Hoop dat jullie mij kunnen helpen

10-12-2017 22:30 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_360404 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 00:52
99.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang woon je dan nu alleen? Hoe lang is het geleden?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Waarom dacht je dat je ervan 'af' zou zijn door alleen te wonen? Juist dan word je geconfronteerd met jezelf en alles wat je hebt meegemaakt. Logisch dus dat je nu niet ervan 'af' bent. Wat ik wil zeggen: dit gaat tijd kosten, tijd, rust en acceptatie. Zoals ik jou nu lees komt het op mij over dat je gedacht hebt dat weggaan ook het sluiten van dit hoofdstuk zou gaan betekenen. En dat jij in alle vrijheid dus alles achter je kon laten omdat je er niet meer in zit. En omdat je niet meer mishandeld wordt jij dus ook geen gevolgen meer voelt. Klopt dit?

Wat ik ervan begrepen heb, begint het pas doordat je bent weggegaan, ik heb begrepen dat het een echt lang proces is. Ik denk dus dat je te hard voor jezelf bent en misschien wel ongeduldig ook. Goed dat je met een psycholoog praat en gebruik anders dit topic voor wat je nog meer kwijt wil. Het is letterlijk soms een stap vooruit en vervolgens weer twee stappen terug.

Probeer lief voor jezelf te zijn in je handelen en in jouw denken. Dat heb je wel verdiend :redrose:
enn wijzigde dit bericht op 10-12-2017 22:51
17.19% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik heb je een privé bericht gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met mishandeling, maar vind het heel erg dat je dit hebt moeten doorstaan. Ik denk dat het nu zaak is te accepteren wat er is gebeurd. Dan kan je verder. Je mag echt heel trots op jezelf zijn dat je jezelf uit die situatie hebt kunnen halen! Zoek steun bij mensen die om je geven. Praat open over hoe slecht je je voelt met hen die je vertrouwt en die willen luisteren. Kies voor het leven, kies voor een mooie toekomst. Geef het tijd, maar kies wel bewust voor positiviteit. Heel veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat heftig! Het voelt bijna verkeerd om hierop te reageren, aangezien ik dit zelf niet heb meegemaakt. Maar het lijkt mij een proces waar je niet zo 123 klaar mee bent, helaas. Gun jezelf die tijd, want dit is echt niet niks!! En verder de enige tip die ik je nog kan geven is EMDR, heb je daar wel eens van gehoord of toevallig ook gehad? Zo niet, kan je dat eens navragen bij je psycholoog. Het word vaak gebruikt bij trauma en kan echt na een paar sessies al werken!!

Sterkte !! :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
10-12-2017 22:39
Waarom dacht je dat je ervan 'af' zou zijn door alleen te wonen? Juist dan word je geconfronteerd met jezelf en alles wat je hebt meegemaakt. Logisch dus dat je nu niet ervan 'af' bent. Wat ik wil zeggen: dit gaat tijd kosten, tijd, rust en acceptatie. Zoals ik jou nu lees komt het op mij over dat je gedacht hebt dat weggaan ook het sluiten van dit hoofdstuk zou gaan betekenen. En dat jij in alle vrijheid dus alles achter je kon laten omdat je er niet meer in zit. En omdat je niet meer mishandeld wordt jij dus ook geen gevolgen meer voelt. Klopt dit?

Wat ik ervan begrepen heb, begint het pas doordat je bent weggegaan, ik heb begrepen dat het een echt lang proces is. Ik denk dus dat je te hard voor jezelf bent en misschien wel ongeduldig ook. Goed dat je met een psycholoog praat en gebruik anders dit topic voor wat je nog meer kwijt wil. Het is letterlijk soms een stap vooruit en vervolgens weer twee stappen terug.

Probeer lief voor jezelf te zijn in je handelen en in jouw denken. Dat heb je wel verdiend :redrose:
Ik wou al zolang vertrekken.. ik durfde nooit, maar toen was ik echt op.. ik wou zelfs niet meer leven.. dus dit was inderdaad een hele grote stap voor mij.. alleen verwachtte ik te veel en nu ben ik nogsteeds depressief, je hebt wel gelijk in bepaalde dingen inderdaad.. maar ik kom er wel dankjewel
liefs x powerbombbb
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
11-12-2017 00:46
Jeetje wat heftig! Het voelt bijna verkeerd om hierop te reageren, aangezien ik dit zelf niet heb meegemaakt. Maar het lijkt mij een proces waar je niet zo 123 klaar mee bent, helaas. Gun jezelf die tijd, want dit is echt niet niks!! En verder de enige tip die ik je nog kan geven is EMDR, heb je daar wel eens van gehoord of toevallig ook gehad? Zo niet, kan je dat eens navragen bij je psycholoog. Het word vaak gebruikt bij trauma en kan echt na een paar sessies al werken!!

Sterkte !! :daisy:
Hey, ik heb nog nooit gehoord van EMDR maar ga dit zeker weten bespreken met mijn psycholoog want een trauma heb ik zwaar er aan over gehouden wie weet is dit wel t gene wat me helpen gaat super bedankt,
Liefs x knuf flowerbomb
Alle reacties Link kopieren
licht-blauw schreef:
10-12-2017 22:43
Ik heb geen ervaring met mishandeling, maar vind het heel erg dat je dit hebt moeten doorstaan. Ik denk dat het nu zaak is te accepteren wat er is gebeurd. Dan kan je verder. Je mag echt heel trots op jezelf zijn dat je jezelf uit die situatie hebt kunnen halen! Zoek steun bij mensen die om je geven. Praat open over hoe slecht je je voelt met hen die je vertrouwt en die willen luisteren. Kies voor het leven, kies voor een mooie toekomst. Geef het tijd, maar kies wel bewust voor positiviteit. Heel veel sterkte.
Lief berichtje, ik zal het tijd geven en hopen dat het langzaam met alle hulp om mij heen wegvaagt

Dankjewel voor het lieve berichtje
Liefs x flowerbomb
Hi Flower,

Heel veel sterkte in deze situatie en t zal wel wat tijd vergen voordat dit gevoel achter je ligt.
Probeer een psycholoog of huisarts te raadplegen maybe kan dat je wat sneller uit deze fase helpen.
Sterkte nogmaals en je komt er zeker uit..

Gr
Alle reacties Link kopieren
Flowerbombbb schreef:
11-12-2017 01:49
Hey, ik heb nog nooit gehoord van EMDR maar ga dit zeker weten bespreken met mijn psycholoog want een trauma heb ik zwaar er aan over gehouden wie weet is dit wel t gene wat me helpen gaat super bedankt,
Liefs x knuf flowerbomb
Het verbaasd mij eerlijk gezegd dat je psycholoog daar zelf nog nooit over begonnen is, heel apart. Aangezien EMDR een van de meest logische stappen is om te doen na trauma (voor zover ik weet). Maar het kan zijn dat je psycholoog vond dat je daar nog niet aan toe was, het is best heftig namelijk. Het idee is dat je teruggaat naar de gebeurtenis (in je hoofd uiteraard) en de pijn en angst weer opnieuw gaat voelen, maar door bepaalde vinger bewegingen van de psycholoog (kan ook op andere manieren geloof ik) raken je hersenen afgeleid en word de angst minder. Waarschijnlijk leg ik dit niet helemaal goed uit, maar elke psycholoog is wel bekend hiermee dus zij zal je vast beter kunnen uitleggen wat het doet. Tegen depressie helpt het dus niet direct, maar aangezien je depressie wel een hele duidelijke aanleiding heeft, lijkt het me niet dat daar de focus op moet liggen. Succes :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
11-12-2017 03:26
Het verbaasd mij eerlijk gezegd dat je psycholoog daar zelf nog nooit over begonnen is, heel apart. Aangezien EMDR een van de meest logische stappen is om te doen na trauma (voor zover ik weet). Maar het kan zijn dat je psycholoog vond dat je daar nog niet aan toe was, het is best heftig namelijk. Het idee is dat je teruggaat naar de gebeurtenis (in je hoofd uiteraard) en de pijn en angst weer opnieuw gaat voelen, maar door bepaalde vinger bewegingen van de psycholoog (kan ook op andere manieren geloof ik) raken je hersenen afgeleid en word de angst minder. Waarschijnlijk leg ik dit niet helemaal goed uit, maar elke psycholoog is wel bekend hiermee dus zij zal je vast beter kunnen uitleggen wat het doet. Tegen depressie helpt het dus niet direct, maar aangezien je depressie wel een hele duidelijke aanleiding heeft, lijkt het me niet dat daar de focus op moet liggen. Succes :daisy:
Ik ga straks de huisarts bellen, en voor een andere psycholoog vragen aangezien hij inderdaad niet doet wat hij hoort te doen.. hij zei ook overtuigend dat IK hier alleen voor sta en niemand mij helpen kan.. zakte weer door de grond toen ik dat hoorde en vgm is dat niet iets wat een psycholoog je moet vertellen...
ik ga er werk van maken en gelijk daar over beginnen

Super bedankt
Liefs, X flowerbombbb
Alle reacties Link kopieren
Hoi Flowerbombbb, wat erg voor je, waren jullie zo jong getrouwd?
Zie dat je pas 19 jaar bent !
Nu al mishandeling wat een ongelooflijke rotvent is het, geweld is nooit de oplossing !
Hoelang speelde dit al dan ? Ik hoop dat er iemand is die jouw kan steunen misschien is het ook verstandig om aangifte te doen bij de politie voordat het misschien weer gebeurt,

Ik wens je heel veel sterkte, grtjs
Ik zou niet direct een andere psycholoog vragen. EMDR is niet voor iedereen en op elk moment geschikt. Je moet bijvoorbeeld genoeg draagkracht hebben en een omgeving van waaruit je steun krijgt is ook handig. Het mooiste zou zijn als je met je psycholoog kan bespreken wat je niet bevalt.

Veel sterkte.
Heftige tijd heb je doorgemaakt. Het kost ook heel veel tijd om alles een plek te geven weet ik uit een, gelukkig, veel kortere ervaring. Ik ben daarna ook even de weg kwijt geraakt.

Voordat je direct keihard de psycholoog de deur wijst; er zitten wat haken en ogen aan EMDR. Ten eerste moet je wat stevigheid hebben voor een EMDR-behandeling. Zo te horen heb jij deze misschien nog niet genoeg. Daarnaast bedoelde jouw psycholoog het wellicht niet naar. Hij heeft namelijk gelijk als hij zegt dat jij het zelf moet doen. Niemand kan het vóór jou doen! Misschien heeft hij niet door gehad dat die woorden zoveel impact op jou hebben gehad.
Het lijkt mij verstandig om dit eerst met je psycholoog te bespreken, wat dit met jou heeft gedaan en wat maakt dat hij EMDR nog niet heeft voorgesteld?

Ik zou geen drastische maatregelen nemen totdat je duidelijkheid hebt over de beweegredenen van de psycholoog. Voor hetzelfde geld weet hij precies wat hij doet.
Alle reacties Link kopieren
Giovanni1992 schreef:
11-12-2017 07:39
Hoi Flowerbombbb, wat erg voor je, waren jullie zo jong getrouwd?
Zie dat je pas 19 jaar bent !
Nu al mishandeling wat een ongelooflijke rotvent is het, geweld is nooit de oplossing !
Hoelang speelde dit al dan ? Ik hoop dat er iemand is die jouw kan steunen misschien is het ook verstandig om aangifte te doen bij de politie voordat het misschien weer gebeurt,

Ik wens je heel veel sterkte, grtjs
Hey hallo,
ik leerde hem kennen en eerlijk gezegt had ik het moeten weten want hij claimde me ontzettend vanaf dag 1.. toen ik 6 maanden met hem samen was begon het eigenlijk met een tafel naar me te gooien en toen ben ik terug gegaan naar mijn ouders ik heb hem 20 duizend keer vergeven en hij was een lange tijd veranderd en vroeg mij toen me hand.. eenmaal getrouwd begon de ellende weer.. vaak in het ziekenhuis beland met hersenschuddingen gebroken armen/ vingers en stond er ook alleen voor omdat ik me schaamde voor mensen die echt van mij hielden ik weet nu nog niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan.. ik praat er verder ook met niemand meer over. Iedereen denkt dat het nu goed gaat met mij maar het liefst sluit ik me 247 op in me slaapkamer 😫 En ja een rotzak dat kun je wel zeggen..
Liefs X flowerbombbb
Alle reacties Link kopieren
Marte007 schreef:
11-12-2017 08:02
Heftige tijd heb je doorgemaakt. Het kost ook heel veel tijd om alles een plek te geven weet ik uit een, gelukkig, veel kortere ervaring. Ik ben daarna ook even de weg kwijt geraakt.

Voordat je direct keihard de psycholoog de deur wijst; er zitten wat haken en ogen aan EMDR. Ten eerste moet je wat stevigheid hebben voor een EMDR-behandeling. Zo te horen heb jij deze misschien nog niet genoeg. Daarnaast bedoelde jouw psycholoog het wellicht niet naar. Hij heeft namelijk gelijk als hij zegt dat jij het zelf moet doen. Niemand kan het vóór jou doen! Misschien heeft hij niet door gehad dat die woorden zoveel impact op jou hebben gehad.
Het lijkt mij verstandig om dit eerst met je psycholoog te bespreken, wat dit met jou heeft gedaan en wat maakt dat hij EMDR nog niet heeft voorgesteld?

Ik zou geen drastische maatregelen nemen totdat je duidelijkheid hebt over de beweegredenen van de psycholoog. Voor hetzelfde geld weet hij precies wat hij doet.
Heyy
Daar heb je denk ik ook wel gelijk in.. maar het feit dat ik geen vooruitgang boek dat maakt me nog banger voor de toekomst.. elke man die op mij afstapt denk ik ( ja hoor weer een schijnheilige lach die uiteindelijk een duivel blijkt te zijn) ik kom nier verder zo.. Ik had gewoon wat meer begrip verwacht van mijn psycholoog want hij verteld wel dat ik iets ontzettends zwaar mee gemaakt heb maar hij niet weet wat hij er mee aan moet terwijl ik juist echt voor hulp naar hem ben gegaan.. ( ik ben normaal niet iemand die hulp zoekt maar juist andere helpt) dit was voor mij een hele grote stap ...
ik wacht het dan toch maar even af
Bedankt!

Liefs x Flowerbombbb
Alle reacties Link kopieren
Saga_Röversdotter schreef:
11-12-2017 07:49
Ik zou niet direct een andere psycholoog vragen. EMDR is niet voor iedereen en op elk moment geschikt. Je moet bijvoorbeeld genoeg draagkracht hebben en een omgeving van waaruit je steun krijgt is ook handig. Het mooiste zou zijn als je met je psycholoog kan bespreken wat je niet bevalt.

Veel sterkte.
Hallo,
Ik durf me niet zo te uiten bij de mensen die ik ken omdat ik mij hier voor schaam, maar ik neem je advies op en blijf zo ver het kan dan toch maarbij dezelfde psycholoog wie weet kom ik toch nog wel stappen vooruit bij hem..
dankjewel

Liefs x Flowerbombbb
Alle reacties Link kopieren
Je had kennelijk veel over voor wat gezelschap. Want ja meer is zo'n man niet. Tegenwoordig heeft iedereen een minimale hoeveelheid geld en iedereen onderdak (als je niet persé een paleisje moet).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat heftig zeg. En knap dat je weggegaan bent!

Qua EMDR;
Zoiets krijg je niet zomaar. Je bent dan letterlijk een gevoel aan het wissen. Dat mag niet altijd. Omdat aan dat gevoel allerlei gedragingen gekoppeld zitten. Dus je kan bv wel het gevoel weghalen,maar dan heb je nog niet je basis om verder te gaan. Ook moet je heel sterk zijn om alles weer te durven doorvoelen. Dat is ontzettend heftig.

Ik kreeg hypnose. Je hoeft dan niet perse terug naar je gevoel. Je gaat dan in een diepe ontspanning en kan zo je onzekerheden veranderen.
Bij mij hielp het helaas niet. Puur omdat ik zo angstig was, onzeker en vastgeroest in mijn patronen.


Het klinkt hard dat je het alleen moet doen. Ik was echt nog lang niet klaar voor die woorden. Ik begrijp precies je gevoel. Sommigen zeiden dat ook meteen en ik raakte dan volledig in paniek. Ik voelde me zo zwak en depressief. Die woorden kon ik toen niet aan.

Ik had een hele fijne psycholoog verder die ook die hypnose deed.
We zijn jaren bezig geweest met mijn proces. Echt stapje voor stapje. 3 stappen vooruit 2 achteruit. Hij had ontzettend veel geduld, legde alles wel 100x uit, luisterde en ik voelde mij heel veilig bij hem.

Door hem kreeg ik weer hoop. Hij gaf mij het vertrouwen dat ik vooruit zou komen. Ik dacht namelijk dat het altijd zo pikzwart zou blijven. Een depressie is hels.
Ja je moet het deels zelf doen,maar ook zeker met een fijne en geduldige psycholoog.
Flowerbombbb schreef:
11-12-2017 08:16
Heyy
Daar heb je denk ik ook wel gelijk in.. maar het feit dat ik geen vooruitgang boek dat maakt me nog banger voor de toekomst.. elke man die op mij afstapt denk ik ( ja hoor weer een schijnheilige lach die uiteindelijk een duivel blijkt te zijn) ik kom nier verder zo.. Ik had gewoon wat meer begrip verwacht van mijn psycholoog want hij verteld wel dat ik iets ontzettends zwaar mee gemaakt heb maar hij niet weet wat hij er mee aan moet terwijl ik juist echt voor hulp naar hem ben gegaan.. ( ik ben normaal niet iemand die hulp zoekt maar juist andere helpt) dit was voor mij een hele grote stap ...
ik wacht het dan toch maar even af
Bedankt!

Liefs x Flowerbombbb
Jouw situatie is niet te vergelijken met de mijne. Ik ben niet mishandeld. Wel had ik met iemand die lichtelijk narcistisch was. Ik was echt een noob met mannen. Voor hem en na hem. Ik had een vertekend beeld meegekregen.

Je hebt jaren vastgezeten met een hele foute man. Er zijn echt hele fijne en lieve mannen op deze wereld. Maar je hebt hier tijd voor nodig. Ik trok na mijn ex weer foute mannen aan. Want je hebt te maken met bepaalde patronen. Je straalt namelijk iets uit, waarmee je bepaalde mannen mee aantrekt. Dit gebeurd allemaal onbewust.
Het voelt namelijk 'veilig' aan.
Het zijn allemaal processen waar je nu in stapt. Niet leuk om te horen ik weet het. Ik wilde ook dat alles gewoon weer normaal zou zijn,dat ik op een dag gewoon sterk zou zijn en klaar. Maar je hele leven is een proces. En wat ik niet heb gedaan en wat ik je heel graag wil adviseren is; kijk naar de stappen die je al bereikt hebt. En kijk na elke periode hoe je nu bent vergeleken met hoe je was.

Je lichaam zal zich automatisch gaan helen, je zal sterker worden. Als je dat gaat inzien en je durft het, zal je proces geleidelijk doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
11-12-2017 09:24
Wat heftig zeg. En knap dat je weggegaan bent!

Qua EMDR;
Zoiets krijg je niet zomaar. Je bent dan letterlijk een gevoel aan het wissen. Dat mag niet altijd. Omdat aan dat gevoel allerlei gedragingen gekoppeld zitten. Dus je kan bv wel het gevoel weghalen,maar dan heb je nog niet je basis om verder te gaan. Ook moet je heel sterk zijn om alles weer te durven doorvoelen. Dat is ontzettend heftig.

Ik kreeg hypnose. Je hoeft dan niet perse terug naar je gevoel. Je gaat dan in een diepe ontspanning en kan zo je onzekerheden veranderen.
Bij mij hielp het helaas niet. Puur omdat ik zo angstig was, onzeker en vastgeroest in mijn patronen.


Het klinkt hard dat je het alleen moet doen. Ik was echt nog lang niet klaar voor die woorden. Ik begrijp precies je gevoel. Sommigen zeiden dat ook meteen en ik raakte dan volledig in paniek. Ik voelde me zo zwak en depressief. Die woorden kon ik toen niet aan.

Ik had een hele fijne psycholoog verder die ook die hypnose deed.
We zijn jaren bezig geweest met mijn proces. Echt stapje voor stapje. 3 stappen vooruit 2 achteruit. Hij had ontzettend veel geduld, legde alles wel 100x uit, luisterde en ik voelde mij heel veilig bij hem.

Door hem kreeg ik weer hoop. Hij gaf mij het vertrouwen dat ik vooruit zou komen. Ik dacht namelijk dat het altijd zo pikzwart zou blijven. Een depressie is hels.
Ja je moet het deels zelf doen,maar ook zeker met een fijne en geduldige psycholoog.

Hey,
Zo voel ik me dus precies ook..
ik heb na dit bericht te plaatsen nu net toch nog even met mijn moeder aan tafel gezeten voor me hart te luchten, en dankjewel.. ooit moest die stap komen. Voor jou ook heel knap wat je allemaal hebt moeten doen voor hier een beetje over heen te komen.. het zal altijd denk ik wel bij blijven zoiets gaat voor gevoel ook nooit meer weg.. Wel is het goed om vooruit te gaan aangezien we allemaal uiteindelijk voor uit willen om gelukkig te worden, misschien dat ik kan vragen voor zo een hypnose ik heb daar al eens over gehoord ivm een vriendin die ook iets vreselijks meegemaakt had maar wat ik ook weet is dat ze dagen lang gehuild heeft omdat het moest reinigeren ofzoiets? En dat is ook zwaar vooral als je niet zo veel steun kan aan nemen van mensen om je heen ( ik ben altijd zo geweest omdat ik me wss minder belangrijk voel dan mensen om mij heen ) hij was ook heel bazig over mij, hij bepaalde alles en had strenge regels
Toen ik de eerste keer bij me ouders ging van de schrik had hij zelfs een spyapp op me telefoon gezet en kon al mn gesprekken lezen, mijn locatie zien enzovoort
Komt dat je bekend voor?
Ik hoop dat jij je verder nu goed voelt!
Dikke knuf
X
Flowerbombbb
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
11-12-2017 08:55
Je had kennelijk veel over voor wat gezelschap. Want ja meer is zo'n man niet. Tegenwoordig heeft iedereen een minimale hoeveelheid geld en iedereen onderdak (als je niet persé een paleisje moet).

Ik hield van hem, maar hij had me in zijn macht, zodra het uit de hand gelopen was kwam hij met tranen aanzetten, het spijt me brieven en noem maar op.. ik vergeef te snel en hou op zo een moment te veel van die persoon.. ik geef een relatie nooit zomaar op, vandaar ik ben oldschool aangezien mijn ouders al 25 jaar getrouwd zijn.. ik werd zowat gehersenspoeld aangezien hij ook lief kon zijn ( wanneer het hem uitkwam )
Ik herken het niet. Bij mij was het andersom. Hij liet me overal vrij in,maar ik was heel afhankelijk van hem weer.

Fijn dat je met je moeder erover hebt gehad. En je bent het zeker waard om er te mogen zijn!
Het is heel belangrijk dat te beseffen. Misschien ligt er een angst achter. Als je er mag zijn, zou je zomaar een heel ander persoon kunnen worden.
Maar het geeft je daarna veel rust.
Als jij er mag zijn, dan durf je jezelf te laten zien en zal je iemand vinden die jou met respect en liefde behandeld.
Alle reacties Link kopieren
Echt even een applaus voor jou omdat je de moed hebt gehad om op te stappen: :cheer: :worship:

Zijn er kleine dingen waar je van kunt genieten een afspraak met een vriendin, wandelen door het park/bos, een lekker lunch...etc.

Kijk eens wat je energie geeft en wat je leuk vindt als is het een knuffel van de kat en probeer daarop verder te bouwen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven