Hoogsensitief en onbegrip in relatie

22-08-2017 20:48 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verhuisd naar ander forum
anoniem_351192 wijzigde dit bericht op 24-08-2017 12:51
Reden: Ander forum gevonden
95.63% gewijzigd
:popcorn:
Alle reacties Link kopieren
sterkte
:rofl:
Kun jij helder formuleren wat je probleem is en wat je andere moet doen om niet weer in dezelfde valkuil te trappen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eens gezien dat er een boek is voor de partner van degene die hoogsensitief is. Misschien kan jouw vriend deze gaan lezen als hij daar voor open staat? Of dat hij zich er gewoon wat meer in gaat verdiepen, dan zal hij misschien ook meer begrip voor jou hebben en daar rekening mee houden?
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je ook veel van hem leren, door te observeren hoe hij met prikkels etc. omgaat. Mijn man is ook net zo'n teflonpan, die laat dingen veel makkelijker van zich afglijden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in team vriend :cheer2:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Wat ze in de boeken hoogsensitief noemen is jargon voor vrouw-zijn dus begrijp zijn onbegrip wel.
MarokkaanseVent schreef:
22-08-2017 21:02
Wat ze in de boeken hoogsensitief noemen is jargon voor vrouw-zijn dus begrijp zijn onbegrip wel.
O, is dat zo?
Heb je voorbeelden?
Alle reacties Link kopieren
Geen voorbeelden helaas je moet het daarmee doen
Alle reacties Link kopieren
Hoogsensitief is een allergieterm geworden, maar het is wel zo dat de ene mens gevoeliger en vatbaarder is voor prikkels en voor emoties van anderen dan de ander.
Mensen die dat veel minder dan gemiddeld zijn worden in de autistische hoek geplaatst. Mensen die het veel meer dan gemiddeld zijn in de de hoek van de aanstellers.

Even kort door de bocht dan.

De meeste mensen, ook veel van de mensen die nu een autistisch stempel krijgen, vallen binnen het normaal spectrum. We zijn alleen allemaal anders, en we vragen een andere benadering waar we ons prettig bij voelen.

Inzicht en begrip zijn de sleutelwoorden. Begrijpen dat een ander niet voelt wat jij voelt en andersom. Elkaar accepteren zoals we zijn, proberen je eigen gevoeligheden of ongevoeligheden iets bij te schaven zodat anderen makkelijker met je om kunnen gaan.
MarokkaanseVent schreef:
22-08-2017 21:08
Geen voorbeelden helaas je moet het daarmee doen

Dus gewoon wat geblaat...... :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip: jij wilt dingen veranderen. Noem het dan ook zo. Het gaat niet om hoogsensitief zijn, het gaat erom dat jou behoeften nu anders zijn. Dat moet voor een gelijkwaardige en liefhebben partner ook voldoende zijn. Tenminste om samen een compris te zoeken waar jullie allebei mee kunnen leven.
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik 28 jaar en een burn out best jong. Doe je wel het juiste werk? Past het bij je?
Heb je psychologische hulp gezocht?
Alle reacties Link kopieren
Jij bent verantwoordelijk voor jezelf, je kan niet verwachten dat de hele wereld rekening met jou gaat houden.
When they go low, we go high. (M.Obama)
MarokkaanseVent schreef:
22-08-2017 21:08
Geen voorbeelden helaas je moet het daarmee doen
Dat dacht ik al.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik ook even kort door de bocht? Ik heb hier voor het eerst geloof ik het woord hoog sensitief gelezen.

Ik ben al heel wat jaartjes met mijn man en ben nog steeds niet afgeleerd te janken als ik eens een bepaald onderwerp moet aansnijden, kritiek geven en ontvangen is best lastig (voor mij) in een relatie. Ik heb zelfs al jankend eens tegen hem gezegd "ja, je weet toch dat ik altijd janken moet, prik je daar nu nog niet doorheen?" Ik vind mijzelf alleen echt niet hoog sensitief of zo.

Of wordt er iets heel anders mee bedoeld?
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
MAW, ben ik niet gewoon een jankert?
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
22-08-2017 21:26
MAW, ben ik niet gewoon een jankert?
Nee joh...Hoog Sensitief. Dat klinkt veel interessanter. En ook dat je er daardoor niets aan kan doen dat de hele wereld jou niet begrijpt.
Everything you see I owe to spaghetti!
HSP is het nieuwe ADHD. Zo'n beetje al mijn vrouwelijk vrienden op FB hebben HSP en zijn er nog trots op ook. Ik zie het om de haverklap voorbij komen. Echt doe normaal en noem je zelf geen HSP-er. De één is wat gevoeliger dan de ander ja, maar om daar gelijk een stempel op te zetten?
zucchini schreef:
22-08-2017 20:55
Ik heb eens gezien dat er een boek is voor de partner van degene die hoogsensitief is. Misschien kan jouw vriend deze gaan lezen als hij daar voor open staat? Of dat hij zich er gewoon wat meer in gaat verdiepen, dan zal hij misschien ook meer begrip voor jou hebben en daar rekening mee houden?
Is het niet logischer om te kijken of je sowieso wel bij elkaar past? Kun je je heel leuk in de theorie over bepaalde labeltjes verdiepen, maar ik zou een partner die overgevoelig is niet trekken. Een ander kan dat dan weer prima. Net als dat de ene persoon 100 appjes per dag met 'ik mis je' en alles samen doen het ideaalbeeld van een relatie zou vinden en de ander (ik) gillend weg zou rennen. Of een moord begaat.
Overigens lijkt me dit

terwijl ik zelf denk dat ik naast mijn werk ook in mijn persoonlijk leven moet en wil veranderen om niet meer zo snel vermoeid en overprikkeld te raken (en niet meer zo te leven naar wat andere mensen van mij zouden verwachten of denken).


alleen maar goed.
Alle reacties Link kopieren
Meditatie heeft mij erg geholpen om na een burn-out beter in mijn vel te komen. Als ik voldoende mediteer sta ik wat 'lichter' in het leven en kan ik meer hebben/beter relativeren.

Ik wens je heel veel succes, het kan wel even duren voor je weer de oude bent.
Meestal hebben mensen die HSP zijn eigenlijk 'gewoon' autisme of trekken hiervan. Daar kun je lullig over doen maar niet iedereen is evenveel belastbaar. Een partner hebben die vindt dat je niet moet zeuren of wat harder moet worden is meestal niet in je voordeel. Je kunt beter zelf de overprikkeling herkennen en leren te voorkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven