Hoe praten over seks?

17-10-2017 09:52 341 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik zijn 11 jaar getrouwd en hebben 3 (kleine) kinderen. Onze intieme relatie is altijd met veel ups en downs gegaan. Eigenlijk werd dit vooral gestuurd door wat hij wilde en door zijn initiatief. Er zijn periodes geweest waarin we meer seks hebben gehad, maar nu gaat het al een tijdlang minder. Waaraan dat ligt, weet ik zelf niet, en nog belangrijker, ik weet ook niet zo goed wat daaraan te doen valt. Als ik er iets over lees op het internet, dan staat er altijd dat je erover moet praten. Maar hoe doe je dat precies, over seks praten?

We hebben nooit over seks gepraat. We hebben gewoon iets gevonden wat 'werkt'. Het enige "gesprek" dat we gehad hebben was 2 maanden geleden. Ik was aan het koken, kinderen zaten naast mij te spelen en man vroeg plompverloren waarom we niet meer seksen. Ik heb gezegd dat hij moest zwijgen en we zijn er allebei niet meer op teruggekomen. Ondertussen is er al twee maanden niets meer gebeurd, geen gesprek en geen initiatief. Ik weet niet of er nog hoop is om dit te veranderen.

Een jaar geleden heeft mijn man bekent dat hij verliefd was op een ander. Er is niets gebeurd en het contact is volledig verbroken. Het was een moeilijke periode, maar we hebben beiden geprobeerd dit achter ons te laten. Ik ben gewoon bang voor alles wat ik misschien nog ga horen als ik met mijn man het gesprek aanga.
Alle reacties Link kopieren
PiramideM schreef:
17-10-2017 09:52


We hebben nooit over seks gepraat. We hebben gewoon iets gevonden wat 'werkt'. Het enige "gesprek" dat we gehad hebben was 2 maanden geleden. Ik was aan het koken, kinderen zaten naast mij te spelen en man vroeg plompverloren waarom we niet meer seksen. Ik heb gezegd dat hij moest zwijgen en we zijn er allebei niet meer op teruggekomen.


Wat ontzettend jammer dat je niet dezelfde avond, toen de kinderen op bed waren, op zijn opmerking bent teruggekomen.

Maar het is niet te laat. Je kunt dat vanavond alsnog doen. Gewoon als de kinderen op bed liggen en jullie samen iets drinken, de tv uit laten en zeggen 'joh, die opmerking van 2 maanden geleden, over waarom we niet meer seksen, die speelt nog steeds door mijn hoofd, en ik weet niet zo goed hoe we daar nu over kunnen praten.'
Alle reacties Link kopieren
Niet waar de kinderen bij zijn.
Gewoon ´s avonds op de bank (een wijntje... eentje!) kan helpen.
Waarin je zegt, dat je terug wil komen, op dat hij je vroeg waarom er geen seks meer is.
Dat je de intimiteit mist, en er graag met hem uit wil komen om die terug te vinden
misschien is het in de eerste instantie juist belangrijk om over alles behalve seks te praten? over hoe je voelt binnen de relatie dus. gewoon even contact maken en luisteren naar elkaar?
Ik vind je reactie naar je man dat hij moest zwijgen nogal raar eigenlijk. Ik had gezegd, liever niet nu waar de kinderen bij zijn,als ze straks op bed liggen kunnen we er open over praten.

Bang zijn voor alles wat je gaat horen zeg,ben je bang dat hij vreemd is gegaan?
Zou je dat niet willen weten? Beetje kop in het zand steken...

Als ik jou zo hoor vind je praten over seks moeilijk,toch denk ik dat je het toch gewoon moet proberen,het zal in het begin ongemakkelijk voelen misschien maar als jullie van elkaar niet weten wat er scheelt,wat je graag anders zou zien of willen kan het probleem nooit opgelost worden.
Alle reacties Link kopieren
inthematrix schreef:
17-10-2017 09:57
misschien is het in de eerste instantie juist belangrijk om over alles behalve seks te praten? over hoe je voelt binnen de relatie dus. gewoon even contact maken en luisteren naar elkaar?


Waarom om de hete brij heendraaien?
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn er toch ongelooflijk veel preutse mensen. Weet je wel wat je zelf lekker vind TO? Iedereen doet het hoor, niks raars aan.
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
17-10-2017 09:59
Waarom om de hete brij heendraaien?
Omdat ze de waarheid niet wenst te horen
Alle reacties Link kopieren
Pfoe, wat ben je passief. Je neemt dus zelf geen enkel initiatief voor seks èn vermijdt alle gesprekken erover. Dat lijkt me voor hem naar zeg..

Je vraagt 'hoe doe je dat?'. Wat vind je er precies moeilijk aan? Weet je niet waarover je moet praten en wat je moet zeggen, of voel je een drempel en angst?

Als ik dit zo lees zou ik zeggen; leg de kinderen een avond op bed, pak 2 wijntjes voor jullie, neem een slokje voor moed en zeg 'ons seksleven gaat slecht en dat vind ik naar, we moeten het erover hebben denk ik maar ik weet niet zo goed hoe'. Dan loopt het vanaf daar wel lijkt me.

Sowieso belangrijk om te beseffen dat als je geen stappen onderneemt dit klinkt alsof je afstevent op een scheiding. Als je dat niet wilt moet je echt uit dit passieve afwachten stappen.
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
17-10-2017 09:55
Wat ontzettend jammer dat je niet dezelfde avond, toen de kinderen op bed waren, op zijn opmerking bent teruggekomen.

Maar het is niet te laat. Je kunt dat vanavond alsnog doen. Gewoon als de kinderen op bed liggen en jullie samen iets drinken, de tv uit laten en zeggen 'joh, die opmerking van 2 maanden geleden, over waarom we niet meer seksen, die speelt nog steeds door mijn hoofd, en ik weet niet zo goed hoe we daar nu over kunnen praten.'

Ik weet niet wat ik daarover moet zeggen, wat ik op zijn vraag moet antwoorden of welke oplossingen er zijn.
Wat denk je? Als ik er niet over praat bestaat het probleem ook niet meer?
Ik denk dat hij er ook niet meer over begint en allang een ander neukt.
Wellicht een hele domme vraag, maar wil je eigenlijk nog wel seks met je man?

Ik heb nou niet bepaald de indruk dat je het mist.
Alle reacties Link kopieren
Piramide, wat wil jij? Vind jij het wel prima zo, of mis je de seks? Ga eens van jezelf uit in plaats van wat hij wil, of van wat je niet zou willen horen. Wat is voor jou belangrijk?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
PiramideM schreef:
17-10-2017 10:07
Ik weet niet wat ik daarover moet zeggen, wat ik op zijn vraag moet antwoorden of welke oplossingen er zijn.


Je hoeft niet met oplossingen te komen. Je hoeft alleen maar het gesprek te openen. Het zit hem hoog, anders had hij dat toen niet gezegd. Laat hem dan eerst vertellen wat hij er van vindt, en reageer daar op.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt in 'ik weet het niet' blijven hangen, maar ik denk dat je 3 kinderen een scheiding aandoen omdat je geen enkele moeite doet om te vechten voor je relatie moeilijker en pijnlijker is dan wat er dan ook maar uit dit gesprek kan komen toch? Waarom ben je zo passief? (Is geen aanval maar een oprechte vraag, het voelt alsof we informatie over jou en jouw gevoelsleven missen)

Wat vind je van het idee dat hier geopperd is om 'gewoon' diep adem te halen en te zeggen dat je weet dat het goed is om te praten over jullie seksleven omdat je weet dat het niet goed gaat, maar je nooit hebt geleerd hoe en dat heel moeilijk vindt? Het is maar 1 zin... En ik denk dat het voor hem een opening geeft waar hij heel erg op wacht. Dat verdient hij wel na jouw ongetwijfeld pijnlijke 'zwijgen'-opmerking toch?

Je hebt denk ik niet heel lang meer om jullie relatie te redden voor de maat voor hem vol is. Doe iets. Vandaag nog.
Alle reacties Link kopieren
PiramideM schreef:
17-10-2017 10:07
Ik weet niet wat ik daarover moet zeggen, wat ik op zijn vraag moet antwoorden of welke oplossingen er zijn.
eh. begin eens vanuit jezelf: A. Wil je wel seks of B. vraag je je af waarom hij geen initiatief meer neemt? Ik hoop van harte dat het antwoord A is. Ik durf te wedden dat als je van daaruit begint: Ik mis de seks met je en zou graag weer vaker seks willen hebben , dat het gesprek vanzelf wel op gang komt.
Alle reacties Link kopieren
inthematrix schreef:
17-10-2017 09:57
misschien is het in de eerste instantie juist belangrijk om over alles behalve seks te praten? over hoe je voelt binnen de relatie dus. gewoon even contact maken en luisteren naar elkaar?

Over andere dingen (bv over zijn verliefdheid) kunnen we relatief goed praten).
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
17-10-2017 10:04
Pfoe, wat ben je passief. Je neemt dus zelf geen enkel initiatief voor seks èn vermijdt alle gesprekken erover. Dat lijkt me voor hem naar zeg..

Je vraagt 'hoe doe je dat?'. Wat vind je er precies moeilijk aan? Weet je niet waarover je moet praten en wat je moet zeggen, of voel je een drempel en angst?

Als ik dit zo lees zou ik zeggen; leg de kinderen een avond op bed, pak 2 wijntjes voor jullie, neem een slokje voor moed en zeg 'ons seksleven gaat slecht en dat vind ik naar, we moeten het erover hebben denk ik maar ik weet niet zo goed hoe'. Dan loopt het vanaf daar wel lijkt me.

Sowieso belangrijk om te beseffen dat als je geen stappen onderneemt dit klinkt alsof je afstevent op een scheiding. Als je dat niet wilt moet je echt uit dit passieve afwachten stappen.

Hij is toch even passief? Hij begint te praten op een moment waarop hij weet dat het eigenlijk niet kan. Even snel een bommetje droppen en wachten tot ik de rest doe (zo voelt het) en en passant de schuld bij mij neerleggen (ik zou de oorzaak zijn dat we geen seks meer hebben). Ik weet niet wat ik moet zeggen, hoe ik het moet aanpakken, wat hij gaat antwoorden en hoe het dan verder moet. Misschien is dat wel angst, ik weet het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat ik moet zeggen, hoe ik het moet aanpakken, wat hij gaat antwoorden en hoe het dan verder moet.
dat is toch afhankelijk van zijn reactie? het is een gesprek he, dus twee richtingen. het enige wat jij moet doen is een beetje op een rijtje krijgen wat JIJ wil en het gesprek te openen.
Alle reacties Link kopieren
PiramideM schreef:
17-10-2017 10:34
Hij is toch even passief? Hij begint te praten op een moment waarop hij weet dat het eigenlijk niet kan. Even snel een bommetje droppen en wachten tot ik de rest doe (zo voelt het) en en passant de schuld bij mij neerleggen (ik zou de oorzaak zijn dat we geen seks meer hebben). Ik weet niet wat ik moet zeggen, hoe ik het moet aanpakken, wat hij gaat antwoorden en hoe het dan verder moet. Misschien is dat wel angst, ik weet het niet.
Wat klink jij passief agressief! Hoezo legt hij de schuld bij jou? Hij gaf een voorzet, al was het dan niet op een handig moment, en jij blaft hem af en geeft vervolgens niet thuis. Wat is er mis met zelf initiatief nemen en na de seks een gesprek te hebben over waarom jullie niet vaker intiem zijn?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Waarom durf je niet te praten over seks?
Het is niet raar, het is niet vies, het is iets heel normaals eigenlijk

Vind je het zelf niet heel erg dat je geen seks meer hebt met je man?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk dacht hij dat een gesprek toen wel kon. Of wilde hij het minimaal open gooien om de stilte hierover te doorbreken. Vind ik best dapper, je weet immers zelf hoe eng praten over seks voor jullie is. En kennelijk ging jullie seksleven altijd uit van zijn initiatief en wensen. Ik vind dat niet passief. Maakt verder trouwens ook niet uit, de vraag is of jij jullie relatie wil redden, niet wiens schuld alles is en wie nu het recht heeft af te wachten op de ander.. Door zo te denken help je jullie niet verder en we proberen juist met je mee te denken over hoe jullie relatie weer fijner wordt voor allebei.

Nee, je weet niet wat hij gaat zeggen, maar dat is ook 1 stap te ver denken. Het gaat eerst om het ópenen van een gesprek, bij die stap zijn jullie nu. En hoe dat kan is je hier al gezegd. Dus dat weet je WEL. Dat is goodwill tonen om aan je relatie te werken. Die bal ligt bij jou nadat je hem eerder hebt gezegd te zwijgen. Ik zou als ik hem was geweest daarna ook nooit meer een poging wagen namelijk. En hoe het gesprek dan verder gaat kun je nog niet invullen en zie je dan wel, dat moet lijkt me toch samen in contact groeien?

Wil je nog antwoord geven op de vragen die aan je gesteld zijn? Hoe jij denkt over jullie seksleven en wat jij daarin het liefst zou willen... Door het hier te delen wordt erover praten misschien in het echt ook makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
TO, Zwijg.
Niet geschoten is altijd mis
Hoe belangrijk is seks voor jou?
Mis je de seks?
Jullie seksleven altijd met ups en downs. Ook al voordat je ging samenwonen?
PiramideM schreef:
17-10-2017 10:34
Hij is toch even passief? Hij begint te praten op een moment waarop hij weet dat het eigenlijk niet kan.
Klinkt niet erg constructief van jouw kant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven