Cocaïne gevonden in tas dochter (18): en nu..?

03-01-2018 14:18 1738 berichten
Misschien is dit niet de juiste pijler voor dit onderwerp, maar volgens mij heeft het meer met 'relaties' te maken dan met 'kinderen', aangezien mijn dochter 18 is, weliswaar thuiswonend, en niet meer voor straf in de hoek kan worden gezet, bij wijze van spreken.

Maar cocaïne, dat vind ik nogal iets. Ik weet alleen niet hoe ik dit moet aanpakken. Ik weet ook niet hoe lang ze het al gebruikt (en officieel niet eens óf ze het gebruikt, maar dat neem ik wel aan).

Mijn dochter zit in 6 VWO, werkt hard voor haar eindexamen, heeft leuke vriendinnen en gaat veel (en laat) uit. Dat laatste vind ik nooit zo'n probleem, zolang ze haar schoolwerk serieus neemt, en dat doet ze. Ik weet dat er in het uitgaansleven (Amsterdam) veel drugs worden gebruikt, en sowieso hebben wij dit onderwerp altijd met onze kinderen besproken. Nogal logisch als je in het centrum woont en de trippende Italiaanse toeristen regelmatig voor je deur liggen. Ons idee is altijd geweest: als je een keer nieuwsgierig bent naar hash of wiet, geen probleem (en uit eigen ervaring weten wij dat er niks aan is), maar blijf weg bij harddrugs.

Goed, nu heeft mijn man dus een klein envelopje gevonden in haar tas met daarop een tekstje "Snow Balls" of zoiets. Hij heeft dat gegoogeld en het blijkt om de naam van de (drugs)verpakking te gaan; hierin worden de drugs verkocht.

Ik wil mijn dochter uiteraard aanspreken, maar wat is nou de handigste manier om dat te doen? Ik kan haar op haar 18e weinig meer verbieden. Huisarrest? Hmmm... Ze verdient haar eigen geld (in een restaurant en met oppassen). Ik kan haar verplicht naar de Jellinek sturen voor een voorlichtingsbijeenkomst. Maar verder?
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Luister nou eerst eens naar haar verhaal en kijk dan verder.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je haar behoorlijk veel kan verbieden. Zolang ze bij jullie thuis woont, hoort ze zich aan de regels te houden. Dus ik zou haar zeker niet alleen langs een Jellinek kliniek sturen....

Maar, voor je überhaupt overgaat op welke sanctie je gaat opleggen zou ik je dochter als eerst gewoon confronteren. Eerst maar even kijken wat zij te zeggen heeft....
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
03-01-2018 14:20
Luister nou eerst eens naar haar verhaal en kijk dan verder.
Dit. Bovendien is cocaïne best wel duur, was het geen pep?
Alle reacties Link kopieren
Praten....wat deed je man in haar tas?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
03-01-2018 14:20
Luister nou eerst eens naar haar verhaal en kijk dan verder.
Dit. En wat deed je man in haar tas?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik vermoed dat ze gaat ontkennen - zeggen dat het envelopje van een vriendin of vriend was, of zo. Dat hoef ik dan niet per se te geloven. Of nou ja, eigenlijk geloof ik dat dan niet. Ik weet hoeveel drugs er gebruikt worden in het uitgaansleven- en studentenleven.
Zolang ze onder jullie dak woont en niet meebetaald aan de hypotheek, kan je ze nog alles verbieden.
Waarom zat jouw man in haar tas te snuffelen?
viva-amber schreef:
03-01-2018 14:23
Praten....wat deed je man in haar tas?
Kijken.

Hij zei zelf: "Dat had ik niet moeten doen."

Vind ik onzin. Ze woont hier. Ze had het spul ook kunnen verstoppen, denk ik dan. Beetje gemakzuchtig.
Mijn man had een voorgevoel. Vond haar vervelend, de laatste tijd.
samarinde schreef:
03-01-2018 14:24
Ik vermoed dat ze gaat ontkennen - zeggen dat het envelopje van een vriendin of vriend was, of zo. Dat hoef ik dan niet per se te geloven. Of nou ja, eigenlijk geloof ik dat dan niet. Ik weet hoeveel drugs er gebruikt worden in het uitgaansleven- en studentenleven.

Waarom zou je haar niet geloven?
Alle reacties Link kopieren
MargjeM schreef:
03-01-2018 14:22
Dit. Bovendien is cocaïne best wel duur, was het geen pep?
snow ball is toch cocaïne met speed??
Ik zou inderdaad eerst het verhaal aanhoren, alleen het lastige is dat je de echte waarheid waarschijnlijk niet boven tafel krijgt. Op het moment dat mijn ouders mij confronteerde met hetgeen ze vonden, was ik ook zelden eerlijk. Waarheid was dat ik gewoon nieuwsgierig was - maar dat ik tevens verantwoordelijk genoeg was om er zorgvuldig mee om te gaan.

Maarja, dat is natuurlijk voor ieder kind verschillend.
Alle reacties Link kopieren
samarinde schreef:
03-01-2018 14:25
Kijken.

Hij zei zelf: "Dat had ik niet moeten doen."

Vind ik onzin. Ze woont hier. Ze had het spul ook kunnen verstoppen, denk ik dan. Beetje gemakzuchtig.
Mijn man had een voorgevoel. Vond haar vervelend, de laatste tijd.
Ze had het spul verstopt: in haar handtas.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Je wilt die troep niet in je huis hebben, dat is iets wat duidelijk moet zijn voor haar.
If I can't dance, it's not my revolution!
lilalinda schreef:
03-01-2018 14:26
snow ball is toch cocaïne met speed??
Ow... ik heb er geen verstand van. Zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zit jouw man in haar tas? Lekker uitgangspunt voor een gesprek.

En ik denk ook dat het speed is ipv coke, zeker als ze laat uitgaan en op school moet presenteren. En wat ook al gezegd is het is zoveel goedkoper.
Voorlopig gaat ze dus niet meer uit.....
Alle reacties Link kopieren
Je dochter is volwassen en klinkt als een verstandige jonge vrouw. Ik denk dat veel hoogopgeleiden weleens wat anders geprobeerd hebben dan alleen wiet of hasj. Coke is hartstikke duur dus het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat zij het regelmatig gebruikt. Huisarrest of verplichte voorlichting??? Je dochter is meerderjarig en heeft recht op haar eigen keuzes en op privacy. Blijf dus weg uit haar tas, alles weten maakt niet gelukkig. Een papiertje/envelopje met snowballs erop geschreis niet hetzelfde als coke gebruiken overigens...
lilalinda schreef:
03-01-2018 14:26
snow ball is toch cocaïne met speed??

Volgens Wiki ook wel speedball genoemd:

https://en.wikipedia.org/wiki/Speedball_(drug)
Alle reacties Link kopieren
Ze is jullie kind, dus je hebt er Elst wat over te zeggen.
Praat met haar, vertel dat jullie daar niet achter staan, en geef haar de ruimte.
Sluit overigens haar bijbaantje ook niet uit als plek waar het verkregen/gebruikt wordt
Oudblond schreef:
03-01-2018 14:27
Ze had het spul verstopt: in haar handtas.
Bij ons staan alle handtassen in de hal, open en bloot.

Los daarvan heb ik op die manier ook ooit ontdekt dat ze rookte. Zij en ik hebben dezelfde tas, ik pakte de verkeerde en vond een pakje sigaretten. Geldt hetzelfde voor: als zij dat wil verbergen, moet ze slimmer zijn.
Alle reacties Link kopieren
samarinde schreef:
03-01-2018 14:18
Ons idee is altijd geweest: als je een keer nieuwsgierig bent naar hash of wiet, geen probleem (en uit eigen ervaring weten wij dat er niks aan is), maar blijf weg bij harddrugs.
Ik zou in ieder geval voor ik ga luisteren naar dochter eerst bedenken in hoeverre je vastgeroest zit in je eigen ideeën. En er vanuit gaan dat haar ideeën over drugs dus anders zijn. En probeer te bedenken in hoeverre je naar andere meningen wilt luisteren of juist dingen op scherp wilt zetten.

En omdat het vast onmogelijk is om al dit soort vragen van te voren te beantwoorden zou ik inderdaad eerst luisteren, maar vooral van te voren bedenken dat dat een éérste gesprek/confrontatie is waar niet gelijk afspraken gemaakt hoeven worden conclusies uit zullen komen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
MargjeM schreef:
03-01-2018 14:22
Dit. Bovendien is cocaïne best wel duur, was het geen pep?
Of MDMA of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
Als ze inderdaad cocaïne gebruikt is verbieden is onzin, dan doet ze het wel stiekem. Net als tot nu toe. Maar haar stimuleren om na te denken en wat zelfreflectie toe te passen lijkt me haalbaar. Dus vragen stellen over waarom ze gebruikt, wat cocaïne met haar doet en wat ze daar uit haalt, of ze begrijpt welke risico's jullie zien en wat ze daar zelf van denkt.

Ik zou zelf wel heel duidelijk maken dat ik het niet verstandig vind en dat ik haar absoluut zou ontraden om het te gebruiken. Maar wel op basis van argumenten en met de opmerking dat het haar eigen keus is, boos zou ik er niet om worden.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven