Voorleesverhaal bruiloft

22-09-2017 12:07 63 berichten
Wie weet er mooie voorleesverhalen voor een bruiloft?

Als vervanger van de preek of bijbellezing lijkt het me leuk om een mooi verhaal over de liefde, of vriendschap, voor te laten lezen. Tijdsduur 10 min.

Het mag eventueel een verhaal zijn voor grote kinderen, met een boodschap erin.

Alvast bedankt voor de suggesties!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eerlijk gezegd een beetje allergisch voor verhalen/preken/etc. Maar goed, misschien een sage of een volksvertelling waarin de karakters van de echtgenoten terugkomen?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
poeh die is moeilijk, vooral omdat we jullie niet kennen.

Hebben jullie niet een liedje dat speciaal is, waarvan je de tekst kunt voordragen?
Alle reacties Link kopieren
Maar ben jij de dominee dan?
Die bedenkt toch zijn preek en bijbellezing...dat.kan je toch niet skippe n als je in de kerk trouwt?

Er zijn wel mooie gedichten geinspireerd op korinthe 13 over de liefdr
Alle reacties Link kopieren
Moet het religieus van aard zijn?
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Alle reacties Link kopieren
Neeee. Ik heb dit al vaker meegemaakt maar als je een verhaal van zo'n 10 minuten gaat houden maak er dan een persoonlijk verhaal over het bruidspaar van. Dit leeft veel meer bij de gasten dan een algemeen verhaal over de liefde. Hoe goedbedoeld ook. Een mooi gedicht kan ik wel waarderen maar dat mag maximaal 1 of 2 minuten duren.
Kikker is verliefd :proud:
murphy79 schreef:
22-09-2017 12:12
Neeee. Ik heb dit al vaker meegemaakt maar als je een verhaal van zo'n 10 minuten gaat houden maak er dan een persoonlijk verhaal over het bruidspaar van. Dit leeft veel meer bij de gasten dan een algemeen verhaal over de liefde. Hoe goedbedoeld ook. Een mooi gedicht kan ik wel waarderen maar dat mag maximaal 1 of 2 minuten duren.

Dat is jouw mening. Ik hoor liever een mooi verhaal dan een zelfverzonnen stuk.
Een stuk uit a midsummer night's dream?
https://www.beleven.org/verhalen/thema/trouwen
Star² schreef:
22-09-2017 12:12
Kikker is verliefd :proud:
Dat vind ik eigenlijk wel een heel mooie suggestie. De simpelste kinderverhaaltjes raken toch vaak de juiste snaar bij volwassenen en kinderen.
Alle reacties Link kopieren
En hou het kort, na een paar minuten is bij velen de aandacht weg

Beter kort en krachtig dan lang en uitgebreid
MinkeDeWit schreef:
22-09-2017 12:15
Dat vind ik eigenlijk wel een heel mooie suggestie. De simpelste kinderverhaaltjes raken toch vaak de juiste snaar bij volwassenen en kinderen.

Dat is heel grappig, want daar moet ik zelf dus ook steeds aan denken.
Siofra schreef:
22-09-2017 12:11
Moet het religieus van aard zijn?

Nee, het is juist ter vervanging van de kerkdienst, maar willen wel 'iets' doen aan een moment dat je naar iets moois luistert.
Star² schreef:
22-09-2017 12:13
Dat is jouw mening. Ik hoor liever een mooi verhaal dan een zelfverzonnen stuk.

Ik ook. Ik gruwel van persoonlijke dingen. Ik wil graag een mooi verhaal waar je in meegenomen wordt, of in romantische sferen van komt.
Gedicht van Ted van Lieshout of Toon Tellegen?
Bedankt Star, ik gajouw suggesties even lezen.
pearle schreef:
22-09-2017 12:18
En hou het kort, na een paar minuten is bij velen de aandacht weg

Beter kort en krachtig dan lang en uitgebreid

Nee hoor, in de kerk luisteren ze ook wel 45 minuten naar de preek. :proud:

Nee, daarom dacht ik aan 10 min.
Deze vind ik ook prachtig, beetje ongezellig misschien:

Wanneer ik morgen doodga,
vertel dan aan de bomen
hoeveel ik van je hield.
Vertel het aan de wind,
die in de bomen klimt
of uit de takken valt,
hoeveel ik van je hield.
Vertel het aan een kind,
dat jong genoeg is om het te begrijpen.
Vertel het aan een dier,
misschien alleen door het aan te kijken.
Vertel het aan de huizen van steen,
vertel het aan de stad,
hoe lief ik je had.

Maar zeg het aan geen mens.
Ze zouden je niet geloven.
Ze zouden niet willen geloven dat
alleen maar een man alleen maar een vrouw
dat een mens een mens zo liefhad
als ik jou.

Hans Andreus.
lilalinda schreef:
22-09-2017 12:10
poeh die is moeilijk, vooral omdat we jullie niet kennen.

Hebben jullie niet een liedje dat speciaal is, waarvan je de tekst kunt voordragen?

Het hoeft juist niet op ons te slaan. Als het ons maar raakt, dan is het goed.
Is mooi Star, ik hou alleen zelf echt niet van gedichten.

Ik had eens een avond op de basisschool, bij een afscheid van groep 8, daar werd ook een verhaal voorgelezen, en dat was zo leuk! Moraal van het verhaal was dat je in jezelf moet geloven, maar zo leuk omschreven door gebeurtenissen die in het verhaal gebeurden. Het was voor grote kinderen, maar zoiets vind ik wel erg leuk!
Alle reacties Link kopieren
10 minuten is echt veel te lang!

(Een preek duurt toch nooit 45 minuten, toch hier in België niet. De hele liturgie duurt er 45, de preek slechts enkele minuten)
Nee is niet te lang hoor. We doen het in plaats van algemeen geneuzel van hoe we elkaar ontmoet hebben, en hoe lang we verkering hebben en uit welk gezin we komen blabla.

We willen muziek, welkom, verhaal, ja-woord. Einde.
.
anoniem_156987 wijzigde dit bericht op 18-10-2017 17:50
97.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tien minuten...


In het land van de Drawida ligt de stad Kantschi. In die stad woonde een ongetrouwde handelaar die Schaktikumara heette en veelvoudig miljonair was.
Toen hij ongeveer achttien jaar was, maakte hij op een dag de volgende opmerking: 'Wie geen vrouw, of liever geen bij hem passende vrouw bezit, kan niet gelukkig leven. Ik wil daarom een flinke vrouw trouwen, maar waar vind ik haar?'
Omdat hij niet geloofde dat hij op aanbevelingen van anderen een gemalin kon vinden die toevallig alle goede eigenschappen bezat die hij in zijn echtgenote wenste te zien, verkleedde hij zich als astroloog, deed wat rijst in een punt van zijn gewaad en trok de wijde wereld in.
Wie een dochter bezat, toonde haar aan hem in de overtuiging met een man van doen te hebben die de lichaamstekenen kon verklaren. Kreeg hij de jonge maagd onder ogen die met gelukbrengende merktekens was gezegend en die tot een voorname kaste behoorde, dan zei hij tegen haar: 'Mijn beste kind! Kun je met deze rijst een goede maaltijd bereiden die je me kunt voorzetten?' Overal werd hij uitgelachen en afgewezen, maar toch zette hij zijn tocht voort.



Sprookje gaat nog een poosje door, maar ik weet niet of je het wat vindt.
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven