Het steeds maar niet weten

05-02-2018 11:15 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik open dit topic omdat ik een steeds terugkerend probleem heb. Namelijk altijd twijfel en het niet weten als ik een relatie heb of met iemand aan het daten ben. Het is een soort patroon, al jaren.

Ik ben nu 30 en alweer een paar jaar vrijgezel. Zo nu en dan date ik met iemand. En dat vind ik dan leuk. Maar het komt er op neer dat ik uiteindelijk altijd wel ga twijfelen of het beu ben. En dan verbreek ik de relatie/date weer. Meestal twijfel ik dan of de persoon wel de juiste voor me is, of ben ik ergens op afgeknapt en denk ik dat de persoon niet in mijn leven past. Ook schrikken mannen die te hard van stapel lopen me nogal af. Ook dan haak ik af.

Ik ben gelukkig alleen, maar uiteindelijk wil ik wel een relatie. Maar zoals het nu gaat zit dat er niet in. Ik heb denk ik toch moeite om me te binden. Ook ben ik alweer zo lang alleen dat ik niet meer weet hoe ik me hoor te voelen en hoe het voelt als het goed zit met iemand.

Wat moet ik hiermee? Heb ik een serieus probleem of ben ik gewoon de juiste persoon nog niet tegengekomen om me mee te settelen? Ik heb 1 keer een aantal jaren een serieuze relatie gehad. En daar ging alles goed mee, zonder ook maar een keer te twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
blijkbaar ben je gewoon de juiste nog niet tegengekomen
Alle reacties Link kopieren
Ja sommige mensen hebben het wel eens over bindingsangst en zo. Maar ik geloof daar niet zo in. Ik heb echt wel mannen ontmoet waar ik serieuze gevoelens voor had. Maar waar ik dan toch geen relatie mee wilde. Is dat raar?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het niet raar. Veel mensen hebben er last van tegenwoordig. Niemand lijkt goed genoeg te zijn. Ik las laatst dat naar verwachting 40-50% van jouw/onze generatie alleen zal blijven omdat ze geen geschikte partner kunnen vinden. Liefde gaat om onzelfzuchtigheid. Je verliezen in de ander. Jij bent zo te horen veel te veel bezig met jezelf. Wat iemand jou laat voelen. Zo ga je natuurlijk niet verliefd worden. Richt je eens op die ander. Kijk en geniet van wat die persoon zo bijzonder maakt! Realiseer je ook hoe bijzonder het is dat iemand jou leuk vindt. En al helemaal als die gevoelens ook wederzijds zijn. Dat is prachtig! Liefde moet je voelen en je niet te veel over nadenken. Dan ga je ook alleen maar twijfelen. Twijfelen is ook normaal trouwens. Niemand weet iets zeker in dit leven. Heel veel succes en plezier. :)
Je bent de juiste nog niet tegengekomen. Als je die ontmoet, dan weet je het namelijk wel.
muts87 schreef:
05-02-2018 11:20
Ja sommige mensen hebben het wel eens over bindingsangst en zo. Maar ik geloof daar niet zo in. Ik heb echt wel mannen ontmoet waar ik serieuze gevoelens voor had. Maar waar ik dan toch geen relatie mee wilde. Is dat raar?
Nee datis niet raar.
En verder wat N00R zegt, je weet het heus wel als het ‘hem’ is.
Als je het verder leuk hebt als single en nu en dan eens date, is er toch helemaal niks aan de hand? Of vind je dat je nu een relatie moet omdat je 30 bent of zo?
Alle reacties Link kopieren
Je bent gewoon de juiste nog niet tegengekomen, als je die wel tegenkomt verdwijnt je 'bindingsangst' als sneeuw voor de zon.
licht-blauw schreef:
05-02-2018 11:28
Volgens mij is het niet raar. Veel mensen hebben er last van tegenwoordig. Niemand lijkt goed genoeg te zijn. Ik las laatst dat naar verwachting 40-50% van jouw/onze generatie alleen zal blijven omdat ze geen geschikte partner kunnen vinden. Liefde gaat om onzelfzuchtigheid. Je verliezen in de ander. Jij bent zo te horen veel te veel bezig met jezelf. Wat iemand jou laat voelen. Zo ga je natuurlijk niet verliefd worden. Richt je eens op die ander. Kijk en geniet van wat die persoon zo bijzonder maakt! Realiseer je ook hoe bijzonder het is dat iemand jou leuk vindt. En al helemaal als die gevoelens ook wederzijds zijn. Dat is prachtig! Liefde moet je voelen en je niet te veel over nadenken. Dan ga je ook alleen maar twijfelen. Twijfelen is ook normaal trouwens. Niemand weet iets zeker in dit leven. Heel veel succes en plezier. :)
Wow, wat een hoog percentage die 40-50% :O

Wel herkenbaar wat je verder schrijft. Ik zie ook veel mensen, die vooral bezig zijn met zichzelf en hun eigen behoeftes. Op die manier blijft er weinig ruimte over voor de ander.
Alle reacties Link kopieren
Maak je geen zorgen, je hebt helemaal geen probleem. Je bent de ware gewoon nog niet tegen gekomen, en dat is niet raar want die liggen niet om iedere straathoek te wachten. Als je geen positief ja-gevoel hebt, dan is het het gewoon niet.
don't watch the movie, read the book
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik ben het niet echt eens met degenen die zeggen dat je de juiste nog niet bent tegengekomen. Misschien is TO namelijk al wel de juiste (of meerdere) tegen gekomen, maar ja, je moet er namelijk wel voor open staan.

Sta je er wel voor open? Wil je dit nu wel of is het misschien iets voor later?

Ben je misschien te kritisch? Natuurlijk hoef je niet met elke man genoegen te nemen, maar je kunt kristisch zijn omdat je juist wel een bepaald iemand zoek of je kunt kritisch zijn, enkel als excuus omdat je eigenlijk niet wilt. Sommige mensen zijn bang dat ze verkeerd kiezen en zijn daardoor heel kritisch. Want de volgende kan nog leuker zijn. Sommigen hebben al een heel leuk leven en zo'n man moet dan echt iets toevoegen enz. Of misschien vind je het dateprocess gewoon leuk?

Er zijn nu eenmaal geen garanties, maar als je er niet voor open staat, wordt het nooit iets.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
05-02-2018 12:04
Tja, ik ben het niet echt eens met degenen die zeggen dat je de juiste nog niet bent tegengekomen. Misschien is TO namelijk al wel de juiste (of meerdere) tegen gekomen, maar ja, je moet er namelijk wel voor open staan.

Sta je er wel voor open? Wil je dit nu wel of is het misschien iets voor later?

Ben je misschien te kritisch? Natuurlijk hoef je niet met elke man genoegen te nemen, maar je kunt kristisch zijn omdat je juist wel een bepaald iemand zoek of je kunt kritisch zijn, enkel als excuus omdat je eigenlijk niet wilt. Sommige mensen zijn bang dat ze verkeerd kiezen en zijn daardoor heel kritisch. Want de volgende kan nog leuker zijn. Sommigen hebben al een heel leuk leven en zo'n man moet dan echt iets toevoegen enz. Of misschien vind je het dateprocess gewoon leuk?

Er zijn nu eenmaal geen garanties, maar als je er niet voor open staat, wordt het nooit iets.
Ik heb niet het idee dat het dikgedrukte erg speelt bij TO eerlijk gezegd.

En verder vind ik juist goed als iemand kritisch is en zowel gevoel als verstand laat spreken bij de keuze met wie se door het leven wil gaan.
Als het verstand in eerste instantie zegt, goede keus! maar het gevoel volgt niet / verandert na slechts korte tijd al naar een ‘ik weet niet/ eigenlijk niet ‘ dan ben je juist slim om de relatie te stoppen i.p.v. door te gaan ploeteren en tegen je gevoel in met iemand verder te gaan.

Ik heb lang er voor open gestaan maar heb ook veel dates gehad en steeds als het van een 2e (en meer) dates kwam, volgde bij mij ook dat gevoel van, nee toch maar niet.
Geen idee overigens wat ik dan wél wilde.
Toen ik m’n (inmiddels) man ontmoette (ook via daten!) klikte het meteen maar heb ik het lekker op z’n beloop gelaten verder. Hoe beter we elkaar leerden kennen hoe leuker we elkaar gingen vinden, wederzijds dus.
Terwijl met de mannen daar vóór het altijd andersom was; in het begin leek het allemaal heel leuk maar hoe beter ik ze leerde kennen hoe minder ik dat vond.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta er zeker wel voor open. Maar ik heb eigenlijk zelden tot nooit een wow-gevoel. Of ik heb niet het idee dat een man me heel veel kan bieden en dus geen leuke aanvulling op mijn leven is. Van de opmerking "kritisch" krijg ik persoonlijk wel de kriebels. Liefde heeft toch niets met kritisch zijn te maken? Een gevoel is er wel of niet. Ik ben Door de jaren heen echt wel leuke mannen tegengekomen. Maar waarop ik dan niet verliefd was. Of dat ik het daten met ze wel leuk vond, maar als ik ze zag ik ze ook niet miste of geen behoefte had om ze te spreken.

Ik snap ook niet dat sommige mensen van de ene in de andere relatie rollen. Hoe kan dat nou? Iedere keer iemand vinden waarmee je een relatie wil. Ik kom zelden iemand tegen met wie ik een relatie wil. Laat staan iemand met wie dat gevoel wederzijds is.
Alle reacties Link kopieren
Gevoel en verstand ook al zoiets. Ik had een tijd terug een serieuze date. Leuke man met raakvlakken. Ik geef oprecht Veel om hem en het gevoel is er wel. Maar ik was niet verliefd op hem en dus maar weer verbroken. Hij was boos en bleef drammen. Maar niet verliefd vind ik een no-go.
muts87 schreef:
05-02-2018 12:15
Gevoel en verstand ook al zoiets. Ik had een tijd terug een serieuze date. Leuke man met raakvlakken. Ik geef oprecht Veel om hem en het gevoel is er wel. Maar ik was niet verliefd op hem en dus maar weer verbroken. Hij was boos en bleef drammen. Maar niet verliefd vind ik een no-go.
Welk gevoel bedoel je precies, kun je dat omschrijven?
Niet iedereen heeft de behoefte elkaar te spreken als ze niet bij elkaar zijn hè, en niet iedereen mist mensen meteen.

Het kan zo zijn dat bij jou het verliefde gevoel moet groeien, love at first sight hoor bij mij bijvoorbeeld bij de periode tussen mijn (grofweg) 16e en 22e , daarna heeft het moeten groeien en is dus ook nog amper voorgekomen.

Dus wellicht leg je jezelf ook teveel op hoe je je ‘hoort’ te voelen volgens jouzelf terwijl dat niet realistisch is als je kijkt naar de persoon die je nu bent.
En dan kan (te) snel afkappen zonde zijn. Maar als je vraagt om rustig aan en stapje voor stapje, en de man wel direct helemaal wild is van jou en je liefst elke seconde hoort & ziet en daar drammerig over doet, tja dan ga je je ongemakkelijk voelen en blijkt het helaas geen match. Dus zodra je iemand treft die hetzelfde voelt als jij en hetzelfde er in staat zou het kunnen dat het wél de kans krijgt km te groeien (de verliefdheid, het bij elkaar willen zijn) zonder dat je voortijdig afknapt / afhaakt.
Maw ik blijf erbij dat je de juiste nog niet bent tegengekomen ;)
Alle reacties Link kopieren
@hobbster Het gevoel van geborgenheid, je thuisvoelen bij de ander etc.
Alle reacties Link kopieren
en ik denk dat ik ook gewoon niet weet hoe ik me hoor te voelen.
muts87 schreef:
05-02-2018 12:26
@hobbster Het gevoel van geborgenheid, je thuisvoelen bij de ander etc.
En watis ‘het verliefde’ gevoel dan dat je mist?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij weet jij heel goed wat je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Mariekie1 schreef:
05-02-2018 12:30
Volgens mij weet jij heel goed wat je wilt.
Nou eigenlijk niet echt.
Alle reacties Link kopieren
Hou op met denken dat je een 'probleem hebt'. Je zegt zelf dat je nu gelukkig bent, en niet (altijd) gelukkig bent in een relatie. Dan zou ik het wel weten.
Daarin tegen wil je wel een relatie, als ik je OP zo lees, alleen ben je nog niet de juiste tegen gekomen. Dat kan. Sommigen weten het bij date 1 al, dit is mijn droom vrouw/man weer anderen zijn 4x getrouwd en dan weten ze het nog niet.
Meid, ga lekker daten, en kijk wat er gebeurt, je bent niks verplicht, aan niemand niet. Alleen aan jezelf dat je gelukkig bent, en blij bent met wat je doet. Op je eigen manier.
Alle reacties Link kopieren
@mariekie thnx voor je post. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik kan wel krampachtig gaan proberen het te laten werken en verliefd te worden. Maar als er iets er niet is, is het er niet. En ja ik ben tevreden met het leven wat ik nu heb. Dus waarom zou ik het mezelf zo moeilijk maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik was precies zo als jij... maar laat los wat je denkt te moeten voelen en geef iemand eens een kans! Laat je oordelen los in het begin. Ik heb het ook gedaan en ben nu zo ontzettend gelukkig met iemand waar ik eerst ook al snel een oordeel over had; “nee hij past niet bij me omdat....” Dankzij tip van mijn moeder heb ik hem een kans gegeven en nog een en toen kwam het moment dat ik niks liever wilde dan met hem zijn!
Alle reacties Link kopieren
Fattyacid schreef:
05-02-2018 18:38
Ik was precies zo als jij... maar laat los wat je denkt te moeten voelen en geef iemand eens een kans! Laat je oordelen los in het begin. Ik heb het ook gedaan en ben nu zo ontzettend gelukkig met iemand waar ik eerst ook al snel een oordeel over had; “nee hij past niet bij me omdat....” Dankzij tip van mijn moeder heb ik hem een kans gegeven en nog een en toen kwam het moment dat ik niks liever wilde dan met hem zijn!
Dit is precies wat ik hierboven illustreerde. Je kan wel degelijk te kritisch zijn. Je gaat nooit je ideale droomplaatje vinden. Mensen zijn nooit perfect, maar jij ook niet! Ik ben bang dat je te snel de handdoek in de ring gooit. Maak het niet te serieus in het begin. Gewoon rustig kijken waar het heen gaat en geniet. Die gevoelens die je beschrijft van je thuis voelen enzo. Dat is toch al super bijzonder? Dat heb ik echt maar met een handjevol mensen meegemaakt in mijn leven. Verliefdheid is ook bij iedereen anders. Je moet je niet met anderen vergelijken dus. We leven in een rupsje nooit (goed) genoeg wereld. Maar geloof me goed genoeg is echt genoeg! Perfect moet je niet naar streven. Wees ook kritisch en eerlijk over je eigen minpunten. Daar leer je al heel veel van. Je kan wel denken ik wil een super rijke, slimme, knappe, romantische en avontuurlijke man. Als een man dan niet voldoet realiseer je dan ook dat jij hoogst waarschijnlijk niet aan die eisen voldoet. Wees realistisch naar bepaalde eigenschappen die je mooi vindt en die jij nodig hebt. Dat hoeft geen lijst van 100 dingen te zijn. Houd het juist klein. Alleen de balangrijkste dingen. Ik bedoel echt niet dat je met de eerste de beste een relatie moet beginnen. Als er echt 0,0 gevoel is, houdt het al snel op. Maar zoals ik van je hoor, zijn er wel eens gevoelens geweest en kapte je deze af. Dat is jammer.
Alle reacties Link kopieren
muts87 schreef:
05-02-2018 12:12
Ik sta er zeker wel voor open. Maar ik heb eigenlijk zelden tot nooit een wow-gevoel. Of ik heb niet het idee dat een man me heel veel kan bieden en dus geen leuke aanvulling op mijn leven is. Van de opmerking "kritisch" krijg ik persoonlijk wel de kriebels. Liefde heeft toch niets met kritisch zijn te maken? Een gevoel is er wel of niet. Ik ben Door de jaren heen echt wel leuke mannen tegengekomen. Maar waarop ik dan niet verliefd was. Of dat ik het daten met ze wel leuk vond, maar als ik ze zag ik ze ook niet miste of geen behoefte had om ze te spreken.

Ik snap ook niet dat sommige mensen van de ene in de andere relatie rollen. Hoe kan dat nou? Iedere keer iemand vinden waarmee je een relatie wil. Ik kom zelden iemand tegen met wie ik een relatie wil. Laat staan iemand met wie dat gevoel wederzijds is.

Kritisch staat vaak los van verliefdheid, maar zeker wel belangrijk. Je kunt hoteldebotel verliefd op iemand worden die eigenlijk niet bij jou en je leven past, dat is gewoon gevoel/hormonen. Maar moet je je er dan maar halsoverkop in stortten? Stel je ontmoet iemand die absoluut geen kinderen wilt en jij wel of andersom. Of iemand die net uit een zware scheiding komt. Of iemand die drugs/drank gebruikt. Of iemand met een totaal ander geloof of levensvisie? Toch maar doen, puut om de verliefdheid/lust?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven