Polyamorie/open relatie; wie is er bekend mee?

11-06-2017 08:55 193 berichten
Hoi iedereen,

Zoals de titel al zegt: wie is polyamoreus of heeft een open relatie of kent iemand die dit heeft? Hoe wordt dit ervaren? Wat zijn de voor- en de nadelen?

Ik vraag dit omdat ik momenteel single ben maar open relaties en polyamorie hebben me altijd al aangesproken. Het liefst zou ik in een eventuele volgende relatie dit onderzoeken maar ben ook bang dat ik daar een eventueel leuke man mee wegjaag, er hangt nogal een taboe op en ik ken weinig mensen die hier voor open staan.
Het lijkt mij nu, zo single zijnde, heel fijn om van meerdere mannen te mogen houden en daar seks mee te hebben, maar misschien is het in de praktijk ook hartstikke moeilijk en verwarrend.

Daarom zoek ik naar ervaringen van mensen, of misschien hebben jullie wel lees- of kijktips mbt dit onderwerp..
Alle reacties Link kopieren
Euh dan kun je toch gewoon single blijven en lekker rondneuken?
Platy schreef:
11-06-2017 09:06
Euh dan kun je toch gewoon single blijven en lekker rondneuken?
dit
Alle reacties Link kopieren
Begin een harem?
Lijkt me vooral ingewikkeld
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een open relatie. Al sinds het begin. Zijn nu vier jaar samen en wonen 2,5 jaar samen.

Ik kwam net uit een lange relatie en wilde even vrij zijn. Snapte nooit zoveel van monogamie maar met m'n ex was het niet bespreekbaar dus was ik monogaam. Toen ik m'n vriend leerde kennen heb ik dat aangegeven. We waren er beide onbekend mee maar hadden iets van we gaan het proberen. Naar volle tevredenheid dus. :)

Aanvulling: echt poly is het niet. Meer dat we beide friends met benefits hebben. Liefde voor/met andere is er nog niet bijgekomen. Staan we opzich wel open voor maar dat komt vanzelf of niet.
koettie wijzigde dit bericht op 11-06-2017 09:33
19.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Platy schreef:
11-06-2017 09:06
Euh dan kun je toch gewoon single blijven en lekker rondneuken?
Dat is iets totaal anders dan wat TO bedoelt.

Echt van meerdere personen tegelijk houden lijkt mij lastig en verwarrend.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Platy schreef:
11-06-2017 09:06
Euh dan kun je toch gewoon single blijven en lekker rondneuken?
Nou nee, want dan heb je geen relatie ;-) bij polyamorie of open Relatie dus wel. Is essentieel anders dan single zijn en rondneuken
Koettie schreef:
11-06-2017 09:24
Ik heb een open relatie. Al sinds het begin. Zijn nu vier jaar samen en wonen 2,5 jaar samen.

Ik kwam net uit een lange relatie en wilde even vrij zijn. Snapte nooit zoveel van monogamie maar met m'n ex was het niet bespreekbaar dus was ik monogaam. Toen ik m'n vriend leerde kennen heb ik dat aangegeven. We waren er beide onbekend mee maar hadden iets van we gaan het proberen. Naar volle tevredenheid dus. :)
Wat leuk en fijn dat jullie nu een open relatie hebben! Is het zoals je van tevoren gedacht had?
wat bedoel je eigenlijk met relatie?
Alle reacties Link kopieren
Miertjebel schreef:
11-06-2017 09:32
Wat leuk en fijn dat jullie nu een open relatie hebben! Is het zoals je van tevoren gedacht had?
Ik had er eigenlijk geen verwachtingen bij omdat het zo 'opeens' kwam. Wel verwacht dat het af en toe lastig zou zijn maar tot nu toe één keer gehad dat ik dacht oef, dat valt niet zo lekker. Uitgepraat en weer helemaal prima. Nooit geen ruzie, geen gedoe enzo. Ik vind het heel fijn. De openheid en vrijheid is erg fijn. Terwijl ik niet zoveel afspreek, het is gewoon fijn dat het kan en mag. En ik vind het leuk om dit zo met mijn vriend te delen. Voelt sterk dat we het zo kunnen doen en precies weten wat er aan elkaar hebben. Als ik morgen roep stop dan stopt hij zonder twijfel. En ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Hey Miertjebel,
Interessante vraag. Ikzelf heb het hele concept monogamie nooit begrepen. Was erg jong toen ik mijn man ontmoette en ben daar altijd open over geweest. Mijn man was ook eerlijk en voor hem was monogamie wel de enige vorm. Ik heb me daar heel lang aan aangepast, ook omdat ik dacht dat ik raar was en afweek van de maatschappelijke norm. Maar ik begreep het niet. Ik ontmoet mensen, leer ze kennen, ga van ze houden, heb intieme gesprekken met ze en dan houdt het op. Tenminste dan heb je een fysieke grens. Zoen op de wang mag wel, maar op de mond niet? Tot waar mag die arm om je heen en wanneer gaat het te ver? Ik vond dat steeds lastiger. Na vele gesprekken met mijn man, hebben we besloten om te gaan experimenteren. Waar liggen zijn grenzen en waar de mijne? Wat kan wel en wat kan niet? Hij heeft nu een vriendin, kan na dertig jaar huwelijk weer ervaren hoe het is om verliefd te zijn en hoe spannend het is om een ander te ontdekken. Hartstikke leuk! En ik heb een vriend en daar geniet ik van. Maar we genieten ook van elkaar. Zijn heel gelukkig samen, doen leuke dingen en hebben veel gesprekken. Want dat is en blijft wel belangrijk. Vooral in het begin was mijn man behoorlijk jaloers. Maar doordat hij zelf ervoer dat zijn gevoelens voor de andere vrouw geen invloed had op zijn gevoelens voor mij, kon hij mij ook die vrijheid geven. Het heeft onze relatie verrijkt, maar het is jammer dat er zo'n taboe op ligt.
Alle reacties Link kopieren
Miertjebel schreef:
11-06-2017 09:32
Nou nee, want dan heb je geen relatie ;-) bij polyamorie of open Relatie dus wel. Is essentieel anders dan single zijn en rondneuken
Wat houdt een relatie voor jou in dan? En hoe zie je dit voor je? Een relatie hebben en allebei geregeld op n ander kruipen?
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO,

Ken je het boel 'the etical slut'? Dat gaat hierover. Geeft veel adviezen over hoe het toe te passen in een relatie, maar ook als single vond ik het heel verhelderend. Ik denk niet dat ik poly ben, maar heb wel heel veel liefde te geven en wil dat niet beperken. Ik vond daarom in dat boek veel herkenning.

Is gewoon te krijgen bij bol.com
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Platy schreef:
11-06-2017 09:47
Wat houdt een relatie voor jou in dan? En hoe zie je dit voor je? Een relatie hebben en allebei geregeld op n ander kruipen?
Van meer mensen houden en fysieke intimiteit beleven met ze is meer dan 'erbovenop kruipen'. Wat jammer dat je dat niet kan zien. We accepteren dat we van al onze kinderen kunnen houden, van onze familie, waarom zou je niet van meer mannen kunnen houden en die liefde ook lichamelijk kunnen uitdrukken. Ik begrijp je probleem niet zo
Alle reacties Link kopieren
Melisande2 schreef:
11-06-2017 10:04
Van meer mensen houden en fysieke intimiteit beleven met ze is meer dan 'erbovenop kruipen'. Wat jammer dat je dat niet kan zien. We accepteren dat we van al onze kinderen kunnen houden, van onze familie, waarom zou je niet van meer mannen kunnen houden en die liefde ook lichamelijk kunnen uitdrukken. Ik begrijp je probleem niet zo
Waar zeg ik dat ik er een probleem mee heb? Plat gezegd komt het toch neer op seks met een ander?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zoiets. Vanaf het begin open naar elkaar geweest. Van Mn man hou ik, zie ik ons samen oud worden, hij is Mn maatje, liefde. Daarnaast hebben we de vrijheid samen en los van elkaar plezier te hebben met anderen. Die mensen betekenen ook veel maar meer zoals vrienden met wat extras. Ik zal niet als ik me verdrietig voel bij hun troost zoeken en ze zijn niet de eerste die ik bel als ik goed nieuws krijg maar ik voel me wel aangetrokken tot zo iemand. Wij vinden het leven te kort om onszelf monogamie op te leggen en sex heel fijn. Het is niet zo ingewikkeld allemaal. Jaloezie is een bitch maar als je daar voorbij kan is dat een mooi iets. We gunnen elkaar de wereld.
Alle reacties Link kopieren
Platy schreef:
11-06-2017 10:12
Waar zeg ik dat ik er een probleem mee heb? Plat gezegd komt het toch neer op seks met een ander?
Je reactie komt vrij bot op mij over en daardoor lijkt het alsof je er een probleem mee hebt.
Ik hou van mijn man maar ook van mijn vriend. Met mijn man deel ik meer dan met mijn vriend, maar met geen van twee komt het neer op seks met een ander. Seks is voor mij een extra binnen een relatie. Maar ik vind het wel fijn om mijn liefde voor deze twee mensen ook seksueel uit te kunnen drukken. Ik sluit niet uit dat ik ook weleens een ons kan hebben met iemand, maar dat heeft niks te maken met houden van meer dan een man en daar ook de liefde mee bedrijven
Alle reacties Link kopieren
Niets voor mij. Ben ik veel te onzeker voor
Alle reacties Link kopieren
Melisande2 schreef:
11-06-2017 11:02
Je reactie komt vrij bot op mij over en daardoor lijkt het alsof je er een probleem mee hebt.
Ik hou van mijn man maar ook van mijn vriend. Met mijn man deel ik meer dan met mijn vriend, maar met geen van twee komt het neer op seks met een ander. Seks is voor mij een extra binnen een relatie. Maar ik vind het wel fijn om mijn liefde voor deze twee mensen ook seksueel uit te kunnen drukken. Ik sluit niet uit dat ik ook weleens een ons kan hebben met iemand, maar dat heeft niks te maken met houden van meer dan een man en daar ook de liefde mee bedrijven
Tja ieder zijn ding.
Mijn ding zou het niet zijn, daar ben ik veel te jaloers voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie mezelf ook als polyamoureus. Ben wel single op dit moment, maar er is iets moois aan het groeien met een niet-monogame single meneer. Of hij ook poly is of alleen niet-mono, dat is nog even de vraag.

Tja, en waar vindt je iemand. Ik heb deze meneer gevonden op een kink-site en non-mono was vanaf het begin duidelijk en niet eens een issue. Toevallig gisteren een conferentie bijgewoond waar ook gesproken werd over poly/non-mono en dat dat in de kink-community meer voorkomt. De vraag of kink zorgt voor non-monogamie of dat non-mono zorgt voor makkelijker je kink kunnen ontdekken/uitleven is een beetje het kip-ei verhaal.

Maar ook op dating-apps als Tinder ed. kun je je polyamoureus zijn wel in je profiel zetten natuurlijk. Net zoals cannabisgebruikers weten dat 420 in het profiel staat voor cannabisgebruik, weten andere poly's vaak waar poly of non-mono voor staat. En als iemand niet weet wat het betekent en er naar vraagt, heb je iig meteen gelegenheid om het te zeggen.
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Alle reacties Link kopieren
Platy schreef:
11-06-2017 11:08
Tja ieder zijn ding.
Mijn ding zou het niet zijn, daar ben ik veel te jaloers voor.
Precies, ieder zijn ding. Zoals iemand anders al schreef, bij ons draait het ook om gunnen. Ik gun mijn man de wereld! En waar zou ik jaloers op zijn? Ik ben superblij met de relatie die ik met hem heb!
Alle reacties Link kopieren
Melisande2 schreef:
11-06-2017 11:18
Precies, ieder zijn ding. Zoals iemand anders al schreef, bij ons draait het ook om gunnen. Ik gun mijn man de wereld! En waar zou ik jaloers op zijn? Ik ben superblij met de relatie die ik met hem heb!
Het idee alleen al maakt me misselijk, ik gun haar alles maar wel met mij aan haar zij. Zou het niet verdragen als ik zou weten dat ze bij een andere man is. Dus knap dat je dat kan. Ik zou het vreselijk vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken meerdere stellen die in een open relatie zitten of zelfs poly zijn. Zelf geen ervaring mee, behalve als de persoon met wie iets gedaan werd buiten de open relatie.
Ik heb ook veel goeds gehoord over the ethical slut. Het is denk ik ook zeker iets dat binnen de kinky wereld vaak voorkomt. Op zowel Fetlife als wandering spirits (laagdrempeliger) zitten meerdere poly en open relatie mensen.
Ik zou het niet kunnen. Ik ben juist jaloers op de mensen die dit wel kunnen. Ik vind het heel mooi en krachtig. Dichtbij jezelf blijven, bij je partner en ook anderen. En toch emotioneel trouw blijven aan je partner. Want de gesprekken blijven, het respect, de liefde..wauw! Alleen maar respect. Ik heb helaas een te grote rugzak hiervoor. Dus mijn onzekerheid zal een loopje met me nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven