Samenwonen en je kunnen terugtrekken

12-05-2015 18:02 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,



Hoewel ik bijna het hele forum heb doorgespit, heb ik toch nog geen echt antwoord gevonden op mijn vraag, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! 



Ik heb sinds 1,5 jaar een relatie met mijn ontzettend leuke, lieve en gezellige vriend. We zijn beide midden twintig, ik studeer nog (master) en hij werkt al een aantal jaar full-time. We hebben een goede en vrolijke relatie, waarin we goed met elkaar kunnen praten en veel ondernemen. We hebben besloten in juli samen te gaan wonen en hebben daar allebei veel zin in! Mijn vriend woont nu in een andere stad in zijn eigen appartement zo’n 45 minuten van mij vandaan. Hij komt bij mij inwonen en blijft in zijn oude stad voetballen, zodat hij dat nog samen met zijn vrienden kan doen. Hij heeft ook vrienden in de stad waar we samen gaan wonen gelukkig.



We hebben allebei veel zin in het samenwonen en hebben er al veel over gepraat. We zien geen echte beren op de weg, maar we hebben beide wel wat gezonde zenuwen (net als ik). Mijn vriend vindt het spannend, omdat hij het moeilijk vindt omdat hij niet weet hoe hij een plekje voor zichzelf kan maken waar hij zich terug kan trekken. Geheel begrijpelijk, wij gaan namelijk samenwonen op 60m2 met een grote woonkamer (met keuken) en een slaapkamer. Daarbij komt dat ik deze zomer een operatie moet ondergaan waarbij ik zes weken met krukken moet lopen en niet erg mobiel ben. Ik heb dus meer tijd voor mezelf, omdat ik nog studeer en dus vaker alleen thuis ben, terwijl hij full-time werkt. Daarom zou ik graag horen hoe jullie zorgen dat jullie in een klein huisje zorgen dat je je terug kunt trekken. Wij hebben het erover gehad dat wij er goed over moeten blijven praten, maar ik vroeg me af hoe anderen van jullie dat doen?



Eigenlijk is mijn vraag dus: Hoe zorgen jullie dat jullie allebei je op je eigen moment terug kan trekken terwijl je geen afzonderlijke ruimtes hebt? Praktische tips mag ook!



Groetjes 
Alle reacties Link kopieren
Een afzonderlijke ruimte maken, kan dat? Of zitruimte maken in de slaapkamer.



Wij hebben iig geen problemen op dezelfde oppervlakte, we hebben een slaapkamer, woonkamer en studeerkamer. En je went ook gewoon aan elkaars aanwezigheid.
Dat kan niet denk ik, of je moet op de slaapkamer gaan zitten. Ik denk dat je de me-time moet zoeken in je eigen, buitendeurse hobbys en contacten.
Groter gaan wonen is geen optie zeker?

Ik heb samengewoond maar was maar wát blij met m'n eigen kamer. Zonder eigen kamer, word er door mij niet samengewoond. Hoe lief ik iemand ook vind en hoe graag we het ook zouden willen (hypothetisch gezien dan, ik woon alleen en vind het heerlijk dus ik zie mezelf sowieso niet snel weer samenwonen)

Of een soort kamerscherm plaatsen. Koptelefoon op.

Woonkamer opdelen (muur en deur erin)
vraag wanneer hij graag tijd voor zichzelf heeft. Als hij bijvoorbeeld na een drukke werkdag graag thuiskomt in een stil huis, zou jij jouw dagen misschien zo kunnen plannen dat je rond die tijd gaat sporten/boodschappen doen/iets anders buitenshuis.
Alle reacties Link kopieren
Heb je helemaal geen kamers over? Geen logeerkamer die je kunt inrichten als 'n 'man cave'? Geen zolder? Was zijn appartement niet geschikter voor de samenwoon test, of is die net zo klein?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Je kan elkaar toch ook gewoon met rust laten?

Man kijkt vaak voetbal en voetbalpraatprogramma's (met zijn koptelefoon op )en ik zit er dan naast te lezen of kijk op de tablet iets.
Alle reacties Link kopieren
Leren alleen te zijn als je vriend in de buurt is? Of zeg ik nu iets raars...
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 12 mei 2015 @ 18:10:

Je kan elkaar toch ook gewoon met rust laten?

Man kijkt vaak voetbal en voetbalpraatprogramma's (met zijn koptelefoon op )en ik zit er dan naast te lezen of kijk op de tablet iets.Je voelt elkaars aanwezigheid dan toch? Ben zelf ook niet gemaakt om samen te kunnen leven. Vind het heerlijk om m'n eigen ruimte te hebben en zou dat ook niet op willen geven mocht ik de liefde van m'n leven tegenkomen. Niets mis met latten.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Zorg voor comfortabele eettafelstoelen, bank en een fauteuil. Als je allebei (of een van beide) een koptelefoon op hebt, dan kun je je al van elkaar afsluiten.



Dan kunnen jullie ieder op een andere plek iets voor jezelf doen. Is de zichtbare aanwezigheid een probleem: neem een kamerscherm.



De slaapkamer zou ik houden waarvoor deze bedoeld is.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ruimte genoeg om jezelf terug te trekken maar doen dat echt nooit. Als je allebei af en toe een avondje alleen thuis hebt is dat dan niet genoeg? Ook uitgebreid douchen of in bad is voor mij vaak al genoeg. Je komt er denk ik pas achter of je er werkelijk behoefte aan hebt wanneer je samenwoont. Maar je went inderdaad aan elkaars aanwezigheid en wanneer ik nu veel alleen thuis ben in de avond vind ik het juist niet meer fijn.
Alle reacties Link kopieren
Met zo'n klein oppervlak wordt het moeilijk denk ik. Ik denk ook dat hij zijn me-time moet afstemmen op jouw sporten, bezoeken aan vriendinnen en hobby's buiten de deur. Hier thuis hebben we de zolder ingericht als men cave. Man is daar maar wat blij mee. Ik haal mijn momentjes me-time 's morgens vroeg als man nog in bed ligt. Kopje koffie, nieuws kijken en een flinke wandeling met de hond, heerlijk!
Ik snap het geloof ik niet zo. Waarom die behoefte aan een aparte eigen plek als je samenwoont? Je kunt je toch terugtrekken in de badkamer of de slaapkamer voor een momentje voor jezelf? Is dat niet genoeg? Zo nee, dan zou ik toch nog eens goed nadenken over dat samenwonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 12 mei 2015 @ 18:12:

[...]



Je voelt elkaars aanwezigheid dan toch? Ben zelf ook niet gemaakt om samen te kunnen leven. Vind het heerlijk om m'n eigen ruimte te hebben en zou dat ook niet op willen geven mocht ik de liefde van m'n leven tegenkomen. Niets mis met latten.



Dat weet jij dus jij zal niet snel gaan samenwonen maar TO dus wel.

En misschien heel raar in jouw ogen maar ik heb niks tegen mijn mans aanwezigheid en mocht ik echt behoefte aan stilte of rust hebben kan ik altijd nog op bed gaan zitten of in de computerkamer. (wij hebben dus wel een extra kamer over).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik een zitje in de slaapkamer maken en daar een tv ophangen.

Voor het geval jij gezellig zit te doen met een vriendin op de bank en hij vooral rust nodig heeft.



Waarschijnlijk helpt het al een stuk als je niet de hele tijd gezellig samen wil doen maar elkaar je eigen ding laat doen.
Alle reacties Link kopieren
Waar maak je je druk om?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:mariel1989 schreef op 12 mei 2015 @ 18:20:

Ik zou denk ik een zitje in de slaapkamer maken en daar een tv ophangen.

Voor het geval jij gezellig zit te doen met een vriendin op de bank en hij vooral rust nodig heeft.



Waarschijnlijk helpt het al een stuk als je niet de hele tijd gezellig samen wil doen maar elkaar je eigen ding laat doen.Helemaal eens.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor jullie tips!:-)



Het samenwonen gaat goed gaan en we zijn ook al bijna elke avond samen, maar ik vroeg me af hoe jullie dat deden! Het is niet dat we niet goed iets voor onszelf kunnen doen als we samen zijn, maar omdat we willen dat we in elk geval elkaar in huis zoveel mogelijk ruimte kunnen nemen als we willen. Waarschijnlijk zitten we meestal gezellig samen, maar het kan prettig zijn als je in elk geval weet dat je je eigen moment kan maken.



Groter huis lijkt me heerlijk, maar eerst maar eens aan het werk!;)



En dat met die koptelefoons vind ik een heel goed idee! En ik hou de slaapkamer liever voor slapen, maar we hebben inderdaad wel een iPad met tv erop.



Dank jullie wel voor alle goeie tips!:-)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben je in de praktijk toch best vaak alleen thuis, dus genoeg me-time momentjes. Zou me er niet te druk om maken of bang voor zijn. Gewoon ff wennen aan het idee denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel zou doen: de inrichting grondig aanpakken als vriend in komt wonen. Een muur schilderen, andere gordijnen, wat meubels van jou inruilen voor die van hem, etc.



Dan wordt het sneller jullie huis ipv vriend die bij jou intrekt.
Wij hebben ook dat probleem, maar ik moet zeggen dat onze grote hoekbank echt al een wereld van verschil maakt. Ik kan goed 'alleen' zijn als mijn man ook in de kamer is, maar dan moet ik hem niet aan mij kunnen voelen. Klinkt wat afstandelijk, maar als ik even alleen wil zijn dan kan ik mij wel afsluiten van zijn aanwezigheid, maar niet als hij mij aanraakt. Die bank maakt het mogelijk! Dus dat is al één tip die ik je kan meegeven.



En is er een mogelijkheid dat je een knusse zithoek maakt in je woonkamer die niet op de TV gericht staat? Je kunt ook met de Expedit (of die nieuwe versie daarvan) een room divider maken. Voorbeeldje:







Ik vind dat altijd zo leuk staan, helaas past dat niet in onze ruimte, qua indeling en qua stijl niet.



Andere tip: investeer in een goede koptelefoon en een tablet die ook als TV kan fungeren. Kun je vaak ook even fysiek wel in dezelfde ruimte zijn maar wel van elkaar afsluiten.
Ik ging dan gewoon op bed liggen met boek of tablet. Veel kussens in bed of misschien (als er plek voor is) een lekkere stoel naast bed? Ik heb wel behoefte aan alleen zijn, man niet echt. Dat verschilt per persoon. Je merkt het vanazelf! Wij woonde eerst op 45m2 en later op 100m2 maar daar was ook geen kamer over. Gelukkig vind ik in bed liggen wel lekker! Nu hebben we een huis met schuur, tuin en grote zolder. Dat is wel het fijnst.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb ik me in al die jaren nou nog nooit druk om gemaakt, een plekje voor mijzelf om me 'even terug te trekken'. Waarom zou je dat willen? Gewoon allebei je eigen gang gaan.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ruim 6 jaar op 40m2 samengewoond met ook geen extra kamer oid om je in terug te kunnen trekken. Meestal vonden we elkaars gezelschap geen probleem, maar was er écht even behoefte aan alleen zijn dan ging één van ons in de slaapkamer zitten/liggen of naar buiten.

Regelmatig was één van ons de deur uit voor sport of afspraken en dan had de ander ook het rijk alleen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 12 mei 2015 @ 18:34:

Daar heb ik me in al die jaren nou nog nooit druk om gemaakt, een plekje voor mijzelf om me 'even terug te trekken'. Waarom zou je dat willen? Gewoon allebei je eigen gang gaan.Dit dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven