Jaloezie

19-10-2017 13:13 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeyheey,

Ik twijfelde even of dit hier of bij psychologie moest, dus als ik het fout heb laat het gerust weten ;).
Nouja en dan het probleem waar ik mee zit, het is misschien niet heel groot, maar het is wel iets wat mij heel erg dwars zit. Ik hoop dat jullie tips hebben!!

Wat betreft relaties ben ik erg jaloers. Zo ben ik snel bang dat zodra mijn vriend met anderen vrouwen om gaat hij het gezelliger/leuker e.t.c. met ze heeft.

Dit gevoel is constant aanwezig, zeker wanneer hij weer bevriend is geraakt met een nieuwe vrouwelijke collega bijvoorbeeld. Ik heb de neiging om vragen te stellen of hij haar niet leuk of aantrekkelijk vind of het misschien wel leuker heeft met haar. Dit jaloerse gevoel is lastig om mee om te gaan, hij weet er vanaf en heeft er zelf geen problemen mee, dat ik regelmatig jaloers ben. Ik echter wel, aangezien ik mij altijd zorgen maak als hij aan het appen is of samen is met anderen vrouwen. Hij is heel open over zijn telefoon verder en ik mag altijd alles zien/lezen. Toch blijft dit vervelende, knagende jaloerse gevoel hangen.

Is hier een oplossing voor?

Groetjes,
Alle reacties Link kopieren
Professionele hulp :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ga met jezelf aan de slag, desnoods met hulp van een professional.

Volgens mij is dit meer onzekerheid dan jaloezie.
Wat rot voor je :(. Hoe ziet de omgang tussen jouw vriend en andere vrouwen eruit? En heeft hij veel vriendinnen? Waren die er al toen jij er nog niet was? Had je deze gevoelens in andere relaties ook? Wat heb je zelf al geprobeerd om op een andere manier te reageren?
Alle reacties Link kopieren
Dit is echt een vrouwendingetje.
Er is geen aanleiding voor. Maar als hij b.v. maar naar een vrouw kijkt ben jij al jaloers en bedenk je er hele rampscenario's bij.

Gelukkig kent hij je en heeft hij er geen problemen mee.
Je doet het jezelf aan. En hebt er ook zelf de meeste problemen mee.

Er is geen aanleiding toe. Dus toch maar proberen om het van je af te zeggen.
Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Max1984 schreef:
19-10-2017 13:21
Dit is echt een vrouwendingetje.
Er is geen aanleiding voor. Maar als hij b.v. maar naar een vrouw kijkt ben jij al jaloers en bedenk je er hele rampscenario's bij.

Gelukkig kent hij je en heeft hij er geen problemen mee.
Je doet het jezelf aan. En hebt er ook zelf de meeste problemen mee.

Er is geen aanleiding toe. Dus toch maar proberen om het van je af te zeggen.
Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
:sarcastic:
Ik zal wel geen vrouw zijn...

Onzekerheid is geen vrouwendingetje.
Ik lees even mee. Ik herken het wel in mezelf namelijk. Momenteel geen relatie. Maar heb het idee dat het bij mij meespeelt dat mijn ex me heeft bedrogen.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
19-10-2017 13:29
:sarcastic:
Ik zal wel geen vrouw zijn...

Onzekerheid is geen vrouwendingetje.
Natuurlijk niet altijd. Dat ben ik wel met je eens.
Maar vaker wel. :lol:
Alle reacties Link kopieren
Het groene monster, een emotie die eigenlijk heel normaal is want het geeft aan dat je van iemand houdt en dat je anderen uit de buurt wil houden. Je moet je zorgen gaan maken over je relatie als je beseft dat het je geen moer meer kan schelen wat je vriend/partner uitvreet, want dat betekent dat de liefde voorbij is en zal jaloezie zeker geen rol meer spelen! Jaloezie hoort er bij in een goede relatie maar wanneer het de overhand gaat krijgen is het níet meer normaal..
Jaloezie nou normaliter de kop op moeten steken als je partner overdreven flirt met iemand anders en jij bent daar getuige van. Dan heb je het volste recht er wat van te zeggen en je jaloers te voelen. Maar wanneer je dit al voelt als je partner een nieuwe vrouwelijke collega krijgt, dan is het geen reële emotie meer maar een probleem die je leven kan beheersen.

Ben je ooit bedrogen in een relatie? Of heb je het in je omgeving meegemaakt? Ben je heel onzeker over jezelf?
Goed dat je er wel met je vriend over hebt gesproken, dat neemt de spanning in ieder geval wel wat weg. Wanneer het écht een groot probleem voor je is, zou je een therapie of cursus kunnen gaan volgen waarin je zelfvertrouwen krijgt. En dan nog iets wat ik je wil meegeven: een mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest...
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Max1984 schreef:
19-10-2017 13:21
Dit is echt een vrouwendingetje.
Whut? :sarcastic:
Ik ben niet jaloers hoor.

To, je vriend vindt het nu nog niet erg maar geloof mij maar: dat gaat hij wel vinden. Jaloezie is enorm giftig voor een relatie.
Zoek hulp!
Max1984 schreef:
19-10-2017 13:31
Natuurlijk niet altijd. Dat ben ik wel met je eens.
Maar vaker wel. :lol:
Jij hebt het geturfd? :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Nav__ schreef:
19-10-2017 13:20
Wat rot voor je :(. Hoe ziet de omgang tussen jouw vriend en andere vrouwen eruit? En heeft hij veel vriendinnen? Waren die er al toen jij er nog niet was? Had je deze gevoelens in andere relaties ook? Wat heb je zelf al geprobeerd om op een andere manier te reageren?
Hij heeft amper vriendinnen, bijna geen toen ik hem ontmoette maar nu zijn we weer een tijdje verder en nu onderhand wel. De omgang ziet er eigenlijk helemaal normaal uit. Hij doet niks verkeerds, als hij op zijn telefoon appt mag ik rustig meekijken. Hij doet ook niet geheimzinnig verder. Hij kan wel erg vaag zijn, maar ik weet dat dat nu eenmaal is hoe hij is en daar heb ik dan ook geen problemen mee. Ik heb nu dit topic geschreven naar aanleiding van dat hij sinds kort weer bevriend is met een vrouw, ik kende haar zelf al van onze opleiding dus ze is niet onbekend voor mij.

Ik heb zelf geprobeerd me in te houden, gewoon een keer niet er over te beginnen. Maar ik merk dat dat lastig gaat. Ik ben inderdaad zo als net werd gezegd erg onzeker aangelegd. En heb ook een relatie hier voor gehad die mijn zelfverzekerdheid wel nog meer heeft doen dalen. En deze gevoelens had ik eerst nooit, tot het met mijn ex dus fout ging.
Alle reacties Link kopieren
Aliki schreef:
19-10-2017 13:32

Ben je ooit bedrogen in een relatie? Of heb je het in je omgeving meegemaakt? Ben je heel onzeker over jezelf?

Succes!
Alle drie eigenlijk :/
Geen vrouwendingetje hoor, mijn huidige vriend is jaloerser dan ik en heb ook jaloerse exen gehad.

Vriend en ik zijn dus beiden jaloers en dat is prettig. De herkenning zorgt voor tolerantie. Tolerantie zorgt dat we er makkelijk over kunnen praten, relativeren en lachen. Daarmee verklein je de angsten.

Bij mij helpt heel rationeel kijken naar de zaak :
Waar ben ik bang voor?
A) Dat ik hem kwijt raak.
B) Dat hij vreemdgaat

Mocht hij iemand treffen die zo mooi, leuk, lief, sexy en /of spannend is dat bovenstaande gebeurt, heb ik daar dan invloed op? Nee, het ligt buiten mijn controle. Dragen mijn negatieve gedachten (of zelfs de dingen die ik gevoelsmatig zou willen eisen, jealousy is a bitch!) bij aan het voorkomen van zo'n ontmoeting? Nee.

Integendeel, hoe leuker, relaxter, zelfstandiger en cooler ik ben, hoe groter de kans dat hij me nooit meer kwijt wil. Dus ik probeer de negatieve energie positief om te buigen door de beste versie van mezelf te zijn.

(en ondertussen helpt het wel dat mijn vriend aangeeft dat hij net zo goed bang is om mij kwijt te raken :P)
Ik zou helemaal geen zin hebben in een man die nieuwe vrouwelijke vriendinnen zoekt, en dan met hen begint te appen en af te spreken. Als dat hier onder de noemer "jaloers" valt dan is dat maar zo.

Wij (man en ik) staan er gelukkig beiden zo in, dus dat komt goed uit.
Alle reacties Link kopieren
marie_123 schreef:
19-10-2017 13:57
Ik zou helemaal geen zin hebben in een man die nieuwe vrouwelijke vriendinnen zoekt, en dan met hen begint te appen en af te spreken. Als dat hier onder de noemer "jaloers" valt dan is dat maar zo.

Wij (man en ik) staan er gelukkig beiden zo in, dus dat komt goed uit.
En dat is dus het probleem, to's vriend staat er kennelijk niet zo in. Dat zal dus gaan wringen in hun relatie.
Alle reacties Link kopieren
Aliki schreef:
19-10-2017 13:32
Het groene monster, een emotie die eigenlijk heel normaal is want het geeft aan dat je van iemand houdt en dat je anderen uit de buurt wil houden. Je moet je zorgen gaan maken over je relatie als je beseft dat het je geen moer meer kan schelen wat je vriend/partner uitvreet, want dat betekent dat de liefde voorbij is en zal jaloezie zeker geen rol meer spelen! Jaloezie hoort er bij in een goede relatie maar wanneer het de overhand gaat krijgen is het níet meer normaal..
Je brengt dit als een feit, maar dit is een mening. Ik vind absoluut niet dat jaloezie bij liefde hoort. Maar bij onzekerheid, bezittingsdrang en geen vetrouwen.

Ik hou al meer dan 20 jaar van iemand zonder ooit één dag jaloers te zijn geweest. Er is bovendien helemaal niks mis met onze relatie.
Alle reacties Link kopieren
ik ben er heel simpel in: ik wil dat mijn partner bij mij is omdat hij dat wil. Mocht hij iemand tegenkomen waar hij liever bij wil zijn dan heb ik graag dat hij gaat. Geen reden om jaloers te zijn dus. Verder eens met wat Fluttershy zegt.
QueenArachnia schreef:
19-10-2017 14:02
En dat is dus het probleem, to's vriend staat er kennelijk niet zo in. Dat zal dus gaan wringen in hun relatie.
Wel, ik denk dat zoiets gaat blijven wringen. Ik zie niet in waarom TO aan zichzelf zou moeten gaan werken, of professionele hulp moet gaan zoeken om haar eigenheid (of hoe je dit ook wil noemen) te willen gaan veranderen, en er te "leren mee omgaan". Ik lees hier geen ziekelijke jaloezie, maar een (voor mij) vrij normale reactie.
Alle reacties Link kopieren
marie_123 schreef:
19-10-2017 13:57
Ik zou helemaal geen zin hebben in een man die nieuwe vrouwelijke vriendinnen zoekt, en dan met hen begint te appen en af te spreken. Als dat hier onder de noemer "jaloers" valt dan is dat maar zo.

Wij (man en ik) staan er gelukkig beiden zo in, dus dat komt goed uit.
Hij "zoekt" in principe geen nieuwe vriendinnen, maar soms hebben zijn vrienden een vriendin en word hij hier ook bevriend mee. Of een collega bijvoorbeeld. Ik zie hem eigenlijk ook nooit 1 op 1 met een vrouw appen maar alleen in groepsgesprekken.

Als nog ben ik het er niet helemaal mee eens dat hij nooit met anderen vrouwen om zou mogen gaan en daarom wil ik er vanaf. Hij gaat niet extreem veel met ze om en als hij het helemaal niet zou doen zou dat voor mij natuurlijk ideaal zijn. Maar dat vind ik hypocriet en ik wil hem ook niet verbieden met bepaalden mensen om te gaan omdat ze vrouw zijn, tenzij er vreemde dingen gebeuren natuurlijk. Ik heb zelf ook een man die al 6 jaar lang 1 van mijn beste vrienden is, hij is hier ondertussen ook bevriend mee geworden natuurlijk. Afspreken gebeurt meestal wel in groepen en niet 1 op 1 gelukkig. En als ik met mijn vrienden afspreek is hij er eigenlijk ook altijd bij.

Naar mijn idee gaat hij al niet heel veel met vrouwen om maar als het gebeurt is dat jaloerse gevoel gewoon niet te harden. Hij zelf zegt ook geen behoefte te hebben in het veel omgaan met anderen vrouwen, maar natuurlijk heeft hij wel enkele vrouwelijke vrienden.
Alle reacties Link kopieren
marie_123 schreef:
19-10-2017 14:08
Wel, ik denk dat zoiets gaat blijven wringen. Ik zie niet in waarom TO aan zichzelf zou moeten gaan werken, of professionele hulp moet gaan zoeken om haar eigenheid (of hoe je dit ook wil noemen) te willen gaan veranderen, en er te "leren mee omgaan". Ik lees hier geen ziekelijke jaloezie, maar een (voor mij) vrij normale reactie.
Wat is jouw oplossing voor dat wringen dan? De vriend van TO moet gewoon zijn contacten met 50% van de wereldbevolking verbreken en afhouden omdat zijn vriendin met een gevoel zit?
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
19-10-2017 14:04
Je brengt dit als een feit, maar dit is een mening. Ik vind absoluut niet dat jaloezie bij liefde hoort. Maar bij onzekerheid, bezittingsdrang en geen vetrouwen.

Ik hou al meer dan 20 jaar van iemand zonder ooit één dag jaloers te zijn geweest. Er is bovendien helemaal niks mis met onze relatie.
Het is een feit, jaloezie is heel normaal, ik heb daarnet ook uitgelegd wanneer jaloezie geoorloofd is. Als het een eigen leven gaat leven, is het een ander verhaal. Jaloezie is geen tekortkoming, het is een emotie die heel normaal is. Super dat jij nog nooit jaloers bent geweest, ik heb ook nergens geschreven dat dat niet mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Het is geen feit. Jij stelt dat het bij een goede relatie hoort, ik stel dat het niet zo is. Dus is het per definitie een mening. Een feit is iets dat voor iedereen geldt. Ik vind niet dat in een goede relatie jaloezie voor moet komen, jij zegt dat dat er bij hoort. Dat zijn meningen, het is niet de waarheid.

Ik vind jaloezie ontzettend onaantrekkelijk en zou geen man willen hebben die jaloers is.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk bij de relaties om mij heen van vriendinnen e.t.c. dat er ook jaloezie speelt. Maar niet zo erg als ik het heb, ik weet zelf ook wel dat mijn jaloezie buiten proporties gaat. Ik ben niet iemand die rare dingen gaat doen zo als stalken bijvoorbeeld. Maar ik heb er gewoon wel erg veel mentale last van. Omdat het bij mij altijd zo een heftig gevoel is.
Sophiarosa123 schreef:
19-10-2017 14:13
Ik zie hem eigenlijk ook nooit 1 op 1 met een vrouw appen maar alleen in groepsgesprekken.

Als nog ben ik het er niet helemaal mee eens dat hij nooit met anderen vrouwen om zou mogen gaan en daarom wil ik er vanaf. Hij gaat niet extreem veel met ze om en als hij het helemaal niet zou doen zou dat voor mij natuurlijk ideaal zijn. Maar dat vind ik hypocriet en ik wil hem ook niet verbieden met bepaalden mensen om te gaan omdat ze vrouw zijn, tenzij er vreemde dingen gebeuren natuurlijk. Ik heb zelf ook een man die al 6 jaar lang 1 van mijn beste vrienden is, hij is hier ondertussen ook bevriend mee geworden natuurlijk. Afspreken gebeurt meestal wel in groepen en niet 1 op 1 gelukkig. En als ik met mijn vrienden afspreek is hij er eigenlijk ook altijd bij.

Naar mijn idee gaat hij al niet heel veel met vrouwen om maar als het gebeurt is dat jaloerse gevoel gewoon niet te harden. Hij zelf zegt ook geen behoefte te hebben in het veel omgaan met anderen vrouwen, maar natuurlijk heeft hij wel enkele vrouwelijke vrienden.
Dus je vriend appt nooit 1 op 1 met vrouwen maar altijd in groepsgesprekken. Spreekt hij dan wel 1 op 1 af met ze? Want zo had ik het wel geïnterpreteerd uit je openingspost namelijk ("als hij aan het appen is of samen is met andere vrouwen").

Als het allemaal steeds gaat om een groepsgebeuren zie ik het probleem eigenlijk niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven