Hoe stel ik mij weer open op voor vrouwen?

17-10-2017 15:57 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Excuses alvast voor het lange verhaal:

Ik voel mij de laatste dagen benauwd wat social media betreft en andere media. Dat heeft met die Weinstein lul te maken en daarop volgende reacties enz zoals hashtag #metoo. Om Foppe de Haan te citeren: dan zit ik er naar te kijken en dan doet mij dat wat.

Waarom? Het doet me iets omdat ik nu vooral de kant van de vrouwen zie worden belicht. En het beeld lijkt te ontstaan dat de man altijd de foute sekse is. De dader, en de vrouw als slachtoffer.

Ik ben niet gelukkig betreffende vrouwen die hun intrede doen in mijn leven. Twee daarvan hebben toch wel zitten krassen op mijn ziel. In mijn pubertijd was ik een vrij onzeker mannetje. Tijdens een stage ben ik toen door een vrouw aangerand. Het idee heerste daarna dat ik het als man gewoon fijn moest vinden. En in Spanje ben ik regelmatig in mijn kruis gegrepen door Britse dames. En toch dacht ik "Get over It! Je bent een vent! Een hetero nog wel! Die vrouwelijke aandacht zou je moeten omarmen!" Dat bandje laat je dan afspelen in je hoofd.

Toch stapte ik ook vooral door het leven een vrouw nooit zich onveilig te willen laten voelen in mijn aanwezigheid. Dat was en is nog steeds mijn grootste angst. 2 jaar geleden kwam er een vrouwelijke collega in mijn leven dat deze angst als wapen tegen mij gebruikte. Een mooie dame die bijna de lookalike was van Hillary Duff. Ze wist heel goed mijn muurtje te laten afbrokkelen door zich kwetsbaar op te stellen. En zie daar, mijn innerlijke ridder kwam naarboven. Ik wilde haar veilig laten voelen. Een "Safe Space" zijn. En zij schonk mij het idee dat ik ook de enige man was die haar veilig liet voelen. Dat was een streling voor mijn ego! En ze deed dat goed hoor. Ze kraakte andere mannen af, zelfs haar vader. Was volgens haar geen echte kerel die zijn dochters kon beschermen. Haar ex-vriendjes waren allemaal fout. En zij zette dat beeld kracht bij door afstandelijk naar andere mannen te doen. Geen enkele aanraking werd getolereerd.

Daar stond tegenover dat zij mij juist op zocht. Dat gaf mij toch wel een bijzonder gevoel. Ze zat vaak dicht tegen mij aan en legde haar hoofd op mijn schouder. En toen ze een keer moest huilen en vertelde betast te zijn door een wereldvreemde kerel in de trein, vloog ze mij in mijn armen. Af en toe glimlachend door haar tranen heen. Ik kreeg een enorme zwak voor haar! Ik voelde mij (ja heel erg een ego-dingetje waarschijnlijk) toch wel mannelijk. Het begon daarna ook toe te groeien naar meer dan alleen collega's.

Ik werd dan ook echter op mijn vingers getikt door de directeur. Het was onprofessioneel hoe ik met mijn collega omging. Hij begreep wel dat ik mij zo opstelde en gewoon een goede man en collega wilde zijn. Maar we naderden volgens hem beiden het dunne lijntje tussen professionele omgang en onprofessionele omgang. Dat vond ik ook, dus ik deed een stapje terug. Ik gaf bij haar aan dat ik wat afstand zou nemen omdat mijn zwak voor haar mijn werk schijnbaar in de weg stond.

Kennelijk triggerde haar dat en kwam haar ware aard naar boven. Vanuit het niets was ik ineens een klootzak. Snauwde ze naar mij of kreeg ik verwensingen naar mijn hoofd. Dat stoorde andere collega's waardoor zij op het matje werd geroepen. Een kat in het nauw maakt rare sprongen en dus werd ik beschuldigd van seksuele intimidatie. Ik werd op non-actief gesteld en zij vetrok en zocht de lokale en provinciale media op. Mijn naam werd dan niet genoemd (slim, zo ontkom je aan aangifte tegen laster) maar via social media werd ik toch lastig gevallen door mensen die ik niet ken. Zelfs haar moeder die berichtjes stuurde dat ik zelfmoord moest plegen. Niets mee gedaan trouwens qua aangiftes. Anderen zeiden dan 'niet doen dan wordt alles erger'

Ook al werd duidelijk dat mij niets te verwijten viel, bleef er toch een 'waar rook is, is vuur' sfeer hangen. Ik durfde bv maandenlang niet op Facebook te komen. En ook niet op straat omdat al die reacties door mijn hoofd spookten. En elke voorbijganger kon daar immers achter zitten. Zelfs mijn hond moest dat deels ontgelden. Die werd alleen in de vroege ochtend en nacht uitgelaten zodat haar baasje geen mens meer tegenkwam. (Inmiddels is dat niet meer zo)

Pijn kun je niet ontlopen, dus ook verkeerde mensen niet. En ook al wil ik het niet, ik vertrouw vrouwen nauwelijks meer. Ik heb dan wel hulp gezocht maar dat stukje blijft lastig. Het staat ook erg in de weg in het vinden (of er tegen aanlopen) van de liefde. Mijn ouders hebben al meerdere keren aangegeven graag te willen zien dat ik gelukkig ben op dat gebied. En vooral mijn zusje en zwager willen er nog wel eens druk achter zetten. Daarvoor zal ik mij toch open moeten opstellen. En ik wil wel...Maar toch...Er is angst. En ik zit er vooral mee omdat ik leuke vrouwen daarmee in principe vereenzelvig met foute vrouwen.

Ik zou dan graag willen van mensen die ook zitten met dat stukje. Hoe stel je jezelf weer meer openlijker op? Hoe deed jij dat?

En nogmaals: excuses voor het lange verhaal.
Stoppen met facebook en met jezelf aan de slag.
Je moet gewoon bij gekke wijven uit de buurt blijven.
Alle reacties Link kopieren
Wat Death zegt en ga weer in therapie.

Je baas, je familie, rare wijven zij bepalen allemaal niet hoe jij je leven leidt. Maak je eigen keuzes en laat je oren niet zo hangen naar alles en iedereen. Je klinkt als een enorme pleaser maar je kunt niet iedereen tevreden stellen.

Daarbij kun je je pijlen beter richten op emotioneel stabiele dames ipv mannengebruikers of mannenhaters. Wanneer je met dat soort vrouwen om gaat dan heb je gewoon een slechte smaak.
viva-amber wijzigde dit bericht op 17-10-2017 16:23
0.22% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
17-10-2017 16:01
Stoppen met facebook en met jezelf aan de slag.
:hihi: masturbatie is niet altijd de oplossing!
LeesMee schreef:
17-10-2017 16:23
:hihi: masturbatie is niet altijd de oplossing!
:biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Je omgang met vrouwen werd dus gestuurd door angst en ongelijke verhoudingen: jij de sterke man en redder (en de angst om dat niet te zijn), zij 'damsel in distress'.

Je afhankelijkheid maakt je kwetsbaar voor mensen die dat willen gebruiken. Waarmee ik niet wil zeggen dat jij schuld hebt aan de situatie. Er zijn nou eenmaal vrouwen met een enorm dubbele moraal die niet eens beseffen dat het fout is een man ongewenst te betasten. En hoe jij je daarna opstelde als 'good guy' kwam niet voort uit een gezonde basishouding maar een verkrampte angst.

Wat je je moet realiseren is dat vrouwen net als mannen zijn: heel verschillend. Kijk verder dan sekse als je iemand leert kennen, kijk naar gedrag, hoe iemand anderen behandelt, of iemand betrouwbaar is. En manouvreer jezelf niet in een bepaalde rol; je hoeft vrouwen niet te redden of te beschermen. Als jij vanuit een meer gelijkwaardige positie contact zoekt, gewoon omdat je geïnteresseerd bent in iemand, dan zou het helemaal geen moeite moeten kosten om respectvol met vrouwen om te gaan. Hopelijk trek je dan ook vrouwen aan die ook die gelijkwaardigheid zoeken.

Is de #metoo actie niet ook open voor mannen trouwens?
Google anders Terry Crews even voor (h)erkenning van wat jou overkomen is. Als je daar eigenlijk nog mee moet dealen is dat een eerste stap, voordat je je open kunt stellen naar vrouwen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Wat jij, en velen met jou, niet snapt aan die social media campagne, is dat in onze maatschappij mannen en vrouwen verschillende rollen worden opgelegd, puur om wat er in hun onderbroek zit. Zoals je aangeeft wordt van een man verondersteld dat hij altijd maar zin heeft in seks en dat ie met iedere aandacht van een vrouw (die in onze maatschappij zich seksueel terughoudend behoort op te stellen) in zn handjes mag knijpen. Een man haalt zijn aanzien dan uit zijn seksuele veroveringen. Daardoor denken sommige mannen dat ze recht hebben op vrouwen en als een vrouw nee zegt, dat dat juist reden is om door te gaan met je 'verovertechnieken'. Dat is de reden dat zoveel vrouwen aangerand worden.
Dat gezegd hebbende, onderdeel van deze maatschappelijke veronderstelling is ook dat vrouwen zwak zijn en een sterke man nodig hebben om ze door het leven te leiden. Aan deze vernederende vooroordelen heb jij ook meegedaan door te proberen de redder in nood te zijn van je collega. In plaats van haar aan te moedigen hulp te zoeken en haar eigen boontjes te doppen, ben je de grenzen van normaal werknemersgedrag overgegaan en heb je je eigen grenzen niet bewaakt. Of je het nu wilt geloven of niet; jij hebt deze vrouw gebruikt om jezelf beter te doen voelen. Zij was knap, zij verkoos jou boven andere mannen, dat was wel goed voor jouw ego.

Dat gezegd hebbende: aanrandingen en valse beschuldigingen (die waarschijnlijk nog moeilijker te weerleggen zijn omdat je het zo opschrijft dat ik vermoed dat iedereen op het werk je heeft zien flikflooien met haar, en dan ga ik er vanuit dat er geen voorval heeft plaatsgevonden die jij en zij heel anders interpreert) zijn afschuwelijk en nooit goed te praten.

Maar omdat je hele post ademt dat je het onterecht vindt dat de focus nu op vrouwen ligt en niet op mannen: bovenstaande redenen zijn waarom.

Ik zou jou willen adviseren om psychologische hulp te zoeken om uit te vinden hoe het komt dat je een zwakke (en in het laatste geval mogelijk psychisch getroubleerde) vrouw nodig hebt om je goed te laten voelen. Als je vrouwen weer wilt gaan vertrouwen, moet je namelijk op zoek gaan naar een persoon die jou niet nodig heeft, maar waarmee je samen bent omdat het samen leuker is. Niet omdat ze je ego streelt.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig net mijn eigen #metoo melding geplaatst. En ja, mannen plaatsen dat ook. Wat wel zo is, is dat wat jij beschrijft een van de dingen is die het er als man voor uitkomen heel lastig maakt. Ongeacht wat er nu precies bij een individu gebeurd is, jouw persoonlijke ervaringen zijn van jou persoonlijk, waardoor het heel veroordelend voelt wanneer die tegen een schaal wordt gelegd om dan maar gebagatelliseerd te worden. Terwijl het iemands gehele persoonlijkheid en ontwikkeling kan verstoren. Voor bepaalde aspecten zou therapie een handje kunnen helpen, echter, alleen positieve bevestiging op de stappen die je onderneemt kunnen uiteindelijk vertrouwen weer opbouwen. Want ook zo'n bewustzijn van eigen handelen en gedrag kan tegen je werken op langere termijn.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties, dat stel ik op prijs.
Jij bent al heel lang vrijgezel of je hobby is romans schrijven, enfin...of je nou man of vrouw bent, beide kunnen wel of niet te vertrouwen zijn. Tis ook hoe je jezelf opstelt. Nog een tip; blijf realistisch en verdiep je niet teveel in Facebook e.d.
anoniem_352276 wijzigde dit bericht op 18-10-2017 22:01
0.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ze kraakte alle mannen af, waaronder haar vader. En haar ex vriendjes waren allemaal fout. En er ging bij jou geen belletje rinkelen dat er iets niet klopte bij haar?
Ze heeft van jou ook een foute man gemaakt. Alleen roept ze dat min of meer zelf over zich af. Zie je het patroon? Zij is zielig, alle mannen zijn fout. Maar als jij als man iets verkeerd doet. In dit geval minder aandacht geven, dan straft ze je af door jou af te schilderen als foute man. Aandachtsgeil. Ze gaat niet voor niks naar de media.

Je moet mensen en hun motieven beter leren in te schatten.
Ik vind dit werkelijk niks te maken hebben met de metoo actie.

Dat jij issues hebt met vrouwen staat volledig los van hetgeen deze actie over gaat: het ongewenst betast worden en seksistisch benaderd worden door mannen. Vaak met een machtspositie.

En verder, mennnnn, kom uit je slachtofferhouding zeg.
Alle reacties Link kopieren
Perzina schreef:
18-10-2017 13:26
Ik vind dit werkelijk niks te maken hebben met de metoo actie.

Dat jij issues hebt met vrouwen staat volledig los van hetgeen deze actie over gaat: het ongewenst betast worden en seksistisch benaderd worden door mannen. Vaak met een machtspositie.

En verder, mennnnn, kom uit je slachtofferhouding zeg.
Interessant standpunt, kan jij die wat beter verklaren?

Is het volgens jouw mening zo dat de #metoo actie alleen bedoeld is voor vrouwen die hun stem willen geven? Of mogen mannen die zelf iets meegemaakt hebben dat hen dwars zit (om het zo maar even te zeggen) ook reageren?

Is er ergens een rangorde lijst die je moet invullen en waarop je minstens boven een bepaalde score moet komen voordat je "gerechtigd bent" om je mond open te doen? En wanneer je daar als persoon niet aan voldoet dan "moet je uit je slachtofferhouding komen" om het in jouw woorden te zeggen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
jaw schreef:
18-10-2017 13:40
Interessant standpunt, kan jij die wat beter verklaren?

Is het volgens jouw mening zo dat de #metoo actie alleen bedoeld is voor vrouwen die hun stem willen geven? Of mogen mannen die zelf iets meegemaakt hebben dat hen dwars zit (om het zo maar even te zeggen) ook reageren?

Is er ergens een rangorde lijst die je moet invullen en waarop je minstens boven een bepaalde score moet komen voordat je "gerechtigd bent" om je mond open te doen? En wanneer je daar als persoon niet aan voldoet dan "moet je uit je slachtofferhouding komen" om het in jouw woorden te zeggen.
Wat jij hier schrijft zeg ik niet.

TO is vals beschuldigd, valt op rare vrouwen, heeft een issue met vrouwen.

Vals beschuldigd zijn is kut, maar totaal wat anders dan waar de actie nu aandacht voor vraagt. Het is geen actie over valse beschuldigingen van seksuele intimidatie namelijk.

En verder hoor ik een hoop gejank en zielig gedoe, daarvan zeg ik: man-up, zoek hulp en maak wat van je leven.
Alle reacties Link kopieren
Perzina schreef:
18-10-2017 17:47
Wat jij hier schrijft zeg ik niet.

TO is vals beschuldigd, valt op rare vrouwen, heeft een issue met vrouwen.

Vals beschuldigd zijn is kut, maar totaal wat anders dan waar de actie nu aandacht voor vraagt. Het is geen actie over valse beschuldigingen van seksuele intimidatie namelijk.

En verder hoor ik een hoop gejank en zielig gedoe, daarvan zeg ik: man-up, zoek hulp en maak wat van je leven.
Nou, datzelfde ga ik toch maar niet zeggen tegen vrouwen die in hun jeugd aangerand en onzedelijk betast zijn door vreemden, net als TO.

Als je denkt dat de OP alleen over een valse beschuldiging gaat, dan heb je echt slecht gelezen. Die zaken in de eerste alinea's, als je die gewoon even wegredeneert onder "niet zeuren", dan heb je niet begrepen dat Me Too juist gaat over vrouwen/mensen die zich nu uitspreken over zaken die ze eerder maar zwijgend lieten gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het nog maar een keer zeggen: #metoo is ontstaan nadat het publieke geheim van Hollywood naar buiten kwam dat vrouwen massaal door grijpgrage mannen met macht misbruikt waren. Legio mensen waren verbaasd: eerst ongeloof, toen irritatie: waarom komen ze hier nu pas mee? Het kan toch niet dat het op zo grote schaal plaatsvond? Waarom werd dit geaccepteerd? Rechts Amerika gniffelde een end weg: zie je wel, het zijn de libtards die de viezerikken zijn! Even voor het gemak vergetend dat hun eigen president zegt vrouwen in het kruis te kunnen grijpen zonder represailles.
Wat vooral opviel dat Rose McGowan al jaren riep dat ze verkracht was, maar niemand er aandacht aan besteedde. Blijkbaar wordt een vrouw niet op haar woord geloofd. Blijkbaar is het nodig dat heel veel vrouwen hetzelfde aangeven voor ze geloofd worden. Blijkbaar zijn er nog steeds heel veel mensen, mannen, die niet snappen dat intimidatie, machtsmisbruik en seksisme dingen zijn die vrijwel alle vrouwen ondergaan, omdat er nog steeds heel veel mannen zijn die denken dat ze het centrum van het universum zijn en dat als ze iets niet krijgen, ze het mogen nemen.
En daarom is #metoo gestart, om de wereld te laten zien hoeveel vrouwen deze vernederingen en misdaden hebben ondergaan. Dat dit geen incidentjes zijn, maar voortvloeisels uit de moraal van onze samenleving.

Dus ja, #metoo is bedoeld voor vrouwen. Dat betekent niet dat seksueel misbruik onder mannen niet relevant is of minder belangrijk. Het betekent dat deze campagne meer is dan het delen van je ervaringen omdat het kan. Het is een vuist naar het patriarchaat: dit overkomt ons vrouwen en we zwijgen niet langer om te voorkomen dat we worden uitgemaakt voor zeikerd, hysterisch wijf of te horen krijgen dat het zielig is voor de lul die dit ons aangedaan heeft of dat we aangifte hadden moeten doen, etc etc...

Het is een vrij land, dus het staat je als man vrij je eigen ervaring te delen met #metoo, maar dan heb je niet begrepen waar dit over gaat. En daarmee toon je dan onbedoeld meteen aan dat voor veel mannen het onverteerbaar is als de wereld een keer niet om hen draait.
Occam's razor
kerol schreef:
18-10-2017 18:23
Nou, datzelfde ga ik toch maar niet zeggen tegen vrouwen die in hun jeugd aangerand en onzedelijk betast zijn door vreemden, net als TO.

Als je denkt dat de OP alleen over een valse beschuldiging gaat, dan heb je echt slecht gelezen. Die zaken in de eerste alinea's, als je die gewoon even wegredeneert onder "niet zeuren", dan heb je niet begrepen dat Me Too juist gaat over vrouwen/mensen die zich nu uitspreken over zaken die ze eerder maar zwijgend lieten gebeuren.
!!!!

Perzina, lees de OP nog eens goed door zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt tegen vrouwen zeggen niet meer voor gekke mannen werken. Het probleem is echter dat gekke mannen de macht hebben, het geld en de banen. Soms zelfs een heel land.

Voor to is er geen incentive om met gekke vrouwen om te gaan behalve zijn ego dat de redder wil uithangen en die zich voor iemand belangrijk wil voelen. Zijn reputatie, carrière, huur en hypotheek staan niet op het spel.

Daarbij kan hij er onderuit dat de hele situatie aan dat gekke wijf lag ipv aan zijn eigen keuzes.

Dat is namelijk het verschil tussen mannen en vrouwen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven