Taak ouders bruiloft

20-10-2017 16:17 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over het volgende:

volgend jaar ga ik trouwen en ik twijfel over mijn getuigen, aan de ene kant wil ik mijn beide ouders hier voor vragen omdat ik denk dat ze dat echt geweldig zullen vinden en ik vind het leuk ze zo'n 'eervolle taak' te geven.

Anderzijds wil ik graag een neef en nicht(zijn broer en zus) beide vragen omdat ik mijn hele leven al met ze deel, wij heel hecht zijn en het ook beide hele goede vrienden van mij zijn en ik het ontzettend leuk zou vinden en weet dat zij het ook geweldig zouden vinden.

Ik wil mijn ouders niet passeren omdat ze anders voor mijn gevoel het idee hebben geen belangrijke schakel te zijn op de bruiloft (ik bedoel ze hoeven geen taak o.i.d. te krijgen daar gaat het niet om maar het is een gevoel dat ik heb)

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan, wat jullie zouden doen of eventueel een andere tip hoe ik mijn ouders er meer in kan betrekken?
je ouders kunnen je "weggeven"?
Alle reacties Link kopieren
huh, ouders hebben toch geen taak op een bruiloft?
die mogen gewoon lekker eten, drinken, kletsen, en je vader geeft een speech en geeft je weg?

https://www.theperfectwedding.nl/artike ... id-wat-rol
https://www.theperfectwedding.nl/artike ... ader-bruid
Ik denk dat je een beetje te veel voor je ouders invult
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook wel eens gezien dat beide moeders samen een kaars aansteken, maar dat moet ook een beetje in je ceremonie passen. Je vader geeft je toch meestal weg?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je neef en nicht doen.

Als ik ga trouwen heeft mijn pa ''de taak'' mij weg te geven. Mijn ma mag mee met het passen van de trouwjurken.
Goed geregeld vind ik zelf en mijn getuigen zullen 2 andere mensen zijn!

Kan dit ook niet bij jou? Gaat jouw ma mee met de trouwjurken zoektocht? En is het een idee dat je pa met je mee loopt als je het stadhuis naar je aanstaande loopt?
Je kan neef en nicht ook ceremoniemeester laten zijn.

Als het even kan, is mijn persoonlijke mening, zijn de ouders getuige. Zij hebben je opgevoed tot wie je bent, kennis gemaakt met je partner en nu mogen zij getuige zijn van het verder gaan van je leven met een nieuwe belangrijkste persoon in je leven. Ik vind persoonlijk dat deze rol, bij een goede band met je ouders, bij uitstek geschikt is voor hen.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het wel een beetje. Getuigen zijn vaak toch hele belangrijke mensen, en dan voelt het alsof je je ouders passeert. Ik heb het ook gedaan toen en gekozen voor mijn opa en zus. Weggegeven door mijn vader en voor mijn moeder was er 'niets'.
Edit: O ja, mijn moeder mocht mee jurken passen!
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
20-10-2017 16:22
Je kan neef en nicht ook ceremoniemeester laten zijn.

Als het even kan, is mijn persoonlijke mening, zijn de ouders getuige. Zij hebben je opgevoed tot wie je bent, kennis gemaakt met je partner en nu mogen zij getuige zijn van het verder gaan van je leven met een nieuwe belangrijkste persoon in je leven. Ik vind persoonlijk dat deze rol, bij een goede band met je ouders, bij uitstek geschikt is voor hen.
Echt? Ik heb werkelijk nog geen enkele bruiloft meegemaakt waarbij de ouders getuigen waren.
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
20-10-2017 16:22


Als het even kan, is mijn persoonlijke mening, zijn de ouders getuige. Zij hebben je opgevoed tot wie je bent, kennis gemaakt met je partner en nu mogen zij getuige zijn van het verder gaan van je leven met een nieuwe belangrijkste persoon in je leven. Ik vind persoonlijk dat deze rol, bij een goede band met je ouders, bij uitstek geschikt is voor hen.
grappig, ben werkelijk nog nooit op een bruiloft geweest waar de ouder(s) getuige waren. Altijd beste vrienden/broers/zussen etc
Tiswa schreef:
20-10-2017 16:25
Echt? Ik heb werkelijk nog geen enkele bruiloft meegemaakt waarbij de ouders getuigen waren.
Ik ook niet, nog nooit.

Heb vaders dochters zien weg geven, en moeders die mee lopen tuttebellen met jurken uitzoeken. Daar houdt het wel mee op.
Ouders hebben sowieso al een speciale "rol" toch? Worden vaak genoemd, staan op de akte.

Ik vond het juist leuk om vriendinnen getuigen te vragen omdat je die zelf kiest en het ook wel een betekenis heeft zo.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
20-10-2017 16:25
Echt? Ik heb werkelijk nog geen enkele bruiloft meegemaakt waarbij de ouders getuigen waren.
ik ook niet.
'De ouders van...' staan sowieso in de spotlights. Hier in België is dat toch zo. Alle gasten feliciteren hen, ze zitten aan de zijde van het paar, worden na het koppel eerst op de dansvloer uitgenodigd...
Ik zou de neef/nicht vragen.
Ouders als getuige vragen is ongebruikelijk behalve wanneer je anders echt niemand hebt.
Ik ben gewend dat vrienden/broers/zussen getuigen zijn.
Ouders hebben geen taak, die mogen genieten van de dag (en betalen :))
Wel geven alle ouders in mijn omgeving een speech tijdens het diner.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-10-2017 16:25
grappig, ben werkelijk nog nooit op een bruiloft geweest waar de ouder(s) getuige waren. Altijd beste vrienden/broers/zussen etc
ik ook niet.ook geen seconde overna gedacht. ik dacht eigenlijk dat ouders getuigen waren als kind nog minderjarig was.dat was bij mn schoonmoeder het geval.die trouwde op haar 17e en haar ouders moesten toestemming geven.
wel wilde ik graag dat mijn vader ons met de koets met mijn paard ervoor naar de locatie reed. stiefmoeder had daarbij verzonnen dat zij,broers en zussen volgden in met ballonnen versierde auto's. dat was prachtig. voor ons, maar ouders waren ook trots om het te doen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons huwelijk zijn mijn ouders onze getuigen geweest.

Dat wilde mijn man heel graag en ik vond het ook wel wat hebben.
Ik denk dat vooral mijn moeder dat heel fijn vond, maar het was ook zeker geen probleem geweest als dat niet zo was.

Bij mijn zus waren mijn zusje en ik getuigen (haar man had zijn beste vriend en zijn broer), vonden mijn ouders ook leuk.
vitamined wijzigde dit bericht op 20-10-2017 16:45
0.14% gewijzigd
Ouders als getuigen vragen is een beetje hetzelfde als je moeder die meegaat naar je vrijgezellendag.
Alle reacties Link kopieren
Goed, nu deden wij sowieso alles een beetje anders, lees ik. Ik ben niet weggegeven, niemand heeft gespeecht en mijn moeder was bij mijn vrijgezellenfeest :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
20-10-2017 16:22
Je kan neef en nicht ook ceremoniemeester laten zijn.

Als het even kan, is mijn persoonlijke mening, zijn de ouders getuige. Zij hebben je opgevoed tot wie je bent, kennis gemaakt met je partner en nu mogen zij getuige zijn van het verder gaan van je leven met een nieuwe belangrijkste persoon in je leven. Ik vind persoonlijk dat deze rol, bij een goede band met je ouders, bij uitstek geschikt is voor hen.
Precies de reden waarom mijn ouders mijn getuigen waren. Bij mijn man idem dito.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Jullie ouders hebben namelijk al een hele belangrijke taak. Ze zijn namelijk jullie ouders! Ze worden ook gefeliciteerd, gaan inderdaad na jullie de dansvloer op etc etc.

Ik zie altijd broers/zussen/vrienden/vriendinnen als getuigen. Ikzelf had mijn broer en mijn man zijn beste vriend. Ik zou dus voor je neef en nicht kiezen.

Mijn moeder heeft mij geholpen met aankleden, ook bijzonder. En zo zijn er nog meer speciale dingen die gebeuren waar je ouders bij betrokken zijn. Je vader kan je bijvoorbeeld ook weggeven.
Hier liep mijn vader met me mee naar voren tijdens de trouwceremonie en schoonmoeder deed dat met man. Dat zagen wij niet als 'weggeven', het was ook geen overhandiging van ' hier alsjeblieft en succes ermee'. Ik had ook alleen binnen kunnen komen en toch wilde ik dat niet en vond ik het zo wat hebben.
Vooral het moment voor de ceremonie, alleen met mijn vader wachten in het voorportaaltje staat me nog bij. Een harde zakenman, die heel lief vroeg of ik er helemaal klaar voor was om een geweldige entree te maken ;-)

Mijn moeder heeft zich vooral bezig gehouden met een soort trouwgids, die voor iedereen klaar lag om gelezen te worden. Grappig, niet verwacht en ze kon haar creativiteit zo kwijt. Oh en ze is mee geweest met het uitzoeken van de trouwjurk ( samen met mijn oma, zusje en schoonmoeder) en was ook bij mijn vrijgezellenfeest aanwezig. Ze heeft me 's ochtends geholpen met het aantrekken van de trouwjurk en mijn vader heeft hier foto's van gemaakt.

Vader en schoonouders hebben kort gespeecht ( als in: vader heeft een hele powerpoint presentatie met foto's gemaakt van mijn/onze levensloop :-P) )

Zusje en broertje waren de getuigen, zwager en oom van man waren zijn getuigen en mijn zusje was daarnaast ook degene die een beetje een oogje in het zeil hield die dag ( samen met een vriendin het ontvangen van de gasten en bij het afsluiten van het feest stond ze bij de deur om iedereen die wilde een kleine versnapering aan te bieden). Niet echt een ceremoniemeester, dat konden man en ik prima zelf, maar op de dag zelf was het wel handig dat er een aanspreekpunt was.
anoniem_271473 wijzigde dit bericht op 20-10-2017 16:58
10.06% gewijzigd
Hier in de omgeving is het eerder de gewoonte dat broers / zussen getuige zijn.
Of als die ontbreken eventueel beste vriend(inn)en.

Ouders moeten vooral gewoon aanwezig zijn en genieten.
En handjes schudden.
(Hier staan de 2 stellen ouders - samen met het bruidspaar - zowat altijd mee aan de deur bij het binnenkomen van de feestzaal.)
Mag je niet 4 getuigen hebben?
En wat vindt je aanstaande?
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit een bruiloft meegemaakt waarbij de ouders getuigen waren.

Eigenlijk zie ik ook alleen opstellingen in trouwzalen die hier rekening mee houden:

In het midden een tafel met stoel voor de Babs, er tegenover twee stoelen voor het bruidspaar. Links 4 stoelen voor de getuigen, rechts 4-8 stoelen voor de ouders van het bruidspaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven