Bizarre 'regeltjes' op bruiloft... (?)

29-05-2017 10:09 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendenkring trouwen niet gek veel mensen. Ik ben afgelopen jaren op een handjevol bruiloften geweest van vrienden. Altijd een leuk en ontspannen feest (behalve eentje, daar waren naar mijn mening gewoon teveel mensen, maar dat terzijde).
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.

Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten... O_O Huh?!! Dat is toch bizar!! Vind ik gewoon niet kunnen.

Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..

En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven... :O
Live life to the fullest
Alle reacties Link kopieren
groot voordeel van een uitnodiging: je hoeft niet te gaan natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook een beetje overdreven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bedanken voor dit bridezillafestijn
Ab imo pectore
Waarom klagen als er niks aan te veranderen is? Het is niet jouw bruiloft dus je hebt er niks over te zeggen. Enige keus die je hebt is niet gaan.


En hoeveel geld je geeft is afhankelijk van wat voor gast (dag/diner/party) je bent en of er nog extra kosten gemaakt moeten worden door jouzelf.
Bedrag enveloppe is ook afhankelijk van je eigen budget Anijsster.
Het grappige is dat in mijn omgeving de bruiloften met de meeste regels ook de snelste scheidingen opleverde.


Ik heb binnenkort weer een bruiloft waarbij de meeste daggasten geen diner krijgen maar wel op het feest in de avond worden verwacht. We zijn dus kerkvulling. Er is al een poule met hoe lang ze het uithouden.
Alle reacties Link kopieren
Trouwen is sowieso supergaaf.
Jeej wat een regels... maar probeer je er toch maar aan te houden als je naar de bruiloft gaat. Uiteindelijk is het de dag van het bruidspaar en als je ervoor kiest om te gaan dan heb je je ook te schikken vind ik.

Cadeau; wij geven 50 euro per stel. Maar ik denk dat dat erg weinig is als ik bedrag van 120 euro lees?! Al denk ik ook dat dat iets is wat je met z'n allen in stand houdt.
Troeteltje schreef:
29-05-2017 10:16
Bedrag enveloppe is ook afhankelijk van je eigen budget Anijsster.

Ja dat ook natuurlijk.


Wat ik meestal doe is de envelop vullen met tientjes of twintigjes en dan peil ik op de dag zelf wat anderen geven. Dan bepaal ik ter plekke wat ik geef. Heeeel onzeker en gek natuurlijk maar ik wil gewoon niet negatief of positief opvallen met mijn gift.
Alle reacties Link kopieren
Overdreven, maar hangt er ook een beetje vanaf hoe de regels beschreven worden. Want echt heel gek vind ik die regels nou ook weer niet. Het zijn er alleen zoveel, als je dit allemaal in je uitnodiging ziet. Je voelt je niet echt welkom meer. Geldbedrag vind ik van iemands inkomen afhangen. Ik zou het niet leuk vinden als iemand krom moet liggen om mij geld te geven.
Anijsster schreef:
29-05-2017 10:18
Het grappige is dat in mijn omgeving de bruiloften met de meeste regels ook de snelste scheidingen opleverde.


Ik heb binnenkort weer een bruiloft waarbij de meeste daggasten geen diner krijgen maar wel op het feest in de avond worden verwacht. We zijn dus kerkvulling. Er is al een poule met hoe lang ze het uithouden.
Ik weet niet meer waar ik het hoorde maar het was zoiets als: de meest uitgebreide bruiloften zijn van stellen die eigenlijk niks meer met elkaar hebben. Ze zijn uitgepraat en doen dus een enorm ingewikkeld over de trouwerij om zich bezig te houden.
(Volgens mij was het uit How I met your mother ;-D )
Alle reacties Link kopieren
Smam1517 schreef:
29-05-2017 10:20
Jeej wat een regels... maar probeer je er toch maar aan te houden als je naar de bruiloft gaat. Uiteindelijk is het de dag van het bruidspaar en als je ervoor kiest om te gaan dan heb je je ook te schikken vind ik.

Cadeau; wij geven 50 euro per stel. Maar ik denk dat dat erg weinig is als ik bedrag van 120 euro lees?! Al denk ik ook dat dat iets is wat je met z'n allen in stand houdt.
Dat vind ik zo'n rare zin, alsof alle andere mensen die dag uit staan. Ik wist niet dat je dagen kunt claimen.
Alle reacties Link kopieren
Smam1517 schreef:
29-05-2017 10:20
Jeej wat een regels... maar probeer je er toch maar aan te houden als je naar de bruiloft gaat. Uiteindelijk is het de dag van het bruidspaar en als je ervoor kiest om te gaan dan heb je je ook te schikken vind ik.

Cadeau; wij geven 50 euro per stel. Maar ik denk dat dat erg weinig is als ik bedrag van 120 euro lees?! Al denk ik ook dat dat iets is wat je met z'n allen in stand houdt.
Absoluut. Ik vind 50 euro per stel een prima bedrag. Ik doe absoluut niet mee aan de gekte om 100 euro of meer te geven. Dat laat mijn budget ook helemaal niet toe. Ik vind ook niet dat je moet trouwen om te verwachten dat men dikke enveloppen met geld geeft. Ze trouwen heel duur (ik begreep dat de boel tussen de 25.000 en 30.000 euro gaat kosten) maar dan moeten ze zelf weten toch? Ik vind niet dat gasten het idee moeten hebben dat ze voor hun komst moeten betalen. Je kiest er toch zelf voor om te trouwen of niet?
Live life to the fullest
120 euro geven vind ik btw bizar veel.
Alle reacties Link kopieren
Smam1517, dat is het bedrag wat wij ook gemiddeld op onze bruiloft kregen. Met een paar uitschieters naar boven en beneden. En nu woon ik in een derdewereld land, en geven mensen 3 euro. Of een kip :)
Schouders ophalen en je schikken naar wensen van bruidspaar. Als wensen mij te ver gaan of te onhandig voor mij zijn dan ga ik niet.
Ik snap de opmerkingen wel mbt het plaatsen van foto's op sociale media.
Mijn zus heeft dat trouwens gewoon door de ambtenaar laten zeggen in het begin van de ceremonie. Te veel deelgrage familie.

Maar ik zou als ceremoniemeester ook niet blij zijn als ik niet bij mijn partner zou mogen zitten. Dat zou ik niet accepteren.
Verder te veel regeltjes.

Maar ik vind een bruiloft en als die poespas sowieso een overtrokken iets.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de regels op de kaart eigenlijk wel. Lijkt me irritant als het bruidspaar al een uur voor het einde alweer een rij moet afwerken van mensen die vroeger weg willen en dat ze er geen kinderen bij willen hebben vind ik hun goed recht!
Tav het geld, een bruiloft van een ander kost zoveel geld ( kleding, vrijgezellen dag, cadeau)! Echt raar dat je mensen zo op kosten durft te jagen!
En ik zou geven wat je kunt missen. Vaak is dat bij ons echt veel lager dan 100 euro.
Alle reacties Link kopieren
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/so ... ouwen.html
ik denk dat de bruid teleurgesteld haar envelopjes gaat tellen en er weinig leuks is op de huwelijksnacht
Ik verwacht dat er ook een dresscode bij hoort, dus dat wordt kleding kopen. Misschien nog ergens overnachten omdat het in een of andere uithoek is....
Bij mijn laatste trouwerij moest dat ook allemaal. En kinderen waren ook niet uitgenodigd, dus we moesten ook oppas regelen voor het weekend. Dure grap hoor....en dan zeker ook nog minimaal 120 euro geven? Dacht het niet.
Starshine-2 schreef:
29-05-2017 10:25
Ik weet niet meer waar ik het hoorde maar het was zoiets als: de meest uitgebreide bruiloften zijn van stellen die eigenlijk niks meer met elkaar hebben. Ze zijn uitgepraat en doen dus een enorm ingewikkeld over de trouwerij om zich bezig te houden.
(Volgens mij was het uit How I met your mother ;-D )
Bij ons klopt dat wel. Ze hebben het huis, de boot, de tuin, de hobby, de koters en vervelen zich nu. Of ze hebben de koters (nog) niet en willen graag aan iedereen laten zien dat ze samen óók heel gelukkig zijn :roll:
Alle reacties Link kopieren
sakamanga schreef:
29-05-2017 10:23
Overdreven, maar hangt er ook een beetje vanaf hoe de regels beschreven worden. Want echt heel gek vind ik die regels nou ook weer niet. Het zijn er alleen zoveel, als je dit allemaal in je uitnodiging ziet. Je voelt je niet echt welkom meer. Geldbedrag vind ik van iemands inkomen afhangen. Ik zou het niet leuk vinden als iemand krom moet liggen om mij geld te geven.
Precies, als ik zelf zou trouwen zou ik het vervelend vinden als mensen denken van 'ik moet minimaal dit of dit geven'. Maar ja, ik zou het dan ook heel anders aanpakken en misschien wel op de uitnodiging zetten dat mensen alleen zichzelf en geen cadeau mee hoeven te nemen.

Ik begreep dat de ceremoniemeesters 'de brief' helemaal hebben herschreven om het nog 'vriendelijk' te laten klinken :rolling:
Live life to the fullest
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk wat Kashri zegt. En als de bruid mijn zus of beste vriendin zou zijn, zeggen dat ze eens effe normaal moet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven