vaak alleen willen zijn

22-09-2017 22:23 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon al een aantal jaar samen met mijn vriendin en dat gaat over het algemeen goed, maar een probleem lijkt steeds groter te worden.

Ik wil namelijk meer tijd voor mezelf hebben dan zij. We doen (voor mijn gevoel) eigenlijk alles samen; tegelijkertijd opstaan, ontbijten, schoonmaken, koken, afwassen, tv-kijken, hobbies, enzovoort. Iedere dag.

Dit is eigenlijk al vanaf het begin zo, maar eerst vond ik het juist een soort van fijn omdat ik erg onzeker was. Het ligt waarschijnlijk grotendeels aan mijzelf, ik durf het namelijk niet te zeggen als ik een keer iets zonder haar wil doen. Soms ben ik natuurlijk wel ergens anders heen, maar omdat ik weet dat zij slecht tegen alleen zijn kan voel ik me dan alsnog schuldig en vraag ik me constant af of het wel goed met haar gaat.

Ook heb ik nu de neiging om te liegen dat ik bijvoorbeeld meer moet werken dan werkelijk zo is zodat ik even alleen kan zijn, want als ik dit haar zou zeggen denkt ze waarschijnlijk dat ik vanwege haar weg ga ook al is dit niet zo. Ik voel mij gewoon beter als ik alleen ben en even ongestoord dingen kan doen, maar zij kan dit moeilijk begrijpen omdat zij die behoefte niet heeft. Daarnaast is het zo dat ik sowieso al veel vaker weg ben overdag (een paar dagen per week). Ik heb trouwens autisme, misschien dat ik daardoor werkelijk geen idee heb wanneer het een goed moment is om 'voor mezelf te kiezen' en, vooral, wanneer niet. Er zijn immers altijd wel kleine dingen die zij alleen moet doen als ik zomaar niet thuis ben waardoor het in mijn ogen altijd wel een beetje egoistisch is. Ze houdt mij (via whatsapp) altijd op de hoogte van alles wat ze thuis doet, waardoor ik mij extra schuldig voel dat ik er niet ben om te helpen.

Als we beide thuis zijn, zijn we ook echt samen. Ik zou dan wel eens even boven (alleen) een boek willen lezen maar dan heb ik het gevoel dat ik mij moet 'excuseren', dit komt denk ik omdat zij dat ook nooit doet en het natuurlijk lastig kan zijn wanneer ze iets wil vragen. Ook als ik lang niks zeg of juist veel geluiden maak voel ik mij ongemakkelijk, stom genoeg heb ik dus nooit 'rust' in mijn hoofd als ik thuis ben.

Een jaar geleden ben ik begonnen met een hobby waar zij een beetje op tegen was, ze heeft er in ieder geval niks mee, en dit heb ik daardoor tot nu toe nog niet in haar bijzijn durven doen. Dit ligt natuurlijk grotendeels aan mezelf, ik kan slecht tegen kritiek, ik ben snel bang om mensen tot last te zijn en ergens heb ik er ook wel vrede mee dat deze hobby nu maar zo'n 10 minuten per dag doe, maar aan de andere kant wil ik deze situatie wel graag veranderen. Zij heeft overigens ook geen eigen hobby's. Ze wil hobby's altijd samen met mij doen en als die hobby mij niks lijkt neemt ze ook geen tijd om die hobby alleen te gaan doen.

Ze stelt dus vaak nieuwe dingen voor om samen te gaan doen, maar de laatste tijd denk ik dan direct 'neeeee', terwijl er dan met het idee zelf niks mis is en ik het met haar ook meestal wel gewoon gezellig heb... Ik wil deze situatie uiteraard graag veranderen, maar ik heb helaas geen idee hoe. Ik heb al heel vaak geprobeerd om te zeggen dat ik iets een keer liever alleen/anders doe (bijv. eens eerder naar bed gaan dan zij als ik erg moe ben), maar meestal durf ik dat niet omdat ik conflicten liever vermijdt. Soms geef ik het wel aan, maar dan 'overtuigt' ze mij om hetgene alsnog samen te doen (want dingen samen doen is vaak gewoon handiger/makkelijker/sneller...). Soms doe ik ook zonder te vragen iets alleen, maar dan voelt zij zich vaak lui of ongewenst en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Ik wil graag jullie mening horen, zodat ik beter rekening kan houden met haar gevoelens maar ook met mijn eigen behoefte om veel alleen te zijn (want daar word ik uiteindelijk ook een gezelliger mens van denk ik). Anderen hebben haar overigens al eens gezegd dat ze teveel samen met mij doet, maar zelf ziet ze dat niet zo als een probleem.
Dit is precies de reden waarom ik lekker blijf latten.
Ik wil veel tijd voor mezelf hebben, heerlijk in mijn eigen huisje, en zou het niet trekken om mijn partner elke dag te zien. Wil elkaar alleen opzoeken als we daar allebei zin in hebben.
anoniem_150601 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 22:33
23.35% gewijzigd
Ik ben nu wel benieuwd naar 't soort hobby wat je maar 10 minuten per dag doet eigenlijk...
redbulletje schreef:
22-09-2017 22:31
Ik ben nu wel benieuwd naar 't soort hobby wat je maar 10 minuten per dag doet eigenlijk...
:HA:
Alles samen doen zoals jij het beschrijft is wel erg veel en ik kan mij voorstellen dat je het daar wat benauwd van kan krijgen en dus zou ik als ik jou was:

Toch af en toe gewoon zeggen dat je even wat voor jezelf/alleen wilt doen.
Gewoon wel dat boek gaan lezen.
Een koptelefoon opzetten en even in je eigen wereldje duiken.
Rustig tegen haar vertellen dat je deze behoefte hebt en zo je eigen ruimte claimen.
Jezelf trainen in op een gezonde manier je rust en je ruimte pakken door die hobby te gaan doen.
Je vooral niet schuldig en ongemakkelijk voelen.
Af en toe wat vroeger of later naar bed gaan// opstaan.

Dat lijkt me gezond voor de relatie en dan blijft het ook leuk op de langere termijn.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel normaal dat je tijd voor jezelf wilt. Ik vind het erg benauwend klinken om alles samen te doen. Het klinkt alsof jullie een symbiotische relatie hebben. Waarom moet ze alles appen wat ze thuis doet?
En als jij thuis lekker een boek wilt lezen, doe je dat toch gewoon?
Je vriendin heeft echt issues zo te horen. Gelijk gekwetsts zijn als jij een hobby alleen wilt doen? Of eerder naar bed wilt?
Echt, trek je grenzen! Haar gedrag is niet normaal en jouw behoefte tot alleen zijn is heel normaal.
appelientjex wijzigde dit bericht op 22-09-2017 22:37
8.30% gewijzigd
Ik denk dat je dit toch echt eens tegen haar moet zeggen. De hoogste tijd om eens voor jezelf op te komen zo te lezen, je schikt je helemaal naar haar. Kom op hé, je bent er zelf ook nog met je eigen behoeftes.

Ik heb ook veel behoefte aan tijd alleen, gelukkig begrijpt mijn man dat. Ik zou echt diep ongelukkig worden als ik altijd alles maar samen moest doen.
Alle reacties Link kopieren
Je zal toch echt grenzen moeten stellen als je met haar oud wil worden. Anders gaat de relatie toch een keer kapot.

En heel eerlijk, als zij niet voor open staat dat jij dingen alleen wil doen zou ik me afvragen of zij de juiste is voor je. Je bent ongelukkig en zij moet als vriendin bereidt zijn om je hierbij te helpen.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-09-2017 22:31
Ik ben nu wel benieuwd naar 't soort hobby wat je maar 10 minuten per dag doet eigenlijk...

Ik ook..

Maar wat hebben jullie een vreselijk tenenkrommende benauwende relatie zeg... Zorg voor jullie eigen hobbies en bezigheden, dit is niet gezond.

En jijzelf to, grow some balls!
Jeetje wat een stress moet je hebben! Je loopt echt op je tenen. Dit houdt geen mens vol. Ook mensen zonder autisme hebben ruimte voor zichzelf nodig. Ik heb het gevoel dat jij die juist niet durft te pakken omdat zij dan negatief zou kunnen denken over jouw autisme. Ik krijg het er benauwd van als ik jouw OP zo lees. Ik zou zo niet kunnen leven.

Ga het gesprek aan. In een relatie moet je je fijn kunnen voelen. Net als Ycjoo- vraag ik me af of jullie wel zo'n goede match zijn. Ik hoop dat jullie er met goed praten uit zullen komen.

Je mag echt je eigen grenzen trekken!
anoniem_305381 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 22:44
0.09% gewijzigd
redbulletje schreef:
22-09-2017 22:31
Ik ben nu wel benieuwd naar 't soort hobby wat je maar 10 minuten per dag doet eigenlijk...
Sudoku.
Ik krijg het echt spaans benauwd van je OP. Natuurlijk heb je behoefte aan tijd voor jezelf. Heel gezond. Bespreek dit gewoon met haar. Als ze dat niet wil begrijpen zou ik serieus mijn relatie eens onder de loep nemen.
Je wil niet vaak alleen zijn. Maar af en toe toch?

Heel normaal ook voor mensen zonder autisme. En al gooit ze het daarop.. moet ze zelf weten als jij maar wat lucht krijgt.
Zoek eigen hobby's en ga er op uit zonder haar.
Alle reacties Link kopieren
Jullie doen teveel samen. En voor haar is het geen probleem, voor jou dus wel.
Heeft zij altijd problemen gehad met zelfstandig functioneren?
Jij zult eerlijker moeten zijn over wat je nodig hebt, anders kan zij het niet weten. Mocht zij hier geen begrip voor hebben, kan ze dan met anderen hierover praten, haar moeder bijvoorbeeld?
Had over dat autisme heengelezen, maar dan vind ik het uberhaupt heel knap dat je samen kunt wonen. En in zo'n relatie als je beschrijft zou ik zelf helemaal gillend gek worden. Is terug gaan naar 'n lat-relatie niet 'n mogelijkheid?
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat mijn vriend en ik samen doen zijn dinner, seks en sommige uitstapjes. Lijkt me behoorlijk beklemmend om zoveel samen te zijn als dat ik lees in je OP. Misschien is het een idee om het luchtig aan te pakken TO. Als jullie in de bank zitten of klaar zijn met eten kun je gewoon zeggen "ik ga even een boekje lezen boven". Dan geef je haar een kus en loopt naar boven. Zo doen wij dat.
Alle reacties Link kopieren
Latten is niet mogelijk.

Verder weet ik eigenlijk gewoon niet wat wel een gezonde relatie is, aangezien we dat dus nog nooit gehad hebben. Natuurlijk moet ik mijn grenzen beter aangegeven en zeggen waar ik behoefte aan heb, maar hoe zorg ik tegelijkertijd dat zij zich niet slecht gaat voelen daardoor? Ik voel dat niet aan. Daarom durf ik het niet.

Ook voel ik mijn grenzen niet. Op dit moment vind ik vrijwel iedere minuut samen vervelend, maar niet haar als persoon. Ik ben gewoon erg negatief denk ik en dat helpt niet mee.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
23-09-2017 00:31
Het enige wat mijn vriend en ik samen doen zijn dinner, seks en sommige uitstapjes. Lijkt me behoorlijk beklemmend om zoveel samen te zijn als dat ik lees in je OP. Misschien is het een idee om het luchtig aan te pakken TO. Als jullie in de bank zitten of klaar zijn met eten kun je gewoon zeggen "ik ga even een boekje lezen boven". Dan geef je haar een kus en loopt naar boven. Zo doen wij dat.
Dat is wel totaal anders inderdaad.

Bij ons gaat dat zo:
"Ik heb wel zin om een boek te lezen eigenlijk ipv TV"
"o, maar we kunnen ook weer die leuke serie kijken, waarom heb je daar geen zin in dan?" +10 redenen waarom een boek lezen geen goed idee is
óf:
"Daar heb ik ook zin in! Ja, we gaan gezellig samen in bed boeken lezen"

Het is dan een beetje raar om gewoon weg te lopen...
Alle reacties Link kopieren
Een gezonde relatie is een relatie waar jullie je beide happy in voelen lijkt me.

Dus omdat je niet wilt dat zij zich slecht voelt, moet jij je maar slecht voelen?

En misschien vindt ze het helemaal niet zo erg om erover te praten (en je wat ruimte te geven). Je hoeft niet meteen 0 tijd meer samen door te brengen. Begin gewoon eens met een uurtje per dag dat je ff voor jezelf wat gaat lezen/hobbyen.
Alle reacties Link kopieren
eird-ejtrevalk schreef:
23-09-2017 00:58
Dat is wel totaal anders inderdaad.

Bij ons gaat dat zo:
"Ik heb wel zin om een boek te lezen eigenlijk ipv TV"
"o, maar we kunnen ook weer die leuke serie kijken, waarom heb je daar geen zin in dan?" +10 redenen waarom een boek lezen geen goed idee is
óf:
"Daar heb ik ook zin in! Ja, we gaan gezellig samen in bed boeken lezen"

Het is dan een beetje raar om gewoon weg te lopen...
"Omdat ik zin heb om even rustig een boek te lezen. Straks kijken we wel samen iets." Als zij dan redenen op gaat noemen waarom lezen geen goed idee is.. wow. Sorry maar dat klinkt haast manipulatief of extreem onzeker.
Alle reacties Link kopieren
Zo komt het inderdaad over. Manipulatie. Daar is ze kei goed in.

Je kunt niet altijd haar tevreden houden als 2 meningen verschillen. Waarschijnlijk zal ze het niet waarderen. Misschien boos. Maar eis dat ze jouw ook moet begrijpen.
Zo hoort het in een relatie. Als ze het helemaal niet gaat waarderen mag je achter je oren krabben waarom ze je niet genoeg waardeert.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Jij doet jezelf en je vriendin te kort door niet te zeggen wat je wilt.
Als jij geen ruimte inneemt terwijl je dit wel nodig hebt komt dat er op een passief-agressieve manier uit.
Zoals liegen en wefblijven of stoppen met communiceren.
Doe je relatie een lol en wees eerlijk over wie je bent en je behoeftes.
Je voedt het claimerig gedrag van je vriendin. Er is niks mis met af en toe alleen willen zijn. Zeg haar gewoon hoe het zit 'ik ben vanavond een uurtje later thuis want ik ga zus en zo doen'.
Waarschijnlijk gaat ze daar negatief op reageren maar dan zeg je gewoon dat je die tijd op jezelf nodig hebt en dit op termijn jullie relatie ten goede gaat komen.
Wanneer ze afkoelt ziet ze wel in dat er niets erg is gebeurd.
Wil je boven wat gaan lezen dan die je dat gewoon. De kans is groot dat ze er niet eens op reageert.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je haar niet wilt kwetsen.
Maar ook je vriendin moet inzien dat alles samen doen niet gezond is.
Leg het op een rustige manier uit.
Ook vraag je niet om altijd alleen te zijn maar om af en toe tijd voor jezelf, wat ieder mens nodig heeft.

Je moet het bespreken voordat je gaat liegen over dingen, daarmee zul je haar namelijk heel erg kwetsen
"Daar heb ik ook zin in! Ja, we gaan gezellig samen in bed boeken lezen"

Het is dan een beetje raar om gewoon weg te lopen...
Je zegt gewoon rustig dat je dat graag alleen wil doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven