Ruzie om huishouden

15-10-2017 22:26 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

Mijn vriend en ik hebben een paar maanden geleden een huis gekocht waar we heel fijn wonen. Mijn vriend vertikt het echter om het huishouden te doen. We hebben er vaak knallende ruzie om.

Ik houd van netjes en opgeruimd, zonder vieze luchtjes en kattenbakkorrels op de vloer. Dat wil echter niet zeggen dat ik de hele dag met de stofdoek rondloop.. 😉Mijn vriend zal het echter worst wezen. Het enige wat hij (heel soms uit zichzelf) doet is stofzuigen of de vaatwasser in- of uitruimen. De andere 'taken' blijven voor mij over. En dat zijn er heel wat. Van koken tot alle boodschappen, wassen en strijken en schoonmaken. Als ik hem vraag iets te doen wordt het altijd één groot drama.

Het ligt ook een beetje aan mijzelf: als hij iets niet schoonmaakt, doe ik het zelf maar weer. Niet goed, maar ik wil er niet elke keer ruzie om maken. Intussen frustreert het me verschrikkelijk, want ik werk net als hij fulltime.

Mijn vriend is een paar jaar jonger dan ik en heeft nooit op zichzelf gewoond. Zijn moeder deed álles voor hem, iets wat ik haar best kwalijk neem, want nu zit ik met de gebakken peren. Hij heeft nooit geleerd zijn verantwoordelijkheid te nemen en zegt letterlijk dat hij de badkamer niet schoon gaat maken. Wél verwacht hij van mij dat ik voor hem was, strijk en kook.

Een schoonmaakster nemen wil hij niet. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. De volgende stap is denk ik dat ik alleen maar voor mezelf ga koken en mn eigen was doe. Misschien dat hij dan in gaat zien dat de verhouding erg scheef ligt?

Wat zouden jullie doen?
Groetjes Alicia
Vriend terug naar zijn moeder sturen.
En gaan latten.
(Waarom ga je in 's hemelsnaam samenwonen die recht van hotel mama komt? En daar niets moet doen?)

Als dat écht geen optie is ... Schoonmaakster toch inzetten voor het poetswerk.
En inderdaad voor 1 persoon wassen en koken.
Ja lekker dom van je. Dit had je kunnen weten (ik neem aan dat je weleens bij je vriend over de vloer kwam voor jullie gingen samenwonen). De enige manier om hier korte metten mee te maken is hem zijn eigen eten te laten koken/boodschappen te laten doen etc etc. Je bent zijn huishoudster niet! Maar als je het steeds voor hem gaat doen dan leert ie het nooit he.
Alle reacties Link kopieren
Jullie wonen pas samen sinds jullie in dit koophuis wonen? Hebben jullie geen afspraken gemaakt over het huishouden?
Kun je wel fijn wonen maar met knallende ruzies wordt het toch niet gezellig...
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Mannen "zien" over het algemeen niet dat er iets in huis gedaan moet worden. Stof kan er duimendik liggen, uitpuilende wasmand en een vieze kattenbak. Zolang ze er zelf geen hinder van ondervinden, is het er niet.
Maak lijstjes met taken die gedaan moeten worden, heel kinderachtig misschien maar is het enige wat werkt. Als jij vraagt of hij morgen het huishouden wil doen, pakt hij de vaatwasser uit misschien maar de rest ziet hij echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Dit ga je niet winnen.
Hoe moeilijk het ook is, maar ik zou als ik jou was ook een week of twee/drie helemaal niets meer doen. Ook zijn zooi niet wassen.

En vooral ook de vuile vaat laten staan.

Echt, dat niks doen van hem gaat dan niet lang meer duren.
Alle reacties Link kopieren
Wist je dit niet van te voren? Woonden jullie hiervoor samen of apart? Indien jullie samenwoonden, was dit toen ook al zo? Indien jullie apart woonden, hoe zag zijn eigen huis er toen uit? (Zou het overigens een vrij grote stap vinden om dan gelijk wat te kopen als je nog nooit hebt samengewoond).
Ik zou eerlijk gezegd enorm afknappen op zo’n vent. En een schoonmaakster niet willen? Dan zou hij t toch echt ook zelf moeten oppakken. Je leeft niet meer in de jaren ‘50 o_o
Takenlijst maken...en als hij zegt...ga ik echt niet doen: huurt hij voor 'zijn' taken maar een schoonmaakster in ofzo. Pff
Het was niet zo handig van je om gelijk samen te gaan wonen in een koophuis zonder goede afspraken te hebben. Wist je van tevoren niet dat hij zo'n smeerlap is?

In feite heb je 3 opties:

1. Alles zelf doen en blijven praten in de hoop dat hij het ooit leert
2. Toch een huishoudster nemen
3. In een zwijnenstal leven

Sterkte.
Ga latten. Dan kan hij in zijn eigen vuil zitten en jij in je schone huisje.
Oh en optie 4: uitmaken
Dacht je dat hij zou veranderen?
Waarom zou hij?
Hij heeft jou nu toch?

Wat Amand zegt: dit ga je niet winnen.
SilverShadow schreef:
15-10-2017 22:30
Mannen "zien" over het algemeen niet dat er iets in huis gedaan moet worden. Stof kan er duimendik liggen, uitpuilende wasmand en een vieze kattenbak. Zolang ze er zelf geen hinder van ondervinden, is het er niet.
Maak lijstjes met taken die gedaan moeten worden, heel kinderachtig misschien maar is het enige wat werkt. Als jij vraagt of hij morgen het huishouden wil doen, pakt hij de vaatwasser uit misschien maar de rest ziet hij echt niet.
Onzin. Ze zien het echt wel, het boeit ze gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde gehad. Vriend woonde eerst op zichzelf en maakte wel schoon, maar ik ben gewoon veel netter en hij ziet stof niet eens. Het is dus niet dat hij het nooit deed, maar ik moest het altijd vragen want hij zag het echt niet. Ik voelde me dan een zeur dus deed het meeste gewoon zelf.

Oplossing hier was een schoonmaakster. Nooit meer gedoe, hij blij want geen gezeur en ik blij want geen viezigheid en ik hoef niet alles te doen. Is me elke euro waard.

Aanvulling: dat hij zich als een diva gedraagt met zijn “dat doe ik niet punt” is natuurlijk belachelijk. We leven niet meer in de jaren ‘50.
rosaliane wijzigde dit bericht op 15-10-2017 22:37
Reden: Aanvulling
13.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat je in ieder geval níét moet doen, is je als zijn moeder gedragen. Hier helpt niets anders dan een lijst maken van de taken, en dan het liefst drie: een lijst voor dagelijkse dingen, wekelijks en maandelijks. En dan samen gaan zitten om het te verdelen.
Het tenslotte al zuchtend toch zelf doen moet je echt niet doen! Ten eerste neemt hij je dan niet meer serieus omdat je toch niet doet wat je zegt, en ten tweede word je dan al gauw een narrig, zeurend substituut voor zijn moeder. Niet goed voor je relatie.

Ik moet er eerlijk bij zeggen dat dit probleem god dank hier niet speelt. Wel een keer iets anders ge had, met mijn ex: die had op álles wat ik deed qua huishouden commentaar. Ook een valkuil waar je niet in wil vallen! Dat was echt uiteindelijk ook de doodsteek voor de relatie.
Alle reacties Link kopieren
Stop onmiddelijk met het doen van zijn was/strijk/etc. Overal waar hij baat bij heeft stop je mee. Volhouden.

Ik woon ook samen, hij kwam ook rechtstreeks van zijn moeder. Maar ik heb meteen duidelijk gemaakt dat het huishouden iets is wat je met twee personen doet. Ik ben zijn moeder niet. In het begin kwam het voor dat hij geen schone onderbroeken meer had. Jammer dan.

Wat ook helpt is samen aan de slag gaan. Dan ben je snel klaar en kun je daarna iets leuks doen.

Mocht er nou helemaal niks veranderen dan vrees ik dat je met de verkeerde vent bent gaan samenwonen..
Alle reacties Link kopieren
Hem de keuze geven, hij meer doen in het huishouden (en dan moet jij het loslaten dat het mogelijk niet helemaal gaat zoals jij het wil) of hij doet niks en jullie nemen een huishoudster.............

Overigens vraag ik mij wel af wat jullie hier van te voren over hebben afgesproken
Kashri schreef:
15-10-2017 22:34
Onzin. Ze zien het echt wel, het boeit ze gewoon niet.
Noem het maar onzin, bij mijn ex-man werkte het prima. Die vond het absoluut niet erg om het huishouden te doen, hij zag het alleen niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alleen mijn eigen was doen en voor mij zelf gaan koken.

Heel kinderachtig maar ja dat is hij ook door botweg te weigeren
Alle reacties Link kopieren
Bijt een tijdje heel hard op je tanden en doe helemaal niks! Behalve je eigen was, je eigen deel van het bed verschonen en voor jezelf koken. Kost veel moeite, maar laat zijn spullen écht staan! Dan komt zijn moeder maar om het voor hem te doen!
Ik zou overigens ook enkel en alleen dingen voor mezelf kopen.

Als hij werkelijk nooit naar de supermarkt gaat, dan wordt er vanaf nu niet alleen maar voor 1 persoon gekookt, maar ook maar voor 1 persoon eten aangekocht.
Een paar keer snackbar is leuk, maar op de duur gaat ie hopelijk inzien dat hij toch écht wel af en toe langs de supermarkt kan.
Alle reacties Link kopieren
pokkewijf schreef:
15-10-2017 22:30
Jullie wonen pas samen sinds jullie in dit koophuis wonen? Hebben jullie geen afspraken gemaakt over het huishouden?
Kun je wel fijn wonen maar met knallende ruzies wordt het toch niet gezellig...
Nee, hiervoor had ik mijn eigen koopwoning. Daar deed hij ook weinig tot niets, hoewel hij er wel vaak was. Vind ik op zich niet heel raar, het was tenslotte mijn huis. Voordat we dit huis kochten heeft hij me plechtig beloofd dat we het huishouden samen zouden gaan doen..
Dit kan ook:

Je zegt dat je een huishoudelijke hulp gaat inhuren omdat het niet meer trekt in je 1-tje.

Je maakt thuis een afspraak met een woest aantrekkelijke vent op een tijdstip waarop je vriend bijna uit zijn werk komt.

Hij komt thuis en je stelt de woest aantrekkelijke vent aan hem voor als de nieuwe hulp die morgen direkt begint en jij thuisblijft om hem in te werken.

Ik weet zeker dat je vriend dan gelijk aan de klusjes gaat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven