drinken. Je per se willen onderscheiden van de rest. Zo zal het echt niet bedoeld zijn, maar zo komt het wel over. En dat is irritant, zeker op feestjes/verjaardagen/dinertjes waar iedereen zin heeft om relaxed te doen. Een 'buitenbeentje' (want dat ben je automatisch omdat je je niet aan het idee van de avond "lekker drinken met z'n allen" conformeert) is gewoon ongezellig. Daarnaast wordt het al helemaal vervelend als er ook nog eens gezegd wordt dat het zonder drank ook heel gezellig kan zijn. Prima, maar als iedereen wat wijntjes drinkt is het toch echt gezelliger omdat er een gemene deler is.Voor de duidelijkheid, ik heb dus niks tegen alcohol. Maar het is gewoon een hard drug waar in de Westerse cultuur heel losjes mee wordt omgegaan. Het zit echt in onze cultuur verankerd en mensen hebben er de meest rare ideeën over. Om dat duidelijk te maken, heb ik het woord "alcohol" in jouw tekst vervangen door een andere drug. Ben je het nu nog steeds eens met wat je net zei?



"Het heeft iets principieels, geen coke willen snuiven. Je per se willen onderscheiden van de rest. Zo zal het echt niet bedoeld zijn, maar zo komt het wel over. En dat is irritant, zeker op feestjes/verjaardagen/dinertjes waar iedereen zin heeft om relaxed te doen. Een 'buitenbeentje' (want dat ben je automatisch omdat je je niet aan het idee van de avond "lekker snuiven met z'n allen" conformeert) is gewoon ongezellig. Daarnaast wordt het al helemaal vervelend als er ook nog eens gezegd wordt dat het zonder coke ook heel gezellig kan zijn. Prima, maar als iedereen wat lijntjes snuift is het toch echt gezelliger omdat er een gemene deler is."
Alle reacties Link kopieren
Het is helemaal niet gezellig om iets te moeten wat jij niet wilt omdat de rest het normaal en gezellig vind. Coco jouw lol is toch niet afhankelijk van het feit of een ander wel of niet drinkt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink ook nooit. Vind het echt niet lekker en ben al zwaar genoeg.

Mensen die daar een probleem(pje) van maken, vind ik kinderachtig
Ik drink bijna nooit en anders erg weinig (max 1 glas). Natuurlijk vragen mensen wel eens waarom ik niet drink. Dan zeg ik gewoon dat ik er geen zin in heb. En als ze vragen of ik dan echt nooit drink, dan antwoord ik dat ik op het moment gezond probeer te doen.

Ik heb soms inderdaad het idee dat mensen het opvatten als iets principieels. Alsof ik hun drinkgedrag veroordeel. Maar dat is dan hun probleem. Het is echt niet zo dat ik een top10 aan redenen opnoem waarom drinken ongezond is. Iedereen moet zelf weten wat hij wel of niet eet/drinkt.
quote:viva-amber schreef op 04 mei 2015 @ 20:06:

Het is helemaal niet gezellig om iets te moeten wat jij niet wilt omdat de rest het normaal en gezellig vind. Coco jouw lol is toch niet afhankelijk van het feit of een ander wel of niet drinkt?

ik schets alleen even een beeld van waarom mensen moeilijk doen als iemand geen alcohol drinkt.



Wat betreft de vergelijking met hard drugs (andere reactie): dat is net zo'n statement achtige reactie als 'zonder drank is het ook gezellig hoor'. Wordt alleen door mensen gebruikt die overal hun principiele stempel op willen drukken. Nog overbodig te zeggen dat de vergelijking alcohol en coke natuurlijk nergens op slaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:blije-bij schreef op 29 april 2015 @ 14:21:

Stel je liever je vrienden of jezelf teleur?goeie!
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
quote:Coco87 schreef op 04 mei 2015 @ 22:26:

[...]



ik schets alleen even een beeld van waarom mensen moeilijk doen als iemand geen alcohol drinkt.



Wat betreft de vergelijking met hard drugs (andere reactie): dat is net zo'n statement achtige reactie als 'zonder drank is het ook gezellig hoor'. Wordt alleen door mensen gebruikt die overal hun principiele stempel op willen drukken. Nog overbodig te zeggen dat de vergelijking alcohol en coke natuurlijk nergens op slaat.



Tekst die onder de link in mijn post staat:



"Vraag:



Is alcohol een harddrug?

Antwoord:



Ja. Alcohol is, vooral bij grotere hoeveelheden, een onvervalste hard drug: het is een middel dat een zogenaamde psychotrope werking heeft (net als de meeste andere drugs); dat betekent dat het middel invloed heeft op de psyche (geest) van de gebruiker; het is ook een verslavend middel net als de andere harddrugs (het kan zowel lichamelijk als geestelijke afhankelijkheid veroorzaken).



Er zijn twee belangrijke verschillen: alcohol is, bij regelmatig gebruik van meer dan 1 á 2 glazen per dag schadelijker voor het lichaam dan de meeste drugs en alcohol is legaal: de verkoop is volgens bepaalde regels toegestaan. En dat is zoals u weet niet het geval voor de middelen die in de volksmond drugs worden genoemd en waarvan de productie en de handel verboden is."
En "zonder drank is het ook gezellig" is geen statement. Het is een antwoord op mensen die blijven aandringen dat je alcohol moet drinken. Als je stopt met aandringen, krijg je meteen minder van die "statements" te horen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Morrowind schreef op 04 mei 2015 @ 22:36:

En "zonder drank is het ook gezellig" is geen statement. Het is een antwoord op mensen die blijven aandringen dat je alcohol moet drinken. Als je stopt met aandringen, krijg je meteen minder van die "statements" te horen.



Uhm, ik neem aan dat je nu zonder drank tref op het forum?

Vind je niet echt gezellig overkomen.



Je dring je principes wel heel erg op aan anderen..
life is to celebrate
Oh, met alcohol op ben ik nog vervelender, hoor.



Mijn enige "principe" is, dat mensen niet moeten blijven aandringen als ik duidelijk te kennen heb gegeven dat ik iets niet wil. Dat is niet meer dan normaal, maar als het om alcohol gaat is het blijkbaar een bizar concept. Niet minder bizar als weggezet worden als principieel, een buitenbeentje of een fucker, omdat je niet wil drinken. Dát is wat ik de hele tijd probeer te zeggen.



Het zal me een worst wezen of mensen drinken of niet. Als het mij maar niet opgedrongen wordt. Ironisch genoeg denken degenen in dit topic die vinden dat drinken erbij hoort, dat ík ze iets opdring. Joh, drink zoveel als je wil, maar laat mij met rust.
Alle reacties Link kopieren
quote:Morrowind schreef op 04 mei 2015 @ 23:13:

Oh, met alcohol op ben ik nog vervelender, hoor.



Mijn enige "principe" is, dat mensen niet moeten blijven aandringen als ik duidelijk te kennen heb gegeven dat ik iets niet wil. Dat is niet meer dan normaal, maar als het om alcohol gaat is het blijkbaar een bizar concept. Niet minder bizar als weggezet worden als principieel, een buitenbeentje of een fucker, omdat je niet wil drinken. Dát is wat ik de hele tijd probeer te zeggen.



Het zal me een worst wezen of mensen drinken of niet. Als het mij maar niet opgedrongen wordt. Ironisch genoeg denken degenen in dit topic die vinden dat drinken erbij hoort, dat ík ze iets opdring. Joh, drink zoveel als je wil, maar laat mij met rust.



Ik laat jou toch ook met rust?

Niemand dringt jou hier om wat te drinken...



Jij valt hier de mensen aan die zeggen dat ze drinken gezellig vinden... En dan ga je alcohol ook nog eens met coke vergelijken... Ik vind het allemaal prima, maar vergeet niet dat de dagelijkse zuikers die je eet veel schadelijker zijn voor de gezondheid.
life is to celebrate
Alle reacties Link kopieren
Ik drink ook nooit alcohol. Ik eet glutenvrij en heb daarnaast een intolerantie tegen sulfiet, dus veel valt dan al af. Daarnaast vind ik het ook niet erg lekker.



Ik krijg er eigenlijk nooit commentaar op. En ik heb er ook geen last van als anderen wel alcohol nuttigen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al mijn gehele leven geheelonthouder (omwille van een jeugdtrauma, maar dat terzijde).



Op recepties of op reis is het niet ongewoon dat men me vraagt waarom ik niet drink. Na tientallen keren hetzelfde verhaal te doen ben ik het nu echt wel kotsbeu.

Na een korte uitleg snappen de meesten het wel, doch waarom moet ik me steeds verantwoorden? Ik ga toch ook niet aan elke vegetariër vragen waarom ze geen vlees eten. Dat doe je niet.

Het ergste zijn de doordravers die, zelfs na je antwoord, alsnog proberen om je te "bekeren".



Mijn ergste ervaring was in Rusland, daar bleef de gastheer maar aandringen met zijn vodka, hij werd echt agressief omdat ik maar bleef weigeren. Dan maar het excuus verzonnen dat ik moslim was. Toen pas stopte hij, de sfeer nadien was echter ijzig kil. Zo gauw ik kon ben ik teruggekeerd naar het hotel.
Alle reacties Link kopieren
Mensen zijn over het algemeen te zelfingenomen om op te merken wie er wel of niet drinkt.
quote:zwiebeling schreef op 06 mei 2015 @ 16:58:

Mijn ergste ervaring was in Rusland, daar bleef de gastheer maar aandringen met zijn vodka, hij werd echt agressief omdat ik maar bleef weigeren. Dan maar het excuus verzonnen dat ik moslim was. Toen pas stopte hij, de sfeer nadien was echter ijzig kil. Zo gauw ik kon ben ik teruggekeerd naar het hotel.Die man zag dat als een grote belediging. Ik weet niet of je vaker in Oost-Europa komt, maar daar is er maar één smoes waar mensen vatbaar voor zijn: je mag niet drinken van de dokter. Lekker dramatisch doen, nee het mag echt ab-so-luut niet, ja je vind het zelf ook verschrikkelijk jammer maar soms moet je lijden voor de zaak, het is nu eenmaal niet eerlijk in het leven, alcohol is echt gevaarlijk voor je weetikveel, blablablabla. Ik ben eigenlijk tegen dat soort praktijken, maar het is anders soms echt niet te doen. Je komt in het oosten vaak verder met een goed gebracht sterk verhaal dan met de waarheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:DeFallusVanOsiris schreef op 05 mei 2015 @ 02:10:

Ik drink ook nooit alcohol. Ik eet glutenvrij en heb daarnaast een intolerantie tegen sulfiet, dus veel valt dan al af. Daarnaast vind ik het ook niet erg lekker.



Ik krijg er eigenlijk nooit commentaar op. En ik heb er ook geen last van als anderen wel alcohol nuttigen.



Hoe los je het op als je uit eten gaat dan? Of gebeurt dat dan niet?

Neem aan dat veel vegatarische gerechten dan ook afvallen voor je..
life is to celebrate
Alle reacties Link kopieren
En zoals altijd is de gulden middenweg in deze het beste. Ik vind bier zelf erg lekker, maar voel me niet genoodzaakt om het tijdens het uitgaan op een zuipen te zetten. Na te veel biertjes is het ook gewoon niet meer lekker, dan schakel ik over naar iets zoets. Daar krijg je als man zijnde natuurlijk al helemaal commentaar op. Tja, het doet me vrij weinig eigenlijk.



Maar minstens net zo irritant zijn lui die het jarenlang op een zuipen hebben gezet, en opeens 'het licht' hebben gezien en acuut niet meer drinken. Die gaan je dan overvallen met cliché's als "Ik heb tenminste geen alcohol nodig om gezellig te zijn!" of "Kijken of je die kater morgen net zo gezellig vindt!", of nog erger, wanneer ze je de gezondheidsrisico's gaan opnoemen. Puh puh.



Gewoon lekker doen wat je zelf het fijnste vind. Heb je vrienden die je daar echter over blijven lastig vallen en je keuze niet respecteren, dan wordt het hoog tijd voor nieuwe vrienden me dunkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou het niet drinken nu een tijdje vol en het bevalt erg goed. Laatst wel een wijntje gedronken met vrienden, dat had ik misschien beter niet kunnen doen. De keer erna waren de opmerkingen opnieuw niet van de lucht. Het rare is dat ze nog steeds vragen wat ik wil drinken: "Wijn of rosé?" En dan moet ik dus heel suf water of sap zeggen. En dan is het weer: maar je hoeft morgen toch niet te werken, waarom drink je niet? En ook: wat is er met je gebeurd, vroeger dronk je wel.

Ik krijg nog steeds dezelfde opmerkingen na 20x te hebben uitgelegd waarom ik niet drink. daar ben ik nu dus mee gestopt en ik negeer die opmerkingen gewoon, werkt eigenlijk heel goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven