Vreemde thuissituatie

23-01-2018 14:54 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op de eerste plaats ik hou van mijn moeder, maar tegelijkertijd is zij een tamelijk onzekere en claimende vrouw. Ze vond het verschrikkelijk toen ik op mijn 21e het ouderlijk huis verliet en op mijzelf ging wonen. Het was een logische stap na mijn studie en mijn allereerste baan.

Maar....ik heb ook nog een broer van medio 35 wiens leven anders is gelopen. Verschillende Hbo opleidingen geprobeerd, niet afgerond. Kortdurende banen en uiteindelijk de bijstand ingerold. Onderwijl is hij altijd thuis blijven wonen. Ouders hebben hem verder nooit gestimuleerd om bijvoorbeeld weer te gaan werken toen hij in de bijstand zat. Ze vonden het eigenlijk wel prima. Inmiddels is mijn moeder ontzettend gewend aan het feit dat mijn broer thuiswoont. Het huwelijk met mijn vader is niet best en het is haar schrikbeeld dat zij alleen achterblijft met mijn vader. Dus CLAIMT zij mijn broer. Broer heeft geen sociaal leven, inmiddels wel een eigen bedrijf, maar dat is ook niet voldoende om op eigen benen te staan. Ondertussen is er een ongezonde situatie gaande die al jaren doet. Ik stoor me verschrikkelijk aan het feit dat mijn moeder zo claimt richting mijn broer. Bijv. als ik iets met mijn broer wil afspreken, moet zij mee. Ze wordt woedend als zij niet mee mag....Ook als ik bel met mijn broer wil zij elk detail weten. Ik heb broer geadviseerd om met een psycholoog te praten, maar dat houdt ze op elk front tegen. Broer heeft totaal geen daadkracht en laat het dan ook maar.
Inmiddels weet ik even niet meer hoe het verder moet..Partner adviseert om het los te laten, maar dat lukt me niet...
Tegelijkertijd is ze ontzettend lief voor haar kleinkinderen. Dat maakt het allemaal zo lastig.
Dit verhaal komt me erg bekend voor......

Bemoei je er niet mee.
Alle reacties Link kopieren
En wat denk je dat je eraan kunt veranderen dan?
Laat broer het lekker zelf uitzoeken en hou je er buiten.
Alle reacties Link kopieren
blijkbaar vindt je broer het wel best zo, en je moeder ook.
Kun jij al je energie er op los laten, maar gaat niks veranderen hoor
Niet mee bemoeien, wees bij dat ze een lieve oma is voor je kinderen. En je broer is zelf verantwoordelijk voor zijn leven en als hij er geen problemen mee heeft nog bij zijn ouders te wonen en je ouders hebben omgekeerd geen moeite met dat jou broer nog bij hun woont, wie ben jij dan om je daar mee te bemoeien
anoniem_358010 wijzigde dit bericht op 23-01-2018 15:06
0.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wees blij dat ze haar pijlen niet op jouw richt. Je broer vindt het blijkbaar allemaal prima.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij geen gezonde situatie. Broer is niet gelukkig. Ik krijg bijna een hekel aan mijn moeder omdat zij hem zo claimt....een man van 35 jaar kan je toch niet thuishouden?
Broer zou al lang weg zijn, als hij niet gelukkig is.

Je verandert er helemaal niets aan.
Focus jij je maar op je eigen gezin en laat het los. Zonde van je energie.
Alle reacties Link kopieren
Een man van 35 kan toch zijn eigen beslissingen nemen? En als hij dat niet kan is bij zijn moeder wonen die hem helpt niet zo'n slechte optie.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook geen gezonde situatie. Maar als jouw broer niet met een psycholoog wil praten of het huis uit, kun je ook vrij weinig doen. Je broer zal zelf op een gegeven moment moeten opstaan en hieruit moeten stappen.

Kun je niet eens met je moeder praten dat je graag een keertje wil lunchen met je broer? Gewoon even broer-zus tijd? Of is ze bang dat je op hem in gaat praten en wil ze dat voorkomen?
Alle reacties Link kopieren
piekeraar2017 schreef:
23-01-2018 15:05
Het lijkt mij geen gezonde situatie. Broer is niet gelukkig. Ik krijg bijna een hekel aan mijn moeder omdat zij hem zo claimt....een man van 35 jaar kan je toch niet thuishouden?
jawel hoor, als hij dat zelf wil
blijkbaar vindt hij het wel best
Er is vast wel meer aan de hand dan dat je hier neer zet.
Het is geen gezonde situatie maar we missen een deel van de info.
Als broer naar een psych gaat komt er misschien wel een diagnose uit.
Alle reacties Link kopieren
Heb je hier eerder over geschreven op dit forum?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
EvyBlissy schreef:
23-01-2018 15:16
Heb je hier eerder over geschreven op dit forum?
Ik herken het ook. Keek al naar de datum omdat ik dacht dat het een oud topic was.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat hij ongelukkig is omdat hij nog thuis woont? Anders zou hij er toch wel wat aan doen ?
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer van 34 woont ook nog bij mamsie er ik erger me er kapot aan. Ik zeg er niks ( meer ) van maar mijn moeder onderhoudt hem nog ook, samen met mijn andere werkloze broertje...
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
23-01-2018 15:28
Mijn broer van 34 woont ook nog bij mamsie er ik erger me er kapot aan. Ik zeg er niks ( meer ) van maar mijn moeder onderhoudt hem nog ook, samen met mijn andere werkloze broertje...
Een herkenbaar verhaal dus! Heeft jouw broer wel sociale contacten? Die van mij dus niet. En hoe vindt jouw moeder het dat hij nog thuis woont?
Hoe denkt je broer er zelf over?
Wat wil hij?

En waarom lukt het zelf niet uit huis te gaan enz als hij dat wil?

Met een bijstand/eigen zaak kun je op jezelf wonen.
Wat doen jouw broer en jij om ervoor te zorgen dat ma niet overal mee naar toe kan?
Boos thuis laten zitten, lijkt me prima toch?
Alle reacties Link kopieren
Onbevangen schreef:
23-01-2018 15:27
Weet je zeker dat hij ongelukkig is omdat hij nog thuis woont? Anders zou hij er toch wel wat aan doen ?
Wie zegt dat hij het niet kan. Hij heeft immers nooit geleerd om voor zichzelf op te komen. Altijd klein gehouden. Denk dat hij ook wat ontwikkeling mist en bang is voor moeders. Dat is de schuld van moeders en dan heeft zijn leeftijd niks mee te maken.
Moeders ontwikkelt psychische problemen en zoon is al jaren de dupe van. Zoon heeft problemen met zijn ontwikkeling.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Waarom schrijf je niet verder in je andere topic?
Wat vindt je vader ervan?
Alle reacties Link kopieren
Misschien k hij niet op zichzelf.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
chocolol schreef:
23-01-2018 15:41
Waarom schrijf je niet verder in je andere topic?
Welk topic?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven