Hoe kan je het beste omgaan met een ''toxic parent''?

18-02-2018 16:29 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lang verhaal kort;

vader ging vreemd, moeder wilde niet bij hem blijven en hij kreeg toen losse handjes. Ik heb geen contact met mijn vader meer

Mijn moeder en ik zijn toen verhuisd maar sindsdien reageert ze alles op mij af.

De basisschool was voor mij geen leuke tijd. In die tijden was het voornamelijk slaan, uitschelden, bedreigen om te slaan en vergelijken met kinderen van andere mensen ( waarom kan jij niet zo zijn, neem een voorbeeld aan hun etc. etc. ). Ik durfde ook niet te vragen of zij mij kon helpen met mijn huiswerk of als ik bij een vriendinnetje mocht spelen.

Dankzij mijn moeder heb ik ook geen vrienden meer. Op de basisschool deed zij soms nog makkelijk als ik ergens heen ging maar tijdens de middelbare school en MBO begon zij ineens moeilijk te doen als ik ergens heen wilde, terwijl ik altijd met mensen ging die zij sowieso een keer gezien had, die ik al jaren kende en 1 of beide ouders van kende. Ik had een tijd alleen nog maar online vrienden en zat dus vaak achter de laptop en toen was ik volgens haar een ''computer verslaafde''.

ZIj is een keer zo ver gegaan dat zij mijn oude MSN geschiedenis HELEMAAL had gelezen tussen een jongen die ik sinds mijn 12e kende ( wel online maar ik had hem ook in het echt gezien, omdat hij vrienden was met vrienden van mij, op dat moment kende ik hem al 3 -4 jaar ) Ik vertrouw haar hierdoor ook niet met mijn laptop, ookal staat daar niks belangrijks op of iets waar zou boos om zou kunnen worden. En ook niet met mijn telefoon.

Ik heb mijn moeder meerdere keren geconfronteerd hierover maar het is dan altijd : ''ja maar ik bedoel maar'' of '' ja maar je l*lt ook steeds'' ( dus dat ik het dan zelf uitlok of opzoek).

IK heb het al jaren opgegeven om het nog ''goed te doen'' omdat ik dat in haar ogen toch nooit doe. Dit heeft zij zelf ook toegegeven. Ik zei tegen haar dat zij alleen maar op de dingen let die ik niet goed doe of niet doe en toen zei zij '' Ja natuurlijk''. Ik doe altijd mijn best voor alles wat ik doe maar toch is het niet goed.

Zij zou ervoor moeten zorgen dat ik mij, vooral thuis, op mijn gemak en veilig voel. Maar ik ben dus juist bang geworden voor mijn eigen moeder. Dit speelt al 15 jaar en ik kan het echt niet meer aan.

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat iemand wat advies voor mij heeft. Alvast bedankt.

X
Niet. Of: zoals je met een kennis omgaat. Praten over koetjes en kalfjes, niet de diepte in en vooral geen verwachtingen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Woon je nog thuis?
Zoja, zo snel mogelijk uit huis gaan.
Ik zou naar de mogelijkheden kijken uit huis te gaan en de band op een héél laag pitje te zetten. Zo te lezen wil je wat van je leven maken, ga ervoor! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Moeders zijn precies zo als andere mensen: de een is slim, de andere dom, de ene warm, de andere koel.

Hoewel ze praktisch zonder uitzondering allemaal van hun kinderen houden kunnen ze heel domme methoden hebben om hun kinderen groot te brengen.

Je kan er niets aan doen. Jij kan je moeder niet veranderen. Probeer het dus te doen zonder je moeder. Misschien kunnen jullie later, als ze ziet dat alles goed met jou gaat ondanks haar pogingen tot opvoeden, weer wat meer nader tot elkaar komen, maar ga daar niet van uit. Sommigen houden het tot hun sterfbed vol dat ze altijd perfect zijn geweest.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zuchtttt. Zo herkenbaar.
Je moeder verandert toch nooit. De mijne maakte precies dezelfde denigrerende opmerkingen en dito gedrag. 40 jaar later is ze nog geen steek verandert.
Ik heb ook jarenlang geprobeerd om mezelf te bewijzen tegenover haar om aan haar criteria te voldoen. Geloof me het is nooit goed. Als ik die energie in mezelf had gestoken was ik nu een professor geweest.

Daarom als ik het nu over zou mogen doen, en ook mijn advies aan jou.
Geen energie aan besteden. Gewoon oppervlakkig contact. Praten over koetjes en kalfjes. Voor de rest je energie stoppen in je studie/baan/ontwikkeling, zodat je zo snel mogelijk je zaakjes op orde hebt en het huis uit kunt.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
18-02-2018 18:00

Hoewel ze praktisch zonder uitzondering allemaal van hun kinderen houden kunnen ze heel domme methoden hebben om hun kinderen groot te brengen.
Dat is gewoon niet waar. Er zijn zat vrouwen die geen positieve gevoelens voor hun kinderen hebben. Deze kinderen wijsmaken dat hun mishandelende ouder echt wel van ze houdt, schept onnodige verwarring en vergoeilijkt het slechte gedrag van deze ouders.

Ik sluit me aan bij de anderen: op jezelf wonen is stap 1. Er is niks wat je kunt doen om je moeder te veranderen, je kunt wel je eigen situatie veranderen.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk er heel erg naar uit om uit huis te gaan, ik heb er wel spijt van dat ik mezelf niet veel eerder heb ingeschreven om jaren/inschrijfduur op te bouwen. Heel er bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
809070402 schreef:
21-02-2018 15:03
Ik kijk er heel erg naar uit om uit huis te gaan, ik heb er wel spijt van dat ik mezelf niet veel eerder heb ingeschreven om jaren/inschrijfduur op te bouwen. Heel er bedankt voor de reacties!
Zit je nog op school TO?
Je zou ook op kamers kunnen gaan misschien? Dat is niet zo duur als een huis alleen en je ontmoet gelijk nieuwe mensen.
Alle reacties Link kopieren
hippygirl94 schreef:
21-02-2018 15:11
Zit je nog op school TO?
Je zou ook op kamers kunnen gaan misschien? Dat is niet zo duur als een huis alleen en je ontmoet gelijk nieuwe mensen.
Ja ik doe een opleiding in Rotterdam. Ik heb inderdaad ook gekeken naar de kamers daar, maar die zijn in vergelijking met de grootte heel prijzig en vaak moet je de keuken/badkamer/wc/woonkamer delen.
809070402 schreef:
21-02-2018 18:05
Ja ik doe een opleiding in Rotterdam. Ik heb inderdaad ook gekeken naar de kamers daar, maar die zijn in vergelijking met de grootte heel prijzig en vaak moet je de keuken/badkamer/wc/woonkamer delen.
Dat moet je nu ook, met iemand waarvan je wéét dat die niet goed is om in de buurt te hebben ...
Je kan ook kijken naar kamers die niet in Rotterdam zijn, maar bv een stukje erbuiten en/of ergens waar het wat goedkoper is, maar je Rotterdam wel goed kunt bereiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou liever een te krappe, relatief dure kamer met gedeelde voorzieningen hebben dan blijven hangen in een woonsituatie waar je al zo lang ongelukkig bent. Hoe weinig vierkante meters je ook hebt voor je geld, het is wel jouw ruimte, je bent wel eindelijk op jezelf. Ik zou het doen. En dan vanuit daar verder zoeken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
809070402 schreef:
21-02-2018 18:05
Ja ik doe een opleiding in Rotterdam. Ik heb inderdaad ook gekeken naar de kamers daar, maar die zijn in vergelijking met de grootte heel prijzig en vaak moet je de keuken/badkamer/wc/woonkamer delen.
Klopt. Zo is half Nederland begonnen. Leer je een hoop van.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt niet ergens gaan wonen waar je badkamer e.d. deelt. Waarom zou je? Je wordt toch niet gemarteld thuis?
Alle reacties Link kopieren
Ksenija schreef:
22-02-2018 11:53
Ik zou echt niet ergens gaan wonen waar je badkamer e.d. deelt. Waarom zou je? Je wordt toch niet gemarteld thuis?
Zoals ik al schreef is mijn de band met mijn moeder gewoonweg abusive en toxic. Dit is al 15 jaar zo en gaat ook niet veranderen. Moet ik het maar accepteren omdat ik niet gemarteld word? :sarcastic:
809070402 schreef:
22-02-2018 14:59
Zoals ik al schreef is mijn de band met mijn moeder gewoonweg abusive en toxic. Dit is al 15 jaar zo en gaat ook niet veranderen. Moet ik het maar accepteren omdat ik niet gemarteld word? :sarcastic:
Hoe oud ben je? Als je nog MSN hebt gebruikt gok ik zo boven de 20.
Als het echt zo heftig is zouden gedeelde voorzieningen geen probleem zijn lijkt me?
Alle reacties Link kopieren
Je wil er niet blijven en je wil niet uit huis, ja wat dan?

-> zoek een kamer, desnoods buiten Rotterdam, en deel die badkamer. Meer opties zijn er niet.
Alle reacties Link kopieren
Ken je het boek 'Toxic Parents', van Susan Forward? Zeer de moeite waard! In het Nederlands is de titel 'Eindelijk je eigen leven leiden', maar het is nieuw niet meer te krijgen, wel tweedehands tegen torenhoge bedragen. In het Engels is het nog wel verkrijgbaar, als ik google krijg ik zelfs gratis pdf downloads.
Alle reacties Link kopieren
809070402 schreef:
22-02-2018 14:59
Zoals ik al schreef is mijn de band met mijn moeder gewoonweg abusive en toxic. Dit is al 15 jaar zo en gaat ook niet veranderen. Moet ik het maar accepteren omdat ik niet gemarteld word? :sarcastic:
Dan moet je niet zeuren en vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
Irma3110 schreef:
22-02-2018 15:20
Ken je het boek 'Toxic Parents', van Susan Forward? Zeer de moeite waard! In het Nederlands is de titel 'Eindelijk je eigen leven leiden', maar het is nieuw niet meer te krijgen, wel tweedehands tegen torenhoge bedragen. In het Engels is het nog wel verkrijgbaar, als ik google krijg ik zelfs gratis pdf downloads.
Deze ga ik zeker lezen dan!
Alle reacties Link kopieren
Ksenija schreef:
22-02-2018 15:25
Dan moet je niet zeuren en vertrekken.
Als je niks goed te zeggen hebt en mensen gaat oordelen op hun situatie, zeg dan gewoon niks aub.
Alle reacties Link kopieren
809070402 schreef:
22-02-2018 15:29
Als je niks goed te zeggen hebt en mensen gaat oordelen op hun situatie, zeg dan gewoon niks aub.
maar wat zou jouw oplossing dan zijn? een manier om goedkoop een eigen appartement te krijgen ofzo? ik zou gewoon voor die kamer gaan
Alle reacties Link kopieren
butterfly- schreef:
22-02-2018 15:31
maar wat zou jouw oplossing dan zijn? een manier om goedkoop een eigen appartement te krijgen ofzo? ik zou gewoon voor die kamer gaan
Nu kijken naar kamers e.d in de buurt van Rotterdam. En in ieder geval niet zeggen dat iemand "zeurt".
Alle reacties Link kopieren
809070402 schreef:
22-02-2018 15:35
Nu kijken naar kamers e.d in de buurt van Rotterdam. En in ieder geval niet zeggen dat iemand "zeurt".
Ik denk dat dat kwam omdat jij zei dat je geen kamer wil omdat dat te duur is en je de badkamer moet delen, dat komt dan een beetje verwend over snap je? Als het niet goed is thuis, is zo'n badkamer delen geen probleem toch...
Nogmaals, hoe oud ben je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven