Vriend wil trouwen, iemand ervaring met islamitisch huwelijk

19-01-2018 13:04 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Ladies,
Ik ben nieuw hier op het forum, zag nergens een voorsteltopic, dus maar eventjes tegelijkertijd :hello:

Ik heb nu ongeveer 4 maanden een relatie met een Egyptische man die hier al 3 jaar woont en om alvast even duidelijk te zijn, zijn papieren al helemaal in orde heeft ( incl. Nederlands paspoort). Ik ken de vooroordelen, dus haal ik die maar gelijk eventjes onderuit ;)

We zijn enorm aan elkaar gewaagd en hebben dezelfde normen en waarden over belangrijke dingen in het leven. We geloven beiden in God, hoe meer we over religie spreken, hoe meer we er achter komen dat we precies hetzelfde geloven. Hij stuurt me soms verzen uit de Koran en ik hem soms uit de Bijbel en vinden het beiden interessant om te ervaren hoe klein de verschillen tussen onze religies zijn. Als we daar over beginnen te praten zijn we voor we het door hebben alweer uren verder, maar dat hebben we altijd als we praten hahaha! Een van ons moet dan echt afkappen omdat we anders niet aan slaap toekomen. :hihi:

De laatste week had ik een vreemd gevoel, alsof hij zich terugtrok van me. Ik ben hoog sensitief en had daar veel moeite mee, ondanks dat hij zei dat er niks aan de hand was. Gisteravond hadden we een van onze lange telefoongesprekken en ik heb toen mijn gevoel uitgesproken, dat ik wist dat er iets was veranderd en me daar een beetje zorgen om maakte. Hij stelde me gerust dat er niets aan zijn gevoel voor mij was veranderd, maar dat hij dichter bij God wilde zijn.
Ik begreep niet helemaal wat hij daarmee bedoelde, maar hij heeft me uitgelegd dat hij er moeite mee heeft om een sexuele relatie met me te hebben zonder dat we getrouwd zijn. Dat is niets dat met mij te maken heeft, maar hij voelt zich schuldig nadat we intiem zijn geweest. Hij was bang dat ik hem niet zou begrijpen en we daar ruzie over zouden krijgen, daarom wachtte hij tot het juiste moment om daar over te beginnen.
En ik me maar zorgen maken over eventuele verminderde gevoelens en allerlei andere zorgen.....
En toen was daar ineens een gesprek over trouwen. Hij wil met me trouwen!
Dat zag ik totaal niet aankomen, ook al hebben we eerder gesproken over het huwelijk in onze culturen en religies. Hij weet hoe belangrijk het voor me is om maar 1 keer te trouwen. Hij is eerder getrouwd geweest en gescheiden. Ik had geen idee dat hij daar zo mee bezig was! Hij sprak zelfs over een ring, omdat ik hele kleine handen en vingers heb weet hij niet of hij een ring kan vinden in mijn maat haha.

Hij vroeg me of ik met hem wilde trouwen en ik heb gezegd dat ik deze vraag uiteraard niet via de telefoon ga beantwoorden, al schreeuwde mijn hart keihard van binnen: Natuurlijk wil ik dat, mafkees! Ik kan me mijn toekomst zonder hem simpelweg niet voorstellen. We hebben zo'n speciale connectie, ondanks onze gepassioneerde conflicten begrijpen we elkaar en ondersteunen we elkaar in onze dromen.

Het uitstellen van sexuele dingen vind ik uiteraard lastig, maar dat hij zich achteraf schuldig voelt vind ik veel erger. Sex is voor mij heel belangrijk in een relatie, maar niet als dat een naar gevoel voor een van ons beiden veroorzaakt. De relatie en de liefde zelf zijn veel belangrijker voor mij. We zijn ook geen pubers meer, ik ben 39 en hij is 30. We weten beiden het verschil tussen lust en liefde.

Ik weet zelf niet veel over een islamitisch huwelijk, zijn er ladies hier die daar ervaring mee hebben? Hij heeft me nog niet gevraagd, maar zei wel dat hij iets gaat regelen om het speciaal voor me te maken. T is een echte man die niet bekend is met romantische dingen, dus ik ben reuze benieuwd wat hij gaat verzinnen haha.

Heb al het een en ander op internet gelezen over de islamitische verloving etc, maar zou het fijn vinden om ervaringen van andere vrouwen te horen.

Liefs! -X-!
*Have a heart that never hardens*
karin12345 schreef:
19-01-2018 14:21
Misschien is ze wel helemaal hoteldebotel omdat het de eerste keer is dat een man uberhaupt belangstelling voor haar toont.
En dat niet alleen: hij wil zelfs met haar trouwen!!!!!
Daar dacht ik ook al aan. Misschien nog nooit een echte relatie gehad en nu heel blij dat het er toch nog van gaat komen.
Alle reacties Link kopieren
Mens doe niet zo naïef .... Je hebt geen idee waar je aan begint. Vraag eerst maar eens aan hem of hij z'n paspoort aan jou wil laten zien.
Waarom is het nou weer verboden om alleen voor je geloof te trouwen?
Fizzyhideous schreef:
19-01-2018 14:15
Ik begrijp niet dat een vrouw van 39 zo naïef in het leven kan staan. Dat liefde je tijdelijk ontoerekeningsvatbaar maakt, dat gevoel kennen we allemaal wel maar jij maakt het wel heel bont.
Doe eens normaal zeg. Na 4 maanden zit je nog in de datingfase. Je praat alsof je een puber bent. Ik vind het zelfs genant.
Inderdaad.
Sensitiva schreef:
19-01-2018 13:04

Ik weet zelf niet veel over een islamitisch huwelijk, zijn er ladies hier die daar ervaring mee hebben? Hij heeft me nog niet gevraagd, maar zei wel dat hij iets gaat regelen om het speciaal voor me te maken. T is een echte man die niet bekend is met romantische dingen, dus ik ben reuze benieuwd wat hij gaat verzinnen haha.
Echte mannen kunnen heel romantisch zijn hoor..ik krijg het idee dat je echt nog niet veel ervaring hebt op het gebied van relaties, klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
Fizzyhideous schreef:
19-01-2018 14:24
Echte mannen kunnen heel romantisch zijn hoor..ik krijg het idee dat je echt nog niet veel ervaring hebt op het gebied van relaties, klopt dat?

Hangt er ook weer vanaf wat je onder romantiek verstaat: De Flair- en romcomromantiek is voor veel mannen inderdaad niet hun ding.

Maar de man die mijn sokken op de verwarming legt omdat ik altijd zo'n koude voeten heb of mij van het station komt halen in de regen hoewel het maar 10 minuutjes stappen is en weet welke smaak chips ik het allerliefste eet, die is voor mij veel romantischer dan degene die mij elke week een bos rozen brengt *geeuw*.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
19-01-2018 14:23
Waarom is het nou weer verboden om alleen voor je geloof te trouwen?
Geen idee waarom, maar het is zo:


2. Is het sluiten van een islamitisch huwelijk toegestaan?
In artikel 1:68 van het Burgerlijk Wetboek is een verbod opgenomen op het sluiten van een religieus huwelijk, voordat een huwelijk ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand is voltrokken. Bij overtreding van dit verbod loopt de bedienaar van de eredienst kans op een strafrechtelijke boete, bij herhaling zelfs op hechtenis (artikel 449 Wetboek van Strafrecht).

Partijen niet strafbaar

Voor de partijen die het islamitisch huwelijk met elkaar aangaan zonder een burgerlijk huwelijk geldt dat zij daarvoor niet worden vervolgd. Binnen het gros van de islamitische stromingen is het geen voorwaarde dat een islamitisch huwelijk wordt gesloten voor of in het bijzijn van een islamitische voorganger (Ar: ‘imâm). Dat betekent dat het verbod uit het Burgerlijk Wetboek en het Wetboek van Strafrecht vaak niet van betekenis is voor islamitische huwelijken juist omdat die bepalingen zich richten tot de bedienaar van de eredienst, zoals een imam.

bron: https://www.elhannouche.nl/gevolgen-van ... -huwelijk/
Alle reacties Link kopieren
Lekker doen... de volgende berichtjes van jou komen over ruim een jaar...
Ex man ontvoerd kind naar egypte
Lieverd kom van je roze wolk af...
Alle reacties Link kopieren
De grootste alarmbel: hij gaat er vol in, en dan ineens neemt hij wat afstand.... Zodat jij je best loopt te doen, en hem in alles tegemoetkomt.
Verliefd, ok. Heel begrijpelijk. Maar zorg dat je er niet na een jaar erachterkomt dat jij je loopt aan te passen, en dat je vast zit. En nu al een paar heftige ruzies.... Oh oh.
Geef het een jaar, trouwen kan altijd nog. Als hij om je geeft is wachten echt geen probleem. Maar het hele verhaal in combinatie met dit zooooo ontzettend op een lijn zitten..... Het klinkt nogal alsof hij je gewoon loopt binnen te hengelen, waarbij hij handig gebruikt maakt van je hsp zijn. Je eerst even je heel geweldig laten voelen, vervolgens onthoudt hij jou je 'drug', en als je dat weer wilt voelen: dat kan, maar dan eerst trouwen !
anoniem_354163 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 14:40
19.60% gewijzigd
Waar hebben jullie ruzie over? Wie is degene die het weer goedmaakt? Wie is degene die toegeeft en water bij de wijn doet?

In een Islamitisch huwelijk heeft de vrouw niet het recht om zelfstandig te trouwen, dit laat de ongelijkheid zien tussen man en vrouw. Voor de vrouw is er de 'mahram', een soort voogd die toestemming moet geven. Normaal is dit je vader/oom/broer, maar bij een niet-moslim kan dit ook gewoon de imam zijn die even die rol op zich neemt.
Voor mij zou dit een reden zijn om niet-islamitisch te trouwen, omdat je als vrouw niet volwaardig gezien wordt.
hadea1 schreef:
19-01-2018 14:29
Geen idee waarom, maar het is zo:


2. Is het sluiten van een islamitisch huwelijk toegestaan?
In artikel 1:68 van het Burgerlijk Wetboek is een verbod opgenomen op het sluiten van een religieus huwelijk, voordat een huwelijk ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand is voltrokken. Bij overtreding van dit verbod loopt de bedienaar van de eredienst kans op een strafrechtelijke boete, bij herhaling zelfs op hechtenis (artikel 449 Wetboek van Strafrecht).

Partijen niet strafbaar

Voor de partijen die het islamitisch huwelijk met elkaar aangaan zonder een burgerlijk huwelijk geldt dat zij daarvoor niet worden vervolgd. Binnen het gros van de islamitische stromingen is het geen voorwaarde dat een islamitisch huwelijk wordt gesloten voor of in het bijzijn van een islamitische voorganger (Ar: ‘imâm). Dat betekent dat het verbod uit het Burgerlijk Wetboek en het Wetboek van Strafrecht vaak niet van betekenis is voor islamitische huwelijken juist omdat die bepalingen zich richten tot de bedienaar van de eredienst, zoals een imam.

bron: https://www.elhannouche.nl/gevolgen-van ... -huwelijk/
Niet strafbaar dus.

TO, nogmaals mijn dringende advies: alleen islamitisch trouwen en NIET burgerlijk. Dan merk je vanzelf wel of je later nog voor de wet wil trouwen.
:popcorn:
Ik denk trouwens dat hij eerder getrouwd is geweest om zijn paspoort te kunnen regelen? Klopt dit?
Dat zegt dan namelijk wel iets over wat voor soort persoon hij is en dan zou ik nog eens goed erover nadenken.

Het is ook best uitzonderlijk dat een traditionele moslim man trouwt met een oudere vrouw. Wat zegt hij over het hebben van kinderen? Of is dat de reden dat jullie zo snel willen trouwen? Hoe moet het kind opgevoed worden volgens hem?
Alle reacties Link kopieren
We hebben over ontzettend veel zaken al gesproken, kennen elkaars familie al en ook de vrienden. We hebben er beide totaal geen moeite mee om afzonderlijk met vrienden af te spreken, het enige waar hij zich zorgen om maakt als ik met vrienden afspreek is mijn veiligheid als ik alleen naar huis moet reizen. Dan haalt hij me gewoon op als hij dat kan. Ik reis zelf ook niet graag alleen 's avonds laat, hij heeft liever dat ik dan daar blijf slapen dan dat ik alleen moet reizen (heb geen auto namelijk)
We vinden beide dat we zorg moeten dragen voor onze ouders als die ouder worden en in huis nemen, geen van beide zouden we dat anders willen.
Hij stimuleert me juist om te werken en mijn eigen dromen na te jagen, al vind hij dat hij de kosten voor het dagelijks leven moet betalen en het geld dat ik verdien voor mezelf is.
Zouden we een kind samen krijgen wil ik zelf de eerste jaren fulltime moeder zijn, dat is een keuze die ik zelf al had gemaakt voordat we elkaar kenden. In de opvoeding van een eventueel kind zal geloof een grote rol spelen, we zijn beiden in onze jeugd vrij gelaten om bewust te kiezen voor een religie en willen dat ook voor eventuele kinderen doen.
Waar we willen wonen hadden we beiden al besloten voordat we elkaar kenden, grappig genoeg is dat in dezelfde regio die beiden al in gedachten hadden. We willen in de eerste instantie een huis huren en daarna op zoek gaan naar een koopwoning.
Hij stuurt regelmatig een pakket naar zijn familie in Egypte, voornamelijk make up voor zijn zussen en cadeaus voor iedereen. Wat vreemd dat er zo'n idee is dat iedere Egyptenaar zoveel geld naar zijn familie stuurt. Het is eerder andersom, want zijn familie wil hem geld sturen om ons naar Egypte te laten komen voor een vakantie. Zijn vader is laatst bij hem geweest en we hebben elkaar al ontmoet en spreken elkaar veel via whatsapp en facebook ;)
Ramadan hoort nu eenmaal bij zijn geloof, ik heb daar ook totaal geen moeite mee. Als we niet getrouwd zijn betekent dat simpelweg dat we niet intiem met elkaar kunnen zijn, elkaar niet aanraken en kussen. We laten elkaar vrij in het belijden van ons geloof, mannen die hun partner dwingen om daar aan mee te doen vind hij zelf volledig verkeerd. Het is verboden om iemand op welke manier dan ook tot de Islam te dwingen.
De enige regel met ons gezamenlijk eten is dat hij halal eet. Ik eet zelf al geen varkensvlees en dat maakt het wat dat betreft al een stuk makkelijker ;)
Hij is geen keukenprins, maar kookt regelmatig voor ons als ik bij hem thuis ben. We hebben juist een aantal keer een woordenwisseling gehad over wat we zouden gaan eten en ik totaal geen inspiratie had, hahaha! Hij bleef maar vragen wat ik wilde eten, terwijl ik al tig keer zei dat alles goed was. Zo'n typische situatie van een man die al bellend door de AH struint, hahaha
Over alcohol en drugs hebben we dezelfde mening, we doen het niet. Ik drink zelf al helemaal niet meer sinds een jaar en heb nooit drugs gebruikt. Roken doe ik nog wel, hij is inmiddels al gestopt en steunt me in mijn poging om te stoppen met roken. (ben aan het afbouwen ) Die beslissing heeft overigens niets met hem te maken, is puur een stap die ik voor mijn eigen gezondheid wil zetten.
*Have a heart that never hardens*
Alle reacties Link kopieren
Sensitiva schreef:
19-01-2018 13:33


We hebben al behoorlijk wat met elkaar meegemaakt en ook behoorlijk heftige ruzies gehad, waar we altijd sterker uit zijn gekomen.

In 3 /4 maanden tijd al heel wat meegemaakt én meerdere behoorlijk heftige ruzies gehad.
Tuurlijk joh Je KAN in drie maanden helemaal niet veel mee maken en al helemaal niet als je niet dag en nacht op elkaars lip zit.

Hoop dat het een trol topic is want als jij echt zo'n enorme roze bril ophebt zie ik de toekomst heel somber in.
Mocht dit echt zijn, praat eens met de ex.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
19-01-2018 14:23
Waarom is het nou weer verboden om alleen voor je geloof te trouwen?
Omdat het vaak misbruikt is. Daarom eerst een burgerlijk huwelijk, daarna geloof.
Ook dienen vrouwen monogaam te zijn en kunnen mannen met
maximaal vier vrouwen tegelijkertijd getrouwd zijn
. De meeste rechtsgeleerden zijn
het erover eens dat een moslimvrouw alleen met een moslimman kan trouwen, terwijl
een moslimman ook met een christelijke of joodse vrouw kan trouwen.
Dat heb je als vrouw maar te accepteren.
In opdracht van FORUM voerde prof. dr. Annelies Moors daarom een verkenning uit
naar de motieven van vrouwen om islamitische huwelijken te sluiten voorafgaand aan
een eventueel burgerlijk huwelijk. Die motieven lijken zeer uiteen te lopen. Ten eerste
sluit men in sommige gevallen een islamitisch huwelijk omdat het niet mogelijk is een
burgerlijk huwelijk te sluiten, bijvoorbeeld wanneer men niet de juiste documenten
kan overleggen, of wanneer een van de partners reeds getrouwd of te jong is. Ten
tweede wordt het islamitisch huwelijk door vrouwen soms gezien als oplossing voor
sociale druk. Zo komt het voor dat jongeren vanwege de sociale druk uit eigen kring
uit pragmatische overwegingen een islamitisch huwelijk aangaat om hun relatie te
legitimeren, maar gebruiken andere vrouwen dit huwelijk juist weer om hun eigen
partnerkeuze te forceren. Ten derde sluiten (veelal orthodoxe) vrouwen islamitische
huwelijken als uitgesproken positieve keuze, omdat zij er veel waarde aan hechten.
Tot slot gaan sjiitische moslims in Nederland soms huwelijken aan voor bepaalde tijd,
om hun relatie religieus te legitimeren.
http://religionresearch.org/musmar2014/ ... lijken.pdf
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Dus zijn ouders willen je op vakantie daar hebben Ik zeg doen! Zorg wel dat je je paspoort en een bedrag aan cash geld bij je houd.
Al denk ik zomaar dat op het moment supreme de bankrekening niet klopt, er iets mis is gegaan, een cijfertje verkeerd of oeps iets anders , maar dan kun jij het wel even voorschieten toch? Jullie gaan toch trouwen.....

En je wil nu met 39 nog aan kinderen beginnen Ik begin te begrijpen waarom jij zo'n makkelijk doelwit bent voor hem.
Wat zeggen jouw ouders en verdere familie? En vrienden?
1) Het enige waar hij zich zorgen om maakt als ik met vrienden afspreek is mijn veiligheid als ik alleen naar huis moet reizen. Dan haalt hij me gewoon op als hij dat kan.
Ja, want je bent immers al 39 jaar in gevaar geweest en dus is hij er nu om je te redden. Stap 1 van je isoleren en controleren waar je bent en met wie.
Hij stimuleert me juist om te werken en mijn eigen dromen na te jagen, al vind hij dat hij de kosten voor het dagelijks leven moet betalen en het geld dat ik verdien voor mezelf is. Zouden we een kind samen krijgen wil ik zelf de eerste jaren fulltime moeder zijn,
Als je getrouwd bent, werk je niet meer, maar blijf je thuis. Stap 2 van isoleren en controleren waar je bent.
De enige regel met ons gezamenlijk eten is dat hij halal eet.
Hij eet halal. Jij kan dus gewoon je eigen beslissingen over eten nemen. Jij hoeft niet halal te eten. Daarin hoef jij dus niets te veranderen.
Over alcohol en drugs hebben we dezelfde mening, we doen het niet. Ik drink zelf al helemaal niet meer sinds een jaar en heb nooit drugs gebruikt. Roken doe ik nog wel, hij is inmiddels al gestopt en steunt me in mijn poging om te stoppen met roken.
Zo, ook daarin is hij je binnen 16 weken al aan het veranderen en aan het kneden naar zijn eisen en wensen.

Ga helemaal niet een stap met deze man verder.
Heel stiekem en zachtjes laat hij je veranderen.
Wat gaat hij veranderen naar jou toe? Wat gaat hij voor jou veranderen?
Je bent goed genoeg zoals je bent. Veranderen en aanpassen is nergens voor nodig. Zowel, dan is het echt niet goed voor jou. Hoe lief en attent het ook klinkt, hij modelleert je nu al. En jij trapt er met open ogen en beide benen in.
anoniem_183335 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 14:52
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat hij jou niet naar de mond praat?

Om na 3 jaar verblijf in Nederland aan een paspoort te komen zijn er regels. Sowieso mag het Nederlanderschap pas na 3 jaar worden aangevraagd, niet binnen 3 jaar. Weet je hoe het zit dat hij een paspoort heeft? Helaas negeer je deze vraag?
Waar gaan jullie gepassioneerde conflicten over?
Na 5 jaar en met een geldige verblijfsvergunning voor die 5 jaar kun je pas een Nederlands paspoort aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het enigszins wel romantisch en mooi ook dat twee geloven samen gaan en interesse hebben voor elkaar. Trouwen na 4 maanden is veelte vroeg, je bent nog in de verliefde fase, hij draagt je nu op handen en je ziet nog niet de nadelen van elkaar. Ook wat andere zeggen in zo'n korte tijd heb je hem nog niet goed leren kennen, je zou er achter kunnen komen dat hij totaal anders is dan je nu denkt.

Hoewel ik zelf niet geloof kan ik mij wel iets voorstellen bij zijn schuldgevoel. Ik zou dat schuldgevoel wegnemen. Door voor te stellen geen seks te hebben of een manier te vinden om er anders tegenaan te kijken. De Bijbel en de Koran kun je op meerdere manieren interpreteren.
Denk je er aan om moslim te worden?
Op het eerste gezicht lijken Christendom en Islam misschien op elkaar, maar onderschat de verschillen niet.
harissa schreef:
19-01-2018 15:01
Denk je er aan om moslim te worden?
Op het eerste gezicht lijken Christendom en Islam misschien op elkaar, maar onderschat de verschillen niet.
Ze hoeft helemaal geen moslim te worden.
parbleumondieu schreef:
19-01-2018 13:12
O jee. Het heeft zeker weinig zin om je dit overhaaste huwelijk af te raden?
Hij is al getrouwd en gescheiden (jij staat daar al anders in, jij gaat uit van een keer trouwen in je leven).
Hij neemt afstand als hij ergens mee zit in plaats van het met je te bespreken.
Seks voor het huwelijk vindt hij niks, maar hij doet het toch.
Jullie kennen elkaar 4 maanden en hebben alleen ontdekt dat de beide religies dezelfde grondslagen hebben, voor de rest kennen jullie elkaar amper.
Eens, vooral het niet praten over wat heel belangrijk voor hem is geeft mij een slecht gevoel. Waarom is hij gescheiden, praten jullie daar ook over?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven