Relatie beginnen met iemand die bipolair is

19-01-2018 11:32 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag Iedereen,

Ik vraag mij af of het mogelijk is om een relatie aan te gaan met een bipolair persoon.
Het zal wss niet makkelijk zijn, maar in hoeverre is dat goed te doen ?

Wordt dat erger met ouder worden of wat is het verloop van zo een stoornis?

Ik wil die persoon niet afschrijven omwille van de stoornis, men zegt tegen mij dat het niet zo een goed idee is maar ja ik wou het mss een kans geven?

Graag mss ervaringen over mensen die zo iemand als partner hebben en wat er van vind.

Het lijkt me wel dat het mensen zijn die ondanks hun beperking toch wel van iemand kunnen houden toch ?
anoniem_362931 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 11:34
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
maar waarom zou je dat willen?
Bespreek dat om te beginnen eens met die persoon. Hoe kijkt hij/zij daar tegenaan? En wat zegt de behandelaar?
Alle reacties Link kopieren
Bipolaire mensen kunnen zeker van je houden. Ik zou wel kijken hoever hij is en of hij er goed mee kan omgaan.. Voelt hij episodes aankomen etc? Hoe beter hij er mee om kan gaan, hoe minder vervelend het voor jullie zal zijn .
Alle reacties Link kopieren
Als je in een relatie terecht komt en dan blijkt dat de ander bipolair is is het lastig genoeg.... maar er met open ogen ingaan... tja.
er zijn genoeg andere manieren van zelfkastijding he?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
lalalila schreef:
19-01-2018 11:37
Bipolaire mensen kunnen zeker van je houden. Ik zou wel kijken hoever hij is en of hij er goed mee kan omgaan.. Voelt hij episodes aankomen etc? Hoe beter hij er mee om kan gaan, hoe minder vervelend het voor jullie zal zijn .
Ja dat is wel belangrijk idd !
Men zegt tegen mij dat ik goed gek ben om dat te proberen, maar ja
Iemand afschrijven omwille van een beperking vind ik een beetje vreemd alhoewel dat bipolair zijn dan wss ook geen lachertje is...
lilalinda schreef:
19-01-2018 11:34
maar waarom zou je dat willen?
Wat een rare vraag. Het is ook mogelijk om verliefd te worden op iemand met een bipolair stoornis.

Moet je bedenken hoe deze reactie zou klinken als het zou gaan om iemand met een fysieke beperking.

On topic: het gaat niet makkelijk worden, maar er zijn veel gradaties. En het maakt ook behoorlijk uit of hij/zij wel of niet behandeld kan worden.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 15:30
20.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
1234555 schreef:
19-01-2018 11:50
Ja dat is wel belangrijk idd !
Men zegt tegen mij dat ik goed gek ben om dat te proberen, maar ja
Iemand afschrijven omwille van een beperking vind ik een beetje vreemd alhoewel dat bipolair zijn dan wss ook geen lachertje is...
iemand afschrijven omdat hij een been mist, das lullig.
Maar iemand afschrijven omdat zijn stoornis jullie relatie in de weg gaat zitten, is echt heel heel heel begrijpelijk hoor

Niet iedereen is ´relatiemateriaal´.
Misschien goed om je wat te verdiepen in wat een bipolaire stoornis inhoudt. Er zijn namelijk verschillende varianten: bij bipolair type 1 heeft iemand aanzienlijk meer problemen dan bij bipolair type 2.
Ook het feit dat iemand weet dat diegene zelf die stoornis heeft, betekent dat er wel problemen zijn geweest, maar dat er ook begeleiding is geweest.
Als iemand daar direct open over is , is dat ook iets wat positief kan zijn. Het ligt er heel erg aan hoe iemand ermee om gaat.
Alle reacties Link kopieren
laverneb schreef:
19-01-2018 12:04
Misschien goed om je wat te verdiepen in wat een bipolaire stoornis inhoudt. Er zijn namelijk verschillende varianten: bij bipolair type 1 heeft iemand aanzienlijk meer problemen dan bij bipolair type 2.
Ook het feit dat iemand weet dat diegene zelf die stoornis heeft, betekent dat er wel problemen zijn geweest, maar dat er ook begeleiding is geweest.
Als iemand daar direct open over is , is dat ook iets wat positief kan zijn. Het ligt er heel erg aan hoe iemand ermee om gaat.
Ja ik wist dat direct al , werd niet flauw over gedaan !!
Liever zo dan iets beginnen en achteraf zeggen dat er wat schort
Ik zou er alleen aan beginnen als je een dikke huid hebt, kunt onderkennen dat raar/vervelend/gewelddadig gedrag de ziekte is en niet de persoon, en als je zelf een stabiele persoonlijkheid hebt. Vaak is de stoornis met medicijnen nog wel 'leefbaar', maar dan moeten die wel consequent ingenomen worden.
Alle reacties Link kopieren
Als hij al zicht heeft op zijn patroon en verloop van de ziekte, zou ik het gewoon proberen. Zeker als alles gewoon goed voelt. Ik denk niet dat het met de tijd slechter wordt. Hij is zich al bewust en kan dus zelf ingrijpen en zoeken naar oplossingen om slechte episodes dragelijk te maken. Je kan er ook profijt van hebben als hij een periode mega veel energie heeft. Misschien vind je de avonturen en fratsen die hij uithaalt juist spannend en leuk. Maar wees dan wel voorbereid op de down hill.. Als je je daar bewust van bent, kunnen jullie ver komen.
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
19-01-2018 11:51
Wat een rare vraag. Het is ook mogelijk om verlegde te worden op iemand met een bipolair stoornis.

Moet je bedenken hoe deze reactie zou klinken als het zou gaan om iemand met een fysieke beperking.

On topic: het gaat niet makkelijk worden, maar er zijn veel gradaties. En het maakt ook behoorlijk uit of hij/zij wel of niet behandeld kan worden.
hele normale vraag hoor
Verliefdheid slijt wel weer. Heel bewust een relatie aangaan met iemand waarmee dat niet handig is. Is gewoon niet slim
Alle reacties Link kopieren
Het hart wil wat het hart wil. En jouw hart wil deze persoon schijnbaar. Ik zou het sowieso niet meteen afschieten omdat er een psychische stoornis in het spel is. Wel zou ik er een open gesprek over hebben. Heeft deze persoon de juiste medicatie en hulp bijvoorbeeld. Hoe uit de stoornis zich bij deze persoon. Dat zou ik eerst duidelijk krijgen voor je je aan deze persoon bindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf nog niet heel lang geleden gediagnosticeerd met bipolaire stoornis type 2. Nu is dit een wat mildere variant dan type 1, maar het is nog steeds lastig om mee te dealen. Mijn vriendin en ik zijn nu twee jaar samen, en naar haar zeggen zijn er tuurlijk wel punten die vervelend zijn (hypomanische periode, het erg druk/bewegelijk/energiek zijn voornamelijk). We kunnen er goed over praten en ik probeer me ook dmv medicatie ed te leren dealen met deze stoornis.

Als antwoord op jouw vraag: het is te doen, het is niet makkelijk maar als je echt van iemand houd en diegene doet ook zijn best om hiermee om te gaan als in medicatie of therapie dan kan het prima gaan!
Wish you were beer
Alle reacties Link kopieren
Bijkomend, en dat begrijp ik wel is dat de reactie van m'n ouders weleens heel negatief zou kunnen zijn. Als je zoiets hoort dan ja, gaan er wel alarmbelletjes rinkelen.

Dat is een beetje het dilemma, het proberen wetende dat er iets is en dat het niet makkelijk zal zijn. Of het laten zijn voor wat het is voor het beste...

En dan als je ouders er ook niet mee akkoord zijn, dan ben je nog verder van huis

Ik krijg niet veel kansen op dit gebied, en dit leek we een kans dus daarom ik het goed wil overwegen

Al kan ik met proberen niks verkeerd doen denk ik zo
1234555 schreef:
20-01-2018 09:49
Bijkomend, en dat begrijp ik wel is dat de reactie van m'n ouders weleens heel negatief zou kunnen zijn. Als je zoiets hoort dan ja, gaan er wel alarmbelletjes rinkelen.

Dat is een beetje het dilemma, het proberen wetende dat er iets is en dat het niet makkelijk zal zijn. Of het laten zijn voor wat het is voor het beste...

En dan als je ouders er ook niet mee akkoord zijn, dan ben je nog verder van huis

Ik krijg niet veel kansen op dit gebied, en dit leek we een kans dus daarom ik het goed wil overwegen
Je krijgt niet veel kansen op dit gebied, schrijf je. Wat bedoel je precies?
Met iemand een relatie aangaan, omdat je bang bent niemand te kunnen vinden, is nooit een goede reden.
En denken: "dan maar iemand met een psychische stoornis, beter dan niets" al helemaal niet.
Dus wat bedoel je precies?


Als je iemand leuk vindt, verliefd op iemand wordt, dan kun je erachter komen dat iemand bepaalde problemen heeft (gehad) op wat voor gebied dan ook. Terwijl je elkaar leert kennen, merk je in hoeverre dat dat invloed kan hebben op jullie relatie. Dat is echt per persoon verschillend.

Het klinkt nu anders: beetje verstandelijk beredeneerd. Ook hoe je de rol van je ouders daarin ziet.
Ik zou er persoonlijk niet bewust aan beginnen. Ik heb alleen ervaring met een normale depressie, angstklachten en add en als het even kon zou ik kiezen voor een leven zonder psychische stoornissen.

Maar goed als ik al helemaal verliefd op iemand zou zijn, dan zou ik er ook niet bewust van weglopen om die reden denk ik.
Ik vind een psychische ‘handicap’ nogal wat anders dan een lichamelijke.

Je wilt een relatie met deze persoon aangaan bij gebrek aan beter? Wat een slecht plan. Er is geen ander aanbod, dus dan maar deze persoon?
Ik zou nooit vrijwillig in een relatie stappen met een persoon met zo’n stoornis. Het is zo allesbepalend. Waarom zou je bewust problemen en ellende opzoeken?
Denk eens wat verder na over de toekomst. Heb je een kinderwens? Er is geen normaal gezin te starten met iemand met deze aandoening. Dat wordt niets in combinatie met kinderen.


Schrijf deze persoon niet af, maar houd het voorlopig gewoon even bij daten. Of een vriendschap.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-01-2018 23:00
Reden: provoceren, op de man
98.06% gewijzigd
Ik zou het persoonlijk niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Hmm Ik ben alles nog eens aan het overwegen, jullie hebben de zin niet veel kansen iets verkeerd begrepen. ]Dit is wel een kans voor mij omdat ik die wel leuk vind. Soms ben je een beetje blind en zie je de tekortkomingen niet

Het is gewoon het dilemma zelf dat mij tegenhoud

Alles in overweging mss toch maar beter niet ....

Heel erg bedankt voor jullie reacties !! het is harde taal hier te lezen maar het betreft heel veel waarheid.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
19-01-2018 12:40
Ik zou er alleen aan beginnen als je een dikke huid hebt, kunt onderkennen dat raar/vervelend/gewelddadig gedrag de ziekte is en niet de persoon, en als je zelf een stabiele persoonlijkheid hebt. Vaak is de stoornis met medicijnen nog wel 'leefbaar', maar dan moeten die wel consequent ingenomen worden.
Hier sluit ik me bij aan.

Ik wil absoluut niet generaliseren maar wat ik in mijn omgeving heb gezien bij relaties tussen een bipolair persoon en een niet-bipolair persoon is negatief. Bijna alle relaties zijn uiteindelijk op de klippen gelopen omdat men niet goed om kon gaan met de stoornis. Het ene stel dat nog bij elkaar is, is echt een goed stel omdat de man zelf heel weinig issues heeft en een heel relaxte mentaliteit. Hij laat alle negativiteit van de episodes van zijn vrouw gewoon van hem afglijden en kan goed differentiëren tussen zijn vrouw en haar alter ego. Hij kan veel van haar hebben en laat zich niet makkelijk manipuleren. Ook heeft hij goed contact met haar ouders waardoor zij ook op tijd kunnen ingrijpen als het fout gaat en ze haar medicijnen niet neemt oid.
Alle reacties Link kopieren
[...]

die zot????
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-01-2018 23:05
Reden: quote verwijderd
91.22% gewijzigd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Keramiek schreef:
20-01-2018 20:29
Hier sluit ik me bij aan.

Ik wil absoluut niet generaliseren maar wat ik in mijn omgeving heb gezien bij relaties tussen een bipolair persoon en een niet-bipolair persoon is negatief. Bijna alle relaties zijn uiteindelijk op de klippen gelopen omdat men niet goed om kon gaan met de stoornis. Het ene stel dat nog bij elkaar is, is echt een goed stel omdat de man zelf heel weinig issues heeft en een heel relaxte mentaliteit. Hij laat alle negativiteit van de episodes van zijn vrouw gewoon van hem afglijden en kan goed differentiëren tussen zijn vrouw en haar alter ego. Hij kan veel van haar hebben en laat zich niet makkelijk manipuleren. Ook heeft hij goed contact met haar ouders waardoor zij ook op tijd kunnen ingrijpen als het fout gaat en ze haar medicijnen niet neemt oid.
oepffh
Dat lijkt me wel heel veel om mee rekening te houden, is medicatie wel genomen, gaat de behandeling goed...
Wist niet dat zoiets zo omvangrijk was of zo ingrijpend

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven