Geen begrip van vriendinnen in relatie

10-12-2017 19:07 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben reeds 5 jaar single. Ik heb een ruime vriendenkring, maar specifiek zijn er 5 vriendinnen waar ik al vele jaren mee bevriend ben. We doen nog altijd op regelmatige basis eens iets samen en dat zijn altijd leuke tijden. Tussendoor houden we ook contact via WhatsApp.

Mijn vriendinnen zijn allemaal al lang in een relatie (minstens 6 jaar), sommigen ook al getrouwd, hebben kindjes en zo... En ik krijg het gevoel dat mijn leefwereld steeds verder begint te staan dan die van hen. Voor mij voelt het alsof er zich een kloof aan het ontwikkelen is.

Zij staan steeds meer serieuzer in het leven en kunnen precies met bijna niks meer lachen. Wanneer ik iets sarcastisch zeg, ben ik "verbitterd". Wanneer ik een screenshot doorstuur van iemand die een oerdomme status op FB heeft geplaatst en zeg dat ik niet meer bijkom van het lachen, wordt dat weerlegd met argumenten als "zolang die persoon maar gelukkig is" of "niemand is perfect". Wanneer ik eens een wild feestje heb gehad (wat zij niet meer hebben, voor hen is het trouwfeest van een verre neef een hoogtepunt) en hen om 9u 's morgens een berichtje stuur dat ik net in mijn bed lig, krijg ik een reactie met afkeurende ondertoon, "Ah Patty toch...".

Krijg ik geen droge reacties zoals bovenstaande, dan krijg ik geen enkele reactie. Dan lijkt het alsof ik tegen mezelf praat. Heel vaak heb ik het eens moeilijk, omdat ik me eenzaam voel en een man aan mijn zijde mis... Of na een stresserende werkdag wil ik mijn ei eens kwijt en wil ik bij hen eens kort ventileren. Maar ik krijg er ofwel geen respons op, ofwel een heel droge reactie.

Daarentegen, op hun berichten over man, kinderen, de buurvrouw die gaat trouwen, de vroegere klasgenote die zwanger is en wat de pot schaft 's avonds, geef ik wel altijd reactie. Zelfs wanneer het mij totaal niet interesseert, probeer ik toch het tegenovergestelde uit te schijnen.

Om dan nog te zwijgen over het feit dat de jongste jaren ze altijd hun partner overal en altijd willen meenemen wanneer we eens afspreken... Naar mijn gevoel hoeft dat voor die mannen zelf ook niet maar gaan ze maar mee voor de lieve vrede.

Ik vind het heel erg, ooit waren deze vriendinnen alles voor mij, maar ik krijg het gevoel dat we uit elkaar groeien... En dit na bijna 20 jaar vriendschap... Het leven is bij hen zo serieus en oersaai geworden. Ik voel mij meer dan ooit een buitenbeentje. Ik heb hen hier al mee geconfronteerd en toen heb ik van enkele apart een berichtje gehad, dat ze het jammer vonden dat ik zo slecht in mijn vel zit. Maar dat was het dan ook.

Ik weet eigenlijk niet goed waar ik naartoe wil met dit bericht.. Moest gewoon even van mijn hart, en ik heb een moeilijke (eenzame) dag... Misschien ben ik wel een beetje jaloers op wat zij hebben? Alhoewel, ik zou nooit zo serieus willen worden... Maar naar een relatie verlang ik wel.
Alle reacties Link kopieren
Zo gaat het soms in het leven. Misschien tijd voor nieuwe vriendinnen? Het klinkt een beetje alsof ze vast zitten in het huisje, boompje, beestje verhaal. Ik ben zelf al jaren getrouwd, maar ik waak ervoor om mijn single vriendinnen de hele tijd lastig te vallen met allerhande saaie huispraat.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Jij vindt hun leven saai, zij vinden jouw leven maar niets.
Overduidelijk dat jullie gewoon uit elkaar groeien.

Het goede nieuws: 1 op de 3 koppels gaat na een tijd uit elkaar.
Binnenkort zijn er dus wel weer 1 of 2 single.
En hebben ze wel ineens terug tijd en interesse.
(Of jij er dan nog zin in hebt moet je zelf weten.)
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
10-12-2017 19:11
Zo gaat het soms in het leven. Misschien tijd voor nieuwe vriendinnen? Het klinkt een beetje alsof ze vast zitten in het huisje, boompje, beestje verhaal. Ik ben zelf al jaren getrouwd, maar ik waak ervoor om mijn single vriendinnen de hele tijd lastig te vallen met allerhande saaie huispraat.
Vriendinnen kan je niet zomaar in de supermarkt gaan kopen. Dit zijn al jarenlang goede vriendinnen, tenminste dat waren ze... Ik vind het jammer om dat zomaar weg te gooien.

Ik heb nog vrienden/vriendinnen naast hen, maar deze vriendschap was echt iets uniek. Opeens is het beginnen verwateren, door hetgene wat jij zegt
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
10-12-2017 19:12
Het goede nieuws: 1 op de 3 koppels gaat na een tijd uit elkaar.
Binnenkort zijn er dus wel weer 1 of 2 single.
En hebben ze wel ineens terug tijd en interesse.
(Of jij er dan nog zin in hebt moet je zelf weten.)
Dat is helemaal juist. Ik hoop dat ik ongelijk krijg, maar weet nu al dat ze niet allemaal bij elkaar zullen blijven... Misschien dat ze mij dan wel opeens gaan begrijpen
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je het jammer vindt om afscheid van ze te nemen, maar je hebt zo te horen echt je best gedaan om de relatie goed te houden. Jullie zijn gewoon uit elkaar gegroeid. Een hoe verdrietig ook, de 'investering' die jjij hebt gedaan is deze relatie ben je hoe dan ook kwijt. Dat is geen rede om vriendinnen te blijven, vind ik.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
[quote=PeppermintPatty post_id=27883260 time=1512929636 user_id=316545]
Vriendinnen kan je niet zomaar in de supermarkt gaan kopen. Dit zijn al jarenlang goede vriendinnen, tenminste dat waren ze... Ik vind het jammer om dat zomaar weg te gooien.

Precies het WAREN goede vriendinnen.
Hoog tijd dat je nieuwe single vriendinnen zoekt...
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 19:20
1.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
jullie zijn uit elkaar gegroeid. misschien wordt dit over een tijdje weer beter, misschien is dit het begin van het einde.

maar op dit moment zitten jullie niet op 1 lijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Jullie zijn uit elkaar gegroeid. Zoek nieuwe vrienden die in dezelfde levensfase zitten en zet deze club op n laag pitje.
Alle reacties Link kopieren
Hoe je nieuwe vrienden "zoekt" is mij een raadsel. Maar ik ben wel sociaal en maak er wekelijks nog nieuwe bij. Dat is het probleem niet echt: ik heb een ruime sociale kring. Ik wil gewoon niet zomaar 20 jaar vriendschap over de boeg gooien.

Daarnaast ook moeilijk om in mijn generatie (rond de 30 jaar) nog single mensen tegen te komen. Ik maak geregeld nieuwe vrienden bij maar die zijn zo goed als allemaal in een relatie.
Alle reacties Link kopieren
Je wil dus deze vriendinnen niet 'weggooien', maar echt gezellig klinkt het ook niet allemaal. Wat wil je dan?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Bovendien ... "Gooi de niet meer single vriendinnen weg" vind ik altijd zo'n vreemd advies.

Dan kom je in 't beste geval dus nieuwe single vriendinnen tegen ...
Wat doe je als die na een week of een maand of een half jaar ook aan een relatie beginnen? En ook veranderen in een muts?

Dan ben je dus maar de hele tijd zoekende naar nieuwe vriendinnen?
Alle reacties Link kopieren
Dus jij acteert om vriendschappen te behouden en neemt het zwaar op dat zij dat niet doen?
Tussen de 30 en de 40 komen er juist weer veel vrij.
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
10-12-2017 19:28
Dus jij acteert om vriendschappen te behouden en neemt het zwaar op dat zij dat niet doen?
Ik heb mijzelf al 2x uit de groep verwijderd maar ze hebben mij telkens terug toegevoegd, mochten ze mij volledig hebben opgegeven dan hadden ze mij gewoon "laten gaan"
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
10-12-2017 19:28
Bovendien ... "Gooi de niet meer single vriendinnen weg" vind ik altijd zo'n vreemd advies.

Dan kom je in 't beste geval dus nieuwe single vriendinnen tegen ...
Wat doe je als die na een week of een maand of een half jaar ook aan een relatie beginnen? En ook veranderen in een muts?

Dan ben je dus maar de hele tijd zoekende naar nieuwe vriendinnen?
Precies, daarom vind ik het ook niet echt het beste advies die er is.
Het klinkt een beetje alsof jij hen kwalijk neemt dat hun levens nu heel anders zijn dan jouw leven. En dat vind ik niet terecht. Jouw leven is nog zoals het was, met veel uitgaan, weinig verantwoordelijkheden etc.
Dat is voor hun niet meer zo.

En het is jammer, maar zo loopt dat heel vaak in vriendschappen. Dan is het tijd om los te laten, want een vriendschap kun je niet forceren. Maar probeer in ieder geval niet met een gevoel van wrok naar hen te kijken.
Alle reacties Link kopieren
PeppermintPatty schreef:
10-12-2017 19:30
Ik heb mijzelf al 2x uit de groep verwijderd maar ze hebben mij telkens terug toegevoegd, mochten ze mij volledig hebben opgegeven dan hadden ze mij gewoon "laten gaan"
Oh, een hele groep mensen die vriendschap leest als “moeilijk doen”. Gezellig!
Je kan kijken wat je nog wel gemeen hebt met elkaar. Daar dingen over sturen en bepraten.

Wat voor facebookstatussen vind jij dan om te lachen? Misschien lach je hun dan eigenlijk ook uit als het bijvoorbeeld over levenstijl gaat?

Soms veranderen vriendschappen maar komt het later weer goed als je niet meteen overal drama van maakt. Maar soms is de koek gewoon als je echt niet meer matcht.

Ik zou eerst kijken wat ik nog gemeen heb en anders wat meer afstand nemen om te kijken of dat werkt. De stekker eruit kan altijd nog.

En je hebt toch ook nog andere vrienden en vriendinnen. Zitten daar geen mensen bij waar je wat closer mee zou kunnen zijn? Die binnen jouw levensfase en humor vallen?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-12-2017 19:28
Tussen de 30 en de 40 komen er juist weer veel vrij.
Inderdaad, nog even geduld... Maar heb ook al gemerkt dat ik met mijn jarenlange vrijgezellenbestaan eerder uitzondering dan regel ben. De meesten zitten na nog geen maand al op een ander te rijden.
PeppermintPatty schreef:
10-12-2017 19:30
Ik heb mijzelf al 2x uit de groep verwijderd maar ze hebben mij telkens terug toegevoegd, mochten ze mij volledig hebben opgegeven dan hadden ze mij gewoon "laten gaan"
Dat klinkt als een beetje divagedrag van jou. Waarom doe je dat?
En waarom voegen ze je weer toe? Hebben jullie uitgepraat waarom je uit de groep ging?

Misschien zit er door dat soort acties misschien wel wrevel en reageren ze nu negatief op je uitlatingen?
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 19:35
23.88% gewijzigd
PeppermintPatty schreef:
10-12-2017 19:33
Inderdaad, nog even geduld... Maar heb ook al gemerkt dat ik met mijn jarenlange vrijgezellenbestaan eerder uitzondering dan regel ben. De meesten zitten na nog geen maand al op een ander te rijden.
Voordeel is ook dat hun mannen terug vrij komen :-D.

Toevallig niemand met een leuke broer of neef of collega trouwens?
Alle reacties Link kopieren
Hommeltjes schreef:
10-12-2017 19:31
Het klinkt een beetje alsof jij hen kwalijk neemt dat hun levens nu heel anders zijn dan jouw leven. En dat vind ik niet terecht. Jouw leven is nog zoals het was, met veel uitgaan, weinig verantwoordelijkheden etc.
Dat is voor hun niet meer zo.

En het is jammer, maar zo loopt dat heel vaak in vriendschappen. Dan is het tijd om los te laten, want een vriendschap kun je niet forceren. Maar probeer in ieder geval niet met een gevoel van wrok naar hen te kijken.
Verantwoordelijkheden? Ik heb ook vast werk, betaal mijn rekeningen en een eigen huis. Het is niet zo dat ik nog als een losgeslagen puber nog bij mijn moeder woon en mijn dagen vul met jointjes roken.

Ik begrijp niet dat je zo saai kan worden gewoon omdat je gesetteld bent. Om niks meer kunnen lachen etc... is dat echt normaal? Moet het leven zo worden als je een relatie wilt? Dan hoeft het voor mij niet.
PeppermintPatty schreef:
10-12-2017 19:35
Verantwoordelijkheden? Ik heb ook vast werk, betaal mijn rekeningen en een eigen huis. Het is niet zo dat ik nog als een losgeslagen puber nog bij mijn moeder woon en mijn dagen vul met jointjes roken.

Ik begrijp niet dat je zo saai kan worden gewoon omdat je gesetteld bent. Om niks meer kunnen lachen etc... is dat echt normaal? Moet het leven zo worden als je een relatie wilt? Dan hoeft het voor mij niet.
Jeetje, Je klinkt inderdaad als een heel leuk mens.
Alle reacties Link kopieren
Het idee dat vriendschappen hetzelfde moeten blijven, geen pauzes kunnen verdragen en gespeelde interesse nodig hebben komt bij mij nogal kinderlijk over.

Stel je voor dat één van deze vriendinnen enthousiast blijft schrijven over d'r nieuwe hut, dan zou jij toch ook niet langdurig een passende reactie hebben?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven