Vriend wil trouwen, iemand ervaring met islamitisch huwelijk

19-01-2018 13:04 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Ladies,
Ik ben nieuw hier op het forum, zag nergens een voorsteltopic, dus maar eventjes tegelijkertijd :hello:

Ik heb nu ongeveer 4 maanden een relatie met een Egyptische man die hier al 3 jaar woont en om alvast even duidelijk te zijn, zijn papieren al helemaal in orde heeft ( incl. Nederlands paspoort). Ik ken de vooroordelen, dus haal ik die maar gelijk eventjes onderuit ;)

We zijn enorm aan elkaar gewaagd en hebben dezelfde normen en waarden over belangrijke dingen in het leven. We geloven beiden in God, hoe meer we over religie spreken, hoe meer we er achter komen dat we precies hetzelfde geloven. Hij stuurt me soms verzen uit de Koran en ik hem soms uit de Bijbel en vinden het beiden interessant om te ervaren hoe klein de verschillen tussen onze religies zijn. Als we daar over beginnen te praten zijn we voor we het door hebben alweer uren verder, maar dat hebben we altijd als we praten hahaha! Een van ons moet dan echt afkappen omdat we anders niet aan slaap toekomen. :hihi:

De laatste week had ik een vreemd gevoel, alsof hij zich terugtrok van me. Ik ben hoog sensitief en had daar veel moeite mee, ondanks dat hij zei dat er niks aan de hand was. Gisteravond hadden we een van onze lange telefoongesprekken en ik heb toen mijn gevoel uitgesproken, dat ik wist dat er iets was veranderd en me daar een beetje zorgen om maakte. Hij stelde me gerust dat er niets aan zijn gevoel voor mij was veranderd, maar dat hij dichter bij God wilde zijn.
Ik begreep niet helemaal wat hij daarmee bedoelde, maar hij heeft me uitgelegd dat hij er moeite mee heeft om een sexuele relatie met me te hebben zonder dat we getrouwd zijn. Dat is niets dat met mij te maken heeft, maar hij voelt zich schuldig nadat we intiem zijn geweest. Hij was bang dat ik hem niet zou begrijpen en we daar ruzie over zouden krijgen, daarom wachtte hij tot het juiste moment om daar over te beginnen.
En ik me maar zorgen maken over eventuele verminderde gevoelens en allerlei andere zorgen.....
En toen was daar ineens een gesprek over trouwen. Hij wil met me trouwen!
Dat zag ik totaal niet aankomen, ook al hebben we eerder gesproken over het huwelijk in onze culturen en religies. Hij weet hoe belangrijk het voor me is om maar 1 keer te trouwen. Hij is eerder getrouwd geweest en gescheiden. Ik had geen idee dat hij daar zo mee bezig was! Hij sprak zelfs over een ring, omdat ik hele kleine handen en vingers heb weet hij niet of hij een ring kan vinden in mijn maat haha.

Hij vroeg me of ik met hem wilde trouwen en ik heb gezegd dat ik deze vraag uiteraard niet via de telefoon ga beantwoorden, al schreeuwde mijn hart keihard van binnen: Natuurlijk wil ik dat, mafkees! Ik kan me mijn toekomst zonder hem simpelweg niet voorstellen. We hebben zo'n speciale connectie, ondanks onze gepassioneerde conflicten begrijpen we elkaar en ondersteunen we elkaar in onze dromen.

Het uitstellen van sexuele dingen vind ik uiteraard lastig, maar dat hij zich achteraf schuldig voelt vind ik veel erger. Sex is voor mij heel belangrijk in een relatie, maar niet als dat een naar gevoel voor een van ons beiden veroorzaakt. De relatie en de liefde zelf zijn veel belangrijker voor mij. We zijn ook geen pubers meer, ik ben 39 en hij is 30. We weten beiden het verschil tussen lust en liefde.

Ik weet zelf niet veel over een islamitisch huwelijk, zijn er ladies hier die daar ervaring mee hebben? Hij heeft me nog niet gevraagd, maar zei wel dat hij iets gaat regelen om het speciaal voor me te maken. T is een echte man die niet bekend is met romantische dingen, dus ik ben reuze benieuwd wat hij gaat verzinnen haha.

Heb al het een en ander op internet gelezen over de islamitische verloving etc, maar zou het fijn vinden om ervaringen van andere vrouwen te horen.

Liefs! -X-!
*Have a heart that never hardens*
Sensitiva schreef:
19-01-2018 13:33
Wat een snelle reacties! Thanks!

We gaan ook niet morgen al trouwen, haha! Dat zou inderdaad veel te snel zijn.
Samenwonen willen we beide niet zonder getrouwd te zijn.
Voelen we ons beide niet goed bij, dus dat gaat 'm niet worden ;)

We hebben al behoorlijk wat met elkaar meegemaakt en ook behoorlijk heftige ruzies gehad, waar we altijd sterker uit zijn gekomen.
Er is ook nog helemaal geen sprake van een datum, alleen de intentie om dat te willen. Hij heeft me nog niet correct gevraagd he ;)

Trouwen in de kerk vind ik niet zo belangrijk, ik ben zelf niet verbonden aan een kerk in Nederland en vind het voldoende om voor de wet te trouwen en voor het oog van God in de moskee.

Dat er reserveringen zijn vanwege de korte tijd dat we samen zijn is niet zo gek, maar soms weet je het gewoon zeker: op hem heb ik al die jaren gewacht ;)
Maar je weet dat er bij moslims sws niet echt sprake is van verlovingen en andersoortige relatievormen buiten het huwelijk?
Hij moet om je hand vragen en daarna moet zsm het huwelijkscontract worden getekend.
Hij klinkt als een shopmoslim; wel seks hebben, daarna spijt en een halfslachtig "aanzoek" aan de telefoon. Met andere woorden: hij volgt zijn geloof als het hem uitkomt.
Als dit al echt is, vind ik dat je dat maar fijn in Egypte moet gaan doen heel eerlijk. Ik zou het in Europa een stuk logischer vinden dat hij zich bekeert naar christendom en je gewoon in een kerk trouwt. Als er toch al sprake moet zijn van religie.
Pfff wat een vooroordelen lees ik hier.

Ik ben alweer 6 jaar getrouwd met een islamitische man, inclusief 2 kinderen.
Bij de imam getrouwd en nee, ik heb geen Shahada hoeven doen. En nee, ik ben nog steeds geen moslima.

Mijn familie is christelijk en de zijne islamitisch. Als we bij zijn familie zijn pas ik me aan en ook andersom. Als mijn vader bijvoorbeeld bidt voor het eten bidt mijn man mee. Gaan we naar Marroko dan doe ik een hoofddoek op uit respect voor de familie. ( En vooruit, omdat ik als blonde vrouw geen zin heb om de kermisattractie van het dorp te zijn )
Kinderen worden neutraal opgevoed. Vieren zowel kerst als offerfeest.

Kortom TO, wij kunnen inderdaad niet over de intenties van deze man of jullie relatie oordelen. Islamitisch trouwen kan in zoveel smaken als je maar kunt verzinnen. Vraag anders aan je man hoe hij het voor zich ziet en wat het inhoud?
Sensitiva schreef:
19-01-2018 22:28
Heeft hij niet, wel een goedlopend eigen bedrijf overigens.

Er steken een hoop vooroordelen de kop op, verwijten en ongeloof.
Keiharde woorden vanwege een simpele vraag over een islamitisch huwelijk, waar alleen over gesproken is.

Waar maken jullie je zo ontzettend druk om. Het is vast heel lief bedoeld, maar ik vraag aan niemand toestemming om mijn relatie voort te zetten of daar over te oordelen zonder dat iemand hier mij of mijn vriend kent.
Mooi dat hij een bedrijf heeft e.d. maar het valt gewoon op dat je op heel veel vragen geen antwoord geeft.

Bijvoorbeeld: waarom kan je niet gewoon bij hem terecht met vragen over hoe een Islamitisch huwelijk verloopt en dan m.n. hoe hij het voor zich ziet want ik denk zomaar dat een Islamitisch huwelijk - net als bij andere geloven - niet overal hetzelfde verloopt.
Is zijn familie streng gelovig of juist vrij modern? Je kent hem pas een paar maandjes minus 2 weken toen je rust nodig had.

Hij is degene die je vragen het best kan beantwoorden. Daarom snap ik dit topic gewoon niet.
Raresnijboon schreef:
19-01-2018 22:58
Pfff wat een vooroordelen lees ik hier.

Ik ben alweer 6 jaar getrouwd met een islamitische man, inclusief 2 kinderen.
Bij de imam getrouwd en nee, ik heb geen Shahada hoeven doen. En nee, ik ben nog steeds geen moslima.

Mijn familie is christelijk en de zijne islamitisch. Als we bij zijn familie zijn pas ik me aan en ook andersom. Als mijn vader bijvoorbeeld bidt voor het eten bidt mijn man mee. Gaan we naar Marroko dan doe ik een hoofddoek op uit respect voor de familie. ( En vooruit, omdat ik als blonde vrouw geen zin heb om de kermisattractie van het dorp te zijn )
Kinderen worden neutraal opgevoed. Vieren zowel kerst als offerfeest.

Kortom TO, wij kunnen inderdaad niet over de intenties van deze man of jullie relatie oordelen. Islamitisch trouwen kan in zoveel smaken als je maar kunt verzinnen. Vraag anders aan je man hoe hij het voor zich ziet en wat het inhoud?
Raresnijboon, jouw verhaal klinkt stukken positiever en wedekeriger dan het verhaal van TO.

TO, als je nou het stuk van Raresnijboon leest en naar je eigen verhaal kijkt, wat valt je dan op?
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat je een topic opent om meer informatie te krijgen over een islamitisch huwelijk zegt mij al genoeg. Als een en ander nog onbekend voor je is dan ga je je eerst daarin verdiepen en dan kan je weloverwogen een keuze maken. Waarom al die haast? Na 4 maanden al denken aan trouwen terwijl zijn geloof nog een onbekende wereld voor je is in mijn ogen vragen om moeilijkheden. Sorry maar ik heb hier geen goed gevoel bij.
B.S.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon gaan trouwen joh! Komt helemaal goed! :nut:
''Geen woorden maar daden''
TO gaat op bijna geen enkele vraag inhoudelijk in. Verder lijkt haar OP absoluut niet geschreven door een 39-jarige. Haar vriend is 3 jaar in Nederland maar heeft wel al een Nederlands paspoort én een goedlopend eigen bedrijf. Er klopt geen ene bal van.
En als het wel waar is, dan is ze de grootste naïeve muts die er bestaat.
@FizzyHideous: :lol:

Ineens moest ik denken aan een post op blz 6 uit Actueel > Waargebeurde verhalen. Over hoe een andere vrouw zich enorm liet beliegen.
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 20-01-2018 08:58
95.67% gewijzigd
Lieve TO,
Wat je volgens mij in je roze wolk écht vergeet is het volgende: jouw vriend is hier nu zo’n 3 jaar, maar is daarvoor 27 jaar lang opgegroeid in een ontzettend ander land dan Nederland, met een heel andere cultuur en religie. Cultuur gaat zo ontzettend diep, daar moet je je echt niet in vergissen.

Een tijdje geleden heb ik ook een topic over cultuurverschillen geopend, omdat ik aan het daten was met een man die bijna 20 jaar in Nederland woonde, maar de eerste 23 jaar van zijn leven in een andere cultuur is opgegroeid. Zelfs na bijna 20 jaar, werden de cultuurverschillen steeds meer zichtbaar (ik zeg bewust cultuur omdat hij atheïst is, maar toch wel die man-vrouwverhouding heel anders ziet dan ik).

Ik kan je alleen maar aanraden om met je vriend in gesprek te gaan, wat hij verwacht van het huwelijk en wat daarin dan jullie rollen zijn. Het is totaal niet romantisch om te doen, ik weet het, maar geloof me, je wil niet voor dat soort verrassingen komen te staan!!
.
anoniem_356686 wijzigde dit bericht op 20-01-2018 09:08
Reden: Advies opgevolgd :)
99.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook niet hoe je in vier maanden al behoorlijk heftige ruzies hebt gehad en nog denkt te gaan trouwen. 4 MAANDEN.
Dank je, Corona67! :redrose:

Hoe langer ik over de vraag van TO nadenk, hoe gekker de vraag wordt. Ze had net zo goed kunnen vragen: "Iemand ervaring met het huwelijk?"

Hoe je het ook wendt of keert: in deze heb je niks aan de ervaring van een ander. Het enige zinnige dat we erover kunnen zeggen is dat het een vreemd ontwerp is na pas vier maanden verkering.
Raresnijboon schreef:
19-01-2018 22:58
Pfff wat een vooroordelen lees ik hier.

Ik ben alweer 6 jaar getrouwd met een islamitische man, inclusief 2 kinderen.
Bij de imam getrouwd en nee, ik heb geen Shahada hoeven doen. En nee, ik ben nog steeds geen moslima.

Mijn familie is christelijk en de zijne islamitisch. Als we bij zijn familie zijn pas ik me aan en ook andersom. Als mijn vader bijvoorbeeld bidt voor het eten bidt mijn man mee. Gaan we naar Marroko dan doe ik een hoofddoek op uit respect voor de familie. ( En vooruit, omdat ik als blonde vrouw geen zin heb om de kermisattractie van het dorp te zijn )
Kinderen worden neutraal opgevoed. Vieren zowel kerst als offerfeest.

Kortom TO, wij kunnen inderdaad niet over de intenties van deze man of jullie relatie oordelen. Islamitisch trouwen kan in zoveel smaken als je maar kunt verzinnen. Vraag anders aan je man hoe hij het voor zich ziet en wat het inhoud?
Eens wat betreft de vooroordelen, maar ik lees dat men vooral zorgen heeft dat deze meneer al eerder snel getrouwd en gescheiden is en nu bij TO over trouwen begint na 4 maanden. Dit omdat hij zich naar voelt na de sex. Ehhh...? Maakt niet uit welk geloof, maar is DAT handig?

Wat gaaf trouwens, jouw huwelijk en gezin. Wat fijn dat, dat zo gaat. Zulke voorbeelden mogen wel meer gedeeld :).
Alle reacties Link kopieren
Als ik het verhaal lees en vervolgens alles even helemaal los zie van het feit dat je vriend uit Egypte komt en ik mij voorstel dat het gaat om een man van 30 jaar uit Zeeland, Limburg of Groningen, dan zou ik zeggen: neem geen overhaaste stappen, 4 maanden is nog maar erg kort.

Maar goed, dat is je vraag niet, in de OP vraag je naar

Ik weet zelf niet veel over een islamitisch huwelijk, zijn er ladies hier die daar ervaring mee hebben? Hij heeft me nog niet gevraagd, maar zei wel dat hij iets gaat regelen om het speciaal voor me te maken. T is een echte man die niet bekend is met romantische dingen, dus ik ben reuze benieuwd wat hij gaat verzinnen haha.
Heb al het een en ander op internet gelezen over de islamitische verloving etc, maar zou het fijn vinden om ervaringen van andere vrouwen te horen.


Betekent dit dat je besluit al vast staat?
Alle reacties Link kopieren
Raresnijboon schreef:
19-01-2018 22:58
Pfff wat een vooroordelen lees ik hier.

Ik ben alweer 6 jaar getrouwd met een islamitische man, inclusief 2 kinderen.
Bij de imam getrouwd en nee, ik heb geen Shahada hoeven doen. En nee, ik ben nog steeds geen moslima.

Mijn familie is christelijk en de zijne islamitisch. Als we bij zijn familie zijn pas ik me aan en ook andersom. Als mijn vader bijvoorbeeld bidt voor het eten bidt mijn man mee. Gaan we naar Marroko dan doe ik een hoofddoek op uit respect voor de familie. ( En vooruit, omdat ik als blonde vrouw geen zin heb om de kermisattractie van het dorp te zijn )
Kinderen worden neutraal opgevoed. Vieren zowel kerst als offerfeest.

Kortom TO, wij kunnen inderdaad niet over de intenties van deze man of jullie relatie oordelen. Islamitisch trouwen kan in zoveel smaken als je maar kunt verzinnen. Vraag anders aan je man hoe hij het voor zich ziet en wat het inhoud?
Eens! Hier het zelfde verhaal.
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Fijn om te lezen Yasmeena! Ik vind het altijd prettig als ik lees/hoor dat een islamtisch/christelijk huwelijk goed gaat en beide partners water bij de wijn doen.

Eigenlijk is dat ook precies hetgene waar het om zou moeten draaien: respect en interesse in elkaars geloof en belevenissen, zonder daarbij je eigen standpunten uit het oog te verliezen en zonder dat de een overheersend is.

Ik ken ook zo'n stel: zij is een Russische met een christelijke achtergrond. Hij is een Egyptische moslim. Zij gaat naar haar kerk en hij gaat met haar mee. Hij gaat naar zijn moskee en zij sluit zich daarbij aan. Ze voeden hun kinderen neutraal op en alle feestdagen worden gevierd, zonder dat de een oordeelt over de ander. Zij zij het meest warme, gezellige en open stel dat ik in mijn omgeving heb. Heerlijk!
Violettavalerie82 schreef:
19-01-2018 21:06

En Christelijk en islamitisch samen, waarom niet..
Het is dezelfde god hoor, en zo verschillend zijn deze twee geloven niet...
Heb je je echt verdiept in de islam en in de koran? Heb je de verzen gelezen die daar in staan over ongelovigen of andersgelovigen (ook over Christenen)?
De dingen die er in staan over niet-moslims?
En hoe de geschiedenis en levensverhaal van Mohammed en de verspreiding van de islam toevallig samenvallen met de toon van de verzen die 'geopenbaard' zijn; de periode in Mekka waarin Mohammed nog geen volgers had en de toon naar Christenen en Joden nog oke was en er nog tolerante verzen in staan en de later geopenbaarde, gewelddadige / haatdragende verzen.

TO; verdiep je zelf in de islam en in de koran en het leven van Mohammed.

Waarom een Islamtitisch huwelijk? Wat voegt dit toe voor jou? Waarom lijkt je dat logisch?

En weet je zeker dat je vriend niet wilt dat je je op een later moment bekeert tot de islam? Gezien de dingen die óók in de koran staan?

Je moet je al best veel aan hem aanpassen zo te lezen...

En wat je beschrijft over heftige ruzies en veel meegemaakt en daar sterker uitgekomen na 4 maanden. 4 maanden (!)
anoniem_6403aefb0a56d wijzigde dit bericht op 20-01-2018 12:17
0.72% gewijzigd
Ben je eigenlijk Christelijk, TO?

Of geloof je alleen in een God?
Mejuffrouwmuis schreef:
20-01-2018 11:44
Fijn om te lezen Yasmeena! Ik vind het altijd prettig als ik lees/hoor dat een islamtisch/christelijk huwelijk goed gaat en beide partners water bij de wijn doen.

Eigenlijk is dat ook precies hetgene waar het om zou moeten draaien: respect en interesse in elkaars geloof en belevenissen, zonder daarbij je eigen standpunten uit het oog te verliezen en zonder dat de een overheersend is.

Ik ken ook zo'n stel: zij is een Russische met een christelijke achtergrond. Hij is een Egyptische moslim. Zij gaat naar haar kerk en hij gaat met haar mee. Hij gaat naar zijn moskee en zij sluit zich daarbij aan. Ze voeden hun kinderen neutraal op en alle feestdagen worden gevierd, zonder dat de een oordeelt over de ander. Zij zij het meest warme, gezellige en open stel dat ik in mijn omgeving heb. Heerlijk!
Precies, maar dit klinkt inderdaad als een hele andere situatie, net als de huwelijken van de twee andere dames die hier schrijven met een (gezien de beschrijving) waarschijnlijk moderne en niet zwaar praktiserend Moslim?

TO kent de man net 4 maanden en er zijn zoveel alarmbellen te lezen...
Alle reacties Link kopieren
Raresnijboon schreef:
19-01-2018 22:58
Pfff wat een vooroordelen lees ik hier.

Ik ben alweer 6 jaar getrouwd met een islamitische man, inclusief 2 kinderen.
Bij de imam getrouwd en nee, ik heb geen Shahada hoeven doen. En nee, ik ben nog steeds geen moslima.

Mijn familie is christelijk en de zijne islamitisch. Als we bij zijn familie zijn pas ik me aan en ook andersom. Als mijn vader bijvoorbeeld bidt voor het eten bidt mijn man mee. Gaan we naar Marroko dan doe ik een hoofddoek op uit respect voor de familie. ( En vooruit, omdat ik als blonde vrouw geen zin heb om de kermisattractie van het dorp te zijn )
Kinderen worden neutraal opgevoed. Vieren zowel kerst als offerfeest.

Kortom TO, wij kunnen inderdaad niet over de intenties van deze man of jullie relatie oordelen. Islamitisch trouwen kan in zoveel smaken als je maar kunt verzinnen. Vraag anders aan je man hoe hij het voor zich ziet en wat het inhoud?
Zo doet mijn dochter het ook(Nog niet getrouwd, en nog geen kinderen).
Hij past zich aan, zij past zich aan.
En zo kan dat dus ook.
Hij drinkt bijv geen alcohol, maar neemt voor haar een flesje wijn mee.
Ze willen trouwen, en maken hier plannen over, en naar elkaar consessies te doen.
Je maakt compromises, en zo moet dat ook.

TO,
Dit stinkt echt naar mijn idee, het klopt niet.
Wees op je hoede.
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
20-01-2018 11:44
Fijn om te lezen Yasmeena! Ik vind het altijd prettig als ik lees/hoor dat een islamtisch/christelijk huwelijk goed gaat en beide partners water bij de wijn doen.

Eigenlijk is dat ook precies hetgene waar het om zou moeten draaien: respect en interesse in elkaars geloof en belevenissen, zonder daarbij je eigen standpunten uit het oog te verliezen en zonder dat de een overheersend is.

Ik ken ook zo'n stel: zij is een Russische met een christelijke achtergrond. Hij is een Egyptische moslim. Zij gaat naar haar kerk en hij gaat met haar mee. Hij gaat naar zijn moskee en zij sluit zich daarbij aan. Ze voeden hun kinderen neutraal op en alle feestdagen worden gevierd, zonder dat de een oordeelt over de ander. Zij zij het meest warme, gezellige en open stel dat ik in mijn omgeving heb. Heerlijk!
Ook fijn om te horen! Zo zie je maar weer dat het dus wel goed kan gaan. Maar ik begrijp wel de reacties en argwaan naar to wel in deze situatie.
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
20-01-2018 11:22
Als ik het verhaal lees en vervolgens alles even helemaal los zie van het feit dat je vriend uit Egypte komt en ik mij voorstel dat het gaat om een man van 30 jaar uit Zeeland, Limburg of Groningen, dan zou ik zeggen: neem geen overhaaste stappen, 4 maanden is nog maar erg kort.

Maar goed, dat is je vraag niet, in de OP vraag je naar

Ik weet zelf niet veel over een islamitisch huwelijk, zijn er ladies hier die daar ervaring mee hebben? Hij heeft me nog niet gevraagd, maar zei wel dat hij iets gaat regelen om het speciaal voor me te maken. T is een echte man die niet bekend is met romantische dingen, dus ik ben reuze benieuwd wat hij gaat verzinnen haha.
Heb al het een en ander op internet gelezen over de islamitische verloving etc, maar zou het fijn vinden om ervaringen van andere vrouwen te horen.


Betekent dit dat je besluit al vast staat?
Totaal niet! Daar wordt zo makkelijk over heen gelezen en vanuit gegaan. Ik kan nu nog helemaal niet zeggen of ik dat wil of niet, we zijn er alleen over aan het praten.
*Have a heart that never hardens*
Alle reacties Link kopieren
Moonshine1984 schreef:
19-01-2018 19:56
Precies, gezien het feit dat TO aangeeft zeer Christelijk te zijn - begrijp ik niet hoe je hiermee akkoord zou kunnen gaan.
Waar heb ik dat precies gezegd? Ik geloof in God en lees de Bijbel. Je moet me niet ineens als "zeer Christelijk" benoemen op basis van jouw eigen idee 😉
*Have a heart that never hardens*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven