Relatie beginnen met beste vriend?

12-01-2018 21:15 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb sinds ongeveer 4 jaar een bijzondere vriendschap met een jongen/man (eind 20, ben zelf ook in de 20).

De vriendschap is bijzonder omdat we allebei een lastige jeugd hebben gehad met het verliezen van een ouder door een langdurig ziekbed. We hebben, meestal in weinig woorden, veel aan elkaar omdat we herkenning hebben door hetzelfde verdriet te delen.

Nu is de relatie met hem een beetje ingewikkeld, omdat we in het begin ook gedate hebben, maar dat toen niet goed bleef gaan omdat we beide bang waren om ons te binden na een (recentelijk) groot verlies.

We zijn toch altijd vrienden gebleven en zien elkaar regelmatig, spreken elkaar elke dag. Ik ken hem door en door, heb veel respect voor hem omdat ik weet wat hij allemaal heeft doorgemaakt, en hij voor mij.

Tegelijkertijd maak ik me zorgen om hem omdat hij zich alleen maar stort op zijn werk om zijn gevoelens niet te hoeven uitten. Het lijkt wel alsof hij zich constant wilt bewijzen maar daardoor alles om zich heen verliest in zijn werk. We hebben het hier vaak over en hij accepteert het van me als ik daar wat over zeg, geeft me vaak ook gelijk maar blijft al jaren lang elke avond en weekend doorwerken. Hij zegt dat vaak als grapje dat het al heel wat is dat hij me gelijk geeft, maar dat hij hier zijn geld mee verdient en zijn baas niet kan laten zitten.

Een paar maanden terug toen mijn relatie uit ging ( ik heb een tijdje na hem een relatie gekregen van een paar jaar en in die tijd hem gewoon gesproken als vrienden, wat we ook echt van elkaar waren en niks meer) heeft hij kenbaar gemaakt dat hij er open voor zou staan om na 4 jaar nogmaals te proberen om uit te zoeken of we samen gelukkig kunnen zijn als koppel. Hij liet merken dat hij ervoor wilden gaan en dat hij me leuk vond en aantrekkelijk en dat hij goed met me kon praten. Dat er niemand was zoals ik.

Ik heb toen ook aangegeven dat ik het rustig aan wilde doen, dat ik hem niet kwijt wilde raken als vriend, aangezien er een kans zou zijn dat het op relationeel vlak weer niet zou lukken. En ik veel waarde hecht aan onze vriendschap. Daarnaast weet ik van mezelf dat ik nog steeds moeite had mensen dichtbij me te laten, omdat er angst blijft die ook te verliezen, ik merk aan hem dat hij dat ook heeft, hij heeft na mij helemaal geen relatie gehad. Als bij beide die angst in je hoofd zit ben ik bang dat je er nooit helemaal 100% voor durft te gaan.

We hebben er toen ook een tijdje niet over gepraat maar nu merk ik aan mijzelf dat ik toch wel gevoelens voor hem heb, alleen is dat meteen veel meer dan verliefdheid, echt houden van. Ik geef of hem, wil graag bij hem zijn, maak me zorgen om hem als hij weer veel te lang doorwerkt etc. Deze gevoelens zijn voor mij ook best verwarrend omdat ze uit het niets zo zijn omgeslagen van goede vriendschap naar veel meer.

In de periode dat ik had aangeven het rustig aan te willen doen, had hij het vaak over mijn familie, mijn ouderlijk huis (waar ik weer ben gaan wonen na de break-up) hoe mijn kamer eruit zag etc. Hij sprak over dat hij me elke week wilde zien, had het over vakanties, zelfs over samenwonen etc. Nu ik laatst heb aangeven dat ik ook gevoelens voor hem krijg merk ik dat hij weer wat terug houdender is. We spreken elkaar nog net zo veel, maar ik merk dat hij minder loslaat over zijn gevoelens etc dan voordat ik hem vertelde wat ik voelde. Ik heb het hier met hem over gehad en hij heeft aangegeven (wat ik al wist) dat hij het heel moeilijk vind om verliefd te zijn en het dan zelf al verpest.

Nu is mijn vraag na dit lange verhaal, wat moet ik nu doen? Gevoelens zijn er absoluut van beide kanten, maar de basis is een hele goede vriendschap die ik zeker niet op het spel wil zetten. Toch zou ik het zonde vinden als ik niet uitzoek of we samen gelukkig kunnen zijn, al vraag ik me af of ik dan nu moet wachten tot hij aan het idee is gewend dat hij verliefd is op mij en ik ook op hem? Want er te veel over praten dat werkt niet, dat heb ik al gemerkt.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen !
Ik zeg doen.
Alle reacties Link kopieren
Heel kort door de bocht: hang er gewoon nog niets aan op. Onderneem samen wat dates, een dagje weg. Vanuit zo'n positie kun je toch in een rustig tempo de relatie opbouwen. Ik zou het niet kapot gaan analyseren.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
12-01-2018 21:20
Heel kort door de bocht: hang er gewoon nog niets aan op. Onderneem samen wat dates, een dagje weg. Vanuit zo'n positie kun je toch in een rustig tempo de relatie opbouwen. Ik zou het niet kapot gaan analyseren.
Dit inderdaad. Net een stapje meer doen, voelt dat goed, weer iets meer..
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen, want deze man begint bij pril verliefd zijn zich nu al ongemakkelijk te voelen..
Alle reacties Link kopieren
zeker ervoor gaan! Een oprechte vriendschap is de beste basis voor een diepgaande relatie.

Je kunt er verder niets mee verpesten... de dynamiek is al veranderd, jullie weten van de gevoelens die je voor elkaar hebt.

Neem de tijd ervoor samen in deze nieuwe dynamiek. Ik vermoed dat het onzekerheid is aan zijn kant nu jij je gevoelens uitgesproken hebt. En mogelijk angst (die jij ook ervaart) om de vriendschap kwijt te raken. Maar dit kun je samen overwinnen.

Er is (vanuit mijn ervaring) geen beter begin dan vanuit een echte vriendschap. Deze basis ervaar je straks, maar ook over 10 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er voor gaan. Maar zonder er echt al een naam aan te geven. Dat komt later wel als jullie beide echt zeker zijn van alles. Tot die tijd zou ik gewoon experimenteren samen. Het lijkt me wel raar voelen om na een vriendschap ineens meer zijn van elkaar. Ik zou gewoon gaan daten en flirten met elkaar. En wie weet samen in bed belanden en kijken hoe dat is. Jullie kunnen altijd nog besluiten om het alleen bij vriendschap te houden als het op relatie vlak niet genoeg klikt. Maar het is allemaal niet definitief, zo zou ik het naar hem toe ook brengen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben je te veel verbonden aan het verdrietige deel van zijn leven en heeft hij daardoor uiteindelijk een buitenstaander nodig tbv een relatie en misschien geldt dat ook wel voor jou.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
12-01-2018 22:20
Ik zou er voor gaan. Maar zonder er echt al een naam aan te geven. Dat komt later wel als jullie beide echt zeker zijn van alles. Tot die tijd zou ik gewoon experimenteren samen. Het lijkt me wel raar voelen om na een vriendschap ineens meer zijn van elkaar. Ik zou gewoon gaan daten en flirten met elkaar. En wie weet samen in bed belanden en kijken hoe dat is. Jullie kunnen altijd nog besluiten om het alleen bij vriendschap te houden als het op relatie vlak niet genoeg klikt. Maar het is allemaal niet definitief, zo zou ik het naar hem toe ook brengen.
Dankjewel voor je reactie ! Het is zeker raar om opeens die gevoelens te hebben, al is het natuurlijk niet voor het eerst omdat we 4 jaar terug al gedate hebben. Nou zeg ik date, maar was eigenlijk al veel meer dan dat, maar om dezelfde reden als nu er geen naampje aan gegeven. Het is dus ook niet voor het eerst dat we bij elkaar in bed zullen belanden. Dit is overigens een paar weken terug al gebeurd, al was dat vooral van mijn kant dat ik erop aanspoorde. Hij zei toen, ik wil het ook als jij het wilt, maar ik wil anders ook gewoon bij je zijn (en knuffelen 😜).
Alle reacties Link kopieren
LizzyRose schreef:
13-01-2018 09:57
Dankjewel voor je reactie ! Het is zeker raar om opeens die gevoelens te hebben, al is het natuurlijk niet voor het eerst omdat we 4 jaar terug al gedate hebben. Nou zeg ik date, maar was eigenlijk al veel meer dan dat, maar om dezelfde reden als nu er geen naampje aan gegeven. Het is dus ook niet voor het eerst dat we bij elkaar in bed zullen belanden. Dit is overigens een paar weken terug al gebeurd, al was dat vooral van mijn kant dat ik erop aanspoorde. Hij zei toen, ik wil het ook als jij het wilt, maar ik wil anders ook gewoon bij je zijn (en knuffelen 😜).
Warom vraag je hier om andermans mening, terwijl je al weet wat je gaat doen?
Denk je er wel om veilig te vrijen en anti-conceptie te gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
13-01-2018 07:02
Misschien ben je te veel verbonden aan het verdrietige deel van zijn leven en heeft hij daardoor uiteindelijk een buitenstaander nodig tbv een relatie en misschien geldt dat ook wel voor jou.
Bedankt voor je reactie! Ik denk dat je uit mijn OP hebt opgemaakt dat we elkaar nog steeds heel veel steunen op het vlak waar we verdriet aan hebben, echter bedoelde ik dat we van elkaar weten hetzelfde meegemaakt te hebben en er dus niet zo veel over praten. We hebben een vriendschap zoals iedereen die heeft, alleen maakt dit herkenningspunt het wel wat dieper dan bij een andere vriend/vriendin. Ik zal evengoed eens nadenken over wat je zegt!
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
13-01-2018 10:03
Warom vraag je hier om andermans mening, terwijl je al weet wat je gaat doen?
Denk je er wel om veilig te vrijen en anti-conceptie te gebruiken?
Ik heb niet gezegd dat ik al weet wat ik ga doen, leg alleen de situatie tot dusver uit.

En ik weet niet waar je denkt vandaan te halen dat ik een klein meisje ben die advies over seks nodig heeft? Zoals ik zei zijn we beide halverwege de 20
Alle reacties Link kopieren
LizzyRose schreef:
13-01-2018 10:21
Ik heb niet gezegd dat ik al weet wat ik ga doen, leg alleen de situatie tot dusver uit.

En ik weet niet waar je denkt vandaan te halen dat ik een klein meisje ben die advies over seks nodig heeft? Zoals ik zei zijn we beide halverwege de 20
Je hebt al met hem sex gehad, dus je bent al iets exclusiefs met hem begonnen. :lightbulb:
Succes ermee
Alle reacties Link kopieren
Ga ervoor! Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Niet zo’n lange vriendschap maar vrij hecht. Sinds een aantal maanden hadden we serieuze gevoelens voor elkaar en ik kan nu oprecht zeggen dat ik heus verliefd ben. En hij ook!

If you never try, you’ll never know :)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is een diepe vriendschap en respect voor elkaar inderdaad een enorm goede basis voor een fijne relatie. Mits het met de aantrekkingskracht ook goed zit althans.

Ik zou ook gewoon verder gaan zoals jullie nu doen, maar er geen "naam" aan geven. Gewoon nog even blijven ontdekken en spelen..op die manier komt er geen druk op te staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven