Praten over een toekomst samen

15-02-2018 20:12 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal :)

Ik vroeg me af na welke tijd in een relatie het gebruikelijk is om te praten over een gezamenlijke toekomst? Ik bedoel dus niet vakantieplannen, maar echt zaken als; wil je ooit samenwonen, waar wil je wonen, wil je kinderen, wil je trouwen, hoe zie je de rolverdeling voor je etc.

Hoe ging dat in jullie relaties? Wanneer kwam dat ter sprake.
aardvarkentje wijzigde dit bericht op 19-02-2018 12:52
1.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gek genoeg kwam dit bij de eerste date al min of meer ter sprake en naar gelang de relatie vorderde werden de antwoorden concreter en spraken we meer in termijnen dan ‘ooit op een dag’.
Dat ging gelijdelijk maar eigenlijk vrij snel
Samenwonen? Nooit echt over gepraat, gebeurde gewoon vanzelf.
Toen ik er zowat élke nacht sliep, mijn eigen kamer een kleerkast was en mijn huurcontract afliep was het vrij duidelijk dat ik niet meer ging verlengen.

Waar wil je wonen?
Ik ben bij hem ingetrokken. Ook nauwelijks over gepraat dus.
Toen we een huis kochten had hij vast werk, ik niet. Dus moesten we hier in de buurt blijven.
En zijn bejaarde moeder woont hier in de buurt.

Wil je kinderen?
Een hele tijd open gelaten. Tot ik na een jaar of 10 de knoop heb doorgehakt dat er geen kinderen komen.

Wil je trouwen?
Nooit over gepraat. Wel altijd gedacht "als hij me na een aantal jaar ooit vraagt, zeg ik waarschijnlijk wel ja".
Na 7 jaar vroeg hij mij ten huwelijk.
Na 10 jaar was ik waarschijnlijk zelf gekomen met wettelijk samenwonen.

Rolverdeling?
Nauwelijks. En ook nooit echt over gepraat behalve dat ik kook en hij afwast.
Alle reacties Link kopieren
Voor de eerste date :whoops:
Alle reacties Link kopieren
Ergens tussen date 3 en 5? Vrij snel ieder geval. Maar we woonde dan ook na 3-4 maanden zo goed als samen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet herinneren dat we daar expliciet gesprekken over hadden
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Dit soort dingen waren bekend voordat we elkaar als potentiële partner zagen. Ik denk ook dat dat soort dingen voor de eerste date wel besproken moeten zijn, als je met dat soort dingen niet op een lijn zit heeft daten totaal geen zin.
Aangezien ik mijn vorige relatie heb uitgemaakt omdat hij meer neigde naar geen kinderen dan wel, heb ik het met mijn man het er al heel vroeg over gehad. Gelukkig wilde hij dat graag en zitten we nu met twee meisjes extra in huis.

Samenwonen was wat vroeger dan gepland maar door omstandigheden liep het eenmaal nu zo. Geen spijt van gehad gelukkig, mijn man is een leukerd om mee samen te wonen. :love:

Oh, en trouwen waren we beiden over eens dat we het niet wilde, tot ik zwanger was, toen leek het ons ineens een stuk gemakkelijker en een klein feestje waren we ook wel voor in. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Wat interessant dat jullie dat allemaal zo vroeg al bespraken.

Over een half jaar ben ik als het goed is afgestudeerd. Dan moet ik allemaal keuzes gaan maken. Mijn vriend is voorlopig nog aan het studeren en is nog niet zo bezig met de toekomst. Ik snap dat op zich ook wel. Maar ik moet nu wel gaan nadenken over waar ik een baan wil gaan zoeken natuurlijk. Ik wil hem anderzijds geen opgejaagd gevoel geven door dit soort onderwerpen aan te snijden.
aardvarkentje wijzigde dit bericht op 15-02-2018 20:40
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
spraakwater schreef:
15-02-2018 20:23
Voor de eerste date :whoops:
Haha wat grappig. Hoe kan dat dan?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het daar wel over gehad. Maar wanneer? Geen idee. In mijn beleving komen dat soort onderwerpen sowieso weleens ter sprake. Je hoeft ze nog niet direct uit te voeren.

Na 4.5 jaar gingen we samenwonen en toen we bijna 6 jaar samen waren trouwden we.
Dat is nu een half jaar geleden. Beiden 33.
Aardvarkentje schreef:
15-02-2018 20:38
Wat interessant dat jullie dat allemaal zo vroeg al bespraken.

Over een half jaar ben ik als het goed is afgestudeerd. Dan moet ik allemaal keuzes gaan maken. Mijn vriend is voorlopig nog aan het sturen en is nog niet zo bezig met de toekomst. Ik snap dat op zich ook wel. Maar ik moet nu wel gaan nadenken over waar ik een baan wil gaan zoeken natuurlijk. Ik wil hem anderzijds geen opgejaagd gevoel geven door dit soort onderwerpen aan te snijden.
Dan beslis jij toch gewoon voor jezelf waar je werk zoekt, waar je gaat wonen.
En ziet hij maar of hij wel of niet volgt.
Of hij bijvoorbeeld over 5 jaar nog altijd zin heeft om bijvoorbeeld 100 km te reizen om jou te zien.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
15-02-2018 20:40
Dan beslis jij toch gewoon voor jezelf waar je werk zoekt, waar je gaat wonen.
En ziet hij maar of hij wel of niet volgt.
Of hij bijvoorbeeld over 5 jaar nog altijd zin heeft om bijvoorbeeld 100 km te reizen om jou te zien.
Natuurlijk beslis ik dat zelf. Maar ik houd natuurlijk wel van hem en zie een toekomst samen voor me. Dan ga ik liever niet 100km bij hem vandaan wonen.
Wel/geen kinderen vind ik zo'n enorme dealbreaker dat je dat moet bespreken voor je een relatie begint.
Alle reacties Link kopieren
Aardvarkentje schreef:
15-02-2018 20:42
Natuurlijk beslis ik dat zelf. Maar ik houd natuurlijk wel van hem en zie een toekomst samen voor me. Dan ga ik liever niet 100km bij hem vandaan wonen.
Hoe oud ben je en hoe lang zijn jullie samen?
Alle reacties Link kopieren
Het is niet dat ik nu al hoef te weten of mijn vriend met mij ooit wil samenwonen of kinderen krijgen natuurlijk. Maar meer in het algemeen. En als ik eerlijk ben, veel vriendinnen gaan al wel samen wonen, trouwen, huizen kopen. Ik zou het eigenlijk wel heel graag eens willen horen van hem dat hij het wel ooit voor zich ziet een leven samen. Die dingen hoeven natuurlijk niet op de korte termijn.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
15-02-2018 20:44
Hoe oud ben je en hoe lang zijn jullie samen?
Ik ben 25 het is nu iets meer dan een jaar geleden dat we op eerste date gingen. Dus ik weet dat het nog wel redelijk kort is allemaal. Maar ik zie sommige mensen in mijn omgeving zo mega snel gaan. Binnen paar maanden al samenwonen enzo.
Aardvarkentje schreef:
15-02-2018 20:45
Het is niet dat ik nu al hoef te weten of mijn vriend met mij ooit wil samenwonen of kinderen krijgen natuurlijk. Maar meer in het algemeen. En als ik eerlijk ben, veel vriendinnen gaan al wel samen wonen, trouwen, huizen kopen. Ik zou het eigenlijk wel heel graag eens willen horen van hem dat hij het wel ooit voor zich ziet een leven samen. Die dingen hoeven natuurlijk niet op de korte termijn.
Als je langer dan een jaar samen bent ... Doe es gek en vraag het hem zelf es?

Desnoods aan de hand van de zoveelste house-warming van vrienden.
Annelleke schreef:
15-02-2018 20:31
Dit soort dingen waren bekend voordat we elkaar als potentiële partner zagen. Ik denk ook dat dat soort dingen voor de eerste date wel besproken moeten zijn, als je met dat soort dingen niet op een lijn zit heeft daten totaal geen zin.
Huh? Jij bent wel echt van de internetdate-generatie, hè? :biggrin:

Ik ben ouderwets. Kom iemand tegen en dan kan het direct klikken of bijvoorbeeld pas na drie ontmoetingen (in zeven jaar) en alles er tussenin.
Je leert iemand kennen, leert elkaar wat beter kennen, ziet hoe iemand zich gedraagt in een bepaalde context, praat met elkaar over allerlei dingen, merkt hoe de ander over dingen denkt doordat hij/zijn mening geeft in een discussie of een gesprek met anderen enzovoort en dat wéét je of iemand (op dat moment) bij je past.
Lijkt me.
Is geen afvinken van lijsten. Je groeit in een relatie. Of niet, dan stop je ermee.
En ja, als de één ineens voorstelt om te verhuizen of aan kinderen toe te zijn, dan moet je daarover in gesprek.
Maar bespreken wat de rolverdeling wordt enzo, klinkt me zo raar in de oren. Je hebt toch een relatie met iemand, omdat diegene over dat soort basale dingen hetzelfde in het leven staat als jij? Dat kan toch geen verrassing zijn?
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 15-02-2018 20:51
0.70% gewijzigd
Vragen. Na een jaar wil je toch wel weten of het érgens naartoe gaat?
Alle reacties Link kopieren
Aardvarkentje schreef:
15-02-2018 20:45
Het is niet dat ik nu al hoef te weten of mijn vriend met mij ooit wil samenwonen of kinderen krijgen natuurlijk. Maar meer in het algemeen. En als ik eerlijk ben, veel vriendinnen gaan al wel samen wonen, trouwen, huizen kopen. Ik zou het eigenlijk wel heel graag eens willen horen van hem dat hij het wel ooit voor zich ziet een leven samen. Die dingen hoeven natuurlijk niet op de korte termijn.
Waarom wil je dat niet weten? Zeg je dat omdat je het echt niet wil of wil je hem niet ‘pushen’?

Ik wilde wel weten wat mijn (destijds) vriend wilde in het leven. Zo wilde ik ooit graag kinderen. Als hij dat niet wilde, dan hield het al op. En zo zijn er nog wel wat dingen waarvan het handig is om het besproken te hebben.
Je hoeft niet direct alles uit te voeren maar het is wel goed om te weten wat iemand zoekt en wil.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen kwam op de derde date al ter sprake. Dat vond ik erg belangrijk.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-02-2018 20:43
Wel/geen kinderen vind ik zo'n enorme dealbreaker dat je dat moet bespreken voor je een relatie begint.
Huh? Als ik van íemand dit antwoord niét had verwacht, is het van jou wel..... Of begrijp ik het nu verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
15-02-2018 20:48
Als je langer dan een jaar samen bent ... Doe es gek en vraag het hem zelf es?

Desnoods aan de hand van de zoveelste house-warming van vrienden.
Ik heb het al wel eens ter sprake gebracht. Mijn zus heeft bijvoorbeeld net een kindje gekregen. Hij zegt dan dat hij gewoon totaal nog niet bezig is met kinderen en dat hij echt nog niet weet of hij kinderen wil ooit. Hij heeft ook al eens gezegd dat hij de komende jaren nog in zijn huidige woning wil blijven wonen. Hij zei laatst wel dat hij een toekomst met mij voor zich zag. Haha dat was wel na een feestje en wat biertjes. Toen ik de volgende dag een beetje plagerig vroeg wat hij daar precies mee bedoeld had, zei hij dat hij graag nog lang met mij wilde zijn. Ik vroeg toen hoe hij dat voor zich zag, maar dat wist hij allemaal nog niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven