Ok, en nu?

09-01-2018 12:11 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man en ik zijn bijna 9 jaar samen, 2 jonge kinderen. In de afgelopen jaren best wat strubbelingen gehad. We zijn goede partners, een goed team, maar geliefden zijn we eigenlijk niet meer. Hij geeft aan dat dat gevoel er niet meer is. Dus, wat nu?
Ik heb hem gevraagd of hij iets ziet in relatietherapie. Dat wil hij nog wel proberen. Mochten we dan dichter tot elkaar komen dan is dat mooi, en anders kunnen we misschien goede handvatten krijgen om op een goede manier uit elkaar te gaan.

Maar dat uit elkaar gaan, dat wil ik eigenlijk (nu nog) niet. Ik herken zijn gevoel, maar ik vind dat we er alles aan moeten doen om niet uit elkaar te gaan. Omdat ik niet zomaar 9 jaar wil weggooien, en vooral omdat ik de wereld van de kinderen niet overhoop wil gooien. Er zijn geen spanningen in huis, geen ruzies. Zij hebben elke dag hun papa en mama, en ik vind het heel belangrijk dat zo te houden. Ook lijkt het me vreselijk om ze dagen niet te zien…

Er is geen haast met het maken van een beslissing, dat hebben we beiden uitgesproken. Vandaag of morgen zal er dus nog niks veranderen. Vanavond gaan we verder met elkaar in gesprek.

Wat ik hier mee wil? Van me af schrijven, en tips om hiermee om te gaan, ervaringen van anderen.
Alle reacties Link kopieren
jij bent dus feitelijk bereid om hiermee genoegen te nemen: een liefdeloze relatie. Dat kan ik ergens nog begrijpen maar als hij dat niet wil dan houdt het toch echt op.

Ik denk overigens dat als je als partijen netjes uit elkaar gaat en goed contact houd, en vervolgens allebei gelukkig bent, dat dat voor de kinderen niet nadelig zal zijn. In ieder geval is dat beter dan het voorbeeld te geven van een totaal liefdeloze relatie.

Ik bedenk me dan: ga je dan alsnog uit elkaar als de kinderen oud genoeg zijn? is toch ook vreselijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp wel dat je er alles aan wil doen om deze relatie te behouden. Zeker omdat er kinderen zijn. Ik zou, geloof ik, hetzelfde reageren.
Maar dan moet er wel echt iets veranderen. Heb je zicht op waar het misschien fout gelopen is?
Alle reacties Link kopieren
ga nou eerst maar eens in therapie, en zie dan verder
Alle reacties Link kopieren
ga in relatietherapie. Daar leer je beter communiceren, ook op de punten die nu lastig zijn. Het geef je meer duidelijkheid waar de problemen zitten, en hoe je die weer kan oplossen. Of misschien komen jullie tot de conclusie dat het niets meer wordt.

Relatietherapie geeft vaak meer duidelijkheid wat de beste vervolgstap zal zijn. Nu niet gaan speculeren in hoe of wat.

Maar zolang je niets verandert zal er ook niets veranderen. Dan blijven jullie zo door hobbelen tot een van de twee een beter optie krijgt of het helemaal zat is.

Praten met een onafhankelijke professional erbij, kan je veel beter inventariseren wat je nu hebt en wat je er zelf aan kan doen om de situatie te verbeteren. En dit kan zijn of je blijft bij elkaar of je stopt ermee.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
lilalinda schreef:
09-01-2018 12:24
ga nou eerst maar eens in therapie, en zie dan verder
dit
Je gooit in ieder geval geen 9 jaar weg, het was toch een mooie tijd? Dat neemt niemand jullie af. Het gaat erom of je niet de komende jaren weggooit. Maar wie weet komen jullie in therapie tot mooie dingen.
Alle reacties Link kopieren
goed dat jullie in therapie gaan, wat ga je zelf doen en veranderen in de tussentijd?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Je gooit geen 9 jaren weg. Die 9 jaren heb je geleefd, een deel ervan elkaar liefgehad, 2 kinderen op de wereld gezet....
die 9 jaar pakken ze je nooit af als je uitelkaar gaat, die horen bij je leven.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
09-01-2018 12:27
Je gooit in ieder geval geen 9 jaar weg, het was toch een mooie tijd? Dat neemt niemand jullie af. Het gaat erom of je niet de komende jaren weggooit. Maar wie weet komen jullie in therapie tot mooie dingen.
Ook als ze nu een jaar lang een poging doen elkaar weer te vinden als geliefden en dat lukt niet, dan is dat jaar ook niet weggegooid. Dat is hoe dan ook waardevol imo, ongeacht de uitkomst.
Alle reacties Link kopieren
Wat hebben je man en jij een berustende kijk op een liefdesrelatie.

Stel dat jullie liefde het zand in een zandloper is. Al het zand is naar beneden gelopen en nu zeggen jullie: “Nou, dat was het dan. Het zand is op.”
Alsof een zandloper niet omgedraaid kan worden? Alsof een liefdesrelatie afwachten is, in plaats van werken?

Als jullie verder een prima team zijn, dan is het nu toch gewoon zaak om aan het werk te gaan? Om handvatten te zoeken om jullie liefde voor elkaar weer terug te vinden en aan te wakkeren? Relatietherapie lijkt me dus de aangewezen stap. Mits jullie allebei oprechte motivatie hebben om elkaar terug te vinden zoals het vroeger was. Dus mits jullie niet ondertussen vonken bij een andere man of vrouw aan het zoeken zijn.
Alle reacties Link kopieren
Java schreef:
09-01-2018 13:18
Wat hebben je man en jij een berustende kijk op een liefdesrelatie.

Stel dat jullie liefde het zand in een zandloper is. Al het zand is naar beneden gelopen en nu zeggen jullie: “Nou, dat was het dan. Het zand is op.”
Alsof een zandloper niet omgedraaid kan worden? Alsof een liefdesrelatie afwachten is, in plaats van werken?

Als jullie verder een prima team zijn, dan is het nu toch gewoon zaak om aan het werk te gaan? Om handvatten te zoeken om jullie liefde voor elkaar weer terug te vinden en aan te wakkeren? Relatietherapie lijkt me dus de aangewezen stap. Mits jullie allebei oprechte motivatie hebben om elkaar terug te vinden zoals het vroeger was. Dus mits jullie niet ondertussen vonken bij een andere man of vrouw aan het zoeken zijn.
Dat is een mooie beeldspraak, maar ik weet niet of dat in alle gevallen op gaat. Ik ben meer dan bereid om te werken voor de relatie, de aantrekkingskracht weer terug te vinden. Ik hou van hem, en hij ook van mij, daar twijfel ik niet aan. Alleen zegt hij dat hij mij niet meer ziet als geliefde. Ik hoop van harte dat hij samen met mij wil vechten om te kijken of dat gevoel terug komt.
Alle reacties Link kopieren
Hij ziet jou niet meer als geliefde, omdat hij blijkbaar toch een op=op beeld van liefde heeft. In plaats van een liefde=werken beeld.

Even heel hard gezegd: Meestal als mannen zeggen dat ze je niet meer als geliefde zien, zijn ze al een deurtje verder aan het kijken.

Ik zou als de wiedeweerga die relatietherapie starten.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
09-01-2018 12:41
goed dat jullie in therapie gaan, wat ga je zelf doen en veranderen in de tussentijd?
Dit vind ik een lastige vraag. Ik ga nadenken over wat ik wil, , wat ik kan doen. Ik heb weinig zin om op een wachtbankje terecht te komen. Mijn valkuil is dat ik het mensen vaak teveel naar de zin wil maken, ik denk vaak eerst in het belang van de ander. Het belang van de kinderen vind ik misschien wel het grootst. Iemand had het over een liefdeloze relatie, maar dat is het niet. Wij knuffelen wel nog en kussen elkaar als we thuis komen of weg gaan. De kinderen hebben echt een stabiele basis zonder spanningen. Of dat nu zo blijft is natuurlijk wel de vraag. Maar ik denk dat we beiden hun belang voorop zetten.

Of wij samen een toekomst hebben, dat is iets waar we de komende tijd achter zullen moeten komen. Ik merk aan hem dat hij daar weinig vertrouwen in heeft. Hopelijk wil hij het wel echt nog een kans geven, anders houdt het gauw op natuurlijk. En als het echt niet anders kan; ik red het ook prima zonder hem. Alleen ben ik liever samen.
Alle reacties Link kopieren
Java schreef:
09-01-2018 13:40
Hij ziet jou niet meer als geliefde, omdat hij blijkbaar toch een op=op beeld van liefde heeft. In plaats van een liefde=werken beeld.

Even heel hard gezegd: Meestal als mannen zeggen dat ze je niet meer als geliefde zien, zijn ze al een deurtje verder aan het kijken.

Ik zou als de wiedeweerga die relatietherapie starten.
Daar heb je gelijk in, dat op=op beeld. De vraag is dan of hij open staat voor andere inzichten. Zijn (schijnbare) bereidheid om relatietherapie te starten vind ik wel positief.
Waarom ziet hij jou niet meer als geliefde? Vind hij je niet meer aantrekkelijk? Ben je erg veranderd sinds er kinderen zijn? Hebben jullie nog regelmatig seks? Gaan jullie nog wel eens samen leuke dingen doen, een weekend weg, sauna, uit eten?
Alle reacties Link kopieren
ik zou even vragen aan hem of hij een idee heeft over wat er weggevallen is behalve het gevoel, misschien dat je vroeger iets deed wat je nu niet meer doet etc.

en verder als mijn vriend zou aangeven dat hij niet meer verliefd op me is dan reken maar dat ik letterlijk alles uit de kast trek om te kijken of daar wat vonken door ontstaan, misschien dat ik zelfs mijn haar eens een ander kleurtje geef. Verder zijn er misschien meer dingen te bedenken als samen op date gaan, iets romantisch of spannends doen, iets nieuws misschien...
Lorem Ipsum
De wereld van de kinderen wordt ook overhoop gegooid door ouders die niet meer van elkaar houden.
Wat denk je dat het met je kinderen doet jullie relatie die niet liefdevol meer is?
Vind je dat een goed voorbeeld?
Vreselijk idee dat jullie kinderen denken dat hoe jullie met elkaar doodnormaal is. Die kinderen raken beschadigd voor het leven op deze manier. Je geeft ze toch geen goed voorbeeld van hoe liefde moet zijn?
Scheiden is niet altijd de slechtste oplossing.
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
09-01-2018 14:14
De wereld van de kinderen wordt ook overhoop gegooid door ouders die niet meer van elkaar houden.
Wat denk je dat het met je kinderen doet jullie relatie die niet liefdevol meer is?
Vind je dat een goed voorbeeld?
Vreselijk idee dat jullie kinderen denken dat hoe jullie met elkaar doodnormaal is. Die kinderen raken beschadigd voor het leven op deze manier. Je geeft ze toch geen goed voorbeeld van hoe liefde moet zijn?
Scheiden is niet altijd de slechtste oplossing.
wauw wat een aannames. Lees dan mijn andere berichten. Mijn kinderen raken zeker niet beschadigd momenteel.
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
09-01-2018 14:14
De wereld van de kinderen wordt ook overhoop gegooid door ouders die niet meer van elkaar houden.
Wat denk je dat het met je kinderen doet jullie relatie die niet liefdevol meer is?
De man van To ziet haar niet meer als geliefde, dat wil m.i. niet zeggen dat hij niet van haar houdt. Ik denk eigenlijk dat het vooral over de seksuele relatie gaat.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Verliefdheid duurt natuurlijk geen leven lang. Jullie houden nog van elkaar, hebben weinig ruzie en vullen elkaar nog goed aan. Jullie relatie klinkt naar mijn idee nog niet op. Misschien hebben jullie/je man een te idealistisch beeld van een relatie in zijn hoofd. Scheiden is ook niet lang leven de lol. Je kan wel denken dat je wel iemand anders tegen komt maar dat is natuurlijk geen garantie. Bovendien lijkt het gras bij de buren altijd veel groener.

Ik denk dat het vooral tijd is voor meer tijd samen. Allicht voelt je man zich niet gehoord en gewaardeerd. Ga vechten als een leeuw voor je relatie. Als het dan echt niet lukt kan je altijd nog gaan scheiden. Dingen die goed genoeg zijn, moet je niet zomaar het raam uit kieperen. Niets is perfect...

Probeer deze website eens. Lekker avondje samen wijntje, kaarsjes en dan helemaal de aandacht voor elkaar. Klinkt heel cliche maargoed de wetenschap zegt day het werkt.
http://36questionsinlove.com
anoniem_355891 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 17:41
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel benieuwd naar WAAROM hij je niet meer als geliefde ziet..wat mist hij om je zo te {blijven} zien? ziet hij je alleen nog maar als moeder van zijn kinderen? hebben jullie voordat dit ter sprake kwam gewerkt aan jullie relatie met regelmatig ME time voor elkaar?
Ik vind dit altijd wel erg makkelijk. Eerst een compleet leven opbouwen inclusief kinderen en dan na een paar jaar zeggen 'ik ben niet verliefd meer'.

Nee aap, natuurlijk niet. Je bent nu even in een andere fase beland. Komt allemaal echt weer goed, maar om nu verliefd rond te willen huppelen elke dag, terwijl je geen nacht doorslaapt en de zorg voor de kinderen intensief is, dat is toch niet realistisch?

Waarom leven toch zoveel mensen in de veronderstelling dat alles in het leven op ieder moment fantastisch en gelukzalig moet zijn en dat je er anders mee moet stoppen?
Alle reacties Link kopieren
Dobbel123 schreef:
09-01-2018 16:32
Ik ben ook wel benieuwd naar WAAROM hij je niet meer als geliefde ziet..wat mist hij om je zo te {blijven} zien? ziet hij je alleen nog maar als moeder van zijn kinderen? hebben jullie voordat dit ter sprake kwam gewerkt aan jullie relatie met regelmatig ME time voor elkaar?
Ik denk dat hij me ziet als moeder van zijn kinderen inderdaad. We hebben veel te weinig tijd in elkaar gestoken. Daar zijn we allebei schuldig aan. Daarom hoop ik ook dat hij bereid is om daar verandering in te brengen. Ik ben dat wel. En mocht dat dan toch geen verandering in gevoel geven dan houdt het op.
Ik wil niet koste wat kost de relatie behouden maar ik wil wel het gevoel hebben dat we er echt alles aan gedaan hebben
(kopiëren en plakken)
Scheiden doet lijden - vooral bij de kinderen

Echtscheiding heeft grote gevolgen voor de kinderen. Jeanette Pals zet de gevolgen op een rijtje, op basis van wetenschappelijk onderzoek.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: kinderen zijn eigenlijk nooit beter af na een echtscheiding. Vaak wordt gezegd dat een echtscheiding voor kinderen minder erg is dan voortdurend te moeten leven met ruziënde ouders, maar dat idee wordt niet gesteund door wetenschappelijk onderzoek. Recent Nederlands onderzoek laat zien dat dat scheiden alleen maar voordelig is voor de kinderen wanneer de ruzies zeer frequent en zeer ernstig zijn (met huiselijk geweld, etc.)

Ergo: ik zou de handdoek niet in de ring gooien in jullie situatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven