Mijn bejaarde ouders maken voortdurend ruzie ...

23-10-2017 14:12 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, even mijn situatie schetsen : mijn ouders zijn beiden 75 jaar, ikzelf ben 46 en ik heb nog 1 broer van 41 jaar. Mijn ouders zijn in goede gezondheid, zijn intussen 52 jaar getrouwd, hebben geen geldzorgen, mijn broer en ik zijn beiden gelukkig getrouwd en ook met de 3 kleinkinderen is alles prima. Mijn ouders zouden dus gelukkige mensen moeten zijn, alleen : ze maken voortdurend ruzie. Mijn vader is altijd een harde werker geweest, heeft heel veel verdiend, maar op vlak van gezinsleven was (en is) hij heel ouderwets. Mijn moeder is altijd huisvrouw geweest, heeft ons praktisch alleen opgevoed. MIjn vader was altijd aan het werk en vond dat het huishouden en de opvoeding mijn moeders taak was. Als kind heb ik ook nooit anders geweten dat de goede periodes afgewisseld werden met (soms slaande) ruzies, dan volgde een periode van 2 weken waarbij ze geen enkel woord tegen elkaar zeiden, om dan plots vanuit het niets weer met elkaar te spreken. Maar echt uitgepraat werden die ruzies nooit, waardoor nu zoveel jaar later, het nog altijd zo gaat : een paar maanden ok, ruzie, dan 14 dagen niets. En altijd moet ik telkens aanhoren wie er de ruzie begonnen is, en hoe slecht de ander is, ... ik ben dat zo beu. Volgens mij gaan ze beter naar een psycholoog, maar ja, die oudere generatie wil dat niet. Ik begin echt ten einde raad te worden, ik slaap er slecht van, want ik mag geen partij trekken natuurlijk. Hoe zouden jullie hiermee om gaan ? Ik heb al veel (te veel) geprobeerd te luisteren, mij boos te maken, maar het helpt allemaal niets.
Alle reacties Link kopieren
Laat het los. Je bent volwassen, jouw ouders zijn ook volwassen. Zijn ze wel een leuke opa en oma? Ik zou wel de grens trekken bij het in de buurt van de kleinkinderen ruziën.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Gewoon weggaan wanneer zij ruzie maken. Waarom zou je er tussen blijven zitten. Je kan weg. Je bent geen klein kind meer. Je hoeft het ook niet op te lossen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hoe moeilijk, laat het probleem waar het probleem ligt. Zeg dat je het niet meer wilt horen en dat ze het samen moeten oplossen. Als ze er weer over beginnen afkappen. Niet makkelijk, maar wel nodig om jezelf te beschermen. Jij kunt de situatie niet veranderen en dat jij er niet van slaapt hebben hun niets aan. Het kost jou nu energie, terwijl je en eigenlijk helemaal niets mee kan. Dus gesprek beëindigen of op ander onderwerp overgaan. Werkt dat niet dan telefoon ophangen of vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig Tiny en Lou uit hoofddorp
Wie goed doet, wie goed ontmoet.
Je had al veel eerder je grenzen aan moeten geven. Of ze naar een psycholoog gaan moeten ze lekker zelf weten, daar hoef jij je niet mee te bemoeien.
Zeg gewoon dat je er niets over wil horen en dat ze hun eigen ruzies maar moeten uitvechten. Ik zou ook niet in een ijzige ruzie-sfeer gaan zitten en, als ze ruzie maken/hebben, weggaan.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk, maar jezelf hiervan losmaken is echt nodig. Als ze gaan ruziemaken waar jij bij bent (of je kinderen ), opstappen. Ook zeggen waarom je gaat, en dat je terugkomt als ze kunnen stoppen met ruziën. Als één van de ouders kwaad spreekt over de ander: kap het af. Zeg dat je dat vervelend vindt om aan te horen.
Echt zelf grenzen aangeven. Dat betekent niet dat ze zullen stoppen met ruziën, maar als jij consequent bent, zullen ze in ieder geval stoppen met ruziën waar jij bij bent. De rest is dan hun zaak. Geef gewoon eerlijk aan dat je er last van hebt en dat je er geen onderdeel van wil zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie zo doorgaan, ga ik weg.
Oorpijn van.
Wat ook helpt als ze op stap gaan.
Ik zie oudere stellen lol hebben met elkaar.
Of apart op stap kan ook.
Misschien te veel op elkaars lip.
Neem ze mee. :lol:
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
je zegt: " En altijd moet ik telkens aanhoren wie er de ruzie begonnen is, en hoe slecht de ander is, ... ik ben dat zo beu. "

dat moet dus echt niet hoor! doe je zelf
Alle reacties Link kopieren
Eens met de meeste reacties: grenzen aangeven. De mijne kunnen er ook wat van, en ik maak dan meestal een sarcastische opmerking in de trant van “Wat zijn jullie weer lief voor elkaar. Zal ik de tortelduifjes maar alleen laten dan?”. Meestal helpt dat, en als het niet helpt, dan ga ik dus.
Alle reacties Link kopieren
LZHW schreef:
23-10-2017 14:19
Toevallig Tiny en Lou uit hoofddorp
:HA:
Ik had geen schoonmoeder. Ik had een trouwma.
Alle reacties Link kopieren
het lijkt mijn verhaal wel. Zo ging het bij mij thuis ook altijd. ook ging mijn vader wel eens weg. hij kwam altijd terug maar wat was ik bang als kind dat dat niet zou gebeuren.
ik heb het ook losgelaten. het heeft lang geduurd. ik was het zo zat op een gegeven moment. Als ik dan op visite was en met mijn vader sprak begon hij te klagen over mijn moeder. en sprak ik met mijn moeder dan begon zij over mijn vader. echt, om doodmoe van te worden. ik zei altijd; ik ga geen partij kiezen (want dat was wat ze wilden zodat ze daar elkaar ook nog mee om de oren konden slaan) en nu wil ik een ander onderwerp anders ga ik weer weg.
Ik heb me er ook nooit in gemengd. hun leven en hun ruzies.
Don't cry, buy a bag and move on.
SallySpectra schreef:
23-10-2017 14:19
Je had al veel eerder je grenzen aan moeten geven. Of ze naar een psycholoog gaan moeten ze lekker zelf weten, daar hoef jij je niet mee te bemoeien.
Zeg gewoon dat je er niets over wil horen en dat ze hun eigen ruzies maar moeten uitvechten. Ik zou ook niet in een ijzige ruzie-sfeer gaan zitten en, als ze ruzie maken/hebben, weggaan.
Nou dit. Echt precies dit.
Alle reacties Link kopieren
Je kan gewoon weg gaan als ze ruzie maken. Overigens waarom zou je geen partij mogen treken?

Als een van je ouders echt onredelijk is mag je hem of haar daar best op wijzen.
Alle reacties Link kopieren
Als ze dat nooit anders gedaan hebben dan zal dan hun manier van leven zijn. Ze zouden waarschijnlijk doodongelukkig zijn als ze lief moesten doen. Want dan kunnen ze hun leven geen invulling geven.

Maakt niet uit; alleen bij grof onderling geweld ingrijpen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend. Maar vooral geen aandacht geven. Wanneer ze gaan klagen, gewoon antwoorden "dat is iets tussen jullie twee, en ik wil en kan hier geen partij in zijn". En dan overschakelen op een ander onderwerp.

Zijn je ouders kerkelijk? Misschien dat ze wel met een dominee, diaken, priester, Iman of wie dan ook willen praten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
23-10-2017 14:56
Als ze dat nooit anders gedaan hebben dan zal dan hun manier van leven zijn. Ze zouden waarschijnlijk doodongelukkig zijn als ze lief moesten doen. Want dan kunnen ze hun leven geen invulling geven.
Mwah of ze zijn zo ouderwets dat ze vinden dat scheiden niet hoort en hun tijd uitzitten.
Mijn schoonouders zijn ook zo'n stel die als ze in dit tijdperk geboren zouden zijn waarschijnlijk allang uit elkaar zouden zijn gegaan.

Maar goed niet het probleem van jou TO. Probeer het probleem te laten laten waar het hoort. Bij hun.
Alle reacties Link kopieren
Patronen blijven niet voor niets in stand. Vaak halen ze hier allebei iets voor zichzelf uit. Want wat moet je plotseling gaan beginnen als je je niet met de ander meer bezig kon houden maar alleen nog maar met jezelf? Dat is best angstaanjagend. Je bent ineens vrij om vanalles te gaan doen en dan krijg je een heel ander leven. Eenvoudiger is om je te ergeren aan een ander; je kan jezelf dan een heilige vinden zo gunstig steek je bij de ander af en het is praktisch zeker dat alles gelukkig bij het oude blijft. En je komt later nog in de hemel ook.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Judy_Hopps schreef:
23-10-2017 15:04
Mwah of ze zijn zo ouderwets dat ze vinden dat scheiden niet hoort en hun tijd uitzitten.
Mijn schoonouders zijn ook zo'n stel die als ze in dit tijdperk geboren zouden zijn waarschijnlijk allang uit elkaar zouden zijn gegaan.

Maar goed niet het probleem van jou TO. Probeer het probleem te laten laten waar het hoort. Bij hun.
Ik denk dat als het maar genoeg voordelen had gehad, ze gescheiden zouden zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Keihard negeren die idioten.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
23-10-2017 15:19
Ik denk dat als het maar genoeg voordelen had gehad, ze gescheiden zouden zijn.
Zoals niet branden in de hel? ;-D
Ouderwets en kerks he? Dat krijg je er echt niet meer uit.
Alle reacties Link kopieren
Judy_Hopps schreef:
23-10-2017 15:53
Zoals niet branden in de hel? ;-D
Ouderwets en kerks he? Dat krijg je er echt niet meer uit.
Pro's:
- het hele dekbed voor mezelf
- geen gezeur meer over koffiemelk
- lagere bloeddruk


Cons:
-financieel nadeel
- oneindige lijdensweg in de vurige presentie van satan
Lastig om als kind daar tussenin te moeten staan, het lijkt me voor hunzelf ook vervelend. Denk wel dat het ingesleten patroon is en zij minder bewust zijn hoe hun gedrag bij de kinderen overkomt. Doen ze zo tegen elkaar vertrek en zeg dat je het heel ongezellig vindt. Verder is 75 een leeftijd dat een psycholoog wel aan kan horen, maar niks meer af kan leren. Mijn Oma is nu 85, maar zij kreeg rondom haar 75e zo'n duidelijk 'ik word oud' gloed om haar heen. Mijn moeder en tante vonden dat toen ook lastig om te accepteren. Onomkeerbaar :hug:
Ga een keertje met ze praten. En dan zeg je dat ze beide volwassen zijn, dat je veel respect voor hen hebt en voor hun grijze haren, maar dat je vindt dat ze teveel ruzie maken. En dat je dat niet erg vindt, dat mogen ze zelf weten, het is hun leven. Maar vanaf nu ga je naar geen enkele partij meer luisteren over eventuele ruzies. Je wil het niet meer horen, behalve als het zo uit de hand loopt dat de politie erbij moet komen, het ziekenhuis of wanneer er een scheiding op handen is. Dan help je graag. Zolang dat niet het geval is, is het kennelijk iets wat bij hen past en dat respecteer je - je wil er alleen niets meer mee te maken hebben.

Dan geef je ze een bos bloemen en een fles drank (ofzo) en dan zeg je: tot de volgende verjaardag/Moederdag/Vaderdag/bezoekdag. En weer door.
Naar huis gaan als ze ruziën als jij op bezoek bent en ophangen als ze aan de telefoon tegen jou gaan klagen. Laat jezelf niet meesleuren in hun ruzie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven