Vriend last van winterdip.... Voor de derde keer ...

09-12-2017 12:34 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bericht verwijderd ivm herkenning
anoniem_360027 wijzigde dit bericht op 14-12-2017 11:12
Reden: Bericht verwijderd ivm herkenning
96.60% gewijzigd
ik heb hem toen heel duidelijk aangegeven dat dit voor mij de laatste keer was.

Je weet zelf wel wat je te doen staat denk ik.. hij was gewaarschuwd. Hij heeft dit niet serieus genomen. Neem jij jezelf wèl serieus?
Alle reacties Link kopieren
Dit is het moment van het jaar dat iemand sterk last krijgt van een winterdepressie. Je schrijft dat hij hulp heeft gehad kan hij daar weer terecht?

Ik snap dat het heel vervelend is dat hij dit op jou projecteert maar als het een echte winterdepressie is dan kan hij er niet veel aan veranderen. Hooguit, in overleg, volgend jaar lichttherapie volgen en voor nu weer zijn therapie oppakken of herhalen voor zichzelf.
Wellicht kunnen jullie samen eens met iemand praten? Of beide naar de praktijkondersteuner van de huisarts?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ga voortaan in februari op reis. Dan heb je iets om de eerste wintermaanden op door te bijten en dan kun je lekker in de tropische zon opladen om het laatste stukje winter hier te doorstaan.
Alle reacties Link kopieren
Miesje71 Dit is absoluut niet fijn voor jou.
Maar zoals ik het lees vind ik je ook wel heel hard naar hem toe.

Hij kiest niet voor een winterdip en deze twijfels overvallen hem vast ook.
Het is goed dat je aangegeven hebt dat hij hulp moeten zoeken en het is goed van hem dat hij dit gedaan heeft.
Dat hij ondanks de hulp toch weer een dip heeft is jammer.

Ik denk dat het voor jou beter is als je probeert dit niet persoonlijk op te nemen maar te zien als een ziekte bij hem.
Dan kan je er ook zo op reageren.
In plaats van boos weg te gaan kan je dan zeggen
" ik merk dat je het moeilijk hebt, dit komt elk jaar voor tijdens deze periode
misschien kan je nog eens met je hulpverlener praten over deze gevoelens"
Je kan dan ook altijd nog doorgaan en zeggen van kijk als je me nodig hebt bel maar ik ben er voor jou.

Ik denk dat zo'n houding op lange termijn een positiever effect gaat hebben dan boos worden.
Hij moet naar de dokter. Vitamine D laten prikken.
Vaak ligt het daaraan bij een winter depressie. Depressies laten zich meestal niet door seizoenen lijden namelijk.

Maar je kan wel door licht tekort of vitamine D depressieve klachten hebben. Net zo vervelend maar wel eentje die makkelijker te behandelen is dan een depressie.

En als hij dit weet omdat hij er elk jaar last van heeft kan hij dat ook ondervangen door op tijd te handelen. Elk jaar gaan zitten wachten op depressieve gevoelens en ander leed terwijl je er wat aan kan doen om dat een beetje dragelijk te maken is niet heel slim.


Dus dring op huisarst en bloedonderzoek aan. Eventueel lichttherapie. Of zelf een lamp kopen of huren ( Evean of andere hulpmiddelorganisaties verhuren ze ook)
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 09-12-2017 12:45
22.14% gewijzigd
Lucifermiauww schreef:
09-12-2017 12:43
Hij moet naar de dokter. Vitamine D laten prikken.
Vaak ligt het daaraan bij een winter depressie. Depressies laten zich meestal niet door seizoenen lijden.
Bij mij ligt het toch duidelijk aan de kale bomen.
Ook al is het kutweer, als er blad aan de bomen staat voel ik me gewoon stukken beter.
Stuur hem naar de huisarts, en zorg dat hij die winterdepressie volgend jaar vóór is door tijdig maatregelen te nemen. Ik vind het wel gek dat hij zelf niet in actie komt, zeker als het elk jaar weer gebeurt. Hij heeft er zelf het meeste last van.
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
09-12-2017 12:36
Je weet zelf wel wat je te doen staat denk ik.. hij was gewaarschuwd. Hij heeft dit niet serieus genomen. Neem jij jezelf wèl serieus?
Dit. Zo kun je wel aan de gang blijven. Hij kan er niks aan doen dat hij een winterdepressie heeft, maar hij WEET het wel van zichzelf. Het is aan hem om dat serieus te nemen en er dus op tijd iets mee te doen. Doet hij dat niet, dan zou ik geen relatie met hem willen persoonlijk want dan blijft dit elk jaar terug komen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik heb/had ook een winterdepressie. lk was er elk jaar rond december achter dat ik totaal de verkeerde carrière had gekozen ;-D pas vorig jaar zag ik zelf dat patroon ook écht in en heb ik doorgebeten terwijl ik tegen mezelf zei dat ik niet helemaal toerekeningsvatbaar ben in dec/jan.

Inmiddels heb ik wel een aantal manieren gevonden om mezelf te helpen:

1. In de winter op vakantie. Of het nu wintersport is of naar een ver en zonnig oord, even zonlicht happen 1 of 2 weken en lekker buiten zijn helpt me enorm.
2. Elke dag naar buiten. Als het licht is. Liefst icm lichaamsbeweging, dus een wandeling, stuk fietsen, etc. Best lastig op dagen dat ik werk, want dan ga ik in het donker weg en kom ik in het donker terug. Dan probeer ik dus tijdens de lunch te gaan.
3. De winter ‘gezellig’ maken. Dus geen ‘ikhaatkerstdekensoverm’nhoofd’ maar wél die kerstboom kopen, samen optuigen met warme chocolademelk, dagje schaatsen, kaarsjes aan; kortom: mezelf bezig houden en me niet ontrekken aan andere mensen, want die beuren me juist op.
4. Lichttherapie: af en toe boven zo’n bak hangen maakt een wereld van verschil voor mij.
5. Op slechte dagen mezelf vertellen dat het ook heus weer lente wordt en dat het nog maar even duurt, de winter.

Dit jaar gaat het voor het tweede jaar op rij al heel aardig, ben zelden zo overtuigd geweest dat ik op het juiste carrièrepad zit en ben over het geheel genomen vrolijk, zelfs nu ik met een zieke baby thuis zit :yes: (niet de zieke baby maar dat ik niet depri ben).

Ik denk dus dat het wel kan veranderen, maar dat moet je vriend dan wel zelf willen. Je kunt het er wel eens met hem over hebben natuurlijk.

Sterkte iig, lijkt me moeilijk als het tegen jou gericht is en als je er geen zin meer in hebt lijkt dat me ook begrijpelijk.
Ik vind je niet hard hoor to.
Dit heeft hij al zovaak meegemaakt en zijn huwelijk is er zelfs van op de klippen gelopen.
Dat hij last van winterdepressie heeft kan hij misschien niet veel aan doen. Wel hoe hij er mee omgaat. Aangezien het een terugkerend iets is moet dit toch geen verrassing voor hem zijn.
Het is niet zo dat hij niet op zijn verantwoording aangesproken kan worden ook al voelt het nog zo echt.
Goed dat je bent weggegaan. Nu kun je even nadenken over wat jij belangrijk vindt.
Gebruikt hij ook middelen?
Mij zou het helpen elke winter 3 maanden naar het zuidelijk halfrond te gaan, maar helaas dekt mijn zorgverzekering dat niet! ;-D
En TO, je moet even niks eigenlijk. Wel een dikke knuffel. Of het komt door zijn dip of hij weet het echt niet meer. In beiden gevallen zou je voorjezelf beter moeten willen.

Heeft hij al wat laten horen nadat je weg bent gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Olifantje89 schreef:
09-12-2017 12:42
Miesje71 Dit is absoluut niet fijn voor jou.
Maar zoals ik het lees vind ik je ook wel heel hard naar hem toe.

Hij kiest niet voor een winterdip en deze twijfels overvallen hem vast ook.
Het is goed dat je aangegeven hebt dat hij hulp moeten zoeken en het is goed van hem dat hij dit gedaan heeft.
Dat hij ondanks de hulp toch weer een dip heeft is jammer.

Ik denk dat het voor jou beter is als je probeert dit niet persoonlijk op te nemen maar te zien als een ziekte bij hem.
Dan kan je er ook zo op reageren.
In plaats van boos weg te gaan kan je dan zeggen
" ik merk dat je het moeilijk hebt, dit komt elk jaar voor tijdens deze periode
misschien kan je nog eens met je hulpverlener praten over deze gevoelens"
Je kan dan ook altijd nog doorgaan en zeggen van kijk als je me nodig hebt bel maar ik ben er voor jou.

Ik denk dat zo'n houding op lange termijn een positiever effect gaat hebben dan boos worden.
Op zich eens. Maar als een winterdepressie echt is wat hier aan de hand is, zou ik er als partner ook van balen hoe hij ermee omgaat. Ieder jaar geeft hij TO de bons. Daar zou ik me ook niet voor lenen, depressie of niet. Óf hij is niet tevreden over deze relatie (dan zou hij het moeten beëindigen ) óf hij werkt oprecht aan zijn depressie, met steun van to. Maar niet elke keer direct roepen dat de relatie over is, als dat niet is wat je wil. Dat roept ook niet direct steunende gevoelens op, dat snap ik wel.
Olifantje89 schreef:
09-12-2017 12:42
Miesje71 Dit is absoluut niet fijn voor jou.
Maar zoals ik het lees vind ik je ook wel heel hard naar hem toe.

Hij kiest niet voor een winterdip en deze twijfels overvallen hem vast ook.
Het is goed dat je aangegeven hebt dat hij hulp moeten zoeken en het is goed van hem dat hij dit gedaan heeft.
Dat hij ondanks de hulp toch weer een dip heeft is jammer.

Ik denk dat het voor jou beter is als je probeert dit niet persoonlijk op te nemen maar te zien als een ziekte bij hem.
Dan kan je er ook zo op reageren.
In plaats van boos weg te gaan kan je dan zeggen
" ik merk dat je het moeilijk hebt, dit komt elk jaar voor tijdens deze periode
misschien kan je nog eens met je hulpverlener praten over deze gevoelens"
Je kan dan ook altijd nog doorgaan en zeggen van kijk als je me nodig hebt bel maar ik ben er voor jou.

Ik denk dat zo'n houding op lange termijn een positiever effect gaat hebben dan boos worden.
Nee zeg.

Ik denk dat je mensen met een aandoening, dipje of wat je het wil noemen, juist wel mag aanspreken op hun gedrag.
Omdat iemand iets heeft betekend dat niet dat ze zich als een lullo mogen gedragen. Helemaal als er wat aan te doen is en die persoon dat gewoon niet doet of wil doen.

Denk dat je meer bereikt als je grenzen aangeeft en mensen wijst op hun aandeel. Hufterigheid heeft niet per se iets te maken met dipjes of depressies.
En ja ik weet waar ik het over heb. ;)
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties. Ik ben nu vooral verdrietig omdat hij t steeds naar mij reflecteert. Zelf vind hij dat hij juist heel vrolijk is de afgelopen weken. Ik denk daar anders over. Kort lontje, erg moe. We zijn twee weken geleden een weekend weggeweest en dat was echt niet leuk. Hij was chagrijnig, heel negatief over alles, kerst, Sinterklaas... Ik werd daar heel onzeker van, zeker omdat dit niet de eerste keer was....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem vanochtend gebeld, vond hem erg koel. Hij wilde een afspraak maken maar niet vandaag, volgende week omdat hij dingen op een rij moet zetten voor zichzelf. Als ik terug kijk naar onze laatste twee break ups gaat hij er een punt achter zetten...
Lieverd, ik zou de eer aan mijzelf houden.

Hem zeggen dat je zelf de beslissing neemt deze keer en voorgoed.
Zelfs als dit komt door een winterdip.. dan had hij er ondertussen na al die jaen best wat aan kunnen doen. En echt huftergedrag en zelf niet proactief wat doen om dit te voorkomen is geen symptoom van een dipje of depressie. Wel van zijn karakter.
Miesje71 schreef:
09-12-2017 13:13
Ik heb hem vanochtend gebeld, vond hem erg koel. Hij wilde een afspraak maken maar niet vandaag, volgende week omdat hij dingen op een rij moet zetten voor zichzelf. Als ik terug kijk naar onze laatste twee break ups gaat hij er een punt achter zetten...
Weet je zeker dat hij niet teveel drinkt ofzo ipv depressie? Vind het meer verslaafden gedrag.
De hulp die hij kreeg, wanneer is dat gestart? Wellicht te vroeg om al resultaat te verwachten? Hij heeft dit al zolang. Daarnaast, als je het zat bent voor jouzelf...kiezen om er een punt achter te zetten. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-12-2017 12:45
Bij mij ligt het toch duidelijk aan de kale bomen.
Ook al is het kutweer, als er blad aan de bomen staat voel ik me gewoon stukken beter.
Dat weet je niet, want als de bomen kaal zijn is het dus winter en dus kort licht. Je kunt niet nagaan of je ook een dip zou hebben als er geen blad aan de bomen staat en het is hoogzomer, want dat is hier nooit het geval.
Kijk, als hij last heeft van een winterdepressie is dat natuurlijk hartstikke kut en hem niet aan te rekenen.

Maar dat hij dan steeds over de relatie twijfelt, daar zou ik ook gek van worden. Ik zou dus ook de eer aan mezelf houden en hem laten gaan, hoe moeilijk ook...
wolkewitje schreef:
09-12-2017 13:29
Dat weet je niet, want als de bomen kaal zijn is het dus winter en dus kort licht. Je kunt niet nagaan of je ook een dip zou hebben als er geen blad aan de bomen staat en het is hoogzomer, want dat is hier nooit het geval.
Kort licht vind ik geen probleem. Als ik op reis ben kom ik vaker in landen waar het standaard slechts tussen 6-7 en 18-19 uur licht is namelijk. Maar daar is de natuur overweldigend groen.
Alle reacties Link kopieren
De man van een vriendin van me heeft nu ook al voor de zoveelste keer op rij last van een winterdepressie.

Jaren terug kreeg hij daarom in december antidepressiva tot aan de lente. In september kwam het dan weer terug.

In december dan weer zo erg dat hij ad kreeg. Daarom het hele jaar ad doorgeslikt, in de winter geen depressie.

In de lnte toch weer gestopt en jawel; De volgende winter weer een dip.

Nu mag hij van de huisarts de komende twee jaar niet stoppen met ad maar dus doorslikken. Ook heeft hij een lichtbril gekocht.

vriendin hoopt dat het snel aanslaat want weer een andere vriendin van haar heeft hetzelfde probleem met haar man en die liggen nu in scheiding.

Is dit iets wat je je vriend kunt voorstellen? Naar de huisarts gaan en een duurzame oplossing zoeken?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend drinkt niet maar blowt wel. Hij blowde in de laatste jaren dagelijks maar is recentelijk teruggegaan naar alleen t weekend.

Hij heeft ruim een half jaar therapie gehad en in september is besloten, volgens hem, dat alles weer op de rit was en dat hij altijd mocht bellen als er iets was. Dat heeft hij dus niet gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven