Hoe pak ik dit aan

07-02-2018 09:21 265 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva dames,

*deel van de op weggehaald*, reageerders weten waarom

wat is dan het probleem en wat is mijn vraag
Ik wil nu mijn leven opbouwen, het is heel lastig want ik ben alleen en bang dat hij me vind. Ik heb mijn hele leven mezelf onzichtbaar gemaakt want dat is wat een 'braaf meisje' doet. En nu weet ik dus niet hoe ik 'normaal' moet leven. Ik ben nog nooit met een vriendin koffie gaan drinken, heb nog nooit een collega bij mij thuis uitgenodigd. Ik weet simpelweg niet hoe het moet. En daar zit dus mijn vraag: hoe moet het? Wat moet ik doen, stap ik gewoon op iemand af en zeg ik 'joh straks ergens koffie drinken?' en wat zeg ik dan als die persoon 'nee' zegt, of nog lastiger 'ja'? of wacht ik tot iemand mij vraagt? En hoe doe ik dat? Ik ben er heel erg goed in mezelf op de achtergrond te zetten, iedereen vergeet meestal dat ik er ook ben, dus meestal word ik niet gevraagd. In elk geval, elke tip is welkom.
Het klinkt voor jullie misschien als een non-probleem want jullie vinden dit sort dingen misschien vanzelf sprekend, maar ik dus niet. Ik ben al door hel gegaan om te vluchten van mijn man en een normaal leven te leiden, en nu weet ik dus niet hoe dat moet.

Bedankt voor het lezen, ik begrijp dat het een flinke lap tekst is, sorry daarvoor, ik probeer kort te zijn maar het is nogal een complexe situatie.
anoniem_364100 wijzigde dit bericht op 10-02-2018 08:40
43.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je bent vast niet de eerste vrouw in de opvang met een dergelijk probleem. Hebben ze daar geen tips misschien?

Ik vind het in ieder geval vreselijk knap dat je voor jezelf hebt gekozen. Ben je ooit in Den Haag wil ik best een bakkie met je doen :yes:
Alle reacties Link kopieren
Allereerst: wat goed dat je weggegaan bent bij je man! Het kost veel moed om alles incl je familie achter je te laten!

Op je vraag hoe je contact legt: ik zou het eens proberen bij een collega die je vertrouwt, en er misschien zelfs bijzeggen dat je het lastig vindt en dat het nieuw voor je is. Je zou ook eens kunnen kijken of je ergens lid van kunt worden, bijv van een koor/kookclub/sportklasje
Ik denk dat wanneer je hier open over bent, mensen echt wel bereid zullen zijn om je daar wat bij te helpen.
Oh..en een assertiviteitstraining? Dat zou misschien ook kunnen helpen om wat meer uit je schulp te komen
Allereerst petje af dat je bij je man bent weggegaan, daar is veel moed voor nodig geweest.

Wat ik altijd doe om contact met mensen te leggen: ik begin een praatje over iets algemeens of iets dat ons bindt. 'Jeetje, wat is het koud hè, vandaag.' of: 'Heb jij het ook zo druk?' Of: 'Oh, leuke trui zeg, staat je goed!' en dan kijken of daar een gesprekje uit voortkomt. Of je neemt wat lekkers mee wat je zelf hebt gemaakt en deelt dat. Vertel er iets over, ook weer een leuke ijsbreker. En zo leer je iemand langzaam een beetje kennen. Als je zo een paar keer een babbeltje hebt gemaakt, kun je inderdaad best eens zeggen: 'Hé, heb je zin om in de pauze samen even koffie te halen?' of iets dat daarop lijkt.

Kortom, zorg dat je zichtbaar wordt. Kleine complimentjes, een aardigheidje, een grapje ergens over maken doet het meestal wel. En durf ook gerust nee te zeggen als je door iemand op de koffie gevraagd wordt waar je he-le-maal geen trek in hebt, als je in grote neonletters NEE ziet knipperen in je hoofd. Je mag grenzen aangeven.
Alle reacties Link kopieren
Misschien 1 iemand benaderen als een soort maatje die je een beetje mee op sleeptouw kan / wil nemen in dit soort dingen.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn snel!

Voor Julius: ik heb maar vijf weken in de opvang gezeten, en ik heb nu wel maatschappelijk werk. Die zijn eigenlijk meer bezig met alles juridisch geregeld te krijgen dan met dit soort dingen, en dat is natuurlijk ook fijn dat ik daar hulp bij krijg want het is juridisch allemaal best wel lastig.

Voor honingdropje: ik heb net 2 weken een nieuwe baan, want ik ben naar de andere kant van het land vertrokken zodat hij me niet vindt. Ik heb dus geen collegas die ik vertrouw, ik ken niemand. Een vereniging is misschien wel een goed idee, ik moet dan alleen even bedenken wat, want ik heb (buiten de gymles op school vroeger) nooit gesport.

Voor roggebrood: goede tips, ik ga dit weekend taart bakken voor mijn nieuwe collegas. Dat maakt me misschien wat zichtbaarder. Het idee alleen al jaagt me de stuipen op het lijf, maar doorzetten dus.
Alle reacties Link kopieren
Wat ben jij door een hel gegaan zeg, en wat een sterke vrouw ben je dat je je daarvan hebt kunnen bevrijden.

Zijn er collega's waar je leuk mee kan babbelen? Dan is de stap naar vragen om samen wat leuks te doen wat kleiner.

Heb je nog contact met studiegenootjes? Dat kan ook leuk zijn, even bijkletsen.

En zoek iets van een cursus of een sport die je leuk lijkt om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tips, maar ik wil wel even zeggen dat ik je echt een heldin vind! Wat ongelofelijk goed van je!
Alle reacties Link kopieren
Veel respect voor jou. Wat moet het ontzettend moeilijk om zo tussen twee culturen in te leven. Heb je al die tijd je familie niet gezien? En: je gaat officieel s scheiden of Hoe werkt dat?

Misschien kan je aan maatschappelijk werk advies vragen over sociale contacten. En verder : gewoon rustig aan doen. Het komt vanzelf wel en meestal komen sociale contacten spontaan. Je kan eventueel ook aangeven aan anderen dat je het moeilijk vind vanwege het cultuurverschil. Zonder daarbij al te ver uit te wijden
Alle reacties Link kopieren
Ik woon overigens net over de grens in Belgie, in de buurt van Eindhoven, en ben regelmatig in Rotterdam te vinden. Als het je leuk lijkt, wil ik ook best een bakkie met je doen :)
Alle reacties Link kopieren
Voor Meaki, nee geen collegas dus, want ik ken niemand hier, ben net twee weken geleden begonnen met een nieuwe baan. Ik kan geen contact opnemen met de mensen in mijn oude baan want die zit in dezelfde woonplaats als waar mijn ex woont. De politie verwacht dat hij op een bepaald punt naar mijn oude werk zal gaan om te kijken of zij weten waar ik ben, dus ik kan daar echt met niemand contact opnemen. Ik had daar ook geen vriendinnen, met niemand ruzie maar alleen collegiaal, werkgerelateerd contact.

Oud studiegenoten hetzelfde, omdat ik nooit ergens aan mee deed (sociale activiteiten) ben ik eigenlijk nooit echt 'erbij gaan horen', ook met niemand problemen of ruzie, maar ik heb daar nooit iemand gehad waar ik buiten het bespreken van lesstof mee omging, heb ook geen idee waar die nou zouden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Voor mick87: ik hoef niet officieel te scheiden want ik ben nooit officieel getrouwd, dus wel voor de kerk, maar niet voor de wet. Dus een echte juridische scheiding hoeft niet. Voor de kerk scheiden kan niet, en eerlijk gezegd interesseert me dat kerkelijk huwelijk helemaal niets.
Ik heb mijn familie inderdaad niet gezien, zij keuren het af als een vrouw bij een man weggaat en zullen me waarschijnlijk aan mijn haren terug slepen als ik contact met hen opneem. In 'mijn' cultuur is het een enorme belediging voor een man als zijn vrouw vertrekt, als zij weggaat en maakt zij de hele familie ten schande. Doordat ik dus vertrokken ben heb ik mijn vaders en broers sociale status enorm aangetast, ik kan dus echt geen contact met hen opnemen.

Iedereen die met mij wil 'oefenen' met koffie drinken: heel erg bedankt, en wie weet, misschien komt het nog. Nu wil ik nog even niet openbaar zeggen waar ik ben. Mijn ex spreekt geen nederlands, dus hij kan het niet lezen, maar wil het toch nog even voor mezelf houden.
puddinkje schreef:
07-02-2018 09:43
Voor honingdropje: ik heb net 2 weken een nieuwe baan, want ik ben naar de andere kant van het land vertrokken zodat hij me niet vindt. Ik heb dus geen collegas die ik vertrouw, ik ken niemand. Een vereniging is misschien wel een goed idee, ik moet dan alleen even bedenken wat, want ik heb (buiten de gymles op school vroeger) nooit gesport.

Voor roggebrood: goede tips, ik ga dit weekend taart bakken voor mijn nieuwe collegas. Dat maakt me misschien wat zichtbaarder. Het idee alleen al jaagt me de stuipen op het lijf, maar doorzetten dus.
Is yoga dan iets om mee te beginnen? Hoef je niet direct een uithoudingsvermogen van hebikjoudaar voor te hebben om mee te kunnen doen. Ga anders eens een proefles doen van iets dat je leuk lijkt, vaak is de eerste en soms de tweede les ook nog gratis.

Ik vind je een kanjer, dat je dingen op wil pakken. Het gaat je lukken!
anoniem_258367 wijzigde dit bericht op 07-02-2018 10:02
14.31% gewijzigd
Misschien heb je iets aan een maatje? Ik heb hier een link van een bepaalde regio, maar als je Googled, vindt je maatjesprojecten in heel Nederland.

https://www.humanitas.nl/afdeling/zuidw ... esproject/
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook over een paar weken een nieuw account aanmaken en op het forum een oproepje doen. Als je het een beetje vaag houdt, zoals ik ben verhuisd en zoek nieuwe contacten, dan weet niemand meer dat het over jou gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel veel bewondering voor hoe je het heft in eigen handen hebt genomen TO! Wat een impact heeft dit op je leven en wat veel moed is hiervoor nodig.

Inderdaad lijkt een sport of hobby mij een goede gelegenheid om nieuwe contacten te leggen, en ik dacht bij sport ook meteen aan yoga. Redelijk laagdrempelig, je kunt echt op je eigen niveau beginnen. En anders een hobby: denk aan een teken- of schildercursus, een cursus handwerken? Dan heb je tijdens de activiteiten misschien wat meer gelegenheid om te praten.

Wat je ook nog zou kunnen proberen, als je echt het idee hebt dat je veel sociale vaardigheden en regels moet leren, is contact opnemen met een welzijnsorganisatie of -stichting bij jou in de buurt. Misschien zou je d.m.v. een maatjesproject gekoppeld kunnen worden aan een vrijwilliger die je hiermee kan helpen.

Ik wens je heel veel succes en geluk toe in je nieuwe leven, dat heb je zeker verdiend!
Alle reacties Link kopieren
yoga is misschien wel een plan, ik zat net in een ander topic te lezen over yoga, dat wil ik wel proberen.

Een maatjes project, zoals twee mensen hierboven zeiden is misschien ook wel een plan, maar is dat dan niet suf voor die arme vrijwilliger? Ik bedoel, dan wordt je vrijwilliger en wil je mensen helpen met problemen en moet je mij gaan leren hoe ik met iemand een koffie afspraak maak, ik kan me voorstellen dat je als vrijwilliger een net wat fundamenteler probleem wil oplossen.
Ik denk wel dat daar een flink deel van het probleem is, ik ken de regels niet, ik weet niet hoe het moet, en dat zou wel handig zijn om te leren. Want ik wil het wel leren, ik heb het gewoon nog nooit gedaan.
Oh, als maatje zou ik dat juist hartstikke tof vinden om te doen. Voor fundamentele problemen zijn er professionals. Ik neem iemand wel op sleeptouw en oefen contactmomentjes, ik zou dat echt geen enkel punt vinden. Is toch cool als je iemand op die manier kunt helpen? Juist omdat het buiten de 'heftigere' gevallen valt, is zo'n maatjesproject daar ideaal voor. Ik denk dat je daar echt wel iemand voor kunt vinden.
Alle reacties Link kopieren
Dat denk ik zeker niet hoor, puddinkje! Mensen bij dat soort stichtingen helpen ook vluchtelingen bij het helpen van Nederlands en het leren kennen van de Nederlandse cultuur, of ze helpen mensen met een beperking om zelfstandiger te worden, of ze komen langs bij eenzame ouderen etc. Ik doe zelf ook zulk vrijwilligerswerk en het zou mij juist enorm aanspreken om iemand als jij te kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
Haha roggenbrood, twee zielen één gedachte! :D
Een maatje zoeken die je wegwijs maakt en steunt bij het verder vormgeven van jouw nieuwe leven zou ik je aanraden. In mijn woonplaats is “De Vrijwilligescentrale” bijvoorbeeld een plek waar je deze vraag zou kunnen neerleggen. Misschien is er in jouw woonplaats ook zoiets? Als ik jouw vraag hier bij de Vrijwilligerscentrale zou zien zou ik daar meteen op reageren want ik zou je graag verder helpen!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook eens informeren bij het rode kruis, volgens mij hebben zij ook maatjes projecten. En de meeste mensen doen juist vrijwillligerswerk om iemand te helpen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook nog zelf vrijwilligerswerk kunnen gaan doen, bijvoorbeeld in zo'n maatjesproject.
Alle reacties Link kopieren
Dat is fijn om te horen, misschien ga ik daar inderdaad achteraan.

Voor Case-je: ik zou erg graag vrijwilligerswerk doen, ik weet alleen niet zo goed wat ik zou moeten toevoegen, ik kan niemand helpen met sociale vaardigheden, want die heb ik zelf niet voldoende, ik kan mensen niet helpen met inburgeren, want door mijn verleden ben ik zelf eigenlijk niet goed ingeburgerd met betrekking tot sociale regels. Andere vrouwen uit de vrouwen opvang vind ik het nu te vroeg voor, ik ben pas 7 weken weg bij mijn ex, dus daar sta ik nu niet sterk genoeg voor in mijn schoenen denk ik zelf.
Daarnaast wil ik eerst mijn eigen leven op de rit krijgen, de eerste stappen zijn gezet, ik heb een woning en ik heb werk, maar verder dus niets, ik ken niemand, ken de stad niet waar ik woon, en moet mijn draai nog even vinden. Er moet ook nog zoveel geregeld wat allemaal best lasting blijkt want de juridische molen gaat langzaam en bureaucratisch is het echt een mijnenveld (maar daar heb ik hulp bij)
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede stappen heb je gemaakt! Ik weet zeker dat er in jouw omgeving vrouwen zijn die je willen helpen met het opbouwen van een sociaal leven. Het belangrijkst is om een ingang te vinden. Als ze daarna kennisnemen van je verhaal, zijn er altijd mensen die je willen helpen.

Hou je van koken? Doe een oproep voor een eetclub voor alleenwonende vrouwen in je nieuwe woonplaats. Om en om voor elkaar koken, elkaar leren kennen.

Durf je onder een andere naam en met niet direct herkenbare foto’s een facebookacount aan te maken?
Je kunt dan lid worden van verschillende soorten groepen in je nabije omgeving. Over dingen die je interessant vindt of leuk vindt om te doen. Op die wijze kun je contacten opbouwen zonder dat je direct af hoeft te spreken en verlaag je de drempel om dat uiteindelijk wel te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven