Paniek en twijfels samenwonen

17-11-2017 11:37 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik schrijf al jaren regelmatig mee op dit forum onder een andere nick, maar vanwege herkenbaarheid even een nieuwe gemaakt. Ik heb echt hulp nodig want ik weet niet meer wat ik moet doen van angst en verdriet.

Ik heb een geschiedenis van angstaanvallen, paniek en dwanggedachten. Dit is in hevigheid begonnen in 2012 na een groot verlies, maar eigenlijk had ik er altijd al een milde vorm van. Ik ben toen medicatie gaan slikken en toen ging het beter, maar raakte ik wat vervlakt. In het jaar hierop kwam ik mijn huidige vriend tegen. Ik vond hem meteen al heel leuk, en we zijn rustig aan gaan daten. Hij had altijd veel begrip voor mijn situatie en gaf me een veilig gevoel. Onze gevoelens zijn langzaam aan steeds sterker geworden en ik was heel gelukkig met mijn stabiele, leuke relatie. Omdat we allebei nog studeerden (in een andere stad) hebben we ook veel tijd apart van elkaar doorgebracht en onszelf ontwikkeld, ondertussen wetend dat onze relatie echt wel goed zat en in de weekends en vakanties veel leuke dingen gedaan. Inmiddels zijn we 4 jaar samen. In het afgelopen 1,5 jaar werd de relatie ook steeds serieuzer en gingen we het veel hebben over de toekomst. Hier werd ik zo blij van, een toekomst samen met hem voor me zien! We hebben dan ook besloten te gaan samenwonen en gingen op zoek naar een huis. Dit hebben we afgelopen week gevonden, en toen sloeg ik helemaal om.

Ineens ben ik volledig in paniek, twijfel ik aan alles, en ben ik er haast van overtuigd dat ik niet genoeg van hem houd en dat dit het slechtste plan ooit is. Ik heb enorme paniekaanvallen, huilbuien en krijg geen hap door mijn keel. Ik ben zo enorm bang dat deze gevoelens betekenen dat ik het niet moet doen, dat ik onze relatie moet verbreken..maar ik weet ook dat ik angstgedachten en paniek niet per se kan geloven in mijn geval. We hebben het afgelopen jaar wel wat moeilijke tijden doorgemaakt qua rouw en stress (afstuderen) waardoor bijvoorbeeld ons sexleven niet heel spannend is geweest, en in mijn angstgedachten komt veel voor dat dit onomkeerbaar is en dus betekent dat onze relatie ten dode opgeschreven is.

Misschien nog wel belangrijk te vermelden dat ik begin dit jaar met mijn medicatie ben gestopt. Ik dacht dat dit heel goed ging, maar ik ben nu toch bang dat dit een teken is van toch weer een terugval. Maar ik ben ook juist bang dat ik geen terugval heb, maar dat dat ik deze gevoelens krijg omdat ik ongelukkig ben in de relatie. Ik heb overigens zulke episodes van 'bindingsangst' in vorige relaties ook gehad, maar dat was minder heftig omdat ik met hun niet per se zo graag een toekomst wilde bouwen als met deze man. Waardoor ik juist ga denken dat ik in vorige relaties dus minder twijfel had, en deze relatie dus niet goed genoeg is...

Ik word helemaal gek van mezelf. Ik heb zo'n lieve, leuke, mooie, slimme, begripvolle vriend, waarmee ik zo kan lachen en die er altijd voor mij is. Ons sexleven was de eerste drie jaar ook goed. En ik kan nu alleen maar denken aan het uitmaken, wegwezen, en wat er allemaal niet goed is. Heeft iemand tips voor mij? Ik heb het allemaal met mijn vriend besproken, die heel begripvol is en me gerust stelt. Dit werkt dan even, en dan raak ik weer verzeild in doemgedachten en gepieker. Ik heb ook al een afspraak staan met een psycholoog, maar dit kan pas in januari.

Help!! Ik wil hem echt niet kwijt :(
Alle reacties Link kopieren
Gaan jullie huren of kopen? Kun ke je eigen huis nog aanhouden, zodat je terug kunt als het niet werkt?
Alle reacties Link kopieren
We gaan huren, en ik houd mijn eigen huurhuis nog even aan.
Alle reacties Link kopieren
ik woon ondertussen al eeuwig samen, zelfs twee kinderen en een huwelijk verder.
Maar kan me de paniek herinneren, toen ik zijn boeken (cd´s) tussen die van mij zetten: "hoe kon ik nou weten, welke van mij was?"
Is goed gekomen bij ons
Alle reacties Link kopieren
Dat is fijn om te horen, lilalinda. Ik vind het zo erg, het afgelopen jaar heb ik zo gelukkig met hem zitten plannen maken, en nu kan ik alleen maar huilen en tegen hem zeggen dat ik helemaal niet meer weet of ik nog wel met hem verder wil. Om vervolgens nog harder te gaan huilen dat ik helemaal niet bij hem weg wil. Ik voel me zo schuldig..
lilalinda schreef:
17-11-2017 11:44
ik woon ondertussen al eeuwig samen, zelfs twee kinderen en een huwelijk verder.
Maar kan me de paniek herinneren, toen ik zijn boeken (cd´s) tussen die van mij zetten: "hoe kon ik nou weten, welke van mij was?"
Is goed gekomen bij ons
Dit. (oke woon net een ruim jaar samen, wel getrouwd geen kinderen)
Het is echt een grote verandering, ik denk dat iedereen er wel paniek van heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij te horen dat er meer mensen hier last van hadden! Ik lees meestal op Viva heel veel: als de seks niet goed is, wegwezen, en dat twijfels niet in een relatie horen. Dit maakt me nog onzekerder.

Ik denk wel dat ik een vorm van bindings/verlatingsangst heb. Dit maakt het heel moeilijk om in te schatten of twijfels echt gegrond zijn of voortkomen uit een verstoorde hechting. Dit zou gezien mijn jeugd heel waarschijnlijk zijn. Maar wanneer weet je dan of je relatie echt niet goed zit, moet je dan alleen op rationele punten afgaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik had precies hetzelfde toen wij samen gingen wonen (en wij ging nog ook nog vrij snel samenwonen). Al die jaren alleen gewoond, altijd mijn eigen ding kunnen doen.
De paniek van of dit nu echt wel de goede keuze was, of ik niet nog even mijn oude huisje aan moest houden. Avonden gehuild en de laatste avond dat ik alleen in mijn huis was heb ik midden in de kamer waar de ingepakte dozen stonden staan huilen en had ik de neiging om de hele boel af te blazen en alles weer uit te pakken. Inmiddels wonen we al 9 maanden in ons prachtige appartement en kan ik me eigenlijk niet meer voorstellen dat ik nog alleen woonde. :heart:

Ik zou terug gaan naar je arts en vragen of je misschien weer even tijdelijk terug op medicatie kan. Wellicht helpt dit je om het overzicht te houden over de nieuwe situatie. Je bent een mogelijke terugval eigenlijk al een beetje voor omdat je herkent dat het nu even niet zo lekker gaat. Komt goed!!
Maar praat er ook over met je vriend, misschien voelt hij wel precies hetzelfde. :hug:
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
maar meissie toch... hoe kan het dat je pas in januari bij een psycholoog terecht kan?
met jouw achtergrond had dat toch al veel eerder aan de orde moeten zijn?

bel je huisarts en zeg dat je nu hulp nodig hebt omdat je vastloopt

er zijn vaak hele goede praktijkondersteuners bij de huisartspraktijk die je kunnen helpen, ook met dwanggedachten... dan overbrug je zo de tijd tot je naar de psych mag

(oh en, praat voorlopig met je vriend over iets anders dan samenwonen, over jullie seksleven bijvoorbeeld... werk eerst weer even aan de basis. )
Lorem Ipsum
Rustig aan! :there:

Je bent bang voor het onbekende, verandering, loslaten van hoe je het gewend bent. Helemaal niet raar en dat kan weer e.e.a. triggeren, zeker als je al gevoelig bent voor angst en paniek.

Hou voor nu in je achterhoofd dat deze angst niet zoveel zegt over je relatie maar door die angst je overal aan gaat twijfelen. Jullie gaan huren en je houdt je eigen nog even aan. Heel verstandig, denk daar aan als je het even benauwd krijgt: je kunt nog zo terug als je echt zou willen.

Probeer een beetje uit je hoofd te komen door je aandacht naar andere dingen te verleggen en ga eventueel weer medicatie slikken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de steunende reacties. Ik weet dat ik er nu niet verder over na moet denken, maar het blijft voelen alsof 'het niet goed zit'. En ik ga daar allemaal verklaringen voor zoeken in mijn relatie, gebeurtenissen analyseren, vergelijkingen maken met exen..zo frustrerend want het voelt heel 'waar' allemaal.

Goed idee om de huisarts te bellen en tussentijdse ondersteuning te vragen tot januari. Ik ben inmiddels al jaren uitgeschreven bij alle instanties omdat ik uitbehandeld was.

Een grote angst van mij is dat ik mijn vriend alleen leuk vond onder invloed van de medicatie, en dat ik nu zonder ineens allerlei dingen zie die ik daarvoor niet zag en daardoor twijfel. Is dit realistisch? En wat is dan de situatie waar ik van uit moet gaan?

Terug aan de medicatie is echt de laatste optie, ik werd er zo dik en moe van.
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft je seksleven te maken met je twijfels? Is dat sinds een jaar ingekakt?
Alle reacties Link kopieren
Je bent op eigen initiatief gestopt met je medicatie?
Als dat zo is....ik hoor dit heel vaak van mensen met een psychische aandoening maar hoor eigenlijk nooit van iemand met hartproblemen of zoiets, dat zomaar bedenken dat dat een goed idee is. Jij was toch ook niet stabieler en beter in je vel voordat je ooit begon met medicatie, waarom denk je dan nu dat je het eigenlijk nergens voor nodig hebt?
En dat je je vriend alleen leuk vond toen je nog wel medicijnen nam is dan toch ook niet gek, je vind allerlei heel gewone dingen zonder medicijnen niet leuk en eng en vreselijk.

Sorry als ik bot over kom, heb momenteel nogal veel met dit soort dingen te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ons seksleven heeft het afgelopen jaar inderdaad ups en downs gehad. Ik heb hier wel moeite mee gehad, en hebben het er ook over gehad, maar omdat we er elke keer goede verklaringen voor vonden en de rest van de relatie zo goed zat, had ik wel vertrouwen. We wonen ook wel heel ver uit elkaar en hebben hierdoor niet de kans om vaak intiem te zijn, hoewel ik me nu realiseer dat we dat ondanks de afstand wel meteen hadden moeten aanpakken.

Eigenlijk is het zo gegaan: we vonden een huis, ik stelde mezelf toen de vraag: wil ik dit echt? Er kwam een paniekerig gevoel in me op, en ik ging nadenken over de slechte dingen van onze relatie waardoor het niet zou kunnen werken. Ons seksleven kwam toen al snel in mijn gedachten, en vooral de angst dat dat dus niet meer goed komt en dus dat onze relatie uitdooft.

Ik denk dat het realistische twijfels zijn die horen bij het maken van zo'n grote stap, maar die door mijn paniekerige/angstige aanleg uit proportie raken. Ook bevordert het niet het gevoel van dicht bij elkaar zijn waardoor seks wel weer fijner kan worden, omdat ik erg in mijn hoofd zit en me terugtrek in een soort bindingsangst isolatie.
Alle reacties Link kopieren
P-Aniek schreef:
17-11-2017 11:42
We gaan huren, en ik houd mijn eigen huurhuis nog even aan.

Dus er is praktisch gezien geen enkel probleem als het niet goed loopt. Dan zou ik toch maar teruggaan naar de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
P-Aniek schreef:
17-11-2017 13:10
Bedankt allemaal voor de steunende reacties. Ik weet dat ik er nu niet verder over na moet denken, maar het blijft voelen alsof 'het niet goed zit'. En ik ga daar allemaal verklaringen voor zoeken in mijn relatie, gebeurtenissen analyseren, vergelijkingen maken met exen..zo frustrerend want het voelt heel 'waar' allemaal.

Goed idee om de huisarts te bellen en tussentijdse ondersteuning te vragen tot januari. Ik ben inmiddels al jaren uitgeschreven bij alle instanties omdat ik uitbehandeld was.

Een grote angst van mij is dat ik mijn vriend alleen leuk vond onder invloed van de medicatie, en dat ik nu zonder ineens allerlei dingen zie die ik daarvoor niet zag en daardoor twijfel. Is dit realistisch? En wat is dan de situatie waar ik van uit moet gaan?

Terug aan de medicatie is echt de laatste optie, ik werd er zo dik en moe van.

Ik denk dat dit de kern van je angst is. Maar ook denk ik dat dit helemaal niet nodig is. Als ik lees hoe je vriend naar je luistert, dat jullie je angst om samen te gaan wonen bespreken en hoe liefdevol hij je gerust probeert te stellen, krijg ik het idee dat het echt wel goed zit. Ik hoop dat je snel terecht kan bij de praktijkondersteuner. :hug:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
@Slekire, als het aan mijn behandelaar had gelegen was ik al drie jaar geleden gestopt. Volgens hun waren mijn klachten reactief, dus niet per se iets wat terug zou komen. Ik durfde dat zelf niet aan en heb gewacht tot dit jaar, ik dacht omdat mijn leven verder nu zo stabiel was en ik gelukkig was, ik het wel aan zou kunnen. Maar wat je zegt raakt me wel. Misschien is het inderdaad mijn aanleg voor deze symptomen die een schaduw leggen over mijn gevoel voor mijn vriend, en misschien ook wel over de beoordeling van ons seksleven. Wat je zegt komt helemaal niet bot over, maar als een wake up call. Dat het juist klopt zoals het was, en dat dit 'nieuwe inzicht' juist de negativiteit van mijn stoornis is.
Alle reacties Link kopieren
Oké als je behandelaar dat zo heeft gesteld dan heb ik te snel geoordeeld. Kan je daar contact mee opnemen om te overleggen? Dat zou ik geloof ik als eerste doen.
Ik vind het verbazend (dus niet van jou in dit geval) hoeveel mensen niet kunnen accepteren dat een psychische aandoening net zo serieus is als een fysiek probleem, dus mijn voorbeeld dat eigenlijk nooit iemand zomaar stopt met bloefverdunners oid, maar bij toeval twee mensen in mijn nabije omgeving zomaar zijn gestopt met anti depresiva en antipsychotica "want misschien hebben ze het wel niet nodig" en nu allebei dik in de problemen zijn gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Dat ben ik met je eens hoor, en ik neem mijn psychische stoornis zeker wel heel serieus. De medicatie is alleen ook niet alles. Is best een libido-killer..Maar zoals nu blijkt wordt het er niet bepaald beter van zonder.

Het stelt me wel meer gerust dat dit misschien niet mijn gedachten/emoties zijn, maar de dwang en angst die spreken. Ik hoop dat ik met psychotherapie en veel praten met mijn vriend door deze periode heen kan komen. Anders wordt het inderdaad weer aan de medicatie.
Een verhuizing is een grote verandering. Samenwonen ook. Dubbel dus. Bij psychisch gevoeliger mensen hakt dat er nog extra in en wekt al gauw weer angst en paniek op.
Belangrijk is: hoe krijg je jezelf weer stabieler.
Stap 1 is inderdaad de nodige begeleiding zoeken. Dat heb je al gedaan, alleen duurt dat te lang. Aan de bel trekken dus.
Stap 2 is mogelijk ( tijdelijk) medicatie, om deze periode goed door te komen.
Ook al ben jij al geruime tijd uitbehandeld, er kan altijd een nieuwe periode komen waarin je wat extra ondersteuning nodig hebt, zoals nu. Of je medicatie zou moeten blijven slikken is nu (nog) niet relevant. Misschien hoeft dat niet. Het gaat er nu om de boel weer rustig te krijgen in jouw hoofd.

Daarnaast is het belangrijk om dingen te doen om uit die piekermodus te komen.
Ontspanningsoefeningen, mindfulness, sporten, yoga, sociale contacten opzoeken, gezellige dingen doen en juist NIET steeds erover praten ( want daardoor blijf je er in hangen).
Alle reacties Link kopieren
Misschien een optie om samen een reis te gaan maken?
Even weg van alles en iedereen. Even geen internet en social media. Alleen aandacht voor elkaar en er weer achter komen hoe leuk het is samen.

Veel praten, maar ook genieten van een mooie reis.
Alle reacties Link kopieren
of misschien wat minder praten met je vriend....
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer inderdaad afleiding te vinden en de angel uit de angst te halen door tegen mezelf te zeggen dat gedachten er mogen zijn, en dat iets denken geen consequenties heeft of per se waarheid is. Dit helpt wel, maar mijn dwangmatige gedrag is moeilijker te stoppen (de gedachten moeten 'afmaken', expres dingen moeten denken waar ik verdrietig van word, lijstjes maken met voors en tegens, cirkeldenken, topics op viva lezen waar relaties het niet redden en op mezelf betrekken). Ik ben nu maar in een cafe gaan zitten zodat ik in ieder geval niet hysterisch meer zit te huilen.

Een reis lijkt me heerlijk. Even weg met hem, alleen elkaar, en ontspanning vinden. Helaas heb ik net een nieuwe baan en hebben we hier nu niet de financiële middelen voor. Ik denk dat ik moet accepteren dat het nu gewoon heel kut en eng is, maar het vertrouwen hebben dat niet-bange ik het allemaal goed heeft ingeschat en die weg volgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou op korte termijn een afspraak maken met de huisarts en hem vragen of hij je de medicatie wil voorschrijven die je eerst had. In mijn ogen kan het juist zijn dat jouw perfectionisme zo erg is, dat medicatie voelt als falen, en verder ALLES voelt als falen en dat je dat dan weer moet "bezweren"/dat je moet dwangen en dat het weer niet perfect is en dat je nog meer moet dwangen. Dat is jezelf en je leven naar de knoppen helpen en juist het tegenovergestelde van het bereiken van je Ideaal.

Kortom door veel dwanggedachten en -handelingen heb je juist veel grotere kans, dat in het echte leven, je ideaal niet of minder zal bereiken!

Je mag waarschijnlijk ook niet even wat meer "leunen" op je vriend, want dat is ook niet perfect en moet weer "bezweerd" worden door dwangen, maar leunen op hem mag best wel denk ik, mee dan je misschien denkt/mag.

Medicatie is niet per definitie verkeerd. Het heeft je in het verleden ook geholpen.
Alle reacties Link kopieren
20062016 je hebt helemaal gelijk, ik ben nu extreem aan het doorslaan in perfectionisme. Ik mag geen twijfels hebben, ik moet zeker weten dat mijn vriend de ware is, het samenwonen mag niet falen..ik realiseer me nu dat ik ook al langer bezig ben met dit controle gedrag: enorme eisen stellen aan mezelf en mijn omgeving. Ik vind niks goed genoeg. Ik moet alsmaar dunner van mezelf zijn, want dan zal ik gelukkig zijn. Of als ons sexleven net wat beter zou zijn. Als mijn tanden rechter zouden staan..ik houd me steeds vast aan toekomstbeelden omdat ik daar dan over kan obsederen en niet hoef geconfronteerd te worden met het nu. Super dwanggedrag natuurlijk: als ik dít nou doe, komt alles goed. En dan komt het volgende punt dat niet perfect is in beeld. En dat terwijl het enige wat ik zou willen voor mezelf is dat ik gelukkig ben met wat ik heb, want ik mag er zijn en mijn vriend is een man uit duizenden. Dat ben ik nu allemaal om zeep aan het helpen met dit gedrag. Ik ga morgen de huisarts bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven