Bij schoonouders in voorhuis

06-12-2017 11:30 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
I
anoniem_360161 wijzigde dit bericht op 09-05-2018 21:33
99.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom wonen jullie daar nog? Omdat je vriend op het familiebedrijf werkt?
Is er dan geen huisje om de hoek ofzo?
Ik zou ook gek worden als ik zo op iemands lip zit, vooral als die mensen ook zo bewust bezig zijn met wat ik doe.

Volgens mij is de enige manier om de relatie met je schoonouders te redden verhuizen en dan lekker twee keer per week op de koffie te komen of aan te schuiven bij het eten.
anappleaday wijzigde dit bericht op 06-12-2017 11:33
0.74% gewijzigd
Waarom blijven jullie in hemelsnaam bij je (schoon)ouders wonen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook niet aan moeten denken dat als ik wat in de vuilnisbak gooi, of even naar de schuur loop, direct een praatje te moeten maken

Maar voor jou: verhuizen, zodat je man, net als iedereen gewoon op de fiets of met de auto naar het werk gaat
Alle reacties Link kopieren
H
anoniem_360161 wijzigde dit bericht op 01-09-2018 14:19
0.00% gewijzigd
En waarom ben je in godsnaam akkoord gegaan om bij je schoonouders in huis te wonen?
Waarom trouw je al na 1 jaar?
Ik neem aan dat jullie genoeg inkomen hebben om zelf een huis te kopen. Als ooit je schoonouders stoppen met werken en vertrekken is het nog vroeg genoeg om op de boerderij te gaan wonen.
helpboer schreef:
06-12-2017 11:30

Heb inmiddels meerdere hulpverleners gehad, maar allen zeggen ze wat wil je bereiken? En wat wil ik eigenlijk bereiken? Wil ik een ander persoon worden zodat ik hier op de werf mijn draai kan vinden? Dat wil ik helemaal niet, ik had na jaren van onzekerheid mezelf eindelijk geaccepteerd en ik was blij met mezelf en had mijn draai gevonden in het leven en binnen een jaar tijd is alles weg en nu weet ik helemaal niet meer wie ik moet zijn

Sorry dat het een lang verhaal is maar ik ben blij dat ik het van me af kon schrijven ik hoop dat iemand een tip voor me heeft
Een hulpverlener kan je alleen maar helpen als je geholpen wil worden. Als je bereid bent om kritisch naar jezelf te kijken en te veranderen.

Dat wil je allemaal niet. Je wil eigenlijk alleen maar één ding, blijven zoals je bent en met rust gelaten worden. Dan moet je er ook in berusten dat er dus geen verandering in deze situatie komt.
Alle reacties Link kopieren
helpboer schreef:
06-12-2017 11:37
Mijn man werkt op het het bedrijf en moet dus dicht bij zijn vee zijn. Als er wat is gaan de koeien loeien en dat horen wij dan vanuit de slaapkamer
Daar heb je tegenwoordig ook vast wel technologische snufjes voor. Als een babyfoon werkt, dan kan dat vast ook voor koeien.
Misschien moet je dit in gevoel in een brief naar je schoonouders sturen. Dat geeft meer veiligheid dan een gesprek, omdat ze je niet kunnen onderbreken en jij goed na kan denken over je bewoording.
Dan kun je daarna altijd nog met ze om tafel zitten en vragen beantwoorden, of hun kant van het verhaal aanhoren.
Ik denk namelijk dat deze situatie komt uit onbegrip en gebrek aan communicatie en ik geloof ook dat het beter wordt als je de lijnen open gooit.
Want hoe ze ook reageren, jij weet vanaf dan hoe zij er in staan en jij hebt je verhaal kunnen doen, als dan blijkt dat ze geen begrip voor je op kunnen brengen (wat ik me niet kan voorstellen) hoef je ook geen masker meer op te zetten, want dan verandert er toch niets.
Alle reacties Link kopieren
Tja, de vraag is dus echt "wat wil jij"?

Wil je leren om een betere relatie met je schoonouders te hebben? Wil je zelf minder gevoelig worden? Want het is niet normaal dat je gaat janken wanneer jij je schoonvader ziet.

Hoe staat je man hierin?

Het mooiste zou zijn dat jullie met z'n vieren om de tafel gaat zitten en afspraken gaat maken. Misschien het huis beter isoleren zodat het minder gevoelig is. Ook uitleggen, dat jij niet van de boerderij komt en dat je gewoon je eigen huishouden hebt. En het niet gebruikelijk is dat je dan ook met je schoonouders eet. En dat je niet elke dag uitgebreid gaat buurten. En dat jij je eigen ruimte gewoon nodig hebt. Kijk eens of dat je de huizen beter kan scheiden.

Aan de andere kant mag jij ook wel iets toegefelijker zijn. Je man werkt met zijn ouders, ziet ze dus ook veel. Voor hem is een goede verstandhouding belangrijk. Dus af en toe een kletspraatje of een bakkie koffie kan de relatie verbeteren.

Is je schoonmoeder ook bij haar man en zijn familie ingetrokken? Vraag eens aan haar hoe ze dat vond? Hoe ze de verhouding met haar schoonmoeder vond? En of dat ze het op prijs stelde dat haar schoonouders haar adviseerde en hielp?

Zolang jullie niet veranderen, zal er ook niets veranderen.

Je ben met je man getrouwd, Hij is boer, en zal waarschijnlijk graag bij de boerderij willen wonen, dat is gewoon makkelijker. Je bent dus niet alleen met hem getrouwd, maar ook met de boerderij. Dus een modus vinden dat voor jullie allemaal werkbaar is, dat lijkt me wel verstandig.

Ga dus in gesprek met elkaar. En vind je praten lastig, schrijf dan eens een brief. Of vraag een mediator.

Jij kan misschien geen contact willen. Maar ouders vinden het vaak wel fijn dat er goed contact is de kinderen en schoonkinderen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
I
anoniem_360161 wijzigde dit bericht op 01-09-2018 14:11
99.81% gewijzigd
Werf? Heet het geen erf?

Verder, zoek hulp. Dit is niet gezond. In een huis wonen met je schoonouders kan geweldig zijn, maar zo is het een drama. Dat ligt aan de woonsituatie en aan hoe jij de hele dag nadenkt over hoe andere mensen de hele dag over jou nadenken. Heel vermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat je te veel prikkels krijgt. Je bent eigenlijk al overprikkeld als je thuis komt. Waardoor je de prikkels die je thuis krijgt als te veel ervaart, de geluiden van de buren, een simpel praatje bij de vuilnisbak.
Probeer daar iets mee. En zoek uit hoe je jezelf oplaadt. Zodat je niet compleet leeg en overprikkeld thuis komt.
Desnoods vraag je hulp via de huisarts. Misschien een psycholoog?
Ik zou mijn vuilbak verzetten.

Maar nee, serieus, ik snap niet hoe het kan dat je uitleg moet geven telkens je naar de vuilbak loopt. Staan die naast die bak dan te wachten? Staat schoonmoeder een hele dag voor het raam te wachten tot jij voorbij loopt?
Jullie wonen toch in jullie eigen vertrekken? Waarom zouden jullie dan samen ontbijten? Snap er niet zoveel van.
Ik vind ook dat je heel erg overdreven reageert op de opmerking van schoonmoeder. Je bent er bang van???
anoniem_353783 wijzigde dit bericht op 06-12-2017 11:52
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn de opties
1) jullie gaan je allemaal aanpassen om het leefbaar te maken
2) jullie gaan latten
3) jullie gaan uit elkaar

Een boerenbedrijf is wat anders dan een "normale baan". Wonen en werken zijn met elkaar verbonden. De kans dat hij weg wil en kan is gewoon niet zo groot.

Dus wie gaat er concessies doen? Wanneer jullie weggaan, dan wordt hij ongelukkig. Wanneer jullie blijven, dan word jij ongelukkig.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
U
anoniem_360161 wijzigde dit bericht op 01-09-2018 14:18
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit ligt niet aan je schoonouders of man, en ook niet aan jou. Het ligt aan de totaal verschillende persoonlijkheden met bijbehorende verwachtingen en behoeftes. Het een is niet beter dan het ander, maar de combinatie lijkt mij niet op een acceptabele manier mogelijk. Ik zou mijn energie niet steken in het aanpassen of veranderen van jezelf, maar in het vinden van een oplossing waarbij jullie niet bij je schoonouders wonen. Ik denk dat dat de enige manier is waarop dit op de langere termijn kan werken.
Is er een mogelijkheid om er een gebouw (huis) bij te bouwen op de grond bij je schoonouders?
Hoe meer ik lees hoe meer ik weet dat ik daar ook niet zou kunnen/willen wonen.
Maar ik was er dan ook nooit gaan wonen.
En samen verhuizen is geen optie...
Heel moeilijk en niet zomaar op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
G
anoniem_360161 wijzigde dit bericht op 01-09-2018 14:19
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik wil je graag een pb (persoonlijk bericht) sturen maar denk dat je deze optie nog uit hebt staan.
Als je behoefte hebt aan ervaringsverhalen, dan graag via pb.
Alle reacties Link kopieren
helpboer schreef:
06-12-2017 11:37
Mijn man werkt op het het bedrijf en moet dus dicht bij zijn vee zijn. Als er wat is gaan de koeien loeien en dat horen wij dan vanuit de slaapkamer
Dan is de oplossing dat de schoonouders verhuizen! :biggrin:
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
helpboer schreef:
06-12-2017 11:44
Dat was ik met mn domme hoofd, mn man zei we gaan het proberen en als het niet goed gaat dan zoeken we een andere oplossing. Probleem is dus dat er helemaal geen oplossing was en dat hij dat zei omdat hij dacht dat het zijn weg wel zou vinden en wel meeviel. Hij snapt niet waarom het zo'n probleem is om even te zeggen wat je gaat doen omdat ze er helemaal niet verkeerds mee bedoelen. Dit geeft mij echter juist alleen maar het gevoel dat het aan mij ligt dat ik er niet van hou om altijd mensen op mijn lip te hebben en daardoor heb ik het gevoel dat ik raar ben

Ik heb wel genoeg inkomen maar mijn man kan geen hypotheek krijgen(zacht uitgedrukt een heel erg slecht jaar gehad).
Dan moet hij zich aan z'n woord houden en een andere oplossing zoeken.
Of beter: hij moet beseffen dat er een probleem is.

Desnoods stopt hij met het bedrijf en gaat hij een baan zoeken, of jullie gaan bij jouw ouders inwonen en laat de schoonouders bellen als de koeien loeien.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Begin eens om het huis minder gehorig te maken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Verhuizen naar 'n plek minder dicht bij de schoonouders. Hebben ze veel land? Bouw dan 'n eigen chalet aan de compleet andere kant zodat jullie sociale levens niet meer door elkaar lopen. Of ga zelf ergens anders wonen en latten met je boer ipv er mee samen te wonen. Als die ouders het daar naar hun zin hebben laten ze zich waarschijnlijk nog jaren niet naar 'n bejaardenflat sturen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven