Alcoholist in huis,weigert hulp

09-06-2016 14:18 135 berichten
Ik open dit topic voor een buurvrouw.



Situatie: buurvrouw heeft haar exman in huis, al zolang dat hij huurdersbescherming heeft.

Hij is sterk vervuild en drinkt veel.

Buuf heeft geprobeerd hem eruit te krijgen,maar dat is niet gelukt. Hij zit de hele dag in de schuur te drinken, hij stinkt en zeikt in zijn broek.



Gisteren is hij gevallen, ambu erbij maar hij weigert zorg. Nu ligt hij in een bebloed bed, dat niet verschoond mag worden.

Waarschijnlijk krijgt hij de komende dagen afkickverschijnselen omdat hij niet naar zijn vaste drinkplek kan in de schuur. De buuf houdt een totaal alcohol verbod in huis.



De hele situatie groeit de buuf boven het hoofd. Wat kan zij doen om de ex of uit huis te krijgen, of in ieder geval de situatie te verbeteren?



Ze neemt contact op met de ggd.



Als jullie extra info nodig hebben, dan vraag ik haar dat,ze is uiteraard op de hoogte dat ik dit topic voor haar open.



Alle hulp en advies is welkom, alvast bedankt.
quote:prik schreef op 09 juni 2016 @ 15:10:

[...]



Hoezo, huurrecht? Staat hij daar officieel ingeschreven dan? En waarom heeft de buurvrouw daar dan mee ingestemd? Ik neem aan dat zij die woning huurt, hoe kan hij dan in vredesnaam huurrecht krijgen als zij het daar niet mee eens is?Helaas wel, geen idee waarom ze daar mee heeft ingestemd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou, als ik buuf was, toch ernstig overwegen om een andere stek te gaan zoeken. Ze kan dat wel niet willen, maar het zou heel goed kunnen dat ze met hem opgescheept blijft tot hij zo ongeveer letterlijk weggerot is en alleen nog tussen 6 plankies het huis verlaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Steampunkcat88 schreef op 09 juni 2016 @ 15:00:

[...]





Hij slaapt in huis, hij gaat naar de wc in de schuur op eeun potje of in een flesje.



Hij eet bij de buuf in huis, zij maakt dat.





Zijn geld terug storten, matras in de schuur gooien en niet meer koken voor hem.

Ze houdt zelf het een en ander in stand, op deze manier.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ben bang dat je daar gelijk in hebt Fleur.

Ik hoopte voor de buuf dat wij (zus en ik) iets over het hoofd hadden gezien qua oplossingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Steampunkcat88 schreef op 09 juni 2016 @ 15:12:

Helaas wel, geen idee waarom ze daar mee heeft ingestemd.Vraag het haar, ze zit naast je, toch? Vraag waarom ze zo stom is geweest om een logé toestemming te geven zich op haar adres in te schrijven. Zeker als ze wist wat voor vlees ze in de kuip had.
Alle reacties Link kopieren
Maar betaalt hij die huur ook daadwerkelijk? Die huurbescherming geldt niet als hij niet betaalt. Bovendien moet hij ook bankafschriften kunnen overleggen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 juni 2016 @ 15:12:

[...]





Zijn geld terug storten, matras in de schuur gooien en niet meer koken voor hem.

Ze houdt zelf het een en ander in stand, op deze manier.Ik bespreek het nu met haar. Haar fatsoen staat nog even in de weg
quote:prik schreef op 09 juni 2016 @ 15:14:

[...]



Vraag het haar, ze zit naast je, toch? Vraag waarom ze zo stom is geweest om een logé toestemming te geven zich op haar adres in te schrijven. Zeker als ze wist wat voor vlees ze in de kuip had.Heb ik gedaan, ik krijg er geen duidelijk antwoord uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Steampunkcat88 schreef op 09 juni 2016 @ 15:19:

[...]





Ik bespreek het nu met haar. Haar fatsoen staat nog even in de weg

T



Hoe oud zijn hun kinderen ? Belachelijk dat die voort laten duren. Ik snap wel dat je wilt dat je vader nog iets fatsoenlijks eet en in een warm bad slaapt, maar je kan je moeder toch niet met een vervuilde dronken ex in huis laten zitten ? Slecht voor haar gezondheid, haar sociale leven, etc.

Inladen , cadeaupapiertje er om en op de stoep bij een van hun kinderen/ leger des heils zetten. " alsjeblieft, succes er mee " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
ik zou een hogedrukspuit kopen en die op hem zetten tot ie zelf het hazenpad kiest
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
En als ze zo nodig wil koken kan ze dat bord toch in de schuur gaan brengen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap die kinderen inderdaad niet. Je laat je (waarschijnlijk) bejaarde moeder toch niet zo aanklooien?
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals: Google meldpunt overlast en zorg of OGGZ en je gemeente. Melding daar betekent dat alle relevante organisaties meteen betrokken zijn en dat hulpverlening op gang komt (verslavingszorg, thuiszorg, veilig thuis, politie, gemeente, woningbouw, kredietbank: iedereen die er toe doet in zulke gevallen maakt deel uit van het OGGZ).



Zij kunnen ook helpen met de juiste volgorde, stappenplannen, etc. Ik heb zowel zakelijk als privé veel met het OGGZ te maken en vandaag bellen betekent eerder hulp dan eerst nog even alle opties overwegen.
Ik geef al jullie informatie door. Persoonlijk vind ik BGB haar oplossing wel de makkelijkste.
Alle reacties Link kopieren
Maar niet zo realistisch, vrees ik. Anders was de buuf, als ze ook maar iets van daadkracht had, in eerste instantie al niet in deze situatie gekomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sophiax schreef op 09 juni 2016 @ 14:26:

Meld je buurman bij de OGGZ of Meldpunt Zorg en Overlast van je gemeente. Dat kan jij doen, maar buurvrouw zelf ook. Zij hebben veel ervaring met dit soort situaties en kunnen hulp bieden (ook aan zogenaamde zorgmijders). Succes!Dit TO! Ze denken mee, hebben veel lijntjes en contacten met instanties. Laagdrempelig ook.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:Steampunkcat88 schreef op 09 juni 2016 @ 15:09:

En ja, buuf is te goed voor deze wereld. Ze let niet op haar eigen grenzen.



Jammer, dan gaat mijn oplossing niks voor haar zijn.

Ik had de koelkast vergrendeld en was gestopt met hem eten te geven. Hij wil schijnbaar toch al dood, en zo niet, gaat hij maar eens voor zichzelf zorgen.
quote:Steampunkcat88 schreef op 09 juni 2016 @ 14:24:

Hij weigert alle vorm van zorg. Zijn pillen krijgt hij stiekem gevoerd door de buuf,die gooit ze door zijn eten.



In ieder geval geen eten meer voor deze man zorgen.



Het is allemaal leuk en aardig dat je buuf te goed is voor deze wereld en niet goed op haar grenzen let, maar als deze situatie haar boven het hoofd groeit, moet ze niet alleen van anderen verwachten dat zij het probleem gaan oplossen maar echt zelf wél grenzen gaan trekken. Als ze eten kookt voor deze man dan weet ik wel zeker dat zij onvoldoende grenzen stelt naar deze man en zich te liefelijk opstelt. Sowieso kappen met dat eten koken en qua houding naar hem uitstralen dat dit niet geaccepteerd wordt. Verder moet ze naar haar sociale wijkteam stappen, vandaag nog. Meldpunt Zorg en Overlast zou ik ook doen, mogelijk zit dit bij het sociale wijkteam in.
Alle reacties Link kopieren
Kans is vrij groot dat hij door het cold-turkey stoppen met alcohol in een delirium terecht gaat komen. Of zijn die pillen om de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan? Delirium kan dodelijk zijn. het lichaam trekt het dan niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Steampunkcat88 schreef op 09 juni 2016 @ 15:09:

En ja, buuf is te goed voor deze wereld. Ze let niet op haar eigen grenzen.

Dat is het probleem. Waarschijnlijk is ze nog gek op de man als hij geen alcocolist was. En nu maakt ze nog steeds zijn alcoholgebruik mogelijk. En het voorbestaan van de situatie.



Als iemand door alcohol alcohol aggressief wordt, de boel kort en klein slaat, of zichzelf levensgevaarlijk verwondt heb je een redelijke kans dat de politie ingrijpt. Maar “goedaardige” alcoholisten laten het niet zover komen en zijn vooral erg storend, maar niet accuut gevaarlijk. Maatschappelijk hulp in dat soort gevallen is heel beperkt. Chronisch gezien is het levensgevaarlijk.



Hier krijgt buuf alleen maar verandering door heel hard voor zichzelf op te komen. Geen zoete broodjes meer bakken. De uiterste consequentie kan wel zijn dat haar ex man het niet lang meer overleeft. End at ze het contact met hem totaal kwijtraakt.



Oplossingen zijn best lastig. Waarschijnlijk kiest ie er niet voor om vrijwillig weg te gaan. Ze zal dan een betere list moeten verzinnen. Andere huisvesting regelen is erg lastig. Maar als hij vertrekt, zorg dat hij er nooit meer in komt.



En stop compleet met hem ”verzorgen” en laat hem compleet aan zijn lot over. En dan erop “hopen” dat de situatie zodanig escaleert dat er wel iets moet gebeuren (hij kan een gevaar voor zichzelf worden of hij kiest zelf eieren voor zijn geld). Hoe komt hij aan zijn geld om alcohol te kopen?



Dit zijn mogelijk erg hardvochtig klinkende methoden, maar de huidige situatie voort laten duren is ook geen optie. Als maatschappelijk werk , ggz of een huisarts niet doet omdat het niet urgent genoeg is, moet je het urgent zien te maken.



Ik heb helaas 2 van zulke gevallen gezien in mijn familie. De ene (mijn vader) werd er uiteindelijk uit gegooid door mijn moede. Uiteindelijk is het niet haar keuze om te zuipen en daarmee haar leven ten gronde te richten, maar zijn keuze. Hij heeft de zaak nooit meer echt op een rijtje gekregen en is een jaar of 12 daarna na langdurig kwakkelen overleden. Haar leven is daarna een stuk verbeterd, maar ergens moet het nog steeds knagen dat ze haar huwelijkse belofte tot trouw en steun in voor EN tegenspoed niet waar heeft gemaakt. Aan de andere kant heeft hij die belofte met zijn drankmisbruik ook niet waargemaakt. En je hebt maar 1 leven. Levensovertuiging kan ook een rol spelen. Ben je een overtuigd christen, dan berust je mogelijk in je lot en probeert er het beste van te maken. Wellicht zal iemand die niet gelooft in een hiernamaals eerder er voor kiezen om voor zichzelf te kiezen.



Het andere geval in de familie wordt nog tot de dag van vandaag door haar man "onderhouden", heeft daarbij de ziel van haar kinderen voor het leven verminkt en het maatschappelijk leven van haar man ontwricht (al lukt het deze man met onvermoeibare levenslust er min of meer om een soort dubbelleven te leven met die kluizenaar op de bovenverdieping die zich elke dag in de kraag zuipt en daarbuiten zijn eigen activiteiten. Maar goed, de man kiest ervoor om haar niet te laten vallen, maar moet hiervoor een heel zwaar offer brengen. Zolang zij nog leeft (en dat zal waarschijnlijk ook een relatief kort leven worden) kan hij weinig meer. Ik vind het wel iets hebben van een heilige, maar ik zou het niemand kwalijk nemen om iets minder heilig te zijn.



Het enige dat ik mensen in een soortgelijke situatie kan aanraden is om NIET mee te gaan met die alcoholist en vooral op tijd de grenzen aan te geven. En bij uit elkaar gaan je huisvesting te regelen en je poot stijf te houden. Kies voor jezelf. En in je omgeving krijg je dan waarschijnlijk de nodige hoon over je heen dat je een harteloos en egoistisch persoon bent. Maar uiteindelijk is het de aloholist die er met zijn gedrag voor kiest om zijn of haar leven kapot te maken EN dat van de mensen in zijn/haar omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Niemand zegt toch dat hij (cold turkey) moet stoppen met de drank? Hij moet alleen dat huis uit en wat hij dan verder doet is zijn pakkie-an. En als instanties zich met hem gaan bemoeien weten zij heus wel wat ze moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Nee maar hij krijgt nu geen drank zolang hij in bed ligt. Van mij mag hij door blijven drinken maar van zijn ex-vrouw nu niet.
Alle reacties Link kopieren
Alcoholisten willen echt niet van hun geliefde drank worden gescheiden. Dus zorg dat dat verdwijnt. Geen druppel drank meer in huis, schuur of zelfs maar op het terrein. Dat alleen al zal hem dwingen om na te denken.

Daarnaast: ze moet hem zeggen waar het op staat. Dat hij ogenblikkelijk een nieuwe woning moet gaan zoeken, dat ze hem er absoluut uit gaat zetten en wanneer. Verder volledig stoppen met elke vorm van verzorging. Niks potje koken en hem lichamelijke verzorging en medicatie geven. Alleen noodzakelijk en zakelijk met elkaar omgaan.



Verder contact opnemen met maatschappelijk werk en mogelijk politie? Deze zaak loopt compleet uit de hand en op deze manier word mevrouw door hem volledig geleefd.
Alle reacties Link kopieren
En overigens zou ik me niet onbeperkt bezig gaan houden met het redden van de buurvrouw. Dan wordt de verantwoording haar uit handen genomen en zal er van enige daadkracht nooit iets terecht komen(want waarom helpen haar kinderen niet, zijn die er wellicht ook klaar mee?)

Straks is die kerel verdwenen met behulp van iedereen behalve de buuf zelf en zit ie een half jaar later daar weer omdat ze het benul niet had hem buiten de deur te houden en begint het weer van voren af aan.
Ik ben wel benieuwd hoe hij de huur en de drank betaalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven