Vriend wil trouwen, iemand ervaring met islamitisch huwelijk

19-01-2018 13:04 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Ladies,
Ik ben nieuw hier op het forum, zag nergens een voorsteltopic, dus maar eventjes tegelijkertijd :hello:

Ik heb nu ongeveer 4 maanden een relatie met een Egyptische man die hier al 3 jaar woont en om alvast even duidelijk te zijn, zijn papieren al helemaal in orde heeft ( incl. Nederlands paspoort). Ik ken de vooroordelen, dus haal ik die maar gelijk eventjes onderuit ;)

We zijn enorm aan elkaar gewaagd en hebben dezelfde normen en waarden over belangrijke dingen in het leven. We geloven beiden in God, hoe meer we over religie spreken, hoe meer we er achter komen dat we precies hetzelfde geloven. Hij stuurt me soms verzen uit de Koran en ik hem soms uit de Bijbel en vinden het beiden interessant om te ervaren hoe klein de verschillen tussen onze religies zijn. Als we daar over beginnen te praten zijn we voor we het door hebben alweer uren verder, maar dat hebben we altijd als we praten hahaha! Een van ons moet dan echt afkappen omdat we anders niet aan slaap toekomen. :hihi:

De laatste week had ik een vreemd gevoel, alsof hij zich terugtrok van me. Ik ben hoog sensitief en had daar veel moeite mee, ondanks dat hij zei dat er niks aan de hand was. Gisteravond hadden we een van onze lange telefoongesprekken en ik heb toen mijn gevoel uitgesproken, dat ik wist dat er iets was veranderd en me daar een beetje zorgen om maakte. Hij stelde me gerust dat er niets aan zijn gevoel voor mij was veranderd, maar dat hij dichter bij God wilde zijn.
Ik begreep niet helemaal wat hij daarmee bedoelde, maar hij heeft me uitgelegd dat hij er moeite mee heeft om een sexuele relatie met me te hebben zonder dat we getrouwd zijn. Dat is niets dat met mij te maken heeft, maar hij voelt zich schuldig nadat we intiem zijn geweest. Hij was bang dat ik hem niet zou begrijpen en we daar ruzie over zouden krijgen, daarom wachtte hij tot het juiste moment om daar over te beginnen.
En ik me maar zorgen maken over eventuele verminderde gevoelens en allerlei andere zorgen.....
En toen was daar ineens een gesprek over trouwen. Hij wil met me trouwen!
Dat zag ik totaal niet aankomen, ook al hebben we eerder gesproken over het huwelijk in onze culturen en religies. Hij weet hoe belangrijk het voor me is om maar 1 keer te trouwen. Hij is eerder getrouwd geweest en gescheiden. Ik had geen idee dat hij daar zo mee bezig was! Hij sprak zelfs over een ring, omdat ik hele kleine handen en vingers heb weet hij niet of hij een ring kan vinden in mijn maat haha.

Hij vroeg me of ik met hem wilde trouwen en ik heb gezegd dat ik deze vraag uiteraard niet via de telefoon ga beantwoorden, al schreeuwde mijn hart keihard van binnen: Natuurlijk wil ik dat, mafkees! Ik kan me mijn toekomst zonder hem simpelweg niet voorstellen. We hebben zo'n speciale connectie, ondanks onze gepassioneerde conflicten begrijpen we elkaar en ondersteunen we elkaar in onze dromen.

Het uitstellen van sexuele dingen vind ik uiteraard lastig, maar dat hij zich achteraf schuldig voelt vind ik veel erger. Sex is voor mij heel belangrijk in een relatie, maar niet als dat een naar gevoel voor een van ons beiden veroorzaakt. De relatie en de liefde zelf zijn veel belangrijker voor mij. We zijn ook geen pubers meer, ik ben 39 en hij is 30. We weten beiden het verschil tussen lust en liefde.

Ik weet zelf niet veel over een islamitisch huwelijk, zijn er ladies hier die daar ervaring mee hebben? Hij heeft me nog niet gevraagd, maar zei wel dat hij iets gaat regelen om het speciaal voor me te maken. T is een echte man die niet bekend is met romantische dingen, dus ik ben reuze benieuwd wat hij gaat verzinnen haha.

Heb al het een en ander op internet gelezen over de islamitische verloving etc, maar zou het fijn vinden om ervaringen van andere vrouwen te horen.

Liefs! -X-!
*Have a heart that never hardens*
Alle reacties Link kopieren
Nav__ schreef:
20-01-2018 10:22
Wat gaaf trouwens, jouw huwelijk en gezin. Wat fijn dat, dat zo gaat. Zulke voorbeelden mogen wel meer gedeeld :).
Nou bij deze dan :-D wij zijn 7.5 jaar samen, waarvan 6 getrouwd en hebben 2 kinderen. Man is praktiserend moslim en ik niet. Het is een kwestie van elkaar vrij laten, maar ook dat de een soms de ander wat tegemoetkomt en andersom. Zolang dit vrij gelijk opgaat kun je beiden jezelf blijven en toch samen zijn..

In het begin waren er heus wat hobbels op de weg hoor ;) maar we hebben onze weg er inmiddels in gevonden.
Raresnijboon schreef:
19-01-2018 22:58
Pfff wat een vooroordelen lees ik hier.

Ik ben alweer 6 jaar getrouwd met een islamitische man, inclusief 2 kinderen.
Bij de imam getrouwd en nee, ik heb geen Shahada hoeven doen. En nee, ik ben nog steeds geen moslima.

Mijn familie is christelijk en de zijne islamitisch. Als we bij zijn familie zijn pas ik me aan en ook andersom. Als mijn vader bijvoorbeeld bidt voor het eten bidt mijn man mee. Gaan we naar Marroko dan doe ik een hoofddoek op uit respect voor de familie. ( En vooruit, omdat ik als blonde vrouw geen zin heb om de kermisattractie van het dorp te zijn )
Kinderen worden neutraal opgevoed. Vieren zowel kerst als offerfeest.

Kortom TO, wij kunnen inderdaad niet over de intenties van deze man of jullie relatie oordelen. Islamitisch trouwen kan in zoveel smaken als je maar kunt verzinnen. Vraag anders aan je man hoe hij het voor zich ziet en wat het inhoud?
Trouwen met iemand die je 4 maanden kent is sowieso een oerstom idee. Als de beste man een Hollander was geweest waren de reacties hetzelfde geweest. Zeker na een aantal 'heftige ruzies' in die 4 maanden tijd, zoals TO schrijft.
Alle reacties Link kopieren
Over trouwen als je elkaar kort kent, ga ik niets zeggen ( ik ben zelf na 7 maanden getrouwd, toen we 3 maanden samen waren hebben we een huis gekocht), maar ik zou wel eerst heel goed uitzoeken en zorgen dat je 1000% zeker weet dat hij geen schulden heeft en hoe het met zijn verblijfsstatus zit. En natuurlijk trouwen op huwelijkse voorwaarden!
Ieder bruidspaar vult toch de bruiloft op eigen manier in. Waarom praat je hier niet gewoon met je vriend over, hoe hij die dag maar ook het samen leven voor zich ziet. Hij kan je toch ook vertellen hoe mensen in zijn familie en vriendenkring het aangepakt hebben, als voorbeelden.
Je zegt dat jullie goed kunnen praten, maar een dergelijke vraag zet je eerder op een forum dan in gesprek te gaan?
Sensitiva schreef:
20-01-2018 12:30
Totaal niet! Daar wordt zo makkelijk over heen gelezen en vanuit gegaan. Ik kan nu nog helemaal niet zeggen of ik dat wil of niet, we zijn er alleen over aan het praten.
Waarom geef je geen antwoord op vragen die JOU gesteld worden. Begrijp je niet wat er gezegd word? Is het te moeilijk voor je? Vraag maar wat je wil weten in Jip en Janneke taal.

Waar praat je dan over met hem, je Islamitische verloving? Of wel of niet bitterballen op de receptie en zo ja: vegan of gewoon met rund- kalfs en paardenvlees? Wel of niet spekjes in de stamppot? Vertel To niet zo geheimzinnig daar kan ik niet tegen :(
Nav__ schreef:
20-01-2018 10:22
Eens wat betreft de vooroordelen, maar ik lees dat men vooral zorgen heeft dat deze meneer al eerder snel getrouwd en gescheiden is en nu bij TO over trouwen begint na 4 maanden. Dit omdat hij zich naar voelt na de sex. Ehhh...? Maakt niet uit welk geloof, maar is DAT handig?

Wat gaaf trouwens, jouw huwelijk en gezin. Wat fijn dat, dat zo gaat. Zulke voorbeelden mogen wel meer gedeeld :).


Dank je wel, NAV. :)

Ben het overigens met iedereen eens dat 4 maanden best kort is. Het lijkt me voor TO het beste als ze eerst uitzoekt wat de financiële gevolgen zullen zijn van een eventueel huwelijk in gemeenschap van goederen. En ook met haar partner praat over wat het huwelijk voor hem inhoudt en voor haar.
Overigens kan je islamitisch trouwen zonder dat ook voor de Nederlandse wet te doen, zoals ook een kerkelijk huwelijk daar los van staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de positieve verhalen hier over de biculturele relaties (met of zonder kinderen) dan wel weer oprecht fijn en leuk. Zo had ik het destijds ook gehoopt. Beiden een stap naar elkaar toe, of stappen... maar het klopte bij ons inderdaad dat ik heel veel meer stappen naar hem moest doen, zeker toen er kinderen kwamen. Terwijl we vantevoren ook dat besproken hadden. Maar het liep allemaal anders en ik raakte steeds meer mezelf kwijt. Mijn mooie plaatje was: het beste van twee culturen samenbrengen, elkaar respecteren - maar dat werkte dus zo niet.

Mooi te lezen dat dat dus toch ook wél kan.
Ik ken in mijn eigen omgeving niet één biculturele relatie die in stand is gebleven.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Raresnijboon schreef:
20-01-2018 21:02
Dank je wel, NAV. :)

Ben het overigens met iedereen eens dat 4 maanden best kort is. Het lijkt me voor TO het beste als ze eerst uitzoekt wat de financiële gevolgen zullen zijn van een eventueel huwelijk in gemeenschap van goederen. En ook met haar partner praat over wat het huwelijk voor hem inhoudt en voor haar.
Overigens kan je islamitisch trouwen zonder dat ook voor de Nederlandse wet te doen, zoals ook een kerkelijk huwelijk daar los van staat.
Je kunt geen kerkelijk of islamitisch huwelijk sluiten zonder voor de Nederlandse wet getrouwd te zijn.

Zoveel hoef je niet uit te zoeken voor wat betreft het trouwen in gemeenschap van goederen. Bij een scheiding wordt alles gedeeld. Bezittingen, maar ook schulden. Sowieso is het niet heel slim om na een relatie van 4 maanden te trouwen (zeker in het geval van TO), maar het is natuurlijk wel oerdom om dat dan ook nog in gemeenschap van goederen te doen.
Mijn sinds kort ex man en ik zijn na een paar jaar latten, samenwonen eerst islamitisch getrouwd.

Niet omdat wij dat zo nodig vonden, wij hadden het goed samen echter was de sociale druk op een gegeven moment heel irritant.
Mijn ex man 'moest' mij telkens verdedigen en ik was het ook zat...

Voor wij eens een aan uitgebreidere vakantie in Turkije begonnen zijn we islamitisch getrouwd.
We hadden vernomen dat wij als ongehuwden niet overal welkom zouden zijn als stel in diverse hotels of met de nek aan gekeken zouden worden en dat was de druppel om een islamitisch huwelijk te sluiten.

Deze vond plaats met 3 andere moslim mannen als getuigen.
Moslim ben ik niet geworden, dit was niet verplicht, had anders geen ja gezegd.

Later zijn we toen we dat beide wilden voor de burgerlijk stand getrouwd.

Vorig jaar na 16 jaar samen te zijn geweest zijn we alsnog gescheiden.
Mijn toen nog man is in relatief korte tijd veranderd in een zeer traditionele man waar hij eerder modern was zeg maar.
Dit kwam ook voort vanuit zijn moeder en wat zussen die mij eigenlijk nooit echt geaccepteerd hadden, mijn ex zwagers waren overigens geweldig en lief.

Mijn ex man werd flink onder druk gezet en heeft zelf ook de keuze gemaakt om te worden wie hij werd.

Ik trok het niet meer en ben vertrokken.

Veel verdriet, ook van zijn kant maar het was klaar.
Wat heftig Donna :hug:
Heftig Donna. Wat sneu voor jullie beiden dat de sociale druk zo hoog was. :hug:

Ik ken maar twee biculturele stellen die bij elkaar zijn gebleven: mijn Russische vriendin met haar Egyptische man en de ouders van een kennis. Zij is Nederlandse, hij komt uit Iran en ze zijn tot zijn dood getrouwd gebleven. Volgens kennis was het niet altijd makkelijk voor haar ouders en moesten ze beiden regelmatig water bij de wijn doen, maar ze hebben het gered.

Wat misschien scheelt voor deze twee stellen is dat ze geen familie in de buurt hebben wonen. Wellicht maakt het dat wat makkelijker om naar elkaar toe te trekken in plaats van de ander je overtuiging op te willen dringen.
Vanaf 1 januari j.l. trouw je niet meer automatisch in gemeenschap van goederen.
Poef
anoniem_249623 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 17:31
94.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Levem Liefde Egypte, groep op Facebook met veel vrouwen die getrouwd zijn met een Egyptenaar. Daar kunnen ze je vast meer vertellen.

In Egypte wordt vaak een orfi huwelijk afgesloten om dit ‘probleem’ op te lossen.
In principe kan je hier ook gewoon naar de moskee gaan en trouwen en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Alle reacties Link kopieren
Zou er op Fok.eg nu ook een topic staan: "Iemand ervaring met het christelijk huwelijk?"

Of komt jouw geloof niet aan bod op de mooiste dag van je leven? Het klinkt in je OP in elk geval dat jouw geloof echt belangrijk voor je is, vandaar dat ik dit vraag.
Maar als het een weloverwogen keuze van jullie is om het zo te doen, prima natuurlijk.

Los daarvan: trouwen na 4 maanden is heeeeuuuuul erg snel! Jullie kennen elkaar amper.
Wat is de reden voor zijn eerdere echtscheiding?
Pientjexxxx schreef:
21-01-2018 12:28
Je kunt geen kerkelijk of islamitisch huwelijk sluiten zonder voor de Nederlandse wet getrouwd te zijn.

Zoveel hoef je niet uit te zoeken voor wat betreft het trouwen in gemeenschap van goederen. Bij een scheiding wordt alles gedeeld. Bezittingen, maar ook schulden. Sowieso is het niet heel slim om na een relatie van 4 maanden te trouwen (zeker in het geval van TO), maar het is natuurlijk wel oerdom om dat dan ook nog in gemeenschap van goederen te doen.
Dat kan wel degelijk. Het islamitische huwelijk heeft totaal geen juridische status in Nederland en dus ook geen gevolgen. Het wordt nergens officieel geregistreerd.
vivautrecht85 schreef:
21-01-2018 17:56
Dat kan wel degelijk. Het islamitische huwelijk heeft totaal geen juridische status in Nederland en dus ook geen gevolgen. Het wordt nergens officieel geregistreerd.
Maar het mag officieel niet. Dus in die zin kan het niet.
Volgens de Nederlandse wet mag je geen religieus huwelijk sluiten zonder wettelijk huwelijk.
Dat wist ik overigens ook niet tot voor kort. Kwam erachter dat ik al jaren in de 'illegaliteit' leef. ;-D
Dat gezegd hebbende: ik zou zeker nog niet voor de burgerlijke stand trouwen.
Daarvoor ken je elkaar te kort.
Een religieus huwelijk, zonder paperassen, kan je overwegen.

Ik stuur je straks nog een PB.
Alle reacties Link kopieren
Fizzyhideous schreef:
20-01-2018 08:29
TO gaat op bijna geen enkele vraag inhoudelijk in. Verder lijkt haar OP absoluut niet geschreven door een 39-jarige. Haar vriend is 3 jaar in Nederland maar heeft wel al een Nederlands paspoort én een goedlopend eigen bedrijf. Er klopt geen ene bal van.
En als het wel waar is, dan is ze de grootste naïeve muts die er bestaat.



Dit dus... ik geloof er ook geen zak van.
Als je alleen info wilde over een islamitisch huwelijk dan had je dat wel gewoon gevraagd zonder achtergrond info van elkaar 4 maanden kennen en ruzies vermelden... je schrijft dit bewust om bepaalde reacties uit te lukken. Klinkt niet als een volwassen dame.
Tvp

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven