Ik ben niet meer zijn beste vriendin

10-12-2017 17:11 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Even wat achtergrondinfo:
Mijn naam is Lieselotte, ben 21 jaar en heb al 6 jaar een relatie met R, ook 21 jaar.
Dat gaat over het algemeen erg goed en we zijn nog steeds erg blij met elkaar. We kennen elkaar al bijna 8 jaar en zijn al ruim 7 jaar beste vrienden.
Omdat we allebei nog erg jong zijn, wonen we bewust nog niet samen, maar wel bij elkaar in de buurt.
Mijn vriend woont samen met drie andere huisgenoten (2 jongens en 1 meisje), die deel uitmaken van een gezamenlijke vriendengroep. Met zijn allen zijn we erg hecht. Allemaal leuk en aardig natuurlijk. Maar daarom zit ik niet op dit forum ;-).

Ik merk dat mijn vriend ontzettend naar zijn huisgenoten toetrekt. Dit vind ik hartstikke fijn voor hem, zijn thuissituatie is voorheen niet altijd makkelijk geweest, en ik ben blij dat hij nu zo'n lekker plekje gevonden heeft.
Maar wat ik moeilijk vind, is dat hij vooral enorm naar zijn vrouwelijke huisgenoot toetrekt. Die twee zijn ondertussen dikke maatjes en ik merk dat de verhoudingen een beetje beginnen te verschuiven. Daar waar hij eerst met mij zijn dag besprak, uit kon razen of nieuwe muziek deelde, doet hij dat nu steeds met haar. We komen op vriendschappelijk niveau eigenlijk op een gedeelde eerste plek te staan.
Hun vriendschap is volkomen platonisch, begrijp me niet verkeerd, ik ben niet bang dat hij mij als geliefde zal vervangen, of dat die twee een verhouding met elkaar zouden beginnen.
Ik weet dat er niks tussen die twee speelt op romantisch gebied. Dat is het niet.
Maar wat mij vooral jaloers en onzeker maakt, is dat ik merk dat ik zijn beste vriendin niet meer ben. Dat is zij nu. Dat hij makkelijker met haar kan lachen en delen dan met mij, omdat zij natuurlijk altijd dichtbij is.
Als ik nu bij hen thuis ben, merk ik dat dit me raakt en ik me zelfs soms een outsider voel. Dan moeten zij weer lachen om iets dat ik niet begrijp, of hebben ze het over mensen die ik niet ken en dan denk ik: 'Een tijd geleden deden wij dit samen, en nu sta ik er bij en kijk er naar.'
Ik voel me in mijn vriendschap met mijn vriend bedreigd.
Zo'n 6 jaar lang was ik zijn allerbeste (en enige beste) vriendin. Alles besprak hij met mij en ik met hem. We waren zelfs al beste vrienden voor onze relatie begon. En nu voel ik dit verschuiven, zij is nu een even goede, al dan niet betere vriendin, en ondanks dat ik altijd een 'streepje voor' zal hebben omdat ik zijn partner ben, merk ik dat ik het steeds moeilijker begin te vinden dat hij minder met mij kletst over het alledaagse, hoezeer ik er ook naar vraag.

Omdat zij ook een goede vriendin van mij is, heb ik het er met beiden al onafhankelijk over gehad, maar ze lijken me niet te begrijpen. Ze verzekeren me dan allebei dat er echt nooit iets van romantiek tussen die twee zal gebeuren, maar daar ben ik ook helemaal niet bang voor. Het doet gewoon zeer dat ik me als beste vriendin vervangen zie worden, maar dit is iets dat zij allebei niet lijken te begrijpen. Ik wil gewoon de koetjes en kalfjes tussen mij en mijn vriend terug! ;-)

Heeft iemand misschien tips om hier mee om te gaan? Ik vind het een lastige situatie, omdat ik ze beiden die goede vriendschap gun, maar ik niet wil dat dit mijn band met mijn vriend beïnvloedt.
anoniem_360382 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 17:59
2.77% gewijzigd
Vervelend dat je je een outsider voelt, lijkt me ook heel ongemakkelijk.

Ik zie niet zoveel wat je eraan kan doen, behalve het met je vriend bespreken. Als hij liever tijd doorbrengt met haar dan met jou (ook al is het platonisch), dan zou ik toch mijn conclusies trekken...
Hij krijgt een eigen leven
Ik zou een man met een "beste vriendin" uberhaupt niet zien zitten. Vroeg of laat komt hier nl gewoon ellende van.

Ik krijg al een knoop in mijn maag bij het lezen van je verhaal. Ik kan je helaas geen tips geven.
Alle reacties Link kopieren
Je laat het klinken alsof seks belangrijker is dan je leven delen. Het is platonisch, nou, pfoe, gelukkig maar hoor.

Dus hij deelt zijn gevoel, zijn leven, zijn vriendschap met haar en neuken doet hij met jou. En wat is je vraag precies?
anoniem_346264 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 17:29
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
heel gezond, hij krijgt nu eindelijk een eigen leven. En als partner ben je dat niet 24/7.

heel gebruikelijk dat je met collega's, studiegenoten, huisgenoten dingen deel waar jij als partner niet bij bent en dus niet altijd begrijpt. en dat voelt dan als buitenstaander.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben elkaar leren kennen toen je allebei nog kinderen was. Nog niet volkomen volgroeid en nog niet volkomen volwassen. Een bepaalde fase van jullie leven hebben jullie gedeeld, op weg naar die volwassenheid, en nu ziet hij andere mensen om zich heen en ontwikkelt zich. En dat is heel gezond. Hij gaat andere sociale contacten aan, hij ontmoet andere mensen met wie hij goed kan opschieten, bij wie hij zich op zijn gemak voelt en waarmee hij dingen wil delen. Dat hoort bij het leven. Kan het dan gebeuren dat hij een andere keuze maakt qua relatie? Ja. Dat hoeft niet eens die huisgenote te zijn, maar het kan zomaar gebeuren dat hij beseft dat dingen die hij op zijn 15e of 16e leuk vond, nu anders ziet en andere dingen belangrijk vindt in een partner.Hij is niet meer dat jochie van 15.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
10-12-2017 17:28
Je laat het klinken alsof seks belangrijker is dan je leven delen. Het is platonisch, nou, pfoe, gelukkig maar hoor.

Dus hij deelt zijn gevoel, zijn leven, zijn vriendschap met haar en neuken doet hij met jou. En wat is je vraag precies?
Als ik zou denken dat seks belangrijker is dan mijn leven delen, had ik het hier niet zo moeilijk mee. Je hebt mijn struggle precies (op een ietwat cynische manier ;) ) omschreven. Maar ik vind niet dat ik 100% de enige moet zijn met wie hij zijn gevoel en vriendschap deelt. Dat zou niet gezond zijn.
Ik probeer alleen maar te zoeken naar een balans waardoor hij én een andere goede vriendin kan hebben, maar ik mij niet langzaam vervangen voel als vriendin.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-12-2017 17:42
Jullie hebben elkaar leren kennen toen je allebei nog kinderen was. Nog niet volkomen volgroeid en nog niet volkomen volwassen. Een bepaalde fase van jullie leven hebben jullie gedeeld, op weg naar die volwassenheid, en nu ziet hij andere mensen om zich heen en ontwikkelt zich. En dat is heel gezond. Hij gaat andere sociale contacten aan, hij ontmoet andere mensen met wie hij goed kan opschieten, bij wie hij zich op zijn gemak voelt en waarmee hij dingen wil delen. Dat hoort bij het leven. Kan het dan gebeuren dat hij een andere keuze maakt qua relatie? Ja. Dat hoeft niet eens die huisgenote te zijn, maar het kan zomaar gebeuren dat hij beseft dat dingen die hij op zijn 15e of 16e leuk vond, nu anders ziet en andere dingen belangrijk vindt in een partner.Hij is niet meer dat jochie van 15.
Ik ben het met veel dingen die je zegt eens. We zijn allebei enorm veranderd en gegroeid, hebben andere behoeftes en natuurlijk hoeft het niet zo te zijn dat wij samen zullen eindigen. Misschien bewandelen we allebei uiteindelijk wel een enorm ander pad.
Maar ik heb niet het idee dat hij nu andere dingen belangrijk vindt in een partner. Dat we op die manier uit elkaar groeien.
Het is naar mijn idee dus niet dat hij ander soort contact zoekt wat ik hem niet kan bieden.
Hij zoekt ditzelfde contact, maar dan bij zijn huisgenoten. Dat maakt het voor mij lastiger te begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Lieselott21 schreef:
10-12-2017 17:48
Als ik zou denken dat seks belangrijker is dan mijn leven delen, had ik het hier niet zo moeilijk mee. Je hebt mijn struggle precies (op een ietwat cynische manier ;) ) omschreven. Maar ik vind niet dat ik 100% de enige moet zijn met wie hij zijn gevoel en vriendschap deelt. Dat zou niet gezond zijn.
Ik probeer alleen maar te zoeken naar een balans waardoor hij én een andere goede vriendin kan hebben, maar ik mij niet langzaam vervangen voel als vriendin.
Ik ben een oude man, die mogen cynisch zijn :proud:

Ik denk dat er niets mis is met een partner met goede vrienden/vriendinnen, die specifieke zaken deelt met iemand anders, die zijn/haar gevoel ook wel eens met een ander deelt.

Maar als hij feitelijk vrijgezel is geworden, met jou nog op de achtergrond voor als zijn hand niet voldoet, is het een beetje het andere uiterste. En zoals jij het vertelt lijkt het daar wel op. Tijd om ook wat rond te kijken?
Alle reacties Link kopieren
Dus hij heeft een relatie met haar en seks met jou?

Ik denk dat over niet al te lange tijd de seks ook wel op gang gaat komen en dan ben jij exit.

Zo gaat dat op die leeftijd.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
10-12-2017 17:53
Ik ben een oude man, die mogen cynisch zijn :proud:

Ik denk dat er niets mis is met een partner met goede vrienden/vriendinnen, die specifieke zaken deelt met iemand anders, die zijn/haar gevoel ook wel eens met een ander deelt.

Maar als hij feitelijk vrijgezel is geworden, met jou nog op de achtergrond voor als zijn hand niet voldoet, is het een beetje het andere uiterste. En zoals jij het vertelt lijkt het daar wel op. Tijd om ook wat rond te kijken?
Jahoor, een beetje cynisme houdt ons scherp!
Maar ik denk dat iets meer nuance van mijn kant wel geplaatst is: het is niet dat hij niks meer met mij deelt of onderneemt, dat we alleen maar seks hebben en verder niks. Het is alleen dat hij nu niet 1, maar 2 beste vriendinnen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Quote;
Het is alleen dat hij nu niet 1, maar 2 beste vriendinnen heeft.

Jij moet huizenhoog boven vrienden en vriendinnen staan. Wanneer je een plek moet delen is het foute boel.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Lieselott21 schreef:
10-12-2017 17:11
Ditzelfde geldt voor kerstinkopen, samen eten, bankhangen etc. En dat terwijl ik bij wijze van spreken om de hoek woon.
Maar wat mij vooral jaloers en onzeker maakt, is dat ik merk dat ik zijn beste vriendin niet meer ben. Dat is zij nu.
We waren zelfs al beste vrienden voor onze relatie begon. g.
Ze verzekeren me dan allebei dat er echt nooit iets van romantiek tussen die twee zal gebeuren,
Nah.... ik ben eigenlijk niet snel argwanend maar jouw verhaal gaan bij mij alarmbellen rinkelen. Vooral doordat hij met jóu ook als beste vrienden is gestart.... en zij allebei zo pertinent ontkennen. En dat kan momenteel ook best echt nog zo zijn hoor ik geloof het zo. En misschien wil je dit niet lezen: maar dat is denk ik dan alleen een kwestie van tijd. Ik zou echt met hem gaan praten en uitleggen dat jij graag wil dat jullie vriendschap hersteld wordt want waarom zou je al die zaken maar met één persoon moeten delen? Waarom loopt hij niet wat vaker de hoek om naar jôu? Raar verhaal toch? Ik vind het vreemd dat plotsklaps jullie vriendschap in het luchtledige hangt en de seks voortgaat.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
SaveAngie schreef:
10-12-2017 18:05


Jij moet huizenhoog boven vrienden en vriendinnen staan. Wanneer je een plek moet delen is het foute boel.
Dit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Helaas, je kunt er niets aan doen meid. Je hebt al met ze gepraat, ze weten niet waar je het over hebt of ze doen alsof ze je niet begrijpen. Wat zou je willen dat je vriend zou veranderen ? Wat zou je willen dat je vriendin zou veranderen ? En is het realistisch daarop te hopen ? Je zult het los moeten laten ...

Verder heb ik er wel een beeld bij ... zij tweeën gezellig samen op haar kamer. Haar bed dient als bank. Hapje erbij, flesje wijn, gedeelde humor, gedeelde ervaringen, diepzinnige gesprekken. Een kwestie van tijd voor ze een keertje, met een glaasje te veel op, per ongeluk toch in elkaars armen liggen.

Dit gaat niet goed aflopen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
SaveAngie schreef:
10-12-2017 17:58
Dus hij heeft een relatie met haar en seks met jou?

Ik denk dat over niet al te lange tijd de seks ook wel op gang gaat komen en dan ben jij exit.

Zo gaat dat op die leeftijd.
Ik denk dat dit heel waar is, Ze hoeven maar een avond op de studentenkamer met een wijntje teveel op te zitten en dan kunnen er net te veel kleren uit gaan of net te innige kusjes plaatsvinden.
Alle reacties Link kopieren
tarataz schreef:
10-12-2017 18:57
Helaas, je kunt er niets aan doen meid. Je hebt al met ze gepraat, ze weten niet waar je het over hebt of ze doen alsof ze je niet begrijpen. Wat zou je willen dat je vriend zou veranderen ? Wat zou je willen dat je vriendin zou veranderen ? En is het realistisch daarop te hopen ? Je zult het los moeten laten ...
Ik weet niet of het realistisch is te hopen op verandering. Denk het niet. Kan hem evenmin dwingen mij als zijn beste vriendin te houden. Hoe meer je aan iemand trekt, hoe verder diegene natuurlijk van je af komt te staan.
Maar ik weet gewoon echt niet wat ik dan nu verder kan doen. Accepteren en het me niet te laten raken lukt me niet, maar de relatie verbreken omdat hij nog andere mensen om mij heen heeft met wie hij close is? Dat zou niet eerlijk zijn. Met zijn goede mannelijke vriendschappen heb ik namelijk ook geen probleem. En ik snap hoe makkelijk het voor een buitenstaander te oordelen is dat dit uiteindelijk zal uitmonden in een romantische relatie, maar echt, ik wéét dat dit niet zo zal zijn. Zij is totaal niet zijn type, en hij is zo trouw als een hond.
Maar ja, dan is de vraag natuurlijk wel in hoeverre ik mijzelf laat vervangen op vriendschappelijk gebied. Tot wanneer het oké is om een close vriendschap te hebben met een vrouw. En daar heb ik geen antwoord op.
(Sorry, ik besef mij dat dit vooral gemijmer in mezelf is)
Alle reacties Link kopieren
“Eerlijk”? Zit je in een relatie omdat er uit stappen oneerlijk is?

Jij wordt nog wel cynisch, eerst wat littekens oplopen
Alle reacties Link kopieren
creativeguy schreef:
10-12-2017 19:12
Ik denk dat dit heel waar is, Ze hoeven maar een avond op de studentenkamer met een wijntje teveel op te zitten en dan kunnen er net te veel kleren uit gaan of net te innige kusjes plaatsvinden.
Ik snap dat je dit voor je ziet. Maar dat we studenten en jong zijn, betekent niet dat we allemaal makkelijk vreemd gaan!
Als je ze kent zou je weten dat ze echt niet op elkaar vallen, dat het écht puur vriendschappelijk is.
Maar ik zal nu naief klinken.
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
10-12-2017 19:30
“Eerlijk”? Zit je in een relatie omdat er uit stappen oneerlijk is?

Jij wordt nog wel cynisch, eerst wat littekens oplopen
Littekens genoeg.
En ik zit niet in een relatie omdat eruit stappen oneerlijk is, ik zit in een relatie omdat we van elkaar houden en je dit niet zomaar van het een op andere moment weggooit. Dat ik dat oneerlijk zou vinden hoeft nog niet de enige reden te zijn dat we samen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lieselott21 schreef:
10-12-2017 19:33
Ik snap dat je dit voor je ziet. Maar dat we studenten en jong zijn, betekent niet dat we allemaal makkelijk vreemd gaan!
Als je ze kent zou je weten dat ze echt niet op elkaar vallen, dat het écht puur vriendschappelijk is.
Maar ik zal nu naief klinken.
Ja maar dat geeft niet. Je leert van ervaring opdoen.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
10-12-2017 19:30
“Eerlijk”? Zit je in een relatie omdat er uit stappen oneerlijk is?

Jij wordt nog wel cynisch, eerst wat littekens oplopen
Ze is echt zijn type niet :hihi:
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
SaveAngie schreef:
10-12-2017 19:37
Ze is echt zijn type niet :hihi:
Je mag gniffelen. Is oké. En ik snap hoe makkelijk het te oordelen is over andermans verhaal. Vreemdgaan is sowieso een makkelijke conclusie nowadays.
Kan me alleen gewoon niet voorstellen dat ál jullie partners die een goede vriend(in) hebben, daar uiteindelijk mee in bed belanden. En zeker niet als jij zelf een 9/10 bent, en zij een magere 6. En nu gniffel ik zelf een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Lieselott21 schreef:
10-12-2017 19:45
Je mag gniffelen. Is oké. En ik snap hoe makkelijk het te oordelen is over andermans verhaal. Vreemdgaan is sowieso een makkelijke conclusie nowadays.
Kan me alleen gewoon niet voorstellen dat ál jullie partners die een goede vriend(in) hebben, daar uiteindelijk mee in bed belanden. En zeker niet als jij zelf een 9/10 bent, en zij een magere 6. En nu gniffel ik zelf een beetje.
Gniffel maar een eind weg meisje.
Jij hebt hier een probleem mee. Blijkbaar ziet hij haar niet als een magere 6 dat is puur jouw houvast.
Mannen worden door meer dan alleen uiterlijk aangetrokken hoor.
When they go low, we go high. (M.Obama)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven